Elektromobil – z pohľadu dane z motorových vozidiel
12. 2. 2024
Vozidlom podliehajúcim dani z motorových vozidiel je aj elektromobil. V zákone č. 361/2014 z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa s vozidlom „elektromobil“ stretávame až v súvislosti s vymedzením základu dane, a to ako s vozidlom kategórie L, M a N, ktorého jediným zdrojom energie je elektrina.
Predmetné vozidlo uvedené v prílohe č. 1 k tomuto zákonu, kde je pre toto vozidlo stanovená ročná sadzba dane. Zákon o dani z motorových vozidiel používa pre vozidlo elektromobil ustálené spojenie, podľa ktorého ide o vozidlo prináležiace do niektorej z kategórii vozidiel L, M a N, ktorého jediným zdrojom energie je elektrina. Zákon o dani z motorových vozidiel nemá za cieľ definovať pojem elektromobil, ktorý je inak dostupný z iných zdrojov, podľa ktorých ide o vozidlo poháňané výlučne elektrickou energiou (pohonnou jednotkou je elektrický motor (elektromotor)), ale má za cieľ správne „naviesť“ daňovníka na zdanenie tohto vozidla, ak sú splnené zákonné podmienky a správne uvedenie do daňového priznania.
V prípade elektromobilov je v osvedčení o evidencii časť II v položke 18 P.3 „Druh paliva / zdroj energie“ uvedený druh paliva alebo zdroj energie elektrina. Podmienky pre zdanenie vozidla, teda aj vozidla elektromobil, sú obsiahnuté v § 2 ods. 1 zákona o dani z motorových vozidiel. Podľa predmetného ustanovenia vozidlo je predmetom dane z motorových vozidiel vtedy, ak patrí do niektorej z kategórii vozidiel (motorové) L, M alebo N (nie do kategórie vozidiel O - prípojné vozidlá) vymedzených týmto zákonom, je evidované v Slovenskej republike a používa sa na podnikanie. Kategóriu vozidla určí daňovník z dokladov vydaných vozidlu pri jeho zaevidovaní do evidencie vozidiel vedenej na Policajnom orgáne v Slovenskej republike. Doklady k vozidlu môžu byť vo vyhotovení, vzhľadom k času ich vydania v prevedení napr. ako „veľký a malý“ technický preukaz, osvedčenie o evidencii vozidla, osvedčenie o evidencii časť I a osvedčenie o evidencii časť II).
K
Popularita kreditných kariet narastá aj na Slovensku
16. 6. 2009
Aj na Slovensku pomaly narastá povedomie o kreditných kartách a ich správnom využívaní. Narastá aj ich podiel na celkovom kartovom portfóliu.
Napriek
tomu v porovnaní s inými krajinami má Slovensko v tejto oblasti určité
medzery. V obehu je u nás okolo 4 mil.
kariet debetných. V rámci nich už
potenciál rastu MasterCard veľmi nepredpokladá vzhľadom na to, že ich
penetrácia je takmer 100-percentná. Naopak, priestor rásť majú stále kreditné
karty. Tých je v obehu zhruba 1,3 mil. kusov a ich podiel
sa pomaly zvyšuje.
Slovenské platobné prostredie je ovplyvnené vstupom Slovenska do eurozóny.
Ľudia používajú platobné karty na bežné nákupy oveľa častejšie, ako počas
minulých rokov. Podľa odhadov ku koncu tohto roka transakcie na platobných
termináloch prevýšia počet výberov hotovosti z bankomatov.
Spoločnosť MasterCard Europe je subjekt zodpovedný za riadenie obchodnej
činnosti MasterCard Worldwide v Európe. MasterCard rozvíja a uvádza na trh
platobné riešenia, spracováva každoročne viac ako 18 miliárd platieb a
poskytuje analytické a poradenské služby zákazníkom z radov finančných
inštitúcií a obchodníkov. Prostredníctvom svojho portfólia značiek, medzi ktoré
patrí MasterCard, Maestro a Cirrus, slúži MasterCard Worldwide spotrebiteľom a
podnikom vo viac ako 210 krajinách a územiach.
Nároky na sprostredkovateľov finančných služieb sa zvyšujú
16. 6. 2009
Nový zákon o finančnom sprostredkovaní zvyšuje nároky na tých, ktorí klientovi núkajú akýkoľvek finančný produkt, či už ide o poistku, úver alebo investíciu.
Niektorým sa nepáči vzdelávanie, ktoré musia podstúpiť, ďalším poplatky za
registráciu či príliš veľa informácií, ktoré majú poskytnúť klientom. Zatiaľ sú stále možnosti, ako z nepohodlných paragrafov
vykľučkovať. Národná banka Slovenska
(NBS) preto nevylučuje, že zákon ešte pred nadobudnutím účinnosti upraví.
Hlavným poslaním nového zákona ochrana klienta. NBS pravidelne vyhodnocuje
sťažnosti od nespokojných investorov či poistencov. Ukazuje sa však, že mnohí
klienti nepoznajú podstatu finančných produktov. Svoj podiel na tom majú práve
sprostredkovatelia. Podľa sprostredkovateľov by viac pomohlo finančné
vzdelávanie na základných a stredných školách a vo verejnoprávnych médiách.
O klienta by malo byť postarané lepšie, ak sa zákonom o finančnom
sprostredkovaní začnú účastníci trhu riadiť. Agenti a poradcovia by mali byť
dôveryhodné osoby zaregistrované v NBS. Mali by byť pravidelne preskúšavaní a
vzdelaní. Ako bude vyzerať ich
vzdelávanie zatiaľ nie je známe.
Zákon striktne oddelil poradenstvo a sprostredkovanie. To však neznamená, že
sprostredkovatelia nemusia klientovi radiť a vysvetľovať.
Novela zákona o dôchodkovom sporení núti DSS k opatrnosti
15. 6. 2009
Penzijné spoločnosti sa postupne zbavujú rizikovejších investícií do akcií. Okrem hospodárskej krízy a veľkých výkyvov na finančných trhoch to spôsobila aj novela zákona o starobnom dôchodkovom sporení.
Novela pre klientov DSS
momentálne zaručuje menšie riziko, ale zároveň môže znamenať aj nižší výnos v
budúcnosti.
Miera zhodnotenia v dôchodkových fondoch sa bude po novom posudzovať na
polročnej báze. Ak DSS-ka zaručí plusový výnos za šesť mesiacov, môže si
účtovať poplatok 5,6 %. Ak fond bude v červených číslach, musí klientom
doplatiť z majetku spoločnosti.
VÚB Genereali akcie už vypredáva, ING DSS zatiaľ čaká. Penzijné spoločnosti
sa teraz zameriavajú na štátne dlhopisy alebo štátne pokladničné pouážky, ktoré
sú bezpečnejšie.
Úverové deriváty typu CDS sú nástrojom deštrukcie
12. 6. 2009
Podľa investora George Sorosa sú úverové deriváty typu CDS nástrojom deštrukcie a mali by byť zakázané zákonom.
Soros na
finančnej konferencie v Pekingu uviedol, že asymetria medzi rizikom a odmenou
spojenou s týmito finančnými nástrojmi je taká veľká, že potenciálne môže
položiť na kolená spoločnosti a finančné inštitúcie. Obchodovanie s takýmito
derivátmi by nemalo byť vôbec dovolené.
Credit default swap sa využíva ako poistenie úveru, teda slúži na ochranu
veriteľa pred meškaním platby respektíve jej nezaplatením. Ľudia CDS nekupujú
pretože očakávajú prípadné zlyhanie, ale preto, že očakávajú ich zhodnotenie v
súvislosti s nepriaznivým vývojom.
Jednou z veľkých spoločností využívajúcich CDS bola poisťovňa American
International Group (AIG), ktorá bankám ponúkala ochranu pred zhoršovaním
kvality ich portfólia, a to hlavne v spojení s hypotékami krytými cennými
papiermi.
Pre nesplácané hypotéky americká vláda
musela nakoniec AIG zachrániť od
kolapsu, pričom od septembra jej poskytla až 180 miliárd USD. Potenciálne škody, ktoré CDS môžu spôsobiť
nie sú obmedzené len na finančné inštitúcie. Premietli sa napríklad aj v
bankrote najväčšieho výrobcu novinového papiera v Severnej Amerike
AbitibiBowater, aj na zdĺhavom bankrote
americkej automobilky General Motors.
O obidvoch týchto prípadoch niektorí majitelia dlhopisov vlastnili CDS a
mali získať viac reorganizáciou než bankrotom. Soros hovorí, že je to ako kúpiť životné poistenie na
život niekoho iného a vlastniť povolenie na vraždu.