Elektronické cigarety a nikotínové vrecúška budú podliehať dani
13. 9. 2024
Spotrebná daň z tabakových výrobkov sa bude od budúceho roka vzťahovať aj na náplne do elektronickej cigarety, nikotínové vrecúška a iné nikotínové výrobky. Zároveň sa bude táto daň v ďalších rokoch postupne zvyšovať. Vyplýva to z novely zákona o spotrebnej dani z tabakových výrobkov, ktorú Národná rada definitívne schválila.
Cieľom právnej úpravy je aj zavedenie označovania výrobkov súvisiacich s tabakovými výrobkami kontrolnou známkou a stanovenie lehoty na dopredaj týchto výrobkov neoznačených kontrolnou známkou, sprehľadnenie a kontrola pohybu výrobkov súvisiacich s tabakovými výrobkami a bezdymovými tabakovými výrobkami, či rozšírenie definície bezdymového tabakového výrobku o žuvací tabak a šnupavý tabak.
Vzhľadom na vysoký deficit verejných financií a zadlženie Slovenska je návrh zákona súčasťou konsolidačných opatrení, realizáciou ktorých sa zabezpečia dodatočné príjmy štátneho rozpočtu, čo prispeje k stabilizácii verejných financií a k eliminácii negatívnych vplyvov na vývoj hospodárenia Slovenskej republiky," zdôraznilo ministerstvo financií v dôvodovej správe.
Zmeny majú podľa rezortu financií priniesť do rozpočtu 15 miliónov eur v budúcom roku, 126 miliónov eur v roku 2026 a 180 miliónov eur v roku 2027.
Rezort financií upozornil, že spotreba nových, inovatívnych tabakových výrobkov na Slovensku každý rok rastie, a to v čoraz mladších vekových skupinách. Stávajú sa tak náhradami klasických tabakových výrobkov.
Daň sa pritom podľa ministerstva financií považuje za jeden z najúčinnejších nástrojov kontroly spotreby výrobkov spadajúcich do negatívnych externalít, a to najmä u mladšej populácie.
Na výzvy spojené s novými produktmi má v krátkom čase reagovať aj Európska únia. "Pokiaľ ide o región V4, Poľsko v súčasnosti zdaňuje elektronické cigarety, Maďarsko elektronické cigarety a nikotínové vrecúška a Česko zdaňuje elektronické cigarety, nikotínové vrecúška, iné nikotínové výrobky, žuvací tabak a šnupavý tabak," priblížil rezort financií.
Vzrastajúca spotreba takýchto výrobkov bez účinnej kontroly znamená podľa rezortu financií aj vyššie riziko daňových únikov. Na základe údajov z eKasy od januára 2022 do decembra 2023 ich spotreba výrazne vzrástla. Predaj elektronických cigariet medziročne vzrástol o dvesto percent a nárast predaja nikotínových vrecúšok predstavoval 57 percent.
Keďže v súčasnosti podľa rezortu financií neexistuje ucelený rámec kontroly ich predaja a časť produktov môže byť nelegálna, respektíve zdraviu škodlivá, navrhuje zaviesť systém evidencií na obchodovanie s predmetnými tovarmi vrátane kontroly ich distribúcie a predaja na diaľku.
Výkon kontroly nad tovarom súvisiacim s tabakovými výrobkami sa zverí colným úradom.
Poslanci pri záverečnom hlasovaní nesúhlasili s pozmeňujúcim návrhom Mariána Viskupiča (SaS). Ten chcel presadiť nižšie zvýšenie sadzieb dane z tabaku oproti vládnemu návrhu, ktoré by zodpovedalo nárastu dane pri cigaretách. Jednotlivé ustanovenia novely nadobudnú účinnosť postupne v tomto aj ďalších rokoch.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Nezdaniteľná časť základu dane FO
24. 2. 2010
Nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka (ďalej NČZDD) je položka, na ktorú má podľa § 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmu nárok každá fyzická osoba, ktorá má v SR trvalý pobyt alebo sa tu zdržiava aspoň 183 dní v roku (nárok nemajú napr. dôchodcovia).
Nároky na výšku NČZDD sa riadia podľa § 11 odseku 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov. Na roky 2009 a 2010 ho nahradzuje § 52g odsek 1 písmeno a) a § 52h odsek 13) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov.
Nezdaniteľná časť základu dane je položka, do výšky ktorej má daňovník nárok na nezdanenie daňou z príjmu. Výška tejto nezdaniteľnej položky pri zárobku nad 86-násobok životného minima postupne klesá a od určitej výšky príjmu úplne zaniká.
Za rok 2009 je výška nezdaniteľnej časti základu dane vo výške 22,5 násobku životného minima platného k 1. januáru 2009. Táto čiastka je k 1. januáru 2009 178,92 €. Celkový maximálny nárok na zárobky v roku 2009 teda predstavuje 4 025,70 €.
Za rok 2010 je suma nezdaniteľnej časti základu dane takisto vo výške 22,5 násobku životného minima platného k 1. januáru 2009. Výška nezdaniteľnej časti základu dane sa v roku 2010 nezvýši (§ 52h odsek 13). Maximálna výška nezdaniteľnej časti základu dane zostane na úrovni 4025,70 € rovnako ako v roku 2009.
Ak daňovník – fyzická osoba dosiahla v roku 2009 základ dane nižší alebo rovný 86-násobku životného minima platného k 1. januáru 2009, má nárok na plnú výšku nezdaniteľnej čiastky (178,92 x 22,5 = 4025,70 €).
Ak však daňovník – fyzická osoba v roku roku 2009 dosiahne základ dane vyšší ako 86-násobok sumy životného minima platného k 1. januáru 2009, výška nároku na nezdaniteľnú čiastku sa vypočíta týmto vzorcom:
44 x 178,92 (životné minimum) – Základ dane / 4
Ak táto suma vyjde nižšia ako nula, nezdaniteľná čiastka daňovníka sa rovná nule.
Dôchodcovia a dane
23. 2. 2010
Dôchodcovia si popri dôchodku bežne privyrábajú na dohody. Zamestnávateľ im z platov zráža daň buď preddavkami, alebo zrážkou. V určitých prípadoch dane môžu získať späť. Preplatok dane im však nikto sám od seba nevráti. Musia podať daňové priznanie. Priložia k nemu potvrdenia o príjme od všetkých zamestnávateľov, u ktorých počas roka pracovali.
Zarábajúci dôchodca neplatí daň, ak jeho hrubá mzda za vlaňajší rok nepresiahla polovicu 22,5-násobku sumy životného minima platného k 1. 1. 2009, čo je 2 012,85 eura. V prípade, že zarobil menej, vznikne mu preplatok a podáva daňové priznanie. Použije tlačivo typu A.
V priznaní uvedie hrubú mzdu, z ktorej mu strhávali dane v preddavkoch. Ak je mzda menšia ako 2 012,85 eura a senior mal ešte iné príjmy, z ktorých mu zrazili daň zrážkou, môže využiť jeden trik. Prizná aj časť príjmov zrazených zrážkovou daňou tak, aby súčet všetkých príjmov nepresiahol limit 2 012,85 eura.
Ak dôchodcovia, ktorí majú účet v banke, sporenie, vkladnú knižku či termínovaný vklad, žijú len z dôchodku, môžu žiadať štát o vrátenie dane z úrokov, ktorú im strháva banka. Pri nasporenej sume 10-tisíc eur napríklad daň predstavuje 57 eur. Aj keď určitá časť dôchodcov o tejto možnosti vie, široko využívaná nie je. Daňové priznanie môžu podať aj tí, ktorých príjmy za rok nepresiahnu 2012,85 eura. Priznanie sa podáva na tlačive B.
Pri vyplňovaní daňového priznania sa dôchodcovia údajne dopúšťajú predovšetkým technických chýb, alebo použijú nesprávne tlačivo.
Daňové priznanie fyzických osôb
22. 2. 2010
Do 31. marca sú niektoré skupiny daňovníkov povinné podať daňové priznanie za uplynulé zdaňovacie obdobie (kalendárny rok). Splnením povinnosti sa daňovníci nielen vyhnú nepríjemnostiam, dokonca z toho môžu aj profitovať. Tematikou sa zaoberá predovšetkým § 32 zákona o dani z príjmov.
Rozlišujeme tieto skupiny daňovníkov:
• daňovníci, za ktorých daňové priznanie (ročné zúčtovanie preddavkov na daň) podajú ich zamestnávatelia;
• daňovníci, ktorí sú povinní podať daňové priznanie sami;
• daňovníci, ktorí nie sú povinní podávať daňové priznanie vôbec;
• daňovníci, ktorí podávajú svoje daňové priznanie dobrovoľne.
Daňovníci, ktorí daňové priznanie podávajú dobrovoľne, tak obyčajne robia z dôvodu, že na tomto úkone budú profitovať.
Môže sa jednať napríklad o daňovníkov, ktorým boli príjmy zdanené zrážkovou alebo preddavkovou daňou a v ročnom ponímaní nedosiahli príjmy vo výške nezdaniteľnej časti základu dane. Vznikne im tak nárok na vrátenie už zaplatenej či zrazenej dane. Podanie daňového priznanie môže byť v istých prípadoch zaujímavé aj pre dôchodcu.
Porucha elektronického systému na podávanie výkazov k DPH
22. 2. 2010
V posledných dňoch lehoty na podávanie súhrnného výkazu k dani z pridanej hodnoty zaznamenalo Daňové riaditeľstvo SR spomalenie a nedostupnosť elektronického komunikačného systému.
Tí, ktorí si nechali elektronickú registráciu DPH na poslednú chvíľu, na portáli daňovej správy nepochodili. Podľa stanoviska riaditeľstva na vine boli zmluvní dodávatelia informačných technológií pre daňovú správu.
V prípade, že možnosť, podať súhrnný výkaz je zmarená z dôvodov, ktoré nie sú na strane daňového subjektu, správca dane podľa hovorcu daňového riaditeľstva príslušnú sankciu neuloží.