Kľúčové informácie o dôchodkovom fonde
7. 11. 2023
Dňa 22. augusta 2023 bolo schválené opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 351/2023 Z. z., ktorým sa ustanovuje obsah, štruktúra, forma, podmienky a spôsob priebežnej aktualizácie a lehoty na zverejnenie kľúčových informácií o dôchodkovom fonde. Toto opatrenie nadobúda účinnosť 1. januára 2024.
Kľúčové informácie o dôchodkovom fonde obsahujú informácie o účele kľúčových informácií, type dôchodkového fondu a cieľoch dôchodkového fondu, type sporiteľa, pre ktorého je dôchodkový fond vhodný, rizikách spojených s investovaním do dôchodkového fondu, garanciách, prognózovanej hodnote osobného dôchodkového účtu sporiteľa, predpokladanom zhodnotení majetku v dôchodkovom fonde, odplatách a nákladoch dôchodkového fondu, práve podať sťažnosť, ďalších relevantných skutočnostiach.
Informácie sa uvádzajú pre zostávajúcu dĺžku starobného dôchodkového sporenia 5 rokov, 10 rokov a 40 rokov a zostavujú sa pre pesimistický scenár, základný scenár a optimistický scenár. Podrobnosti o obsahu a štruktúre kľúčových informácií sú uvedené v prílohe č. 1. Na vyjadrenie rizika spojeného s investovaním do dôchodkového fondu sa použije aj súhrnný ukazovateľ rizika. Postup na určenie súhrnného ukazovateľa rizika je uvedený v prílohe č. 2. Vzorce na výpočet prognózovanej hodnoty osobného dôchodkového účtu sporiteľa sú uvedené v prílohe č. 3. Vzorce na výpočet odplaty a nákladov dôchodkového fondu sú uvedené v prílohe č. 4.
Kľúčové informácie sa zverejňujú na webovom sídle dôchodkovej správcovskej spoločnosti po dobu zodpovedajúcu účelu týchto informácií.
Kľúčové informácie sa aktualizujú, ak dôjde ku zmene, ktorá významne ovplyvňuje alebo by mohla významne ovplyvniť obsah kľúčových informácií, po dobu 90 dní je súhrnný ukazovateľ rizika v stupni, ktorý je odlišný od stupňa súhrnného ukazovateľa rizika uvedeného v aktuálnych kľúčových informáciách.
Pred aktualizáciou kľúčových informácií sa posúdi najmä súlad obsahu a štruktúry kľúčových informácií s § 105a ods. 1 zákona a § 1, potreba zaradenia dôchodkového fondu do inej kategórie súhrnného ukazovateľa rizika na základe zmenených podmienok v súvislosti s trhovým portfóliom dôchodkového fondu prostredníctvom kalibrácie trhových parametrov, internej validácie alebo spätného testovania. Aktualizované kľúčové informácie sa zverejnia bez zbytočného odkladu.
Novým opatrením sa zrušuje opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 139/2020 Z. z., ktorým sa ustanovuje obsah, štruktúra, forma, podmienky a spôsob priebežnej aktualizácie a lehoty na zverejnenie kľúčových informácií o dôchodkovom fonde.
Nezdaniteľná časť základu dane FO
24. 2. 2010
Nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka (ďalej NČZDD) je položka, na ktorú má podľa § 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmu nárok každá fyzická osoba, ktorá má v SR trvalý pobyt alebo sa tu zdržiava aspoň 183 dní v roku (nárok nemajú napr. dôchodcovia).
Nároky na výšku NČZDD sa riadia podľa § 11 odseku 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov. Na roky 2009 a 2010 ho nahradzuje § 52g odsek 1 písmeno a) a § 52h odsek 13) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov.
Nezdaniteľná časť základu dane je položka, do výšky ktorej má daňovník nárok na nezdanenie daňou z príjmu. Výška tejto nezdaniteľnej položky pri zárobku nad 86-násobok životného minima postupne klesá a od určitej výšky príjmu úplne zaniká.
Za rok 2009 je výška nezdaniteľnej časti základu dane vo výške 22,5 násobku životného minima platného k 1. januáru 2009. Táto čiastka je k 1. januáru 2009 178,92 €. Celkový maximálny nárok na zárobky v roku 2009 teda predstavuje 4 025,70 €.
Za rok 2010 je suma nezdaniteľnej časti základu dane takisto vo výške 22,5 násobku životného minima platného k 1. januáru 2009. Výška nezdaniteľnej časti základu dane sa v roku 2010 nezvýši (§ 52h odsek 13). Maximálna výška nezdaniteľnej časti základu dane zostane na úrovni 4025,70 € rovnako ako v roku 2009.
Ak daňovník – fyzická osoba dosiahla v roku 2009 základ dane nižší alebo rovný 86-násobku životného minima platného k 1. januáru 2009, má nárok na plnú výšku nezdaniteľnej čiastky (178,92 x 22,5 = 4025,70 €).
Ak však daňovník – fyzická osoba v roku roku 2009 dosiahne základ dane vyšší ako 86-násobok sumy životného minima platného k 1. januáru 2009, výška nároku na nezdaniteľnú čiastku sa vypočíta týmto vzorcom:
44 x 178,92 (životné minimum) – Základ dane / 4
Ak táto suma vyjde nižšia ako nula, nezdaniteľná čiastka daňovníka sa rovná nule.
Dôchodcovia a dane
23. 2. 2010
Dôchodcovia si popri dôchodku bežne privyrábajú na dohody. Zamestnávateľ im z platov zráža daň buď preddavkami, alebo zrážkou. V určitých prípadoch dane môžu získať späť. Preplatok dane im však nikto sám od seba nevráti. Musia podať daňové priznanie. Priložia k nemu potvrdenia o príjme od všetkých zamestnávateľov, u ktorých počas roka pracovali.
Zarábajúci dôchodca neplatí daň, ak jeho hrubá mzda za vlaňajší rok nepresiahla polovicu 22,5-násobku sumy životného minima platného k 1. 1. 2009, čo je 2 012,85 eura. V prípade, že zarobil menej, vznikne mu preplatok a podáva daňové priznanie. Použije tlačivo typu A.
V priznaní uvedie hrubú mzdu, z ktorej mu strhávali dane v preddavkoch. Ak je mzda menšia ako 2 012,85 eura a senior mal ešte iné príjmy, z ktorých mu zrazili daň zrážkou, môže využiť jeden trik. Prizná aj časť príjmov zrazených zrážkovou daňou tak, aby súčet všetkých príjmov nepresiahol limit 2 012,85 eura.
Ak dôchodcovia, ktorí majú účet v banke, sporenie, vkladnú knižku či termínovaný vklad, žijú len z dôchodku, môžu žiadať štát o vrátenie dane z úrokov, ktorú im strháva banka. Pri nasporenej sume 10-tisíc eur napríklad daň predstavuje 57 eur. Aj keď určitá časť dôchodcov o tejto možnosti vie, široko využívaná nie je. Daňové priznanie môžu podať aj tí, ktorých príjmy za rok nepresiahnu 2012,85 eura. Priznanie sa podáva na tlačive B.
Pri vyplňovaní daňového priznania sa dôchodcovia údajne dopúšťajú predovšetkým technických chýb, alebo použijú nesprávne tlačivo.
Daňové priznanie fyzických osôb
22. 2. 2010
Do 31. marca sú niektoré skupiny daňovníkov povinné podať daňové priznanie za uplynulé zdaňovacie obdobie (kalendárny rok). Splnením povinnosti sa daňovníci nielen vyhnú nepríjemnostiam, dokonca z toho môžu aj profitovať. Tematikou sa zaoberá predovšetkým § 32 zákona o dani z príjmov.
Rozlišujeme tieto skupiny daňovníkov:
• daňovníci, za ktorých daňové priznanie (ročné zúčtovanie preddavkov na daň) podajú ich zamestnávatelia;
• daňovníci, ktorí sú povinní podať daňové priznanie sami;
• daňovníci, ktorí nie sú povinní podávať daňové priznanie vôbec;
• daňovníci, ktorí podávajú svoje daňové priznanie dobrovoľne.
Daňovníci, ktorí daňové priznanie podávajú dobrovoľne, tak obyčajne robia z dôvodu, že na tomto úkone budú profitovať.
Môže sa jednať napríklad o daňovníkov, ktorým boli príjmy zdanené zrážkovou alebo preddavkovou daňou a v ročnom ponímaní nedosiahli príjmy vo výške nezdaniteľnej časti základu dane. Vznikne im tak nárok na vrátenie už zaplatenej či zrazenej dane. Podanie daňového priznanie môže byť v istých prípadoch zaujímavé aj pre dôchodcu.
Porucha elektronického systému na podávanie výkazov k DPH
22. 2. 2010
V posledných dňoch lehoty na podávanie súhrnného výkazu k dani z pridanej hodnoty zaznamenalo Daňové riaditeľstvo SR spomalenie a nedostupnosť elektronického komunikačného systému.
Tí, ktorí si nechali elektronickú registráciu DPH na poslednú chvíľu, na portáli daňovej správy nepochodili. Podľa stanoviska riaditeľstva na vine boli zmluvní dodávatelia informačných technológií pre daňovú správu.
V prípade, že možnosť, podať súhrnný výkaz je zmarená z dôvodov, ktoré nie sú na strane daňového subjektu, správca dane podľa hovorcu daňového riaditeľstva príslušnú sankciu neuloží.