Elektronické cigarety a nikotínové vrecúška budú podliehať dani
13. 9. 2024
Spotrebná daň z tabakových výrobkov sa bude od budúceho roka vzťahovať aj na náplne do elektronickej cigarety, nikotínové vrecúška a iné nikotínové výrobky. Zároveň sa bude táto daň v ďalších rokoch postupne zvyšovať. Vyplýva to z novely zákona o spotrebnej dani z tabakových výrobkov, ktorú Národná rada definitívne schválila.
Cieľom právnej úpravy je aj zavedenie označovania výrobkov súvisiacich s tabakovými výrobkami kontrolnou známkou a stanovenie lehoty na dopredaj týchto výrobkov neoznačených kontrolnou známkou, sprehľadnenie a kontrola pohybu výrobkov súvisiacich s tabakovými výrobkami a bezdymovými tabakovými výrobkami, či rozšírenie definície bezdymového tabakového výrobku o žuvací tabak a šnupavý tabak.
Vzhľadom na vysoký deficit verejných financií a zadlženie Slovenska je návrh zákona súčasťou konsolidačných opatrení, realizáciou ktorých sa zabezpečia dodatočné príjmy štátneho rozpočtu, čo prispeje k stabilizácii verejných financií a k eliminácii negatívnych vplyvov na vývoj hospodárenia Slovenskej republiky," zdôraznilo ministerstvo financií v dôvodovej správe.
Zmeny majú podľa rezortu financií priniesť do rozpočtu 15 miliónov eur v budúcom roku, 126 miliónov eur v roku 2026 a 180 miliónov eur v roku 2027.
Rezort financií upozornil, že spotreba nových, inovatívnych tabakových výrobkov na Slovensku každý rok rastie, a to v čoraz mladších vekových skupinách. Stávajú sa tak náhradami klasických tabakových výrobkov.
Daň sa pritom podľa ministerstva financií považuje za jeden z najúčinnejších nástrojov kontroly spotreby výrobkov spadajúcich do negatívnych externalít, a to najmä u mladšej populácie.
Na výzvy spojené s novými produktmi má v krátkom čase reagovať aj Európska únia. "Pokiaľ ide o región V4, Poľsko v súčasnosti zdaňuje elektronické cigarety, Maďarsko elektronické cigarety a nikotínové vrecúška a Česko zdaňuje elektronické cigarety, nikotínové vrecúška, iné nikotínové výrobky, žuvací tabak a šnupavý tabak," priblížil rezort financií.
Vzrastajúca spotreba takýchto výrobkov bez účinnej kontroly znamená podľa rezortu financií aj vyššie riziko daňových únikov. Na základe údajov z eKasy od januára 2022 do decembra 2023 ich spotreba výrazne vzrástla. Predaj elektronických cigariet medziročne vzrástol o dvesto percent a nárast predaja nikotínových vrecúšok predstavoval 57 percent.
Keďže v súčasnosti podľa rezortu financií neexistuje ucelený rámec kontroly ich predaja a časť produktov môže byť nelegálna, respektíve zdraviu škodlivá, navrhuje zaviesť systém evidencií na obchodovanie s predmetnými tovarmi vrátane kontroly ich distribúcie a predaja na diaľku.
Výkon kontroly nad tovarom súvisiacim s tabakovými výrobkami sa zverí colným úradom.
Poslanci pri záverečnom hlasovaní nesúhlasili s pozmeňujúcim návrhom Mariána Viskupiča (SaS). Ten chcel presadiť nižšie zvýšenie sadzieb dane z tabaku oproti vládnemu návrhu, ktoré by zodpovedalo nárastu dane pri cigaretách. Jednotlivé ustanovenia novely nadobudnú účinnosť postupne v tomto aj ďalších rokoch.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Kto nemá povinnosť podania daňové priznanie PO za rok 2017
9. 1. 2018
Zákon vymedzuje právnické osoby povinné podať daňové priznania k dani z príjmov za rok 2017. Zároveň sú však vymedzené aj výnimky, ktoré túto povinnosť nemajú.
Povinnosť podať daňové priznanie nemajú (§ 41 ods. 1 ZDP):
• daňovníci nezaložení alebo nezriadení na podnikanie, Národná banka Slovenska , ak majú iba príjmy, ktoré nie sú predmetom dane, a príjmy, z ktorých sa daň vyberá zrážkou podľa § 43 ZDP ,
• občianske združenia v tom prípade, ak majú iba príjmy, ktoré nie sú predmetom dane, príjmy, z ktorých sa daň vyberá zrážkou podľa § 43 ZDP a príjmy z členských príspevkov, t. j. príjmy oslobodené od dane podľa § 13 ods. 2 písm. b) ZDP,
• rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie, ak majú okrem príjmov, z ktorých sa daň vyberá zrážkou podľa § 43 ZDP, len príjmy oslobodené od dane,
• registrované cirkevné a náboženské spoločnosti, ak majú iba príjmy z výnosov z kostolných zbierok, cirkevných úkonov a príspevkov, t. j. príjmy oslobodené od podľa § 13 ods. 2 písm. a) ZDP a príjmy, z ktorých sa daň vyberá podľa § 43 ZDP.
Zmeny v tlačive daňového priznania právnickej osoby za rok 2017
9. 1. 2018
Podľa Daňového poriadku sa daňové priznanie sa podáva na tlačive, ktorého vzor ustanoví ministerstvo všeobecne záväzným právnym predpisom.
Vzor daňového priznania k dani z príjmov právnickej osoby, ktorý sa použije pri podávaní daňových priznaní u daňovníkov, ktorým posledný deň lehoty na podanie daňového priznania pripadá na obdobie po 31. 12. 2017, bolo ustanovené Opatrením MF SR z 22. novembra 2017 č. MF/16021/2017-721, uverejnenom vo Finančnom spravodajcovi - príspevok č. 24/2017. Opatrenie nadobúda účinnosť 1. januára 2018. Daňové priznanie k dani z príjmov právnickej osoby za zdaňovacie obdobie roka 2017 sa teda podáva na novom tlačive vydanom Ministerstvom financií SR pod č. MF/016161/2017-721. Tlačivá daňových priznaní poskytujú daňové úrady. Tlačivá možno získať aj na webovom sídle Finančnej správy SR: www.financnasprava.sk. Tu si môžu daňové subjekty (aj neregistrované) daňové priznanie vyplniť a vytlačiť vo formáte zverejnenom vo Finančnom spravodajcovi, v ktorom sa predkladá na daňový úrad. Autorizovaný používatelia doručujú daňové priznania správcovi dane (daňovému úradu) elektronicky. V samotnej aplikácii sú zapracované riadkové kontroly, dosadzovanie odporúčanej hodnoty a aplikácia tiež umožňuje import a export do formátu XML. Daňové priznanie sa podáva daňovému úradu v jednom exemplári.
Na účely podania daňového priznania je daňovník podľa § 49 ods. 11 ZDP povinný zostaviť účtovnú závierku (súvahu, výkaz ziskov a strát a poznámky alebo výkaz o príjmoch a výdavkoch a výkaz o majetku a záväzkoch) ku koncu zdaňovacieho obdobia a v termíne na podanie daňového priznania ju uložiť do registra v súlade so zákonom o účtovníctve. Prílohou daňového priznania sú podľa § 49 ods. 1 ZDP doklady uvedené v tlačive daňového priznania.
Google na daniach ušetril vyše tri miliardy
3. 1. 2018
Spoločnosť Google v roku 2016 presunula na firmu na Bermudách 15,9 miliardy eur, vďaka čomu ušetrila na daniach najmenej 3,7 miliardy dolárov (viac ako tri miliardy eur). Uvádza sa to vo výkazoch, ktoré holandská súčasť Googlu predložila obchodnej komore v Holandsku a o ktorých informoval denník HET Financieel Dagblad.
Google používa dve konštrukcie daňovej optimalizácie, známe ako "dvojitá írska" a "holandský sendvič", aby väčšinu ziskov z aktivít mimo Spojených štátov uchránil pred zdanením, uviedla agentúra Bloomberg. Internetový gigant má v Írsku dve firmy, a to Google Ireland Ltd a Google Ireland Holdings. Prvý zhromažďuje väčšinu medzinárodných príjmov z reklamy a potom tieto peniaze prevádza na holandskú dcérsku spoločnosť Google Netherlands Holdings BV. Tá potom peniaze prevedie na holding Google Ireland Holdings Unlimited, ktorý sídli na Bermudách, kde platia nulovú daň. Firma je len prázdnou schránkou. Použitie dvoch írskych subjektov a holandského medzi nimi dáva tejto praxi názov "dvojitá írska s holandským sendvičom". Podobne sa chová tiež dcérska spoločnosť Googlu v Singapure. Suma, ktorú Google v roku 2016 týmto spôsobom presunul, bola o sedem percent vyššia ako v predchádzajúcom roku. Google je kvôli presunom peňazí za účelom úspory na daniach pod tlakom regulačných orgánov po celom svete. Írska vláda presuny známe ako "dvojitá írska" od roku 2015 neumožňuje, platí to ale len pre novo prichádzajúci firmy. Podniky, ktoré tento spôsob užívajú z minulosti, to môžu tak robiť až do konca roka 2020.
Do povinnej elektronickej komunikácie pribudne 60-tisíc ľudí
29. 12. 2017
Daňovníci si plnenie povinností nechávajú na poslednú chvíľu. Finančná správa preto dočasne zvyšuje počet operátorov call centra, ktoré je vyťažené otázkami o povinnej elektronickej komunikácii. Tá je od 1. januára 2018 rozšírená o ďalších približne 60-tisíc právnických osôb.
Finančná správa zažíva podľa slov hovorkyne Ivany Skokanovej v posledných dňoch tohto roka nával. "Napríklad Daňový úrad Košice vybaví denne v priemere 200 klientov, ktorí sa zaujímajú o povinnú elektronickú komunikáciu. Podobná situácia panuje aj v call centre finančnej správy. Zamestnanci vybavia denne v priemere 500 telefonických hovorov a 80 e-mailových dopytov," opísala s tým, že k súčasným 360-tisíc povinne elektronicky komunikujúcim pribudne od januára 2018 ďalších 60-tisíc právnických osôb. Právnické osoby zapísané v obchodnom registri by sa mali zaregistrovať v dostatočnom predstihu predtým, ako budú podávať akékoľvek dokumenty finančnej správe v roku 2018. Daniari upozorňujú, že inak sa môže stať, že subjekt nebude môcť dokumenty podať elektronicky a zároveň nebude finančná správa môcť uznať už ani papierové podania. Informácie o registrácii a autorizácii používateľov elektronických služieb sú aj na internetovej stránke finančnej správy v samostatnej sekcii.