Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Žiadna hlava nie je dokonalá

Človek nemôže rozumieť všetkému. Preto by mal mať okolo seba takých, ktorí tiež ničomu nerozumejú.

Aby človek dokázal, že je dobrý, musí urobiť celý rad dobrých skutkov. Na to, aby dokázal, že je zlý, stačí jeden zlý skutok.

Kreativita je schopnosť zmeniť postoj k veci skôr, ako to stihnú urobiť ostatní.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Prečo máme radi informáciu?

Užitočné informácie treba z človeka vytĺkať, neužitočné ho utlčú.

Kto chce prežiť, musí sa správať ako rímske husi – vedieť, kedy zagágať a kedy držať zobák.

Cena informácie sa mení podľa toho, na ktorej strane kontajnera sa nachádzate.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Murphyho múdre pravdy

Ak dopredu identifikujeme štyri rôzne faktory, kvôli ktorým sa náš plán nemusí vydariť, a urobíme príslušné protiopatrenia, tak sa objaví piaty, s ktorým sme nerátali.

Fakty, ktoré prinesú želaný výsledok, je povolené použiť bez ohľadu na ich pravdivosť.

Aj najveľavravnejšie fakty zoslabnú pôsobením tlaku zhora.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Zákony života

Okolnosti sa vždy usporiadajú tak, aby privodili katastrofu.

Človek problémy nemá riešiť, ale obchádzať.

Nie je isté, či je vesmír nekonečný. Isté je len to, že problémy koniec nemajú.

(Murphyho zákonník)
Zákony sexu

Je výhodnejšie byť bohatý ako krásny, lebo priemerná žena uprednostňuje inštinkt pred tým, čo vidí.

Posteľ v živote človeka plní svoju skutočnú funkciu len počas krátkeho obdobie. Toto treba mať na pamäti a využiť ten kus nábytku naplno, ako sa len, respektíve kým sa len dá.

Bohužiaľ, dnes po prvýkrát v histórii ľudstva je sex pre človeka nebezpečnejší ako fajčenie.

(Murphyho Zbierka zákonov)

Exekučné zrážky pri preddavku a časti mzdy

2. 9. 2024 Ak zamestnávateľ - platiteľ mzdy, vypláca mesačnú mzdu po častiach, zákon mu umožňuje zrážky zo mzdy primerane vykonať aj z časti mzdy. Zamestnávateľ odvedie zrážky správcovi dane po uplynutí príslušného kalendárneho mesiaca.
Ak sa daňový exekučný príkaz doručí zamestnávateľovi - platiteľovi mzdy, po tom, keď bola časť mesačnej mzdy zamestnancovi – t. j. daňovému dlžníkovi, vyplatená, neprihliada sa na vykonanú výplatu a zrážky sa vykonajú tak, ako keby zamestnanec - daňový dlžník, mal za celý kalendárny mesiac právo len na mzdu, ktorá mu ešte nebola vyplatená.
V prípade, ak sa preddavok na mzdu vypláca za obdobie dlhšie ako jeden kalendárny mesiac, vypočíta sa, koľko pripadá z poskytnutého preddavku na jednotlivé mesiace, a z takto vypočítaného mesačného preddavku sa zamestnancovi - daňovému dlžníkovi, vykonávajú zrážky. Mzda zamestnanca za uplynulý kalendárny rok sa pritom rozpočíta na jednotlivé mesiace. Z mesačnej mzdy sa vypočítavajú s konečnou platnosťou zrážky a správcovi dane sa vyplatí rozdiel medzi sumami, ktoré sa mali daňovému dlžníkovi zraziť v jednotlivých mesiacoch, a sumami, ktoré sa z preddavkov správcovi dane už vyplatili. V prípade, ak sa vypláca mzda za niekoľko mesiacov naraz, treba vypočítať zrážky za každý kalendárny mesiac osobitne. Rovnaký postup platí v zmysle § 106 ods. 5 daňového poriadku aj pri vyplácaných preddavkoch členom družstiev za obdobie dlhšie ako jeden kalendárny mesiac.
V praxi môže, samozrejme, nastať situácia, že zamestnanec - daňový dlžník, poberá mzdu od niekoľkých platiteľov súčasne. V takýchto prípadoch sa daňový exekučný príkaz na zrážky zo mzdy vzťahuje na všetky jeho mzdy.
Ak správca dane prikazuje vykonať daňovú exekúciu zrážkami zo mzdy viacerým platiteľom mzdy, určí im jednotlivo, akú časť základnej sumy nemajú zrážať. V prípade, ak by príjem daňového dlžníka nedosahoval ani uvedenú časť základnej sumy, platiteľovi mzdy daňový poriadok ustanovuje povinnosť túto skutočnosť oznámiť správcovi dane. Následne správca dane určí, akú časť základnej sumy je každý platiteľ mzdy povinný zrážať.
K

Najviac nezamestnaných je vo veku 20 až 29 rokov

10. 8. 2009 Úrady práce a sociálnych vecí ku koncu júna tohto roka evidovali najviac nezamestnaných vo veku od 20 do 29 rokov.



Išlo takmer o 99,3 tisíc osôb. Najpočetnejšou druhou  skupinou ľudí bez práce boli osoby vo veku od 30 do 39 rokov, a to v počte 81,4 tisíc.  Úrady práce zaznamenali vo veku 40 až 49 rokov   ku koncu prvého polroka 78,5 tis. uchádzačov o zamestnanie a vo veku 50 až 59 rokov nemalo prácu 77,4 tis. nezamestnaných.  Vo veku do 19 roov sa do kategórie nezamestnaných  zaradilo vyše 6 tis. osôb a vo veku nad 60 rokov išlo takmer o 6 tis. ľudí bez práce. Vyplynulo  to z podrobných štvrťročných štatistík o nezamestnanosti na Slovensku, ktoré zverejnilo Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
V prešovskom a košickom kraji je najviac nezamestnaných mladých ľudí vo veku od 20 do 29 rokov.  Vo svojej evidencii úrady práce v prešovskom kraji mali  ku koncu júna spolu 21,6 tis. nezamestnaných patriacich do tejto vekovej kategórie, v košickom kraji bolo v tomto veku evidovaných takmer 18,8 tis. nezamestnaných. Naopak, bez práce bolo ku koncu prvého polroka najmenej mladých ľudí v Bratislavskom, Trnavskom a Trenčianskom samosprávnom kraji. V bratislavskom kraji to bolo  4,3 tis nezamestnaných ľudí vo veku od 20 do 29 rokov, v trnavskom kraji bolo v tejto vekovej kategórii takmer 7,5 tis. nezamestnaných a v trenčianskom kraji takmer 8,6 tis. nezamestnaných.
Miera evidovanej nezamestnanosti na Slovensku medzimesačne vzrástla o 0,42 ku koncu júna na 11,81 %  percentuálneho bodu. Na Slovensku ide o najvyššiu mieru nezamestnanosti od januára 2006. Miera evidovanej nezamestnanosti sa medziročne minulý mesiac zvýšila o 4,39 percentuálneho bodu.  Ku koncu júna evidovali úrady práce 313 076 nezamestnaných, ktorí mohli okamžite nastúpiť do práce. Oproti koncu mája to bol  nárast o 11 205 osôb a medziročne je to nárast o 119 621 osôb.
Ku koncu minulého mesiaca predstavoval  celkový počet evidovaných uchádzačov o zamestnanie 348 628 osôb. Celkovo ide o medzimesačný nárast o 11 702 osôb a medziročné zvýšenie o 125 711 uchádzačov o zamestnanie. Miera nezamestnanosti počítaná z celkového počtu registrovaných uchádzačov o zamestnanie predstavovala na konci júna  13,16 %. Oproti koncu mája zvýšenie predstavovalo  0,45 percentuálneho bodu, v porovnaní s koncom júna minulého roka došlo k  nárastu o 4,62 percentuálneho bodu.
(Zdroj: HNONLINE)

Po voľbách sa pravdepodobne zvýšia dane

7. 8. 2009 Kríza sekajúca príjmy rozpočtu zrejme prinesú občanom Slovenska vyššie dane.



Po budúcoročných voľbách nová vláda  podľa Medzinárodného menového fondu bude musieť zrejme pristúpiť aj k vyššiemu zdaneniu príjmov.  Štát si inak neporadí  s hrozivo veľkou dierou vo verejných financiách.
Keďže priestor šetriť na strane výdavkov je obmedzený, pravdepodobne bude potrebné vyššie zdanenie príjmov. Uviedol to fond v správe, ktorú zverejnil po každoročných diskusiách so zástupcami slovenského ministerstva financií či centrálnej banke.
Podľa správy sa fond zhodol s ministrom financií, že v strednodobom horizonte si situácia zrejme vyžiada aj vyššiu daň z príjmov. V správe sa dodáva, že Slovensko v rámci európskej dvadsaťsedmičky patrí medzi krajiny s najnižším daňovým zaťažením.
Medzi riadkami sa v správe  píše, že vláda nemá v strednodobom horizonte nijaký plán, ako znižovať verejný schodok. Podľa správy bude potrebné takýto plán  prijať a robiť radikálne opatrenia na strane výdavkov alebo vyriešiť problém cez dane.
(Zdroj: PRAVDA)

Nárok na pomoc v hmotnej núdzi

6. 8. 2009 Kto môže získať peniaze napríklad z predaja auta, nárok na pomoc v hmotnej núdzi nemá.

V posledných dňoch úrady práce častejšie odpovedajú na otázky ľudí o tom, z čoho majú žiť, keď sa im skončí podpora. Ak si nenašli prácu za šesť mesiacov, keď dostávali polovicu svojho posledného platu, musia sa pripraviť na výrazné obmedzenie svojho rodinného rozpočtu. Mnohí z nich budú odkázaní na dávku v hmotnej núdzi. Požiadať však môžu aj o iné sociálne príspevky.
Rozumné je, keď sa ľudia prídu informovať o dávkach v hmotnej núdzi ešte počas poberania dávky v nezamestnanosti. Na odbore sociálnych vecí príslušného úradu podľa miesta bydliska poradia, kto a na aké dávky má nárok, prípadne urobia aj prepočet. Ak nárok na pomoc v hmotnej núdzi nezamestnanému nevznikne, zistí to ešte pred ukončením poberania dávky v nezamestnanosti. Z toho pre neho vyplýva, že si musí hľadať aj menej výhodnú prácu.
Ak nárok na dávky vznikne,  o každú z nich je potrebné požiadať na úrade práce.  Potrebné tlačivá sú k dispozícii na internetovej stránke Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny alebo na jednotlivých úradoch.  Okrem svojich údajov a údajov o príjme, je potrebné uviesť aj podrobnosti o manželovi, manželke, deťoch a majetku. Nárok na dávky totiž nevzniká napríklad vtedy, ak príjem máte pod stanovenou hranicou, no máte napríklad chalupu či auto, ktoré môžete predať. Podľa zákona nemožno od občana požadovať iba predaj alebo prenájom tej nehnuteľnosti, v ktorej trvale býva, pôdy, ktorú využíva pre svoju potrebu či hnuteľnej veci, ktorá tvorí nevyhnutné vybavenie domácnosti.
Úrady vyplácajú dávky mesačne pozadu, ale nevyplácajú  ich napríklad vtedy, ak ste v hmotnej núdzi v zahraničí.
Po skončení podpory je možné získať dávku v hmotnej núdzi. Poskytovanie tejto dávky je vysoko individuálne a závisí od celkovej rodinnej, príjmovej a majetkovej situácie žiadateľa.
Spoločne posudzované osoby, teda domácnosť alebo rodina majú na túto dávku nárok aj vtedy, keď je ich príjem dohromady pod hranicou životného minima a vlastným pričinením alebo vlastným majetkom si príjem nevedia zvýšiť.
Pre jednotlivca je výška dávky  58,43 €  mesačne, pre dvojicu s najviac štyrmi deťmi 150,04 €.
V hmotnej núdzi existuje nárok aj na ďalšie príspevky k základnej dávke. Domácnosť získa  pár eur mesačne,  ak ide o tehotnú ženu, o dieťa do jedného roka či dieťa v čase povinnej školskej dochádzky. Dvoma eurami mesačne štát prispeje aj na zdravotnú starostlivosť.
Aktivačný príspevok  63,07 € mesačne v hmotnej núdzi môže získať ten člen domácnosti, ktorý si zvyšuje kvalifikáciu formou externého štúdia, zúčastňuje sa na vzdelávaní a príprave pre trh práce, alebo sa zúčastňuje na vykonávaní menších obecných služieb. Ako príspevok na bývanie môže človek získať 52,12 a viac € mesačne ak je nájomcom, alebo vlastníkom a predloží doklad o zaplatení nákladov na bývanie za predchádzajúcich šesť po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov. Meškať však nesmie so splácaním doterajších nedoplatkov spojených s bývaním.
Ak príde o prácu len jeden člen domácnosti a rodina má vyšší príjem ako životné minimum, druhý člen domácnosti nárok na dávku v hmotnej núdzi pravdepodobne nezíska. Rodina môže spĺňať podmienky na priznanie dotácie na stravu alebo školské potreby pre deti aj vtedy, keď nárok na dávku v hmotnej núdzi nevznikne. Stačí, ak domácnosť splní podmienky na dávku v hmotnej núdzi len v jednom mesiaci a tieto dotácie môže využívať polovicu školského roka.
O dávky musí požiadať škola, obec alebo občianske združenie. Štát na stravu prispieva najviac jedno € na obed alebo 0,34 € na iné jedlo za deň, keď sa dieťa zúčastnilo na vyučovaní. Na školské potreby získa dieťa z rodiny, ktorá je  v hmotnej núdzi na celý školský rok dotáciu 33,19 €.
(Zdroj: HNONLINE)

Poistné na sociálne poistenie sa pravdepodobne meniť nebude

6. 8. 2009 Sadzby poistného na sociálne poistenie od začiatku budúceho roka by sa nemali meniť. Ministerstvo práce a sociálnych vecí pracuje síce na zmenách súvisiacich s harmonizáciou sadzieb poistného pre jednotlivé základné fondy sociálneho poistenia a rezervný fond solidarity. Tieto zmeny v sadzbách poistného by však nemali byť účinné od 1. januára 2010.

Agentúru SITA o tom informovala zástupkyňa  z mediálneho odboru rezortu práce a sociálnych vecí. Vláda sa vo svojom programovom vyhlásení zaviazala k tomu, že prijme opatrenia na zreálnenie a harmonizáciu sadzieb poistného pre jednotlivé základné fondy sociálneho poistenia a rezervný fond solidarity, a to v záujme ich vybilancovania.
Jednotlivé fondy sociálneho poistenia, ktoré spravuje Sociálna poisťovňa sú dlhodobo nevybilancované. Kým fond starobného poistenia je dlhodobo deficitný,  prebytky vykazuje fond poistenia v nezamestnanosti,  či fond nemocenského poistenia.  Prebytky v iných základných fondoch Sociálna  poisťovňa  každoročne presúva do starobného fondu. Vlani takto SP z iných základných fondov do starobného fondu presunula 398,32 mil. €, z toho 165,97 mil. € išlo z fondu poistenia v nezamestnanosti, 132,77 mil. € z fondu invalidného poistenia a 99,58 mil. € z fondu nemocenského poistenia.
(Zdroj: SME)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Servác
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner