Kúpa bytu na firmu – DPH a daň z príjmov
10. 5. 2017
Riešenie daňových aspektov kúpy bytu z hľadiska podnikateľských účelov
Daňové aspekty kúpy bytu na firmu z vlastných zdrojov, z úveru na firmu, z pôžičky od konateľa alebo prenájom bytu od konateľa. V prípade DPH je rozhodujúce, či je firma platiteľom DPH. Ak je v čase kúpy bytu firma platiteľom DPH, má nárok na odpočítanie DPH, ak bude byt využívať na podnikateľskú činnosť, ktorá podlieha DPH (napr. prenájom bytu inej firme). Rovnako aj v prípade uplatnenia odpisov bytu a súvisiacich nákladov na jeho prevádzku do daňových výdavkov je potrebné preukázať využívanie bytu na podnikateľské účely, t. j. na dosiahnutie, zabezpečenia a udržanie zdaniteľných príjmov. V prípade, keď firma kúpi byt (z vlastných zdrojov alebo na investičný úver), pri nároku na odpočítanie DPH rozhoduje:,či je registrovaná ako platiteľ DPH,a účel využitia nehnuteľnosti. Ak je firma platiteľ DPH a súčasne bude byt využívať na podnikanie ako platiteľ DPH (napr. prenájom bude fakturovať s DPH), má nárok na odpočítanie DPH v celom rozsahu. Ak bude platiteľ DPH využívať byt na podnikanie ako platiteľ DPH len sčasti, právo na odpočítanie DPH mu vznikne len čiastočne. V prípade nevyužívania bytu na podnikanie ako platiteľ DPH, nárok na odpočítanie DPH nevzniká. Ak firma nie je v čase kúpy bytu platiteľom DPH a neskôr sa za platiteľa DPH registruje, môže si dodatočne uplatniť právo na odpočítanie DPH, avšak opäť musí zohľadniť účel využívania bytu. Firma, ktorá si uplatnila právo na odpočítanie DPH a zruší sa jej registrácia pre DPH, musí dodatočne odviesť DPH. Suma nároku na odpočítanie DPH a daňovej povinnosti k DPH sa určí podľa zákona o DPH. Účel využívania bytu je pre firmu rozhodujúci aj v prípade uplatnenia daňových výdavkov (na účel výpočtu dane z príjmov). Ak firma byt využíva na podnikanie (napr. byt prenajíma, má v ňom kancelárie), tak odpisy a iné výdavky súvisiace s prevádzkou bytu môže zahrnúť do daňových výdavkov.V prípade kúpy bytu na investičný úver, úroky z úveru sú pre firmu taktiež daňovým výdavkom. Pri úveroch je potrebné rozlišovať splátku istiny (požičanej dlžnej sumy) a úroku. Splátka istiny nie je daňovým výdavkom, nakoľko ani príjem z poskytnutého úveru nie je zdaniteľným príjmom. Ak firma nemá dostatok finančných prostriedkov a banka jej odmietne poskytnúť investičný úver, možným riešením je pôžička od konateľa. Konateľ, ak vlastní nehnuteľnosť, môže požiadať banku o tzv. americkú hypotéku, čo je vlastne bezúčelový úver zabezpečený nehnuteľnosťou (banka má v katastri zapísané záložné právo na nehnuteľnosť). Keďže firma a konateľ sú závislé osoby, firmy sa týkajú povinnosti v oblasti transferového oceňovania. Povinnosťou firmy je viesť transferovú dokumentáciu k poskytnutému úveru a stanoviť výšku úroku tak, ako by úrok dohodli v porovnateľnej transakcii nezávislé osoby, a to po zohľadnení rôznych rizík, ktoré pri pôžičke medzi závislými osobami a nezávislými osobami (ne)existujú. Konateľa sa transferové oceňovane netýka. Prípadné úroky vyplývajúce z pôžičky konateľa firme sú pre túto firmu daňovým nákladom. U konateľa sú, naopak, zdaniteľným príjmom. Konateľ je povinný z prípadných úrokov odviesť daň z príjmov v daňovom priznaní. Poslednou možnosťou je kúpa bytu konateľom na hypotekárny úver a prenájom bytu firme. V tomto prípade je potrebné taktiež zdôrazniť, že prenájom bude vzťah medzi závislými osobami, čiže nájomné musí byť stanovené v súlade s transferovým oceňovaním. Pokiaľ ide o firmu, v tomto prípade nemá možnosť uplatniť odpočítanie DPH. Avšak má ju konateľ, ak sa registruje ako platiteľ DPH a prenájom bude fakturovať s DPH. Pri odpočítaní DPH sa na konateľa (v postavení prenajímateľa) vzťahujú podmienky odpočítania, resp. platenia DPH rovnako, ako na firmu v predchádzajúcich variantoch. Ako platiteľ DPH má konateľ taktiež aj administratívne povinnosti, najmä podávať daňové priznanie a kontrolný výkaz, ak bude prenájom fakturovať s DPH.
Konateľ je prenajímateľom a nájomné je pre neho zdaniteľný príjem. K prenájmu bytu a zdaňovaniu príjmov z prenájmu bytu nájdete na našom portáli niekoľko článkov. Dôležité je spomenúť predovšetkým to, že konateľ má možnosť zaradiť prenajímaný byt do obchodného majetku, čím bude môcť uplatniť odpisy bytu v daňových výdavkoch. Úroky, ktoré zaplatí z hypotekárneho úveru by v tomto prípade taktiež mohol zahrnúť do daňových výdavkov. Firma môže uplatniť v daňových výdavkoch nájomné uhrádzané konateľovi a ďalšie výdavky súvisiace s používaním bytu na podnikanie (dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov), pričom musí vychádzať z nájomnej zmluvy.
Kolkov je dostatok
8. 1. 2009
Nedostatok kolkov na začiatku tohto roku na niektorých malých poštách bol spôsobený meškajúcou dodávkou papiera na tlač zo strany britského dodávateľa.
V súčasnosti sú kolky dodávané tam, kde chýbajú. Okrem
nových eurových kolkov ešte stále platia aj kolky so sumami v slovenských
korunách.
Získanie hypotéky a zdokladovanie príjmu
8. 1. 2009
Najčastejšími prekážkami pre získanie hypotéky je skutočnosť, že človek nemôže preukázať svoj skutočný príjem.
Mnohí šéfovia vyplácajú dosť vysoké
príjmy ale tak, aby nemuseli platiť odvody. Rovnako sa správajú aj úspešní
podnikatelia, aj keď suma na ich daňovom priznaní hovorí niečo iné.
Niektoré banky preto ponúkajú hypotéky aj bez zdokladovania príjmu. Keďže
hypotéka bez dokladov predstavuje pre banku vyššie riziko, prejavuje sa to na
cene požičaných peňazí. Úrokové sadzby v prípade nepreukázania príjmu sú vyššie
ako pri predložení všetkých podkladov.
Nezdokladovanie príjmu zároveň znamená, že banky si žiadateľa dôsledne
preveria. Dôležitým zdrojom informácií sú pre banky napríklad úverové registre.
Okrem štandardných náležitostí spojených so schválením úveru banky požadujú aj
dodatočné informácie. Mnohé banky žiadajú čestné prehlásenia o výške príjmov a
výdakov, potvrdenia o dĺžke pracovného pomeru (min. 12 mesiacov) alebo o
dĺžke podnikateľskej činnosti (min. 6 mesiacov). Niektoré banky požadujú
dvoch žiadateľov a bezproblémové splácanie aspoň jedného úverového produktu.
Z podmienok poskytovania hypotekárnych úverov ktoroukoľvek bankou však
jednoznačne vyplýva, že je výhodnejšie príjem zdokladovať. Zdokladovanie príjmu ovplyvní nielen výšku
úveru ale aj výšku úrokových sadzieb
Dnes je posledný deň na vrátenie preukazu zdravotnej poisťovni
8. 1. 2009
Kto od začiatku roka zmenil zdravotnú poisťovňu, má posledný deň na vrátenie preukazu bývalej poisťovni.
Nesplnenie tejto povinnosti môže znamenať pokutu až
do výšky 166 eur. Okrem preukazu poistenca je potrebné odovzdať aj európsky
preukaz zdravotného poistenia.
Každý prípad nevrátenia preukazu je posudzovaný osobitne. Vždy je však
potrebné vydokladovať dôvody objektívneho oneskorenia (napríklad pobyt v
zahraničí, úraz a pod.).
Počty ľudí meniacich poisťovňu každoročne klesajú.
Elektronický systém v USA sa zrútil pre veľký počet nezamestnaných
8. 1. 2009
Kvantá žiadostí o príspevky, ktoré si začali elektronickou formou podávať nezamestnaní v USA, systém nebol schopný zvládnuť. New York, Ohio, Severná Karolína a ďalšie štáty systém stihli rýchlo upraviť.
Príspevky
v nezamestnanosti dnes poberá približne 4,5 milióna Američanov, čo je 26-ročné
maximum. Na podanie žiadostí o príspevok sa pritom využíva najmä elektronická
forma.