DPH u automobile a nabíjacej stanice pre elektromobily
13. 9. 2023
Pri zdaňovaní automobilov sa v rámci EÚ v zmysle spoločných pravidiel zakotvených v Smernici Rady 2006/112/ES, uplatňuje výnimka zo všeobecných pravidiel zdaňovania DPH.
Nové dopravné prostriedky sa vždy zdaňujú v štáte určenia (spotreby). Zákon o DPH v ustanovení § 11 ods. 11 a 12 vymedzuje, čo sa pre účely DPH rozumie dopravným prostriedkom a za akých podmienok spĺňa dopravný prostriedok definíciu nového dopravného prostriedku. Podľa § 3 ods. 5 zákona o DPH každá osoba, ktorá príležitostne dodá nový dopravný prostriedok zo SR do iného členského štátu, pričom je ňou, alebo kupujúcim alebo na ich účet odoslaný alebo prepravený kupujúcemu, považuje sa na tento účel za zdaniteľnú osobu.
Uvedené sa teda týka platiteľov dane registrovaných podľa § 4, § 4a, § 5 zákona o DPH, nadobúdateľov – právnických osôb a zdaniteľných osôb ktoré nie sú platiteľmi, registrovaných podľa § 7 zákona, zdaniteľných osôb, ktoré nie sú registrované pre DPH, nezdaniteľných osôb (súkromné osoby – občania).
Zákon o DPH stanovil pre účel dodania nového dopravného prostriedku do iného členského štátu i uvedené súkromné fyzické osoby a neziskové organizácie za osoby zdaniteľné preto, aby im mohlo byť priznané právo na odpočítanie dane. Nepodnikatelia, ktorí príležitostne dodajú do iného členského štátu nový dopravný prostriedok, nemajú registračnú povinnosť. Osoby, ktoré sú zdaniteľnými osobami a príležitostne dodajú z tuzemska do iného členského štátu nový dopravný prostriedok, nezahŕňajú hodnotu predaja do obratu pre účely registrácie podľa § 4 zákona.
Dodanie nového dopravného prostriedku nebude predmetom dane
- ak nezdaniteľná osoba (občan) bude nový dopravný prostriedok darovať do iného členského štátu na základe darovacej listiny (u darcu nedochádza k dodaniu a u obdarovaného nedochádza k nadobudnutiu za protihodnotu), darca sa nepovažuje za zdaniteľnú osobu,
- ak nie je splnená ani jedna z podmienok definície nového dopravného prostriedku (najazdené km ani čas prevádzky),
- dodanie v rámci tuzemska – nepoužije sa špeciálny režim, pretože nie je splnená podmienka dodania do iného členského štátu.
Podľa § 43 ods. 2 zákona o DPH je dodanie nového dopravného prostriedku do iného členského štátu vždy oslobodené od dane bez ohľadu na to, kto je predávajúci a kto je kupujúci. Dôležité je, aby si zmluvné strany dohodli cenu bez DPH.
V zmysle § 72 ods. 5 zákona o DPH každá osoba, ktorá dodá nový dopravný prostriedok z tuzemska do iného členského štátu je povinná vyhotoviť faktúru najneskôr do 15 dní od jeho dodania alebo odo dňa prijatia platby, ak bola prijatá pred dodaním. Faktúra musí obsahovať okrem náležitostí primerane podľa § 74 ods. 1 zákona o DPH aj údaje o novom dopravnom prostriedku podľa § 11 ods. 12 zákona, t. j. o aký druh dopravného prostriedku ide, koľko km má najazdených v čase dodania, koľko času uplynulo od prvého uvedenia do prevádzky). Na faktúre sa tiež uvedie odkaz na § 43 ods. 2 zákona, podľa ktorého sa uplatňuje oslobodenie.
K
Zneužívanie sociálnych štipendii
22. 4. 2014
Ministerstvo školstva robí opatrenie, ktorým chce zastaviť špekulantov so sociálnymi štipendiami.
Podľa novej vyhlášky, ktorú predložilo do pripomienkového konania, by peniaze od rodičov a príbuzných získané na základe darovacej zmluvy už nemali byť považované za príjem študentov.
Z aplikačnej praxe je zrejmé, že študenti účelovo začali predkladať darovacie zmluvy od rodičov alebo starých rodičov, na základe ktorých sa následne posudzujú ako samostatné osoby. Ak totiž študent nepreukáže príjem v požadovanej výške, zohľadňujú sa príjmy rodičov, čím mu nevznikne nárok na priznanie sociálneho štipendia alebo dostane menšie štipendium. Zmeny pri priznávaní štipendií majú byť pre študentov aktuálne od nového akademického roka. Ministerstvo si od nich sľubuje úsporu finančných prostriedkov vynakladaných na sociálne štipendiá a ich adresnejšie poskytovanie.
Práca načierno minulý rok
13. 4. 2014
Počet ľudí pracujúcich v roku 2013 načierno oproti roku 2012 vzrástol. Stúpol však aj počet kontrol u zamestnávateľov zo strany inšpektorov úradov práce a Národného inšpektorátu práce.
Inšpektori Národného inšpektorátu práce a Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny SR vlani vykonali 20.692 kontrol, skontrolovaných fyzických osôb bolo 58.029 a inšpektori preverili 18.558 subjektov. Ako sa ukázalo, 685 zamestnávateľov porušilo zákaz nelegálneho zamestnávania a načierno pracovalo 1323 osôb. V roku 2012 tento zákaz porušilo 359 zamestnávateľov a "načierno" pracovalo 692 ľudí.
Nové pravidlá pri čerpaní dôchodkov z 2. piliéra
31. 3. 2014
Dôchodcovia si môžu pri odchode do dôchodku kúpiť doživotný dôchodok v komerčnej poisťovni, alebo im bude prostredníctvom programového výberu nasporenú sumu vyplácať dôchodková správcovská spoločnosť.
Uvedené zmeny sú navrhnuté v novele zákona o starobnom dôchodkovom sporení. Novelu zákona bola odoslaná do druhého čítania. Súčasťou novely má byť aj programový výber, ktorý má umožniť sporiteľom postupne si vybrať nasporenú sumu. Prostredníctvom programového výberu si budú môcť čerpať nasporené peniaze tí ľudia, ktorých dôchodok z prvého piliera, alebo úhrn dôchodkov z prvého a druhého piliera je vyšší, ako štvornásobok sumy životného minima. Dostupný však bude aj pre tých sporiteľov, ktorí majú nasporené málo a od poisťovní nedostanú žiadnu ponuku na doživotný dôchodok.
Od budúceho roka by sa mala zrušiť aj podmienka sporiť si na dôchodok v druhom pilieri minimálne desať rokov. Ako uviedlo MPSVR SR v novele zákona, jedinou podmienkou, aby človek mohol čerpať nasporené prostriedky, je dosiahnutie dôchodkového veku.
Sudcovia by mali pracovať podľa prísnejších pravidiel
31. 3. 2014
Tie prináša novela zákona o sudcoch a prísediacich, ktorú poslanci Národnej rady SR posunuli do druhého čítania.
Novela uvedeného rieši okrem iného spôsob obsadzovania postov v Súdnej rade SR, postavenie šéfa Súdnej rady v súvislosti s oddelením tejto funkcie od funkcie predsedu Najvyššieho súdu SR. Právna norma sa venuje aj disciplinárnej zodpovednosti, boju so súdnymi prieťahmi či kontrole práceneschopnosti (PN). Novela by mala tiež zvýšiť počet podpredsedov súdov na väčších súdoch, predĺžiť funkčné obdobie predsedov súdov z troch na päť rokov či umožniť najmenej piatim členom Súdnej rady dať návrh na odvolanie šéfa Súdnej rady. Predseda Súdnej rady SR by mal mať možnosť zúčastňovať sa na rokovaní parlamentu i vystúpiť v pléne. Novinkou majú byť aj príplatky za výkon funkcie člena a predsedu disciplinárneho senátu. Majú zlepšiť systém vyvodzovania disciplinárnej zodpovednosti sudcov. Sprísniť sa majú aj podmienky vzniku nároku na tzv. ďalší plat sudcu, ktorý sa bežne označuje ako 13. a 14. plat.