Miestne dane a poplatky za stavebné pozemky
17. 2. 2025
Miestne dane a poplatky upravuje zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady.
Na účely zákona o miestnych daniach sa za stavebný pozemok považuje pozemok uvedený v právoplatnom rozhodnutí o stavebnom zámere až do vydania kolaudačného osvedčenia k stavbe, ktorá je predmetom dane zo stavieb podľa § 10 ods. 2, alebo stavbe s bytmi a nebytovými priestormi v bytovom dome, ktoré sú predmetom dane z bytov podľa § 14. Celkovú výmeru stavebného pozemku tvoria parcely, ktorých parcelné čísla sú uvedené v rozhodnutí o stavebnom zámere v deň jeho právoplatnosti. Na celkovú výmeru stavebného pozemku nemá vplyv, ak po právoplatnosti rozhodnutia o stavebnom zámere došlo k rozdeleniu stavebného pozemku geometrickým plánom.
Stavebným pozemkom nie je pozemok uvedený v ohlásení drobnej stavby, v ohlásení stavebnej úpravy alebo v rozhodnutí o stavebnom zámere na zmenu dokončenej stavby. Pozemok, na ktorý bolo vydané rozhodnutie o stavebnom zámere sa na účely tohto zákona nepovažuje za stavebný pozemok, ak overovacia doložka k projektu stavby stratila platnosť a súčasne sa nezačalo s uskutočňovaním stavebných prác podľa overeného projektu stavby. Stavebným pozemkom nie je parcela uvedená v právoplatnom rozhodnutí o stavebnom zámere, ktorá je vo vlastníctve inej osoby ako osoby, ktorej bolo vydané právoplatné rozhodnutie o stavebnom zámere, ak sa na tejto parcele bude zhotovovať len inžinierska stavba k stavbe podľa § 10 ods. 2 alebo podľa § 14 zákona o miestnych daniach.
Dochádza k negatívnemu vymedzeniu stavebného pozemku na účely dane z nehnuteľností. Za stavebný pozemok sa nebude považovať pozemok, na ktorom sa realizuje drobná stavba, zmena stavby, prístavba alebo nadstavba. Ak rozhodnutie o povolení stavby stratí platnosť a zároveň sa nezačali stavebné práce na pozemku, taký pozemok tiež nebude stavebným ďalej pozemkom a zaradí sa na účely dane z pozemkov podľa evidencie v katastri nehnuteľností. Ak v rozhodnutí o povolení stavby bude uvedený aj pozemok (parcela) vo vlastníctve inej osoby ako osoby stavebníka a na tomto pozemku budú realizované len inžinierske stavby, pozemok sa na účely dane z nehnuteľností nebude považovať za stavebný pozemok.
Tiež sa spresnila definícia stavby na bývanie v súvislosti so zmenou pojmov podľa novej stavebnej legislatívy. Za stavbu na bývanie sa bude považovať bytová budova, v ktorej je viac ako polovica podlahovej plochy všetkých podlaží určená a vhodná na trvalé bývanie a takou stavbou bude aj rodinný dom určený na trvalé bývanie, ktorý má najviac tri byty. Aby neboli bytové budovy s najviac troma bytmi a rodinné domy s najviac troma bytmi zdaňované v režime dane z bytov, ustanovuje sa lex specialis podmienka zdanenia stavieb na bývanie s najviac troma bytmi priamo v zákone o miestnych daniach. Navrhovaným doplnením sa zabezpečí, že všetky bytové budovy s najviac troma bytmi a rodinné domy s najviac troma bytmi budú zdanené ako stavba na bývanie a bytové budovy s najmenej štyrmi bytmi budú zdanené v režime dane z bytov a nebytových priestorov.
K
Jednota dôchodcov na Slovensku podporuje návrh na vyplatenie 13. dôchodku
29. 8. 2022
Jednota dôchodcov na Slovensku podporuje návrh zástupcov mimoparlamentnej strany Hlas-SD na vyplatenie 13. dôchodku vo výške priemerného starobného dôchodku pre všetkých seniorov. Uviedla to podpredsedníčka JDS Valéria Pokorná. Ide podľa nej zatiaľ o najvyššiu navrhovanú pomoc, s ktorou prišli politické strany po spustení petície JDS od 1. augusta 2022.
"Prešli prázdniny a pomoc pre seniorov sa stále odďaľuje. Inflácia pritom presahuje každý mesiac nové rekordy, výnimkou nebol ani júl. Seniori už melú z posledných síl, ale podpora, ktorú sme dostali z regiónov v rámci zberu podpisov na petíciu nielen od našich členov, je úžasná. Budeme naďalej presadzovať naše požiadavky a požadujeme čo najvyššiu pomoc pre seniorov. Aj preto je pre nás návrh skupiny poslancov Hlasu na vyplatenie skutočného 13. dôchodku vo výške priemerného starobného dôchodku najprijateľnejším riešením," uviedol predseda JDS Michal Kotian.
O ponuke ministra práce Milana Krajniaka (Sme rodina) chce JDS podľa neho ešte rokovať. "Pomoc, ktorú si my predstavujeme ako minimálnu, je príspevok aspoň 50 eur mesačne pre každého seniora od 1. augusta až do konca roka 2022, čo je minimálne 300 eur pre každého seniora. Požiadali sme každú politickú stranu o stretnutie, budúci týždeň 30. augusta oznámime výsledky petície, ktoré sú pre nás zaväzujúce," doplnil predseda JDS.
V
Odvodová odpočítateľná položka pri sezónnej práci
8. 8. 2022
Zamestnanec, ktorý bude vykonávať pracovnú činnosť na základe dohody o pracovnej činnosti na výkon sezónnej práce, bude od vzniku tohto právneho vzťahu povinne poistený na všetky poistenia zamestnanca [nemocenské poistenie, dôchodkové poistenie (starobné a invalidné poistenie) a poistenie v nezamestnanosti].
Uvedeným sa bude zabezpečovať zníženie administratívnej záťaže zamestnávateľa pri prihlasovaní a odhlasovaní tohto zamestnanca. Pre takého zamestnanca je však v podobe odvodovej odpočítateľnej položky pri sezónnej práci zavedená výnimka z platenia poistného na starobné poistenie (SP) a poistenie v nezamestnanosti (PvN).
Odvodová odpočítateľná položka predstavuje sumu vo výške 50 % jednej dvanástiny všeobecného vymeriavacieho základu platného v kalendárnom roku, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, za ktorý sa platí poistné. Ak sa bude OOP uplatňovať v roku 2023, tak sa uplatní vo výške 605,50 € [1/2 z PMM za rok 2021 = 1/2 z 1 211 € = 605,50 €]. Odvodová odpočítateľná položka sa pri výkone práce na základe dohody o pracovnej činnosti na výkon sezónnej práce uplatní pri platbe poistného automaticky, takže zamestnanec nemá povinnosť o jej uplatnenie žiadať zamestnávateľa.
K
Poistné na základe dohody o pracovnej činnosti na výkon sezónnej práce
8. 8. 2022
Odvodová odpočítateľná položka sa pri platbe poistného uplatní tak, že príjem plynúci z dohody o pracovnej činnosti na výkon sezónnej práce, konkrétne vymeriavací základ na platenie poistného na starobné poistenie (SP) a poistného na poistenie v nezamestnanosti (PvN) sa v súlade s ust. § 138 ods. 1 zákona o sociálnom poistení zníži o odvodovú odpočítateľnú položku.
Ak vymeriavací základ zamestnanca v právnom vzťahu na základe dohody o pracovnej činnosti na výkon sezónnej práce je za kalendárny mesiac nižší ako výška odvodovej odpočítateľnej položky pri sezónnej práci, odvodová odpočítateľná položka pri sezónnej práci je vo výške tohto vymeriavacieho základu.
Vymeriavací základ zamestnávateľa na platenie poistného na úrazové poistenie a poistného na garančné poistenie sa neznižuje, t.j. predstavuje vymeriavací základ zamestnanca neznížený o odvodovú odpočítateľnú položku pri sezónnej práci. V praxi môžu nastať nasledovné situácie:
• Ak z dohody o pracovnej činnosti na výkon sezónnej práce zamestnanec dosiahne mesačný príjem v sume rovnej alebo nižšej ako je odvodová odpočítateľná položka, nebude zamestnanec a ani jeho zamestnávateľ platiť poistné na starobné poistenie a poistné na poistenie v nezamestnanosti. Zamestnanec a jeho zamestnávateľ budú z tohto príjmu platiť poistné na nemocenské poistenie a poistné na invalidné poistenie a zamestnávateľ aj poistné na úrazové poistenie, poistné na garančné poistenie a poistné do rezervného fondu solidarity.
• Ak z dohody o pracovnej činnosti na výkon sezónnej práce dosiahne zamestnanec mesačný príjem v sume vyššej, ako je odvodová odpočítateľná položka (50 % priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky spred dvoch rokov), poistné na starobné poistenie a poistné na poistenie v nezamestnanosti, bude platiť zamestnanec, ale aj jeho zamestnávateľ, len zo sumy rozdielu medzi dosiahnutým mesačným príjmom a odvodovou odpočítateľnou položkou.
Vzhľadom na to, že poistenec má v tomto prípade výnimku z platenia poistného na starobné poistenie a poistenie v nezamestnanosti v podobe odvodovej odpočítateľnej položky pri sezónnej práci, sa obdobia poistenia počas ktorých nebude platiť poistné, nebudú hodnotiť na nárok na predčasný starobný dôchodok, starobný dôchodok a súvisiace pozostalostné dôchodky a na dávku v nezamestnanosti, t.j. za tieto obdobia poistenia nebude mať poistenec, resp. jeho pozostalí nárok na uvedené dávky. Uvedené bude mať dopad aj na zápis na evidenčný list dôchodkového poistenia.
Zamestnanec, ktorý bude vykonávať pracovnú činnosť na základe dohody o pracovnej činnosti na výkon sezónnej práce bude nemocensky poistený, takže sa bude považovať za zamestnanca aj na účely poskytovania náhrady príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca.
K
Príspevky zo sociálneho fondu
29. 7. 2022
Starostlivosť zamestnávateľa o stravovanie zamestnancov treba chápať ako zákonnú povinnosť každého zamestnávateľa.
Vo vzťahu k problematike zamestnaneckých benefitov však treba spomenúť možnosť zamestnávateľa po prerokovaní so zástupcami zamestnancov:
• upraviť podmienky, za ktorých bude zamestnancom poskytovať stravovanie počas dovolenky, prekážok v práci alebo inej ospravedlnenej neprítomnosti zamestnanca v práci,
• umožniť stravovať sa zamestnancom, ktorí pracujú mimo rámca rozvrhu pracovných zmien za rovnakých podmienok ako ostatným zamestnancom,
• rozšíriť okruh fyzických osôb, ktorým zabezpečí stravovanie, a ktorým bude prispievať na stravovanie podľa § 152 ods. 3 Zákonníka práce (najčastejšie ide napr. o rodinných príslušníkov zamestnanca, poberateľov starobného dôchodku alebo invalidného dôchodku, ktorých zamestnávateľ zamestnával v pracovnoprávnom vzťahu alebo v obdobnom pracovnom vzťahu ku dňu odchodu do starobného dôchodku alebo do invalidného dôchodku).
K