Náležitosti na vydanie tzv. programovej vyhlášky
27. 3. 2025
Po novom sa v zákone č. 578/2004 Z. z. doplnilo splnomocňovacie ustanovenie na vydanie tzv. programovej vyhlášky o ďalšie náležitosti.
Medzi nové náležitosti patrí:
- minimálna sumu výdavkov určená pre každú kategóriu poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa klasifikačného systému; kategóriou poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa klasifikačného systému sa rozumie skupina charakterovo podobných poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti na účel výpočtu základných sadzieb pre klasifikačný systém podľa metodiky výpočtu a konvergencie základných sadzieb podľa § 67b ods. 3 písm. g),
- minimálna suma výdavkov určená pre každú kategóriu poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa klasifikačného systému podľa písmena j) v členení podľa účasti v združeniach zastupujúcich poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti pri uzatváraní zmluvy o poskytovaní zdravotnej starostlivosti a podľa jednotlivých združení zastupujúcich poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti pri uzatváraní zmluvy o poskytovaní zdravotnej starostlivosti.
Umožní sa tak v tzv. programovej vyhláške ustanovovať minimálne sumy pre nemocnice delené podľa DRG systému a taktiež sa umožní rozdeliť tieto nemocnice podľa toho v akej asociácií sú združené a teda aká minimálna suma pripadá na jednotlivé asociácie.
V prechodnom ustanovení sa ustanovilo, že zdravotná poisťovňa je povinná poskytnúť úradu a ministerstvu zdravotníctva údaje podľa § 15 ods. 1 písm. ao) prvýkrát za prvý kalendárny štvrťrok 2025 do 30. mája 2025, a to s cieľom zosúladiť zákonnú povinnosť úradu zverejniť tieto dáta do 30 dní od ich doručenia s požiadavkou vyplývajúca zo zmluvy, zverejniť tieto údaje do 90 dní od konca príslušného kalendárneho štvrťroka. Vyššie uvedené údaje musia byť uverejnené vždy do 90 dní od uplynutia kvartálu, a to pre každého poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti a aj každú poisťovňu.
V nadväznosti na doplnenie splnomocňujúceho ustanovenia, na základe ktorého sa vydáva tzv. programová vyhláška, ktorú má Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky vydať každoročne do 1. februára, sa ustanovuje, že predmetná vyhláška v rozsahu dopĺňaných údajov bude vydaná až pre rok 2026.
Účelom právnej úpravy je plniť záväzok vlády spočívajúci vo vypustení právnej úpravy rozšírenia opatrenia hospodárskej mobilizácie – organizácia zdravotníckeho zabezpečenia o vykonanie opatrení na zabezpečenie zdravotnej starostlivosti pre obyvateľstvo z dôvodu kritickej nedostupnosti ústavnej zdravotnej starostlivosti v súvislosti s novou definíciou mimoriadnej udalosti - kritickej nedostupnosti ústavnej zdravotnej starostlivosti.
K
Boj o minimálnu mzdu sa chýli k záveru
2. 10. 2009
Naťahovačky týkajúce sa výšky minimálnej mzdy v budúcom roku sa chýlia k záveru. Zdá sa, že podobne ako pred rokom bude mať posledné slovo vláda. Vzorec stanovený zákonom, podľa ktorého by sa najnižšia mzda mala každoročne valorizovať, musí ďalej čakať na premiéru.
V strede kolotoča rozhovorov aspoň verbálne, boli celý čas prítomní zamestnanci, ktorých zárobok sa pohybuje na úrovni minimálnej mzdy. Zamestnávatelia dvíhajú varovný prst, že zvýšenie minimálnej mzdy ich môže pripraviť o prácu. Odborári tvrdia, že jej rast ochráni ľudí pred chudobou. Argumenty o prepúšťaní považujú za plané hrozby.
V súčasnosti odbory presadzujú opäť nárast minimálnej mzdy podľa vzorca, zamestnávatelia opäť protestujú. Dočasnosť postojov oboch sporiacich sa strán tak ukazuje, že vzorec vhodný do každého počasia neexistuje.
Podľa Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny sa v auguste miera evidovanej nezamestnanosti znížila o dve stotiny percentného bodu na 12,05. Nádeje o konci neveselého vývoja však nie sú namieste (pred rokom dosiahla 7,36 percenta, o takmer 133-tisíc uchádzačov menej). Za september sa na úradoch práce predpokladá zvýšený výskyt absolventov škôl. Ani ďalšie hromadné prepúšťania nie sú vylúčené. Podľa ústredia je na Slovensku stále ohrozených viac ako 17-tisíc pracovných miest. Do konca roka 2010 príde podľa nedávno zverejnenej správy OECD o prácu ďalších 10 miliónov obyvateľov tridsiatich členských krajín organizácie. Väčšina vlád stojí pred úlohou čo najskôr vytvoriť podmienky, ktoré budú viesť k vzniku nových pracovných miest.
Slovenská vláda preto ešte v marci odobrila zjemnenie pravidiel na založenie sociálneho podniku, čo malo podľa rezortu práce viesť k vytvoreniu 10-tisíc nových pracovných miest v tomto roku. Zatiaľ pribudlo len 27 nových sociálnych podnikov, v ktorých pracuje v priemere desať až pätnásť ľudí.
Skúsenosti ukazujú, že dôležitosť minimálnej mzdy pri tvorbe nových pracovných miest netreba podceňovať. No minimálna mzda sama osebe, bez ohľadu na jej výšku v budúcom roku, situáciu na trhu práce nezachráni.
Podľa analytikov zo strategického pohľadu je pri lákaní investorov vytvorenie priaznivejšieho prostredia na podnikanie a investície. Prezieravejšie je sústreďovať sa na firmy a odvetvia, ktoré dokážu produkovať dostatočnú pridanú hodnotu na to, aby sa vôbec nemuseli zaoberať administratívnym dnom pre cenu práce.
Rozdiel medzi zárobkami vo verejnej správe a v súkromných podnikoch sa zvyšuje
2. 10. 2009
V „súťaži“ o vyššie zárobky vedie verejná správa. Platy by mali vzrásť a neočakáva sa ani prepúšťanie. Platy vo verejnej správe majú budúci rok stúpnuť o percento. V mnohých súkromných podnikoch je situácia iná. Tie pre stratu zákaziek musia mzdy znižovať alebo prepúšťať zamestnancov. Ak aj základné mzdy neznižujú, zamestnancom nevyplácajú odmeny či trináste mzdy. Čiastky na výplatných páskach sú tak v priemere nižšie ako vlani.
Podľa hovorcu ministerstva financií na tom, že platy v štátnej správe stúpajú sa odráža aj nárast priemerných platov v rezortoch, ktoré sú pre vládu prioritou, alebo v tých, kde zamestnanci mali platy doteraz nízke. Dlhodobe podhodnotené boli zárobky hasičov, učiteľov či lekárov.
Na to, aby sa vo verejnej sfére ušetrilo, sú potrebné reformy. Môže nimi byť nielen zlučovanie ministerstiev, ale aj komunálna reforma, ktorá by dotlačila malé obce, aby sa spojili s väčšími, Cestou môže byť aj zredukovanie počtu samosprávnych krajov.
Štátny rozpočet poteší mamičky na materskej
1. 10. 2009
Štátny rozpočet počíta s deficitom 3,75 miliardy €. Výdavky majú vzrásť zhruba o 2 %.
Rozpočet poteší mamičky na materskej, pretože rodičovský príspevok má stúpnuť zo súčasných zhruba 164 € na 256 €. Tento príspevok žena poberá od siedmeho mesiaca, čo je na materskej dovolenke.
Dovtedy má nárok na materský príspevok. Vyššiu sumu bude dostávať ten rodič, ktorý predtým pracoval najmenej 9 mesiacov. Ak túto podmienku nesplní, zostáva mu príspevok 164 €. Zhruba šesť miliónov eur je v rozpočte prichystaných pre mladomanželov. Z nich bude vláda prispievať mladým rodinám na úroky z pôžičiek. Ak im banky úrok z úveru znížia o 1,5 %, štát im na zníženie prispeje o ďalšie tri percentá.
Rozpočet je do značnej miery závislý od eurofondov. Získa z nich až tri miliardy eur, čo je dvadsaťpäťnásobne viac, ako z európskych peňazí prišlo za uplynulých dva a pol roka.
Pri platení šekov na pošte je lepšie využiť hotovosť
1. 10. 2009
Platenie platobnou kartou na pošte môže zákazníkov, ktorí nie sú klientmi Poštovej banky, nepríjemne prekvapiť. Kým pre klientov Poštovej banky, ktorí za poštové služby platia kartou, ide len o sumu 0,07 €, majitelia kariet od iných bánk majú problém.
Kartou si síce môžu vybrať peniaze priamo pri okienku na pošte, no len za cenu vysokého poplatku. Ide o takzvanú službu cash advance, za ktorú si banky účtujú poplatok vo výške 1 alebo 2 % z objemu transakcie. Ani minimálne poplatky nie sú práve najnižšie.
Za túto službu pri karte Tatra banky napríklad klient zaplatí minimálne 8,30 €, VÚB si účtuje minimálny poplatok 6,64 €, ČSOB pri použití debetnej karty minimálne 8,30 €, pri kreditke najmenej 4,65 €. Pri použití debetnej karty si napríklad Slovenská sporiteľňa účtuje minimálny poplatok 1,99 €.
Pošta tvrdí, že aj keď s bankami o používaní ich kariet pri platení na pošte rokuje, nevedia sa dohodnúť na poplatkoch.