Druhý dôchodkový pilier za 15 rokov reálne zhodnotil úspory klientov
30. 1. 2019
Druhý pilier pokoril hranicu 1,5 milióna sporiteľov. Druhý dôchodkový pilier priniesol pre sporiteľov za 15 rokov svojej existencie reálne zhodnotenie ich dôchodkových úspor. Priemerné ročné zhodnotenie v garantovaných fondoch dosiahlo za celú ich existenciu úroveň 2,03 percenta p. a., čo predstavuje 0,24 percenta nad infláciou, v negarantovaných fondoch dosiahlo úroveň 4,25 percenta p. a., teda 2,46 percenta nad infláciou. Druhý dôchodkový pilier priniesol pre sporiteľov za 15 rokov svojej existencie reálne zhodnotenie ich dôchodkových úspor. Priemerné ročné zhodnotenie v garantovaných fondoch dosiahlo za celú ich existenciu úroveň 2,03 percenta p. a., čo predstavuje 0,24 percenta nad infláciou, v negarantovaných fondoch dosiahlo úroveň 4,25 percenta p. a., teda 2,46 percenta nad infláciou. Na stretnutí s médiami to uviedol predseda Asociácie dôchodkových správcovských spoločností (ADSS) Marián Kopecký.
Ako na stretnutí k druhému dôchodkovému pilieru uviedol podpredseda strany Most-Híd Ivan Švejna, druhý pilier sa za 15 rokov stal integrálnou súčasťou dôchodkového systému na Slovensku. Ako upozornil, ľudia boli v minulosti administratívne presunutí do dlhopisových fondov. "Ľudia, ktorí majú ďaleko do dôchodku, by nemali byť v dlhopisových fondoch," povedal. Za nesprávny tiež považuje súčasný systém krátenia štátnych, prvopilierových dôchodkov pre ľudí, ktorí sú v druhom, kapitalizačnom pilieri.
Poslanec NR SR za stranu Smer, bývalý štátny tajomník ministerstva práce a sociálnych vecí Jozef Burian uviedol, že pre druhý pilier je dôležitá stabilita."Možno sa vyhneme rôznym zmenám, ktoré naštrbia istotu pre sporiteľa", povedal. Podľa neho bude dôležité zachovať "dobré veci" a na nich stavať. Slovensko rýchlo starne. Šéf ADSS Marián Kopecký zdôraznil, že legislatívnych zmien v druhom pilieri by malo byť čo najmenej a mali by byť premyslené. Nepáči sa mu spochybňovanie demografie. Upozornil na to, že Slovensko je treťou najrýchlejšie starnúcou krajinou spomedzi všetkých krajín Európskej únie. Aj on kritizuje nespravodlivé krátenie penzií zo Sociálnej poisťovne pre ľudí, ktorí si na penziu sporia v druhom pilieri."Ak by sa to opravilo, tak by dvojpilierové dôchodky neboli nižšie," povedal. Za dôležité považuje s klientmi komunikovať a vysvetľovať im, že pre mladých ľudí nie sú dlhopisové fondy vhodné.
V súčasnosti z povinných odvodov na starobné poistenie vo výške 18 percent z vymeriavacieho základu ostáva 13,25 percenta v Sociálnej poisťovni a 4,75 percenta putuje na súkromný účet sporiteľa v dôchodkovej správcovskej spoločnosti, ak je ten v druhom pilieri. Príspevok do druhého piliera sa má každý rok zvyšovať o 0,25 percentuálneho bodu na úkor odvodu do Sociálnej poisťovne, a to až na úroveň 6 percent v roku 2024. Jeden a pol milióna sporiteľov. V druhom pilieri si ku koncu minulého roka sporilo 1 497 904 ľudí a ich celkové dôchodkové úspory dosiahli 8,06 miliardy eur. "V januári 2019 sme v druhom pilieri pokorili hranicu 1,5 milióna sporiteľov," uviedol Kopecký. Priemerné dôchodkové úspory sporiteľa v druhom pilieri sa blížia k hranici 6-tisíc eur, čo je podľa asociácie výška, ktorá už atakuje objem individuálnych finančných úspor priemerného Slováka. Od roku 2008, až na pár mesiacov v roku 2012, je vstup do druhého piliera dobrovoľný, avšak s následnou nemožnosťou z neho vystúpiť. Ľudia majú možnosť vstúpiť do druhého piliera do veku 35 rokov. Na trhu v súčasnosti pôsobí šesť dôchodkových správcovských spoločností (DSS) z pôvodného počtu osem, pričom v tomto roku je avizovaná fúzia dvoch značiek NN a Aegon.
(Zdroj: ekonomika,sme.sk)
Daň z motorových vozidiel za rok 2011
3. 1. 2012
Vozidlá, ktoré sú predmetom dane a aj vozidlá, ktoré nie sú predmetom dane (tzv. negatívne vymedzenie predmetu dane) definuje zákon o miestnych daniach.
Zákon o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v jedenástej časti vymedzuje daň z motorových vozidiel. Zákon o miestnych daniach vrátane dane z motorových vozidiel bol v roku 2007 novelizovaný. Novela vstúpila do platnosti 1. 12. 2007 a priniesla veľké zmeny v oblasti predmetu dane z motorových vozidiel a daňovníka, podávania daňových priznaní, vzniku a zániku daňovej povinnosti, oznamovacej povinnosti a pod. Po tejto novele sa daň z motorových vozidiel, predtým cestná daň, platí až po uplynutí zdaňovacieho obdobia a nie na jeho začiatku. Za zdaňovacie obdobie roka 2011 musia daňovníci tejto dane podať daňové priznanie a daň zaplatiť najneskôr do 31. 1. 2012.
Zmeny v zdaňovaní starobných dôchodcov v roku 2011
29. 12. 2011
V porovnaní s predchádzajúcim rokom došlo v roku 2011 k podstatnej zmene pri vyberaní dane zrážkou a jej uplatnení ako preddavku v daňovom priznaní.
Príjmy dôchodcov sú zdaňované v zásade rovnako ako u iných zamestnancov. Špecifikom je len obmedzenie pri uplatňovaní nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka. Príjem zo závislej činnosti je zdaňovaný vždy platiteľom príjmu (zamestnávateľom) preddavkovo. Ustanovenie zákona o dani z príjmov, podľa ktorého sa vymedzené príjmy zo závislej činnosti do 165,97 € za kalendárny mesiac od jedného zamestnávateľa zdaňovali zrážkou, je zo zákona od 1. 1. 2011 vypustené. Všetky príjmy zo závislej činnosti sú zdaňované už iba preddavkovo bez ohľadu na výšku príjmu.
Zamestnanecká prémia v roku 2011
14. 12. 2011
Pri ročnom vysporiadaní daňovej povinnosti fyzickej osoby na dani z príjmov sa obdobne ako v predchádzajúcich dvoch rokoch môže uplatniť nárok na zamestnaneckú prémiu.
Pri ročnom vysporiadaní daňovej povinnosti fyzickej osoby na dani z príjmov sa obdobne ako v predchádzajúcich dvoch rokoch môže uplatniť nárok na zamestnaneckú prémiu.
Od januára 2012 bude zvýšená minimálna mzda
5. 12. 2011
Každému zamestnancovi patrí za vykonanú prácu mzda poskytovaná zamestnávateľom.
Výška minimálnej mzdy sa od 1. januára 2012 mení. Mzda sa zvyšuje za každú odpracovanú hodinu z 1,822 € na 1,880 € a za mesiac pre zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou z 317 € na 327,20 €. Zvýšenie minimálnej mzdy znamená aj zvýšenie ďalších mzdových nárokov zamestnancov, ktorých výška je limitovaná buď priamo alebo nepriamo výškou minimálnej mzdy. Minimálna mzda a jej zvýšenie sa však nepremieta do odmien vyplácaných na základe uzatvorených dohôd o prácach mimo pracovného pomeru.