Exekučné zrážky pri preddavku a časti mzdy
2. 9. 2024
Ak zamestnávateľ - platiteľ mzdy, vypláca mesačnú mzdu po častiach, zákon mu umožňuje zrážky zo mzdy primerane vykonať aj z časti mzdy. Zamestnávateľ odvedie zrážky správcovi dane po uplynutí príslušného kalendárneho mesiaca.
Ak sa daňový exekučný príkaz doručí zamestnávateľovi - platiteľovi mzdy, po tom, keď bola časť mesačnej mzdy zamestnancovi – t. j. daňovému dlžníkovi, vyplatená, neprihliada sa na vykonanú výplatu a zrážky sa vykonajú tak, ako keby zamestnanec - daňový dlžník, mal za celý kalendárny mesiac právo len na mzdu, ktorá mu ešte nebola vyplatená.
V prípade, ak sa preddavok na mzdu vypláca za obdobie dlhšie ako jeden kalendárny mesiac, vypočíta sa, koľko pripadá z poskytnutého preddavku na jednotlivé mesiace, a z takto vypočítaného mesačného preddavku sa zamestnancovi - daňovému dlžníkovi, vykonávajú zrážky. Mzda zamestnanca za uplynulý kalendárny rok sa pritom rozpočíta na jednotlivé mesiace. Z mesačnej mzdy sa vypočítavajú s konečnou platnosťou zrážky a správcovi dane sa vyplatí rozdiel medzi sumami, ktoré sa mali daňovému dlžníkovi zraziť v jednotlivých mesiacoch, a sumami, ktoré sa z preddavkov správcovi dane už vyplatili. V prípade, ak sa vypláca mzda za niekoľko mesiacov naraz, treba vypočítať zrážky za každý kalendárny mesiac osobitne. Rovnaký postup platí v zmysle § 106 ods. 5 daňového poriadku aj pri vyplácaných preddavkoch členom družstiev za obdobie dlhšie ako jeden kalendárny mesiac.
V praxi môže, samozrejme, nastať situácia, že zamestnanec - daňový dlžník, poberá mzdu od niekoľkých platiteľov súčasne. V takýchto prípadoch sa daňový exekučný príkaz na zrážky zo mzdy vzťahuje na všetky jeho mzdy.
Ak správca dane prikazuje vykonať daňovú exekúciu zrážkami zo mzdy viacerým platiteľom mzdy, určí im jednotlivo, akú časť základnej sumy nemajú zrážať. V prípade, ak by príjem daňového dlžníka nedosahoval ani uvedenú časť základnej sumy, platiteľovi mzdy daňový poriadok ustanovuje povinnosť túto skutočnosť oznámiť správcovi dane. Následne správca dane určí, akú časť základnej sumy je každý platiteľ mzdy povinný zrážať.
K
Zamestnávatelia dostanú príspevok na zaúčanie
28. 10. 2015
Zamestnávatelia, ktorí vytvoria pracovné miesto pre mladého nezamestnaného, môžu požiadať úrad práce o finančný príspevok na mentorované zapracovanie a prax.
Podpora je súčasťou národného projektu Praxou k zamestnaniu v rámci „Záruky pre mladých.“
Projekt je ďalším z radu opatrení, ktorým sa podporuje zamestnávanie mladých. Mladí dostanú šancu formou mentorovaného zapracovania a praxe nadobudnúť alebo prehĺbiť si svoje odborné zručnosti, vedomosti a praktické skúseností.
Zamestnávatelia získajú finančnú pomoc potrebnú na zapracovanie nezamestnaného do 29 rokov, pre ktorého vytvoria pracovné miesto na polovičný pracovný úväzok na minimálne deväť mesiacov. Úrad práce prepláca 95 % celkovej ceny práce daného uchádzača počas deviatich mesiacov a prispieva aj na mzdu mentora a úhradu časti nevyhnutných nákladov súvisiacich s mentorovaním, zapracovaním a praxou. Vyčlenených na projekt bolo päťdesiat miliónov eur, vďaka ktorým získa prax približne 16-tisíc evidovaných nezamestnaných do 29 rokov. Realizuje ho Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny a 43 úradov práce, sociálnych vecí a rodiny.
Manuál pre samosprávy k tuzemskému samozdaneniu
28. 10. 2015
Ministerstvo financií SR pripravilo pre mestá a obce manuál k novému opatreniu v rámci dane z pridanej hodnoty.
Ide o prenos daňovej povinnosti na príjemcu plnenia v sektore stavebníctva, tiež známe ako tuzemské samozdanenie. V praxi to bude znamenať, že poskytovateľ stavebných prác nebude povinný k svojmu plneniu uplatniť DPH. Bude fakturovať bez DPH. Daň bude prenesená na príjemcu plnenia, ktorý túto daň prizná vo svojom daňovom priznaní. Prenos daňovej povinnosti môže byť uplatnený, len ak sú poskytovateľ stavebných prác a aj príjemca plnenia registrovanými platiteľmi DPH. Zmena sa teda dotkne tých samospráv, ktoré sú registrované ako platiteľ DPH. V súčasnosti sú mnohé mestá a obce registrovanými platiteľmi DPH napríklad z dôvodu dodávky tepla, prevádzkovania športovísk alebo iných zariadení, prevádzkovania jedálni, bufetov a podobne. Zámerom manuálu je zjednodušiť samosprávam aplikáciu tejto zmeny.
Technické zhodnotenie majetku
12. 10. 2015
Podľa § 13 ods. 4 písm. e) postupov účtovania, technické zhodnotenie je dlhodobým hmotným majetkom, ak nie je súčasťou obstarávacej ceny dlhodobého hmotného majetku. Postupy účtovania technické zhodnotenie nedefinujú, ale odvolávajú sa na § 29 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p.
Podľa tohto zákona technickým zhodnotením hmotného majetku a nehmotného majetku sa rozumejú výdavky na dokončené nadstavby, prístavby a stavebné úpravy, rekonštrukcie a modernizácie prevyšujúce pri jednotlivom hmotnom majetku a nehmotnom majetku 1 700 € v úhrne za zdaňovacie obdobie.
Majetok tvorí dôležitú súčasť podnikateľskej činnosti účtovnej jednotky, ktorý vyžaduje sústavnú starostlivosť, či už vo forme udržiavania, opráv alebo technického zhodnotenia. V praxi stále pretrváva problém ohľadom účtovania opráv a technického zhodnotenia majetku. Mnohé účtovné jednotky sa snažia zameniť technické zhodnotenie za opravy a to z toho dôvodu, že opravy sa účtujú pri vzniku účtovného prípadu priamo do nákladov, pričom technické zhodnotenie vo väčšine prípadov v závislosti od ocenenia zvyšuje obstarávaciu cenu dlhodobého majetku a do nákladov sa účtuje postupne prostredníctvom odpisov a to aj niekoľko rokov podľa doby odpisovania dlhodobého majetku, na ktorom bolo technické zhodnotenie vykonané.
Ukladanie pokút za účtovníctvo
12. 10. 2015
Ak daňový úrad zistí, že sa účtovná jednotka dopustila týchto správnych deliktov, uloží jej pokutu do výšky 3 000 000 eur (hranica pokuty sa zvyšuje z 1 000 000 eur na 3 000 000 eur).
Správneho deliktu sa účtovná jednotka dopustí aj v prípade, ak
• nevedie účtovníctvo podľa § 4 ods. 1 zákona, ak právnická osoba nevedie účtovníctvo odo dňa svojho vzniku až do dňa svojho zániku s výnimkou podľa § 4 ods. 3 zákona; ak fyzická osoba nevedie účtovníctvo po dobu, počas ktorej podniká alebo vykonáva inú samostatnú zárobkovú činnosť, ak preukazuje svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov;
• poruší ustanovenie § 11 ods. 3 zákona, to zn. ak vykonáva účtovný zápis mimo účtovných kníh, vykonáva účtovný zápis o účtovnom prípade, ktorý jej nevznikol a zatajuje a neúčtuje skutočnosti, ktoré sú predmetom účtovníctva.
Prechodné ustanovenie
Podľa § 38 zákona, na konanie začaté a právoplatne neukončené pred 1. 7. 2015 sa vzťahujú predpisy účinné do 30. 6. 2015, to zn. nové správne delikty a zvýšené hranice pokút sa použijú na konania začaté po 30. 6. 2015 (§ 39l ods. 2 zákona).