Exekučné zrážky pri preddavku a časti mzdy
2. 9. 2024
Ak zamestnávateľ - platiteľ mzdy, vypláca mesačnú mzdu po častiach, zákon mu umožňuje zrážky zo mzdy primerane vykonať aj z časti mzdy. Zamestnávateľ odvedie zrážky správcovi dane po uplynutí príslušného kalendárneho mesiaca.
Ak sa daňový exekučný príkaz doručí zamestnávateľovi - platiteľovi mzdy, po tom, keď bola časť mesačnej mzdy zamestnancovi – t. j. daňovému dlžníkovi, vyplatená, neprihliada sa na vykonanú výplatu a zrážky sa vykonajú tak, ako keby zamestnanec - daňový dlžník, mal za celý kalendárny mesiac právo len na mzdu, ktorá mu ešte nebola vyplatená.
V prípade, ak sa preddavok na mzdu vypláca za obdobie dlhšie ako jeden kalendárny mesiac, vypočíta sa, koľko pripadá z poskytnutého preddavku na jednotlivé mesiace, a z takto vypočítaného mesačného preddavku sa zamestnancovi - daňovému dlžníkovi, vykonávajú zrážky. Mzda zamestnanca za uplynulý kalendárny rok sa pritom rozpočíta na jednotlivé mesiace. Z mesačnej mzdy sa vypočítavajú s konečnou platnosťou zrážky a správcovi dane sa vyplatí rozdiel medzi sumami, ktoré sa mali daňovému dlžníkovi zraziť v jednotlivých mesiacoch, a sumami, ktoré sa z preddavkov správcovi dane už vyplatili. V prípade, ak sa vypláca mzda za niekoľko mesiacov naraz, treba vypočítať zrážky za každý kalendárny mesiac osobitne. Rovnaký postup platí v zmysle § 106 ods. 5 daňového poriadku aj pri vyplácaných preddavkoch členom družstiev za obdobie dlhšie ako jeden kalendárny mesiac.
V praxi môže, samozrejme, nastať situácia, že zamestnanec - daňový dlžník, poberá mzdu od niekoľkých platiteľov súčasne. V takýchto prípadoch sa daňový exekučný príkaz na zrážky zo mzdy vzťahuje na všetky jeho mzdy.
Ak správca dane prikazuje vykonať daňovú exekúciu zrážkami zo mzdy viacerým platiteľom mzdy, určí im jednotlivo, akú časť základnej sumy nemajú zrážať. V prípade, ak by príjem daňového dlžníka nedosahoval ani uvedenú časť základnej sumy, platiteľovi mzdy daňový poriadok ustanovuje povinnosť túto skutočnosť oznámiť správcovi dane. Následne správca dane určí, akú časť základnej sumy je každý platiteľ mzdy povinný zrážať.
K
Odvody SZČO od 1. 7. 2017
20. 7. 2017
Od 1. 7. 2017 sa niektorým samostatne zárobkovo činným osobám mení výška odvodov, ktoré platia do Sociálnej poisťovne. Niektorým podnikateľom povinnosť platiť sociálne odvody od júla zanikne, resp. im takáto povinnosť vznikne. Všetko závisí od toho, aký hrubý príjem a aký základ dane z príjmov za rok 2016 dosiahli a vykázali v daňovom priznaní.
Povinné nemocenské poistenie a povinné dôchodkové poistenie vzniká tým SZČO, ktorých príjem (bez odpočítania zaplatených sociálnych a zdravotných odvodov) bol za rok 2016 vyšší ako 12-násobok minimálneho vymeriavacieho základu platného v roku 2017, t.j. teda vyšší ako 5 298,00 € činnosti (od 1.7.2018 pôjde o posudzovanie hranice príjmu za rok 2017 vo výške 5 472 €).
Údaje o výške dosiahnutých zárobkov, ktoré sú potrebné pre výpočet poistného SZČO, je povinné oznámiť Sociálnej poisťovni Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky (najneskôr do 31. mája 2017, príp. do 5. októbra 2017, ak mala SZČO predĺženú lehotu na podanie daňového priznania za rok 2016). Následne potom Sociálna poisťovňa oznámi SZČO vznik povinného nemocenského a povinného dôchodkového poistenia, vymeriavací základ na platenie poistného, výšku poistného na jednotlivé druhy poistení, dátum splatnosti a údaje týkajúce sa úhrady poistného a príspevkov na starobné dôchodkové sporenie do 20 dní od vzniku povinného poistenia, teda do 21. júla 2017. Urgovať nedoručenie informácie o vzniku poistenia odporúča Sociálna poisťovňa až po tomto termíne. Napriek tomu, že to zákon Sociálnej poisťovni neukladá, zašle Sociálna poisťovňa aj tento rok oznámenia aj tým samostatne zárobkovo činným osobám, ktorým povinné poistenie zanikne 30. júna 2017. Samostatne zárobkovo činné osoby, ktoré povinne poistené neboli a ktorým povinné poistenie ani nevznikne, žiadne oznámenia nedostanú. Vymeriavací základ povinne nemocensky poistenej a povinne dôchodkovo poistenej SZČO, dobrovoľne nemocensky poistenej osoby, dobrovoľne dôchodkovo poistenej osoby a dobrovoľne poistenej osoby v nezamestnanosti je mesačne najmenej vo výške 50 % jednej dvanástiny VVZ za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, za ktorý sa platí poistné, t.j. pre rok 2017 je vo výške 441,50 €.
Zákon o sociálnom poistení
17. 7. 2017
Vládny návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (ďalej len ,,zákon o sociálnom poistení“) sa predkladá v súlade s Plánom legislatívnych úloh vlády SR na rok 2017, ktorý nadväzuje na Programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky na roky 2016-2020.
Ide o úpravu zvyšovania dôchodkového veku od 1. januára 2017, s cieľom ustanoviť jednotný dôchodkový vek pre poistencov narodených v rovnakom kalendárnom roku a ustanovenie podmienok nového výpočtu sumy starobného dôchodku, ktorá bola určená podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2004 pre určený okruh poberateľov.
Od júla sa mení výška životného minima
17. 7. 2017
Životné minimum predstavuje minimálnu hranica príjmov fyzickej osoby, pod ktorou nastáva stav jej hmotnej núdze. Uvedená suma sa upravuje k 1. júlu bežného kalendárneho roka.
Výška životného minima sa mení na základe koeficientu rastu čistých peňažných príjmov na osobu alebo koeficientu rastu životných nákladov nízkopríjmových domácností. Tieto údaje poskytuje ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny Štatistický úrad. Od júla sa zmenila výška životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu na 199,48 eura mesačne. Životné minimum má vplyv napríklad na exekučné zrážky z dôchodkovej dávky, alebo na vznik nároku na predčasný starobný dôchodok.
Energetická hospodárnosť budov
17. 7. 2017
Podľa zákona č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov sa s účinnosťou od 1. januára 2016 poskytuje vlastníkom rodinných domov podpora vo forme príspevku na zateplenie rodinného domu, a to za účelom zlepšenia energetickej hospodárnosti rodinného domu uskutočnením stavebných úprav, ktorými sa vykoná zásah do obalových konštrukcií budovy zateplením obvodového plášťa, strešného plášťa, vnútorných deliacich konštrukcií medzi vykurovaným a nevykurovaným priestorom a výmenou pôvodných otvorových konštrukcií.
Pre realizáciu tohto opatrenia a zintenzívnenie obnovy rodinných domov sa navrhlo upraviť výšku príspevku na zateplenie rodinného domu tak, aby bolo možné financovať väčší rozsah vykonávaných prác.