Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...
Záchranná zdravotná služba – nový systém
Cieľom zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zavedenie zmien...
Neskorší výjazd ambulancie záchrannej zdravotnej služby...
Po účinnosti novely zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe bude mať operačné stredisko možnosť určiť neskorší výjazd ambulancie záchrannej...

Murphy radí

Veci sa kazia

Manželská hádka po hodine ustane a rozhostí sa ticho. Do toho ticha manžel prehovorí: Som rád, že som ťa nakoniec presvedčil o tom, že mám pravdu. Aký koniec?! Ja len chytám druhý dych!

Zdravím susedko, kam máte tak naponáhlo? – žoviálne sa pýta sused suseda. Ale, žena ma vydurila s deťmi púšťať šarkana. A kam sa chystáte vy? Ja idem na stanicu čakať šarkana. čakať Príde k nám svokra.

Čo majú spoločné ojazdené auto a vlastná manželka? Oboje spoľahlivo slúži, ale v spoločnosti sa s tým človek radšej nechváli...

(Murphyho zrnká II)
Život je obchod

Nie je umenie nakupovať, keď človek má peniaze. Ale kúpiť za päť prstov a šiestu dlaň dokáže len umelec.

Podnikanie bez obrazotvornosti je nádenníčenie. Alebo inými slovami, trocha fantázie nikoho nezabije. A navyše, fantázia prospieva obchodu.

Život obchodníka je jedným veľkým dobrodružstvom. Ak jeho tovar nejde na odbyt, je zle. Ak jeho tovar ide na odbyt, tiež to nemusí byť dobre.

(Zrnká úsmevu)
Človek a informácie

Správna informácia ešte nezaručuje správne rozhodnutie. Nesprávna informácia ešte nezaručuje nesprávne rozhodnutie. Informácia, ktorú máte, nie je tá, ktorú práve chcete. Informácia, ktorú chcete, nie je tá, ktorú potrebujete. Informácia, ktorú potrebujete, nie je tá, ktorú môžete získať. Informácia, ktorú môžete získať, stojí viac, ako môžete zaplatiť. Skutočný obsah informácie nie je taký dôležitý ako dojem, ktorý vyvolá.

Kedykoľvek sa treba vyhovoriť, vyhovorte sa na počítač.

Ak v počítači nič nefunguje, ale váš diagnostický software hovorí, že je všetko v poriadku, ide o tzv. vládny vírus.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)

Finančný príspevok na stravovanie

31. 5. 2021 Novela zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov účinná od 1. 3. 2021 priniesla zmeny v stravovaní zamestnancov.
Od marca sa zamestnanci môžu rozhodnúť medzi stravovacou poukážkou (tzv. gastrolístok) a finančným príspevkom na stravovanie, ktorý má byť účelovo viazaný na stravovanie. Znamená to, že zamestnávateľ by namiesto stravného lístku poskytol zamestnancovi priamo peniaze, ak si to zamestnanec zvolí. Zamestnanec je viazaný svojím výberom počas 12 mesiacov odo dňa, ku ktorému sa výber viaže.
Právo výberu sa vzťahuje len na zamestnancov, ktorým zamestnávateľ nezabezpečuje stravovanie vo vlastnom, alebo inom zmluvnom stravovacom zariadení. Takže zamestnávateľ, ktorý nebude zabezpečovať stravovanie vo vlastnom stravovacom zariadení alebo v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa, má od marca 2021 povinnosť umožniť zamestnancom vybrať si medzi zabezpečením stravovania prostredníctvom právnickej alebo fyzickej osoby, ktorá má oprávnenie sprostredkovať stravovacie služby, formou stravovacej poukážky (gastrolíska) a poskytnutím finančného príspevku na stravovanie.
Za tým účelom je zamestnávateľ povinný upraviť pravidlá, akým spôsobom sa bude realizovať výber zamestnanca, teda bude musieť určiť:
• primeranú lehotu na výber zo strany zamestnanca,
• minimálnu dobu, počas ktorej je zamestnanec viazaný svojím výberom (najviac však 24 mesiacov),
• postup v prípade, že zamestnanec v určenej lehote výber neuskutoční.
Podrobnosti tohto výberu môže zamestnávateľ ustanoviť vo vnútornom predpise.
Suma finančného príspevku na stravovanie je suma, ktorou zamestnávateľ prispieva na stravovanie zamestnancom. Minimálnu a maximálnu výšku finančného príspevku na stravovanie určuje Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákonník práce“ v príslušnom tvare).
K

Zvyšovanie DPH nie je cesta, hovorí SaS

5. 5. 2021 Poslanec za SaS a šéf výboru pre financie a rozpočet Marián Viskupič hovoril o tom, že liberáli sú zásadne proti zvyšovaniu DPH na 25 percent, ktoré avizoval minister financií Igor Matovič.
Viskupič poznamenal, že výber DPH funguje veľmi dobre a je na vysokej úrovni. "Keď niečo funguje, nemeňme to," povedal. Poslanec sa obáva, že v prípade zvýšenia sadzby DPH výber klesne.
Poslanec zároveň popísal sedem negatívnych dopadov na slovenskú ekonomiku, ktoré by malo zvýšenie DPH.
"Ak sa zvýši DPH, tak sa musí preniesť do cien a budeme to platiť všetci občania. Najvyšší dopad je vždy pre nízkopríjmové skupiny," povedal.
Druhým problémom podľa neho bude to, že v prípade zvýšenia DPH narastie ochota ľudí odísť si nakúpiť za hranice, kde sa ceny tovarov stanú výhodnejšími. Zníži sa tak konkurencieschopnosť obchodníkov voči zahraničiu.
Viskupič varoval aj pred tým, že vyššie dane znížia konkurencie schopnosť Slovenska. Tá je podľa poslanca už teraz na zlej úrovni a potrebujeme ju zvyšovať.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Sociálne poistenie po novele

3. 5. 2021 Na základe nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 388/2020 Z. z. vláda Slovenskej republiky predložila návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
Ústavný súd Slovenskej republiky v náleze konštatuje, že § 82b ods. 2 zákona o sociálnom poistení nie je v súlade s požiadavkou rovnosti (čl. 12 ods. 1, 2 a 4 Ústavy Slovenskej republiky) pri zabezpečovaní primeraného hmotného zabezpečenia v starobe podľa čl. 39 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky. Podľa § 82b ods. 2 zákona o sociálnom poistení sa suma minimálneho dôchodku poberateľa starobného dôchodku, ktorý je sporiteľ alebo bol sporiteľ podľa osobitného predpisu znižuje za obdobie účasti na starobnom dôchodkovom sporení rovnako ako sa znižuje suma starobného dôchodku podľa § 66 ods. 6 zákona o sociálnom poistení. Dôvodom zníženia starobného dôchodku sporiteľa za obdobie účasti na starobnom dôchodkovom sporení je skutočnosť, že poistenec do fondu starobného poistenia neplatí plnú sadzbu starobného poistenia, pretože stanovenú časť platí vo forme povinných príspevkov na starobné sporenie (II. pilier). Rovnaký princíp sa aktuálne uplatňuje aj pri znížení sumy minimálneho dôchodku, na ktorý sa za stanovených podmienok zvyšuje starobný dôchodok sporiteľa. Novelou zákona sa v súlade s nálezom ústavného súdu zrušilo krátenie sumy minimálneho dôchodku poberateľom starobného dôchodku z dôvodu ich postavenia sporiteľa v systéme starobného dôchodkového sporenia a v tejto súvislosti aj zabezpečenia rovnakého zaobchádzania so sporiteľmi - poberateľmi starobného dôchodku a invalidného dôchodku vyplácaného po dovŕšení dôchodkového veku z dôchodkového poistenia (I. pilier) pri posudzovaní celkového dôchodkového príjmu na účely určenia nároku na minimálny dôchodok a sumy minimálneho dôchodku.
K

Zdravotné poistenie – novela zákona

3. 5. 2021 Základným cieľom novely zákona je vytvorenie právnej úpravy, ktorá môže prispieť k eliminácii možnosti ohrozenia života, zdravia alebo neľudského alebo zlého zaobchádzania s dieťaťom.
Novela zákona od mája 2021 zavádza oznamovaciu povinnosť zdravotnej poisťovne voči orgánu sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately. Touto oznamovacou povinnosťou sa má zabezpečiť možnosť, aby orgán sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately mohol preveriť podľa oprávnení1 informácie o tom, že by dieťa (poistenec) mohlo byť vystavené ohrozeniu života, zdravia alebo neľudskému alebo zlému zaobchádzaniu.
K

Zvýšenie príjmu pre odvodovú úľavu dlhodobo nezamestnaných osôb

23. 4. 2021 Zamestnávatelia môžu aj v roku 2021 pokračovať v uplatnení odvodovej úľavy pri platení poistného, ak zamestnajú osobu v riadnom pracovnom alebo štátnozamestnaneckom pomere, ktorý je dôvodom na jej vyradenie z evidencie uchádzačov o zamestnanie na úrade práce.
Zamestnať môžu osobu, ktorá bola – evidovaná na úrade práce najmenej 12 po sebe nasledujúcich mesiacov alebo – v evidencii na úrade práce 6 po sebe nasledujúcich mesiacov a zároveň má trvalý pobyt v niektorom z najmenej rozvinutých okresov. Zoznam najmenej rozvinutých okresov zverejňuje ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny na svojom webovom sídle, zoznam platný od 1. 1. 2021 bol zverejnený 29. 1. 2021. Najmenej rozvinutými okresmi sú Lučenec, Poltár, Revúca, Rimavská Sobota, Veľký Krtíš, Kežmarok, Sabinov, Svidník, Vranov nad Topľou, Rožňava, Sobrance, Trebišov, Gelnica, Bardejov, Medzilaborce, Košice - okolie, Levoča, Snina, Stropkov a Michalovce. Jednou z podmienok odvodovej úľavy je dodržanie hraničnej výšky príjmu. Pre zamestnancov, ktorých pracovný alebo štátnozamestnanecký pomer začal ešte v roku 2020 platí hranica príjmu 678,71 eur. Pre pracovné pomery, ktoré vzniknú v roku 2021, už bude táto hranica 731,64 eur. Maximálna výška dosiahnutého príjmu pre zamestnanca s odvodovou úľavou platí aj pri kratšom pracovnom čase. Odvodová úľava sa môže uplatniť na maximálne 12 kalendárnych mesiacov trvania tohto pracovného vzťahu. Ďalšou podmienkou uplatnenia odvodovej úľavy je, že Sociálna poisťovňa voči zamestnávateľovi neeviduje pohľadávku a že z dôvodu prijatia odvodovo zvýhodnenej osoby zamestnávateľ neznížil počet zamestnancov.
K
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Monika
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner