Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Murphyho postrehy

Najlepšie, čo človek môže urobiť, je čakať, kým to zaňho neurobia iní.

V práci sa človek nemá naháňať. Veď nie je na love!

Žena bez mužov zvädne, muž bez žien zblbne.

(Murphyho zrnká II)
O podnikateľoch

Nikdy nie je čas venovať sa veci poriadne, ale vždy je čas opäť a opäť sa k nej vracať.

Čakanie na šťastie sa líši od čakania na smrť len v tom, že smrti sa dočkáte skôr.

V podnikaní nie je žiaden experiment úplne zbytočný. Vždy sa dá použiť ako negatívny príklad.

(Murphyho zákonník)
O manželstve a veciach s tým súvisiacich

Keď sa manželka naučí chápať manžela, prestane ho počúvať.

Každý vidí svet vlastnými očami. Štatistiky ukazujú, že väčšina národa je krátkozraká.

Za peniaze si lásku nekúpite, ale vytvoria vám dobrú východiskovú pozíciu.

(Murphyho zákonník)
Murphyho múdre pravdy

Riešenie ľubovoľného problému možno efektívne zablokovať tým, že sa o ňom bude dostatočne dlho diskutovať.

Význam a úžitok porady je nepriamoúmerný počtu zúčastnených a dobe trvania porady.

Kto nerozumie veciam a ani ich nevie riadiť, ten vymýšľa zákony.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Bezproblémové riadenie - IV. večer

Ťažkú úlohu zver lenivcovi, on určite vymyslí najjednoduchšie riešenie.

Po určitom čase je každý na takom mieste, na ktoré nemá schopnosti. Na vedúce miesta sa väčšinou dostanú tí, ktorí sú na riadenie najmenej vhodní.

Snažte sa dvere svojej kancelárie mať vždy zamknuté! Návštevníkom to naháňa strach a pôsobí to dojmom akoby ste stále boli na dôležitej porade.

(Murphyho zákony po poslednej novele)

Inštitút samozdanenia pri dovoze tovaru z tretích štátov do tuzemska v režime DPH

13. 5. 2024 Podstatou samozdanenia pri dovoze tovaru je, že daň pri dovoze tovaru nevyrubí colný orgán, ale ju môže, za splnenia určitých zákonných podmienok, platiteľ dane sám vypočítať, uviesť do daňového priznania za zdaňovacie obdobie, v ktorom vznikla daňová povinnosť pri dovoze tovaru a zaplatiť daňovému úradu, a zároveň môže v tomto daňovom priznaní uplatniť právo na odpočítanie dane.
V súvislosti s uvedeným sa ustanovuje, aby predmetný inštitút nadobudol účinnosť od 1. januára 2025 a oprávneným subjektom na jeho uplatňovanie bol platiteľ dane usadený v tuzemsku, ktorý má účinný štatút schváleného hospodárskeho subjektu podľa colných predpisov. Taktiež sa ustanovuje uplatnenie samozdanenia pri dovoze tovaru, ak ide o platiteľa dane s účinným štatútom AEO, ktorý do tuzemska dováža tovar v rámci centralizovaného colného konania podľa colných predpisov; ak dotknutý platiteľ dane túto podmienku nespĺňa, ustanovuje sa v rámci centralizovaného colného konania ustanoviť osobitný spôsob úhrady dane. Do budúcna, v prípade zavedenia povinnej elektronickej fakturácie a reportingu fakturačných údajov Finančnej správe Slovenskej republiky v reálnom čase, možno uvažovať o rozšírení uplatňovania mechanizmu samozdanenia pri dovoze tovaru na všetkých platiteľov dane. Inštitút samozdanenia pri dovoze tovaru bude mať pozitívny cash-flow vplyv na platiteľa dane, avšak negatívny hotovostný vplyv na príjmovú stránku štátneho rozpočtu z dane pri dovoze tovaru v prvom roku jeho zavedenia.
K

Od januára bude podpora v nezamestnanosti dlhšia

22. 7. 2009 Od januára sa štát lepšie postará o ľudí, ktorí v budúcom roku stratia prácu. Poberanie podpory v nezamestnanosti sa uľahčí a predĺži.
Na tom o koľko, sa ešte musia odbory dohodnúť s ministerstvom práce.
Odbory navrhujú  zmierniť podmienky vzniku nároku na dávku tak, aby si žiadateľ platil poistenie v nezamestnanosti v posledných troch rokoch aspoň jeden rok. Ministerstvo navrhuje platenie poistenia v nezamestnanosti  dva roky.  V súčasnosti je potrebné  byť poistený v posledných štyroch rokoch najmenej tri roky.
Zmeniť sa má aj doba vyplácania podpory. Zo súčasného pol roka na deväť mesiacov. Podľa návrhu by dĺžka podpory mala byť odstupňovaná podľa doby poistenia. Podľa odborov by dlhšie mal poberať dávku ten, čo si platil dlhšie poistenie.
Rokovania odborárov s ministerstvom sa začnú vo štvrtok.
(Zdroj: PRAVDA)

Minimálna hodnota stravného lístka pre zamestnanca

21. 7. 2009 Minimálnu hranicu, ktorú zamestnanec musí dostať a pod ktorú firma nesmie ísť stanovil zákon. Firma teda nemôže znížiť hodnotu stravných lístkov a zdôvodniť to krízou.
 
Zamestnanec sa môže brániť aj vtedy, ak firma nechce poskytnúť gastrolístky vôbec.
Firmy zvyčajne poskytujú zamestnancom tieto benefity:
 
Druh benefitu:                                                                       Percento zamestnávateľov:
-          Rôzne formy príspevkov na stravovanie                               98,5 %
-          Služobný telefón                                                                   84,3 %
-          Pitný režim                                                                            79,5 %
-          Príspevky pri príležitosti životného jubilea                           71,8 %
-          Príspevky na doplnkové dôchodkové pripoistenie               62,3 %
-          Príspevky na kultúru                                                             54,3 %
-          Príspevky na vzdelávanie                                                      50,3 %
-          Príspevky na šport                                                                 41,5 %
Základným pravidlom je, že stravný lístok má mať takú hodnotu, aby si zaň zamestnanec mohol zabezpečiť hlavné jedlo a nápoj k nemu. Pri výške príspevku  na stravu sa vychádza zo sumy určenej na stravné pri pracovnej ceste.  Naposledy sa táto suma upravovala v apríli a aktuálne je 3,60 € pri pracovnej ceste 5 až 12 hodín. Hodnota stravovacej poukážky musí predstavovať najmenej 75 %. Minimálna hodnota  poukážky na zakúpenie jedného hlavného jedla tak v súčasnosti predstavuje 2,70 €. Niektoré spoločnosti svojim zamestnancom  vyplácajú aj poukážky v hodnote pohybujúcej sa v hodnote 3 až 3,30 €. Príspevok zamestnávateľa je tiež ohraničený zákonom a môže predstavovať akúkoľvek sumu v rámci rozpätia, ktoré tvorí 55 % ceny jedného hlavného jedla a 55 % sumy stravného pri pracovných cestách v trvaní 5 až 12 hodín. V prípade, že zamestnávateľ nedáva zamestnancom stravné poukážky, hodnotí sa to ako nevyplatenie mzdy a to sa chápe ako trestný čin. Poškodení zamestnanci môžu postupovať rovnako, ako keby im zamestnávateľ nevyplatil mzdu. Poskytovanie stravného upravuje aj Zákonník práce.
(Zdroj: PRAVDA)

Zamestnávateľ versus zamestnanci

20. 7. 2009 Zamestnávateľ, ktorý nemá na výplaty, lebo je platobne neschopný, musí o tom zástupcov zamestnancov alebo priamo zamestnancov písomne informovať do desiatich dní.


Za platobne neschopného je považovaný zamestnávateľ  vtedy, ak bol na neho podaný návrh na vyhlásenie konkurzu. V prípade, ak zamestnávateľ nie je v konkurze, no nevypláca zamestnancom mzdu, zákon mu neprikazuje, aby o tom zamestnancov vopred informoval. Pokiaľ mal zamestnávateľom k zamestnancom korektný vzťah, urobí tak.
Ak však zamestnávateľ nevypláca zamestnancom mzdu napriek tomu, že k výplatnému termínu peniaze na výplaty mal, spáchal trestný čin.
V takom prípade sa zaměstnanci môžu obrátiť na políciu, no záruka, že peniaze potom získajú, to nie je.
Zamestnanci však môžu využiť Zákonník práce. Ten  dáva zamestnancom, ktorí nedostali výplatu, možnosť okamžite skončiť pracovný pomer. Zamestnanec má možnosť okamžite skončiť pracovný pomer vtedy, ak mu zamestnávateľ nevyplatil mzdu alebo jej časť do 15 dní po uplynutí riadneho výplatného termínu.
Peniaze však ani okamžitým skončením pracovného pomeru zamestnanec automaticky nedostane, akurát mu vznikne nárok na náhradu mzdy za dva mesiace.  Zamestnanec má  nárok na náhradu mzdy v sume priemerného mesačného zárobku za výpovednú lehotu dvoch mesiacov. Táto náhrada je satisfakciou za to, že zamestnanec skončil pracovný pomer bez výpovednej lehoty.
Možnosť okamžite skončiť pracovný pomer má zamestnanec v lehote jedného mesiaca odo dňa, keď sa o dôvode na okamžité skončenie pomeru dozvedel, čiže keď uplynie 15 dňová lehota od nevyplatenia mzdy.
Ak zamestnávateľ mzdu zamestnancom nevyplatil, právnici odporúčajú: obráťte sa na súd. Ide o peňažnú pohľadávku zamestnanca voči zamestnávateľovi. Na súd sa zamestnanec musí obrátiť do troch rokov.
Ak zamestnanec okrem toho využil možnosť Zákonníka práce a pracovný pomer okamžite skončil, môže si uplatňovať voči zamestnávateľovi aj pohľadávku vo výške dvojmesačného priemerného zárobku. Zamestnanec sa okrem súdu  môže  obrátiť aj na inšpektorát práce.
Predovšetkým by však mal zamestnávateľa vyzvať, najlepšie písomnou formou, aby mu vyplatil mzdu. Tak bude mať doklad, že sa snažil situáciu riešiť. Po neúspešnej výzve je možné obrátiť sa na Národný inspektorát práce, ktorý spravidla do 30 alebo 60 dní urobí vo firme inšpekciu. Za porušenie Zákonníka práce zamestnávateľovi hrozia sankcie. Ak majú inspektoři
„Predovšetkým by mal vyzvať zamestnávateľa, aby mu vyplatil mzdu, najlepšie písomnou formou. Tak bude doklad, že sa snažil situáciu riešiť," povedala hovorkyňa Národného inšpektorátu práce Slavěna Vorobelová.
Po neúspešnej výzve sa môže obrátiť na Národný inšpektorát práce, ktorý spravidla do 30 alebo 60 dní urobí vo firme inšpekciu.
Za porušenie Zákonníka práce môže zamestnávateľovi dať pokutu do 33 193, 92 eura (milión korún).
Ak majú inšpektori podozrenie, že došlo k trestnému činu nevyplatenia mzdy, postúpia inšpektoráty práce informácie orgánom činným v trestnom konaní.
Aj keď inšpektoráty práce nariadia zamestnávateľovi odstrániť zistené nedostatky, prípadne mu uložia finančný postih, zamestnancovi to nezaručí vyplatenie jeho finančných mzdových nárokov. Právnici preto odporúčajú obrátiť sa na súd.
(Zdroj: SME)

Neplatenie poistného zamestnávateľom nemá vplyv na nároky zamestnanca zo systému sociálneho poistenia

20. 7. 2009 Každý zamestnávateľ je povinný za svojich zamestnancov platiť odvody do zdravotnej a sociálnej poisťovne.
Zamestnanec, ktorý nedostáva mzdu, nebude tým poškodený: dôchodok či iné nároky, ktoré mu zo sociálneho poistenia plynú, sa mu  nebudú  v budúcnosti krátiť. Neplatenie poistného zamestnávateľom nemá vplyv na nároky zamestnanca zo systému sociálneho poistenia a nezakladá mu ani povinnosť niečo doplácať namiesto zamestnávateľa.
(Zdroj: SME)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Ingrida
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner