DPH u automobile a nabíjacej stanice pre elektromobily
13. 9. 2023
Pri zdaňovaní automobilov sa v rámci EÚ v zmysle spoločných pravidiel zakotvených v Smernici Rady 2006/112/ES, uplatňuje výnimka zo všeobecných pravidiel zdaňovania DPH.
Nové dopravné prostriedky sa vždy zdaňujú v štáte určenia (spotreby). Zákon o DPH v ustanovení § 11 ods. 11 a 12 vymedzuje, čo sa pre účely DPH rozumie dopravným prostriedkom a za akých podmienok spĺňa dopravný prostriedok definíciu nového dopravného prostriedku. Podľa § 3 ods. 5 zákona o DPH každá osoba, ktorá príležitostne dodá nový dopravný prostriedok zo SR do iného členského štátu, pričom je ňou, alebo kupujúcim alebo na ich účet odoslaný alebo prepravený kupujúcemu, považuje sa na tento účel za zdaniteľnú osobu.
Uvedené sa teda týka platiteľov dane registrovaných podľa § 4, § 4a, § 5 zákona o DPH, nadobúdateľov – právnických osôb a zdaniteľných osôb ktoré nie sú platiteľmi, registrovaných podľa § 7 zákona, zdaniteľných osôb, ktoré nie sú registrované pre DPH, nezdaniteľných osôb (súkromné osoby – občania).
Zákon o DPH stanovil pre účel dodania nového dopravného prostriedku do iného členského štátu i uvedené súkromné fyzické osoby a neziskové organizácie za osoby zdaniteľné preto, aby im mohlo byť priznané právo na odpočítanie dane. Nepodnikatelia, ktorí príležitostne dodajú do iného členského štátu nový dopravný prostriedok, nemajú registračnú povinnosť. Osoby, ktoré sú zdaniteľnými osobami a príležitostne dodajú z tuzemska do iného členského štátu nový dopravný prostriedok, nezahŕňajú hodnotu predaja do obratu pre účely registrácie podľa § 4 zákona.
Dodanie nového dopravného prostriedku nebude predmetom dane
- ak nezdaniteľná osoba (občan) bude nový dopravný prostriedok darovať do iného členského štátu na základe darovacej listiny (u darcu nedochádza k dodaniu a u obdarovaného nedochádza k nadobudnutiu za protihodnotu), darca sa nepovažuje za zdaniteľnú osobu,
- ak nie je splnená ani jedna z podmienok definície nového dopravného prostriedku (najazdené km ani čas prevádzky),
- dodanie v rámci tuzemska – nepoužije sa špeciálny režim, pretože nie je splnená podmienka dodania do iného členského štátu.
Podľa § 43 ods. 2 zákona o DPH je dodanie nového dopravného prostriedku do iného členského štátu vždy oslobodené od dane bez ohľadu na to, kto je predávajúci a kto je kupujúci. Dôležité je, aby si zmluvné strany dohodli cenu bez DPH.
V zmysle § 72 ods. 5 zákona o DPH každá osoba, ktorá dodá nový dopravný prostriedok z tuzemska do iného členského štátu je povinná vyhotoviť faktúru najneskôr do 15 dní od jeho dodania alebo odo dňa prijatia platby, ak bola prijatá pred dodaním. Faktúra musí obsahovať okrem náležitostí primerane podľa § 74 ods. 1 zákona o DPH aj údaje o novom dopravnom prostriedku podľa § 11 ods. 12 zákona, t. j. o aký druh dopravného prostriedku ide, koľko km má najazdených v čase dodania, koľko času uplynulo od prvého uvedenia do prevádzky). Na faktúre sa tiež uvedie odkaz na § 43 ods. 2 zákona, podľa ktorého sa uplatňuje oslobodenie.
K
Požiadavky zdravotných sestier na nové platové ohodnotenie
18. 2. 2014
Návrh zákona o odmeňovaní, ktorý pripravila spoločne so sesterskými odbormi Slovenská komora sestier a pôrodných asistentiek, tak počíta s vyššími platmi, aké upravovala pôvodná legislatíva o mzdách, v lete 2013 vyhlásená za protiústavnú.
Zdravotná sestra, ktorá práve vyšla zo školy, by mala v štátnej nemocnici zarábať minimálne 1,15-násobok priemernej mesačnej mzdy, čo v súčasnosti predstavuje 925 eur. Ak je absolventkou magisterského štúdia, začínať by mala na 950 eurách, teda na 1,18-násobku. Za každé dva roky praxe by sa jej koeficient ešte navyšoval o 0,1 čo aktuálne predstavuje približne 80 eur. Taká je požiadavka Slovenskej komory sestier a pôrodných asistentiek.
Zrušenie daňového tajomstva
9. 2. 2014
Ministerstvo financií SR chce otvoriť diskusiu o prípadnom zrušení daňového tajomstva.
Štát by mohol zverejňovať napríklad zoznam firiem, ktoré platia a neplatia daň z príjmu. Uvedená novinka by sa dotkla hlavne veľkých nadnárodných firiem. Niektoré z nich si časť svojich ziskov prelievajú zo Slovenska do zahraničia, kde ich následne zdaňujú, a to aj napriek tomu, že ich na Slovensku zarobili.
Finančná správa preveruje 30 podnikov. Ak by sa zverejnil zoznam, v ktorom figurujú aj tieto firmy, pravdepodobne by to uškodiť ich imidžu. V konečnom dôsledku by sa tak ocitli pod tlakom, aby začali štátu odvádzať všetko, čo mu podľa zákona patrí. S odtajňovaním informácií by nemal byť problém, keďže už dnes firmy väčšinu informácií zverejňujú v účtovnej závierke. Tá predstavuje niečo ako súpis finančných tokov podnikateľa. Takéto informácie si však musia ľudia pracne vyhľadať, v prípade zoznamu by bol menoslov firiem verejne k dispozícii.
Nové povinosti predajcov na obzore
29. 1. 2014
Na 29. schôdzi parlamentu rokovali poslanci NR SR o novele zákona o potravinách.
Prevádzkovateľ, ktorý predáva potraviny konečnému spotrebiteľovi a ktorého obrat z predaja potravín v predchádzajúcom kalendárnom roku dosiahol 10 mil. eur, by mal dvakrát ročne zaslať ministerstvu polročný výkaz o percentuálnom podiele obratu z predaja potravín vyrobených na Slovensku na celkovom obrate z predaja všetkých potravín spolu za predchádzajúci kalendárny polrok. V súčasnosti musia obchodníci hlásiť päť najčastejších krajín pôvodu. Polročný výkaz by mal prevádzkovateľ zverejniť na svojej webstránke a čitateľne na viditeľnom mieste pri vstupe do každej svojej prevádzky na predpísanom formáte A3.
Motorová daň firmám o rok klesne
20. 1. 2014
Od roku 2015 pripravuje sa pripravuje nový spôsob výberu, ale predovšetkým prerozdelenia dane z motorových vozidiel. Najväčšou zmenou bude to, že daň bude pre všetkých podnikateľov jednotná.
Výška dane bude kopírovať sadzby toho vyššieho územného celku, kde sú už dnes v priemere najnižšie. Ročné sadzby dane z motorových vozidiel budú pre jednotlivé druhy vozidiel jednotné a určovať ich bude svojím nariadením vláda. Nové nastavenie dane by malo priniesť spravodlivejšie prerozdelenie týchto príjmov podľa vopred stanovených kritérií so zohľadnením aj rozsahu cestnej siete v jednotlivých župách. Župani ešte navrhujú, aby daň z motorových vozidiel rozdelil štát krajom podľa vzorca, aký sa uplatňuje pri delení dane z príjmu fyzických osôb. Vzorec zohľadňuje nielen dĺžku ciest, ale aj počet obyvateľov, rozlohu kraja a hustotu obyvateľstva.