Exekučné zrážky pri preddavku a časti mzdy
2. 9. 2024
Ak zamestnávateľ - platiteľ mzdy, vypláca mesačnú mzdu po častiach, zákon mu umožňuje zrážky zo mzdy primerane vykonať aj z časti mzdy. Zamestnávateľ odvedie zrážky správcovi dane po uplynutí príslušného kalendárneho mesiaca.
Ak sa daňový exekučný príkaz doručí zamestnávateľovi - platiteľovi mzdy, po tom, keď bola časť mesačnej mzdy zamestnancovi – t. j. daňovému dlžníkovi, vyplatená, neprihliada sa na vykonanú výplatu a zrážky sa vykonajú tak, ako keby zamestnanec - daňový dlžník, mal za celý kalendárny mesiac právo len na mzdu, ktorá mu ešte nebola vyplatená.
V prípade, ak sa preddavok na mzdu vypláca za obdobie dlhšie ako jeden kalendárny mesiac, vypočíta sa, koľko pripadá z poskytnutého preddavku na jednotlivé mesiace, a z takto vypočítaného mesačného preddavku sa zamestnancovi - daňovému dlžníkovi, vykonávajú zrážky. Mzda zamestnanca za uplynulý kalendárny rok sa pritom rozpočíta na jednotlivé mesiace. Z mesačnej mzdy sa vypočítavajú s konečnou platnosťou zrážky a správcovi dane sa vyplatí rozdiel medzi sumami, ktoré sa mali daňovému dlžníkovi zraziť v jednotlivých mesiacoch, a sumami, ktoré sa z preddavkov správcovi dane už vyplatili. V prípade, ak sa vypláca mzda za niekoľko mesiacov naraz, treba vypočítať zrážky za každý kalendárny mesiac osobitne. Rovnaký postup platí v zmysle § 106 ods. 5 daňového poriadku aj pri vyplácaných preddavkoch členom družstiev za obdobie dlhšie ako jeden kalendárny mesiac.
V praxi môže, samozrejme, nastať situácia, že zamestnanec - daňový dlžník, poberá mzdu od niekoľkých platiteľov súčasne. V takýchto prípadoch sa daňový exekučný príkaz na zrážky zo mzdy vzťahuje na všetky jeho mzdy.
Ak správca dane prikazuje vykonať daňovú exekúciu zrážkami zo mzdy viacerým platiteľom mzdy, určí im jednotlivo, akú časť základnej sumy nemajú zrážať. V prípade, ak by príjem daňového dlžníka nedosahoval ani uvedenú časť základnej sumy, platiteľovi mzdy daňový poriadok ustanovuje povinnosť túto skutočnosť oznámiť správcovi dane. Následne správca dane určí, akú časť základnej sumy je každý platiteľ mzdy povinný zrážať.
K
Zamestnanci dúfajú, že sa ich zmrazenie príjmov nedotkne
17. 3. 2009
Hoci všetci vedia, čo sa deje v ekonomike, keď príde reč na ich príjem, dúfajú do poslednej chvíle, že ich sa to dotkne len okrajovo.
Podľa analytikov úspechom bude, ak reálne
platy tento rok vôbec stúpnu. Tí, ktorí sa pripravovali až na dvojciferné
nárasty príjmov budú vo väčšine sklamaní. Prieskum mzdových očakávaní ukazuje,
že najviac dúfajú, že sa ich zmrazenie platov nedotkne, uchádzači o prácu.
Analytička Poštovej banky si myslí, že ľudia v
odvetviach s najvyšším poklesom tržieb uprednostnia možnosť zostať v práci i za
rovnaký plat ako vlani.
Najviac postihnuté budú sektory s vysokým
pomerom osobných nákladov a tržieb, napr. stavebníctvo, kde mzda z tržieb tvorí
takmer štvrtinu. Vysoké podiely na tržbách majú aj zamestnanci v doprave,
poštách a telekomunikáciách.
Vyššie vzdelanie je na trhu konkurenčná výhoda
16. 3. 2009
Kríza mieša trhom práce. Mnohé pracovné miesta zanikajú, mnohé sú voľné a mnohé aj vznikajú a budú vznikať. Pri ich obsadzovaní budú mať prednosť pripravení ľudia.
Najdôležitejšie
sú v súčasnosti investície do vzdelania, do svojho ľudského kapitálu. Vďaka
tomu človek zvýši svoju uplatniteľnosť na trhu práce.
Firmy sa dnes
snažia znižovať najmä mzdové náklady, pretože tie sú vysokou nákladovou
položkou. Je pre dobré, keď zamestnanec toho vie čo najviac.
Možností je
veľa, treba si však správne zvoliť. Predovšetkým je treba získané vedomosti
využiť v praxi čo najskôr. Väčšina z tých, ktoré sa nevyužívajú sa zhruba po
pol roku stratí.
Pri výbere
príslušného druhu školenia si preto treba urobiť prieskum trhu a žiadaných
pozícií, či dohodu s konkrétnym
zamestnávateľom na pracovnej zmluve po
absolvovaní preškolenia. Žiadaní sú účtovníci a ekonómovia, istý džob ponúka
školstvo.
Človek, ktorý
stratil prácu, väčšinou odsúva akékoľvek výdavky, aj tie na vzdelanie, na
lepšie časy. V takom prípade je možné využiť štátom platené rekvalitikačné
kurzy či e-learning. Dnes je už na internete naozaj všetko a internetové kurzy
bývajú veľmi kvalitné. Zvážiť treba aj šance na získanie vysokoškolského
vzdelania. Pre nových študentov sú školy čoraz otvorenejšie. Mnohé ponúkajú
bezplatné denné alebo externé bakalárske štúdium v trvaní troch rokov.
Ako požiadať úrad práce o zaradenie do evidencie
16. 3. 2009
Občan, ktorého prepustili z práce môže Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny požiadať o zaradenie do evidencie.
Musí tak urobiť písomne priamo na úrade podľa miesta
svojho bydliska v mieste trvalého pobytu. Ideálne je podať túto žiadosť do 7
kalendárnych dní od rozviazania pracovného pomeru. V takom prípade je občan do
evidencie uchádzačov o zamestnanie zaradený nasledujúcim dňom po rozviazaní
pracovného pomeru.
Príhlásenie na úrade je pre občana dobrovoľným
rozhodnutím, ktoré mu prináša nielen určité výhody ale aj určité povinnosti.
K prihláseniu na úrad je potrebný doklad o ukončení
pracovného pomeru, zápočtový list, doklad o najvyššom ukončenom vzdelaní a
platný občiansky preukaz.
Občan sa môže na ktoromkoľvek úrade zaregistrovať tiež
ako záujemca o zamestnanie. Úrad mu pomôže pri hľadaní zamestnania a môže mu
sprostredkovať účasť na vzdelávaní a príprave pre trh práce.
Základné informácie o možnosti účasti na vzdelávaní a
príprave pre trh práce poskytnú záujemcom priamo na úrade v
Informačno-poradenskom stredisku alebo u sprostredkovateľa zamestnania, kde si
možno vypísať prihlášku na konkrétny vybraný kurz.
Novela zákona o dôchodkovom sporení
13. 3. 2009
Na základe novely zákona o starobnom dôchodkovom sporení, ktorú v stredu tento týždeň schválil parlament, sa bude už od 1. júla poplatok DSS za správu majetku v dôchodkových fondoch skladať z dvoch častí, fixnej a variabilnej. Mesačná fixná odplata sa výrazne zníži z doterajších 0,065 % na 0,025 % zo spravovaného majetku, zvyšok poplatku bude závisieť od dosiahnutého zhodnotenia dôchodkových úspor.
Vláda obhajuje takúto zmenu ochranou sporiteľov v druhom pilieri, keďže DSS
budú takýmto spôsobom oveľa viac motivované zhodnocovať ich úspory. Úspory sa totiž v súčasnosti pod vplyvom
celosvetovej finančnej a hospodárskej krízy výrazne znehodnocujú a v niektorých
fondoch sa už dostali aj pod úroveň vloženej istiny. Po novom DSS budú musieť garantovať aspoň vloženú
sumu a v prípade potreby istinu dopĺňať z vlastných peňazí.
Opozícia zníženie poplatkov DSS aj ich naviazanie na dosahované výnosy podporuje.
Dvojtretinové zníženie odplaty za správu majetku je však podľa nich likvidačné.
Výhrady voči takejto výraznej zmene poplatkov má aj Národná banka
Slovenska. Z analýzy vypracovanej centrálnou
bankou pre ministerstvo práce
totiž vyplýva, že výška fixnej odplaty za správu dôchodkového fondu na úrovni
0,025 % nepokrýva náklady DSS a výrazne tak ovplyvní podmienky ich podnikania.
Tvrdenia o likvidácii druhého piliera
prostredníctvom výrazného zníženia poplatkov dôchodkovým správcom však ministerstvo financií odmieta.
Podľa Asociácie DSS zmeny, ktoré prijal slovenský parlament, prakticky
znamenajú, že systém druhého piliera sa stal najlacnejším a najbezpečnejším na
svete a sporitelia už nemajú žiadny dôvod ho opúšťať. Bezpečnosť a nízke
poplatky sú pre sporiteľa určite dobrou správou. Je však nevyhnutné rozlišovať medzi snahou o zatraktívnenie
systému druhého piliera a faktickým ohrozením jeho normálneho fungovania, ktoré
táto novela spôsobuje.