Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Murphyho zákonník

Plat vám zvýšia práve v deň, keď si súd vyžiada potvrdenie o výške príjmov.

Dve veci na tejto zemi sú všadeprítomné: vodík a ľudská hlúposť.

Ak to spôsobí viac škody, všetko sa pokazí naraz.

(Murphyho zrnká II)
Človek a informácie

Správna informácia ešte nezaručuje správne rozhodnutie. Nesprávna informácia ešte nezaručuje nesprávne rozhodnutie. Informácia, ktorú máte, nie je tá, ktorú práve chcete. Informácia, ktorú chcete, nie je tá, ktorú potrebujete. Informácia, ktorú potrebujete, nie je tá, ktorú môžete získať. Informácia, ktorú môžete získať, stojí viac, ako môžete zaplatiť. Skutočný obsah informácie nie je taký dôležitý ako dojem, ktorý vyvolá.

Kto verí tomu, čo počuje, je šťastný. Kto pochybuje, je múdry.

Kedykoľvek sa treba vyhovoriť, vyhovorte sa na počítač.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Murphyho rady

S manželkou je to ako s pištoľou. Keď ju máš dlhšiu dobu, máš chuť strieľať.

Je pravdou, že na tomto svete každý človek žije z práce. Pravda, nie každý zo svojej...

Nevydávajte sa kvôli peniazom! Budete si musieť odrobiť každú korunu.

(Murphyho zrnká II)
Život je obchod

Kto veľa pracuje, nemá kedy zbohatnúť. (Židovské príslovie)

Podnikanie a súdne spory sú ako siamské dvojčatá – jedno by bez druhého nemohlo plnohodnotne existovať. Problém je len v tom, že sa nedá súčasne aj podnikať, aj súdiť sa. Na tomto je postavený advokátsky chlebíček. A treba povedať, že je to chlebíček dosť mastný...

Priateľ sa pozná podľa toho, čo všetko je schopný urobiť pre toho druhého.

(Zrnká úsmevu)
O podnikaní a vede - VII. večer

Hranice možností sa dajú vyskúšať len tak, že sa cez ne prehupnemu do nezmyselnosti.

Stavbári svojim zákazníkom môžu odporučiť, aby si pod krivé múry domov vysadili popínavé rastliny, chyby lekárov však končia v hrobe.

Vedomosti zakladajúce sa na vonkajších dôkazoch sú nespoľahlivé.

(Murphyho zákony po poslednej novele)

Minimálne požiadavky na personálne zabezpečenie zdravotníckych zariadení

27. 3. 2025 Podľa platného znenia splnomocňujúceho ustanovenia upraveného v § 8 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. ministerstvo zdravotníctva všeobecne záväzným právnym predpisom upraví, okrem iného, aj minimálne požiadavky na personálne zabezpečenie jednotlivých druhov ústavných zdravotníckych zariadení. Vláda SR sa zaviazala upraviť obsah II. časti upravujúcej minimálne požiadavky na personálne zabezpečenie ústavných zariadení výnosu Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky.
V nadväznosti na to bolo potrebné upraviť predmetné splnomocňovacie ustanovenie tak, že z rozsahu splnomocnenia sa vypustí dotknutá časť a zároveň sa ustanoví, že vyňatá matéria bude obsiahnutá v novej prílohe k zákonu č. 578/2004 Z. z.
Ustanovením sa upravuje výnimka z aplikácie ustanovení § 80a ods. 1 a 2 na tých lekárov a zubných lekárov, ktorí pracujú v nemocniciach na menej ako polovičný pracovný úväzok a zároveň pracujú, bez ohľadu na to, či ide o ďalší pracovný pomer alebo ide o prácu vykonávanú na základe niektorej z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru (najmä dohoda o vykonaní práce alebo dohoda o pracovnej činnosti), aj u poskytovateľov iných ako poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti alebo poskytovateľov záchrannej zdravotnej služby alebo sú štatutárnymi orgánmi alebo členmi štatutárnych orgánov u poskytovateľov iných ako poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti alebo poskytovateľov záchrannej zdravotnej služby, a to z tohto dôvodu, že majú možnosť ďalších príjmov a nepotrebujú zákonom garantovanú ochranu ich miezd.
Účelom ďalšej právnej úpravy je plniť záväzok spočívajúci vo vypustení znížených základných zložiek mzdy pre rok 2025 a pre rok 2026. Cieľom novely zákona je, aby platili základné zložky mzdy ustanovené v § 80a až 80aw, t. j. s nárastom miezd 9,66 % pre rok 2025 pre všetkých zdravotníckych pracovníkov s účinnosťou od 1. marca 2025 a s nárastom miezd 6,44% pre rok 2026 pre všetkých zdravotníckych pracovníkov.
Ustanovením § 102ba sa upravuje prechodné obdobie pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, ktorý prevádzkujú zariadenia ústavnej zdravotnej starostlivosti, ktoré je všeobecnou nemocnicou, detenčným ústavom alebo detenčným ústavom pre mladistvých, v rámci ktorého bude potrebné, aby si zosúladili svoje interné najmä pracovnoprávne predpisy s novým znením ustanovenia § 7 ods. 10 tak, aby najneskôr od 1. septembra 2025 mali všetci zdravotnícki pracovníci pracujúci v rámci nepretržitého poskytovania zdravotnej starostlivosti týždenný pracovný čas naviac v rozsahu ustanoveného týždenného pracovného zamestnanca pracujúceho v nepretržitej prevádzke.
K

Zmeny v sociálnych službách

17. 6. 2022 Cieľom novely zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov je, vzhľadom na pretrvávajúci ozbrojený konflikt na území Ukrajiny, a súvisiaci hromadný prílev cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobený týmto ozbrojeným konfliktom, reagovať na zvýšený dopyt po flexibilných formách starostlivosti o deti, a to počas prípravy alebo účasti rodiča na trhu práce.
Táto právna úprava reaguje na momentálne potreby rodín pri zosúlaďovaní rodinného a pracovného života, ale dáva priestor aj na rozvoj služby na podporu zosúlaďovania rodinného a pracovného života a jej dostupnosť aj v budúcnosti. Vzhľadom k nedostatočným kapacitám v zariadeniach starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa, materských školách, či v iných zariadeniach a subjektoch poskytujúcich formalizovanú starostlivosť o deti spravidla v pracovných dňoch a v pracovnom čase je potrebné vytvoriť právne podmienky na vznik a rozvoj služby na podporu zosúlaďovania rodinného a pracovného života aj formou podpory poskytovania starostlivosti o deti fyzickou osobou v detskej skupine s najviac štyrmi deťmi, s povahou a charakterom tejto starostlivosti približujúcej sa domácemu prostrediu, a to pre deti vo veku v zásade od narodenia po začatie plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v materskej škole. V detskej skupine v domácom prostredí, resp. prostredí približujúcom sa domácemu prostrediu sa umožňuje fyzickej osobe ako formalizovanú sociálnu službu poskytovať bežné úkony starostlivosti o dieťa a zabezpečovať záujmovú činnosť v malom kolektíve najviac štyroch detí. Na túto fyzickú osobu sa nekladú podmienky preukázania odbornej spôsobilosti s požiadavkou dosiahnutia konkrétneho stupňa vzdelania a ani potreba plnenia kvalifikačných predpokladov na výkon tejto pracovnej činnosti v oblasti sociálnych služieb. Musí v zásade plniť len všeobecné podmienky na vznik oprávnenia poskytovať túto sociálnu službu, ktorými sú bezúhonnosť a spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu, ktorá predpokladá aj dosiahnutie vekovej hranice 18 rokov. Rodičom sa vzhľadom na dostupnejšie a flexibilnejšie poskytovanie starostlivosti o deti v detskej skupine umožní lepšie si zosúladiť rodinný a pracovný život, a tak aj ich rýchlejší vstup alebo návrat na trh práce. Vznik a rozvoj služby starostlivosti o dieťa v detskej skupine sa predpokladá najmä v oblastiach v ktorých nie sú dostupné materské školy alebo zariadenia starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa. Takéto legislatívne opatrenie pre vznik a rozvoj služby na podporu zosúlaďovania rodinného a pracovného života aj formou podpory poskytovania starostlivosti o deti fyzickou osobou v detskej skupine prispeje k zníženiu rizika ohrozenia chudobou a nedostatku príjmov spôsobeného tým, že rodič zostane dlhší čas mimo trhu práce. Zákon predpokladá aj vznik nových možností pracovného uplatnenia pre fyzické osoby, ktoré budú v právnom postavení poskytovateľa sociálnej služby - služby na podporu zosúlaďovania rodinného života a pracovného života - starostlivosti o dieťa v detskej skupine. Takáto forma starostlivosti o dieťa zahŕňa len základnú starostlivosť o dieťa a neobsahuje poskytovanie odborných činností, ktorými sú výchova a vzdelávanie detí, a tým plnohodnotne nenahrádza starostlivosť o deti poskytovanú v zariadeniach pre deti a mládež.
K

Zvýšenie prídavku na dieťa

15. 6. 2022 Novým zákonom o financovaní voľného času dieťaťa dochádza k zvýšeniu prídavku na dieťa.
Ďalej sa ustanovilo vzhľadom na zvýšenie sumy prídavku na dieťa zrušenie jednorazového zvýšenia prídavku na dieťa pri prvom nástupe dieťaťa do prvého ročníka základnej školy. Súčasne sa zavádza zmena valorizačného mechanizmu z automatického naviazaného na koeficient, ktorým sa upravuje životné minimu na valorizáciu prostredníctvom nariadenia vlády SR. V súvislosti s právnou úpravou poskytovania príspevku na financovanie voľnočasových aktivít sa ďalej umožnilo poskytovanie údajov o poberateľoch prídavku na dieťa a deťoch Finančnému riaditeľstvo SR za účelom poskytovania príspevku na financovanie voľnočasových aktivít. Ustanovilo sa, aby sa príspevok na financovanie služieb pre dieťa nepovažoval za príjem na účely životného minima a súčasne sa z príjmov vypustilo jednorazové zvýšenie prídavku pre dieťa, ktoré prvýkrát nastúpi do prvého ročníka základnej školy.
K

Financovanie voľného času dieťaťa

15. 6. 2022 Ministerstvo financií Slovenskej republiky predložilo návrh zákona o financovaní voľného času dieťaťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov ako iniciatívny návrh predstavujúci daňovú revolúciu.
Primárnym cieľom nového zákona o financovaní voľného času dieťaťa a s ním súvisiacich noviel zákonov je podpora voľnočasových aktivít dieťaťa v oblasti vzdelávania, športu a kultúry prostredníctvom finančného príspevku, aby boli tieto aktivity prístupnejšie čo najväčšej skupine detí. V novele zákona o dani z príjmov sa zavádza úprava sumy daňového bonusu pre dieťa v závislosti od dosiahnutej vekovej hranice dieťaťa a upravujú sa podmienky na uplatnenie nároku na daňový bonus na dieťa.
K

Sociálne poistenie

26. 5. 2022 Pri zamestnávaní občanov Ukrajiny sa na zamestnancov i zamestnávateľov vzťahuje slovenská legislatíva. Ak slovenský resp. zahraničný zamestnávateľ začne zamestnávať fyzickú osobu – občana Ukrajiny, ktorý podlieha slovenským právnym predpisom sociálneho poistenia, zamestnávateľ plní v oblasti sociálneho poistenia všetky povinnosti podľa zákona o sociálnom poistení.
Zamestnávateľ je povinný v zákonných lehotách za zamestnanca plniť prihlasovacie, odhlasovacie a oznamovacie povinnosti. Taktiež je povinný odvádzať za neho poistné včas a v riadnej sume tak, ako za každého iného zamestnanca. V prípade, že ide o zamestnanca – občana Ukrajiny, ktorému bol udelený tolerovaný pobyt (resp. trvalý, prechodný pobyt) zamestnávateľ ho prihlasuje do Sociálnej poisťovne prostredníctvom Registračného listu fyzickej osoby (RLFO), pričom v oddiele I. neuvedie „fyzická osoba bez pobytu v SR“, nakoľko ten sa uvádza iba u fyzickej osoby bez pobytu na území SR. Rovnako ani v oddiele II. sa potom neuvedie adresa pobytu (tá sa uvádza iba u fyzickej osoby bez pobytu v SR). V prípade, ak zamestnanec – občan Ukrajiny nemá pridelené rodné číslo, predloží zamestnávateľ príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne RLFO v papierovej forme. Pobočka Sociálnej poisťovne zamestnancovi - občanovi Ukrajiny vygeneruje na účely sociálneho poistenia identifikačné číslo sociálneho zabezpečenia. Registračné povinnosti je povinný plniť zamestnávateľ. Na účely sociálneho poistenia je zamestnávateľ povinný prihlásiť zamestnanca do registra poistencov na povinné poistenie zamestnanca najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca (bez ohľadu na skutočnosť, v akej výške bol dohodnutý plat/odmena zamestnanca). Poistné na sociálne poistenie platí zamestnanec a zamestnávateľ. Za zamestnanca odvádza poistné na sociálne poistenie zamestnávateľ.
K
august 2025
T po ut st št pi so ne
31 28 29 30 31 1 2 3
32 4 5 6 7 8 9 10
33 11 12 13 14 15 16 17
34 18 19 20 21 22 23 24
35 25 26 27 28 29 30 31
36 1 2 3 4 5 6 7
Dnes má meniny Zuzana
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner