Minimálne požiadavky na personálne zabezpečenie zdravotníckych zariadení
27. 3. 2025
Podľa platného znenia splnomocňujúceho ustanovenia upraveného v § 8 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. ministerstvo zdravotníctva všeobecne záväzným právnym predpisom upraví, okrem iného, aj minimálne požiadavky na personálne zabezpečenie jednotlivých druhov ústavných zdravotníckych zariadení. Vláda SR sa zaviazala upraviť obsah II. časti upravujúcej minimálne požiadavky na personálne zabezpečenie ústavných zariadení výnosu Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky.
V nadväznosti na to bolo potrebné upraviť predmetné splnomocňovacie ustanovenie tak, že z rozsahu splnomocnenia sa vypustí dotknutá časť a zároveň sa ustanoví, že vyňatá matéria bude obsiahnutá v novej prílohe k zákonu č. 578/2004 Z. z.
Ustanovením sa upravuje výnimka z aplikácie ustanovení § 80a ods. 1 a 2 na tých lekárov a zubných lekárov, ktorí pracujú v nemocniciach na menej ako polovičný pracovný úväzok a zároveň pracujú, bez ohľadu na to, či ide o ďalší pracovný pomer alebo ide o prácu vykonávanú na základe niektorej z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru (najmä dohoda o vykonaní práce alebo dohoda o pracovnej činnosti), aj u poskytovateľov iných ako poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti alebo poskytovateľov záchrannej zdravotnej služby alebo sú štatutárnymi orgánmi alebo členmi štatutárnych orgánov u poskytovateľov iných ako poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti alebo poskytovateľov záchrannej zdravotnej služby, a to z tohto dôvodu, že majú možnosť ďalších príjmov a nepotrebujú zákonom garantovanú ochranu ich miezd.
Účelom ďalšej právnej úpravy je plniť záväzok spočívajúci vo vypustení znížených základných zložiek mzdy pre rok 2025 a pre rok 2026. Cieľom novely zákona je, aby platili základné zložky mzdy ustanovené v § 80a až 80aw, t. j. s nárastom miezd 9,66 % pre rok 2025 pre všetkých zdravotníckych pracovníkov s účinnosťou od 1. marca 2025 a s nárastom miezd 6,44% pre rok 2026 pre všetkých zdravotníckych pracovníkov.
Ustanovením § 102ba sa upravuje prechodné obdobie pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, ktorý prevádzkujú zariadenia ústavnej zdravotnej starostlivosti, ktoré je všeobecnou nemocnicou, detenčným ústavom alebo detenčným ústavom pre mladistvých, v rámci ktorého bude potrebné, aby si zosúladili svoje interné najmä pracovnoprávne predpisy s novým znením ustanovenia § 7 ods. 10 tak, aby najneskôr od 1. septembra 2025 mali všetci zdravotnícki pracovníci pracujúci v rámci nepretržitého poskytovania zdravotnej starostlivosti týždenný pracovný čas naviac v rozsahu ustanoveného týždenného pracovného zamestnanca pracujúceho v nepretržitej prevádzke.
K
Miestne dane a miestne poplatky – zmeny v sadzbách
5. 6. 2023
Cieľom novely zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady je dodatočne upresniť ustanovenie zákona o určení ročnej sadby dane zo stavieb, presnejšie upresniť povinnosť správcu dane upraviť rozdiel medzi sadzbami tejto dane na 10-násobok medzi najvyššou a najnižšou ročnou sadzbou dane.
Touto novelou zákona sa určuje, že uvedený násobok najnižšej ročnej sadzby dane sa vzťahuje na sadzby dane určené v jednotlivej časti obce, ak má obec určené jednotlivé časti v zmysle § 17a zákona, resp. na sadzby dane určené v jednotlivom katastrálnom území, ak má obec viac katastrálnych území. Uvedené riešenie ochráni najmä menej ekonomicky alebo sociálne slabších občanov, u ktorých by naplnenie tejto povinnosti v zmysle doterajšieho znenia spôsobilo dosť značný nárast tejto daňovej povinnosti, čo nie je vhodné ani vzhľadom na aktuálnu ekonomickú situáciu na Slovensku.
Zároveň sa ustanovilo posunúť splnenie povinnosti zavedenia upraviť rozdiel medzi ročnými sadbami tejto dane na 10-násobok medzi najvyššou a najnižšou ročnou sadzbou dane zo zdaňovacie obdobia 2024 na zdaňovacie obdobie 2027. Odloženie uvedenej povinnosti o 3 roky umožní sa obciam a mestám lepšie pripraviť na túto novú skutočnosť. Uvedené riešenie ochráni najmä menej ekonomicky alebo sociálne slabších občanov, u ktorých by naplnenie tejto povinnosti v zmysle doterajšieho znenia zákona spôsobilo dosť značný nárast tejto daňovej povinnosti už od 1. januára 2024.
K
Národná rada nepodporila návrh, ktorý znižoval DPH na základné potraviny na 5 %
19. 5. 2023
Daň z pridanej hodnoty (DPH) na vymedzený okruh základných potravín sa nezníži na 5 %.
Národná rada nepodporila návrh, ktorý znižoval DPH na základné potraviny na 5 %
Návrh novely zákona o dani z pridanej hodnoty Národná rada (NR) SR vo štvrtok neposunula do druhého čítania. Návrh predložila skupina nezaradených poslancov z mimoparlamentnej strany Hlas-SD.
Návrh bol podľa predkladateľov reakciou na výrazné zvyšovanie cien potravín na Slovensku. „Zníženie sadzby DPH predstavuje efektívny a adresný krok na pomoc obyvateľom. V okolitých štátoch pristúpili k takýmto krokom okamžite po vyhodnotení miery inflácie za predchádzajúci rok," konštatovali v dôvodovej správe.
Priamy predaj z dvora mal byť podľa návrhu úplne oslobodený od DPH. Dôvodom bola podpora prvovýrobcov, teda farmárov, pestovateľov plodín a chovateľov zvierat, ktorí svoje produkty predávajú priamo konečnému spotrebiteľovi alebo lokálnej maloobchodnej prevádzkarni.
B
Dostali ste chudobnejší rodičovský dôchodok?
16. 5. 2023
Niektorí poberatelia dostali nižšie rodičovské dôchodky, než pôvodne očakávali. Alebo ich nedostali vôbec. Nezrovnalosti potvrdila Sociálna poisťovňa a nespokojní ľudia sa na ňu obracajú s otázkami.
Čo máte robiť, pokiaľ vám v rozhodnutí o priznaní rodičovského dôchodku chýbajú údaje o dieťati/resp. viacerých deťoch?
Sociálna poisťovňa vysvetľuje, že tento nesúlad mohol vzniknúť v dôsledku nesprávnych údajov v Registri fyzických osôb Ministerstva vnútra SR, z ktorého čerpá a overuje údaje o rodinných vzťahoch poistencov.
„Ak klient predloží rodný list dieťaťa, alebo iný hodnoverný doklad, Sociálna poisťovňa jeho situáciu preverí. Ak rodný list nemá, môže požiadať matriku o vydanie jeho kópie. Po doplnení potrebných údajov Sociálna poisťovňa nárok opätovne preskúma a peniaze dôchodcovi doplatí čo najskôr,“ informoval Aktuality.sk hovorca Sociálnej poisťovne Martin Kontúr.
Ako postupovať pri správnom vyplatení rodičovského dôchodku
• Sociálna poisťovňa klientom v prípade chýbajúci údajov o dieťati odporúča, aby s rodným listom dieťaťa/detí navštívili priamo pobočku Sociálnej poisťovne, ktorá tieto údaje zaznamená do svojich systémov.
• Na základe doplnených údajov následne znovu posúdi nárok na rodičovský dôchodok a jeho sumu (bez potreby opätovnej návštevy pobočky). Rodičovský dôchodok následne doplatí čo najskôr.
• Na preskúmanie má Sociálna poisťovňa 60 dní, v mimoriadne zložitých konaniach 120 dní. Ak rodný list klient nemá, môže požiadať matriku o vydanie jeho kópie.
• Overenú kópiu rodného listu môže zaslať aj poštou. Ak má dôchodca nejaký iný úradný doklad preukazujúci, že je rodičom dieťaťa, môže predložiť aj ten.
• Ak rodič nemôže navštíviť pracovisko Sociálnej poisťovne napríklad z dôvodu, že jeho dieťa žije v inom meste na Slovensku a má u seba aj rodný list, môže to urobiť priamo dieťa v ktorejkoľvek pobočke Sociálnej poisťovne. Pracovníci údaje skontrolujú a rodinné väzby dieťa-rodič v systéme opravia.
B
Zmeny v zákone o dani z príjmov novým zákonom o športe
1. 5. 2023
V zákone o dani z príjmov sa plánuje vypustiť zmluva o profesionálnom vykonávaní športu, keďže v zákone o športe sa mení jej charakter tak, že už nepôjde o príjem zo závislej činnosti, ale o osobitný typ zmluvy sui generis, pričom odvody do poisťovní, ale aj dane si bude platiť športovec sám, a teda zostanú zachované len príjmy športového odborníka na základe zmluvy o výkone činnosti športového odborníka podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon o športe.
Ďalšie zmeny sa týkajú sponzorskej zmluvy, kedy sa úprava okrem športovca vzťahuje aj na športového odborníka, ktorí majú príjmy zo závislej činnosti a dobrovoľník sa nahrádza športovým odborníkom, ktorý má príjem z príležitostnej činnosti ako náhrada za stratu času, ak nevykonáva športovú činnosť za účelom dosahovania zisku ani sústavne, ide o náhradu za stratu času, ktorá nahrádza náhradu za stratu času dobrovoľníka, keďže dobrovoľník by podľa stanoviska Ministerstva vnútra SR a neziskového sektora nemal mať takéto finančné príjmy.
Napokon sa v súvislosti so zmenou definície športovej činnosti upravuje aj ustanovenie § 50 ods. 5 písmeno b) tak, že namiesto terajšej úpravy na podporu a rozvoj športu bude vzťahovať na športovú činnosť alebo rozvoj športu, čím sa dosiahne adresnejšie použitie podielu zaplatenej dane na tie subjekty, ktoré majú v predmete činnosti práve športovú činnosť a rozvoj športu, čo sú najmä športové kluby a iné športové subjekty
K