DPH u automobile a nabíjacej stanice pre elektromobily
13. 9. 2023
Pri zdaňovaní automobilov sa v rámci EÚ v zmysle spoločných pravidiel zakotvených v Smernici Rady 2006/112/ES, uplatňuje výnimka zo všeobecných pravidiel zdaňovania DPH.
Nové dopravné prostriedky sa vždy zdaňujú v štáte určenia (spotreby). Zákon o DPH v ustanovení § 11 ods. 11 a 12 vymedzuje, čo sa pre účely DPH rozumie dopravným prostriedkom a za akých podmienok spĺňa dopravný prostriedok definíciu nového dopravného prostriedku. Podľa § 3 ods. 5 zákona o DPH každá osoba, ktorá príležitostne dodá nový dopravný prostriedok zo SR do iného členského štátu, pričom je ňou, alebo kupujúcim alebo na ich účet odoslaný alebo prepravený kupujúcemu, považuje sa na tento účel za zdaniteľnú osobu.
Uvedené sa teda týka platiteľov dane registrovaných podľa § 4, § 4a, § 5 zákona o DPH, nadobúdateľov – právnických osôb a zdaniteľných osôb ktoré nie sú platiteľmi, registrovaných podľa § 7 zákona, zdaniteľných osôb, ktoré nie sú registrované pre DPH, nezdaniteľných osôb (súkromné osoby – občania).
Zákon o DPH stanovil pre účel dodania nového dopravného prostriedku do iného členského štátu i uvedené súkromné fyzické osoby a neziskové organizácie za osoby zdaniteľné preto, aby im mohlo byť priznané právo na odpočítanie dane. Nepodnikatelia, ktorí príležitostne dodajú do iného členského štátu nový dopravný prostriedok, nemajú registračnú povinnosť. Osoby, ktoré sú zdaniteľnými osobami a príležitostne dodajú z tuzemska do iného členského štátu nový dopravný prostriedok, nezahŕňajú hodnotu predaja do obratu pre účely registrácie podľa § 4 zákona.
Dodanie nového dopravného prostriedku nebude predmetom dane
- ak nezdaniteľná osoba (občan) bude nový dopravný prostriedok darovať do iného členského štátu na základe darovacej listiny (u darcu nedochádza k dodaniu a u obdarovaného nedochádza k nadobudnutiu za protihodnotu), darca sa nepovažuje za zdaniteľnú osobu,
- ak nie je splnená ani jedna z podmienok definície nového dopravného prostriedku (najazdené km ani čas prevádzky),
- dodanie v rámci tuzemska – nepoužije sa špeciálny režim, pretože nie je splnená podmienka dodania do iného členského štátu.
Podľa § 43 ods. 2 zákona o DPH je dodanie nového dopravného prostriedku do iného členského štátu vždy oslobodené od dane bez ohľadu na to, kto je predávajúci a kto je kupujúci. Dôležité je, aby si zmluvné strany dohodli cenu bez DPH.
V zmysle § 72 ods. 5 zákona o DPH každá osoba, ktorá dodá nový dopravný prostriedok z tuzemska do iného členského štátu je povinná vyhotoviť faktúru najneskôr do 15 dní od jeho dodania alebo odo dňa prijatia platby, ak bola prijatá pred dodaním. Faktúra musí obsahovať okrem náležitostí primerane podľa § 74 ods. 1 zákona o DPH aj údaje o novom dopravnom prostriedku podľa § 11 ods. 12 zákona, t. j. o aký druh dopravného prostriedku ide, koľko km má najazdených v čase dodania, koľko času uplynulo od prvého uvedenia do prevádzky). Na faktúre sa tiež uvedie odkaz na § 43 ods. 2 zákona, podľa ktorého sa uplatňuje oslobodenie.
K
Tretí dôchodkový pilier nezarábal
22. 1. 2009
Väčšina klientov po obdržaní výpisov z účtov od doplnkových dôchodkových spoločností bude sklamaná. Nepriaznivý vývoj poznačil aj zhodnotenie doplnkových dôchodkových fondov v treťom pilieri.
Najhoršie
skončili tie príspevkové fondy, v ktorých majetku sú aj akciové investície. V
mínuse sú mnohé podielové fondy aj fondy v druhom pilieri.
Centrálna banka upozorňuje vo svojich pravidelných správach
už dlhšie, že zo zhodnotenia doplnkových fondov výrazne uberá nielen vývoj na
finančných trhoch, ale aj poplatková politika doplnkových dôchodkových
spoločností. Zákon im umožňuje účtovať si za správu až tri percentá z čistej
hodnoty majetku. O poplatkoch v
súčasnosti diskutuje NBS
s ministerstvom práce. Ministerstvo práce uviedlo, že v rámci najbližšej
novely chce ešte viac zjednodušiť prestupy medzi doplnkovými dôchodcovskými spoločnosťami.
Vystúpiť z tretieho piliera je nákladné. Ak sa tak niekto
rozhodne, zaplatí sankciu 20 percent
hodnoty svojho majetku.
Z auta používaného na podnikanie sa platí daň
22. 1. 2009
Daň sa platí buď v preddavkoch, po častiach alebo naraz. Daň treba priznať a zároveň zaplatiť najneskôr do konca januára. Tento rok je možné ju zaplatiť do 2. februára.
Tento rok sa hraničný termín trochu posunul,
pretože 31. január pripadne na sobotu. Vďaka tomu sa lehota na podanie
priznania a zaplatenie dane
z motorových vozidiel posúva na najbližší nasledujúci pracovný deň, teda
na 2. február.
Daň z motorových vozidiel za minulý rok podnikateľ priznáva
aj platí daňovému úradu príslušnému podľa evidencie vozidla.
Kto platil vlani preddavky na daň, po podaní daňového
priznania zaplatí len prípadný nedoplatok na dani, ak mu vznikol. Ak preddavky
boli vyššie ako vypočítaná daň, daňový úrad rozdiel vráti.
Daň z motorových vozidiel sa po 16. januári platí len v
eurách.
Podnikateľ, ktorý má viacero áut, neplatí daň osobitne, ale
za všetky autá naraz.
Z veľkého objemu nadčasov na skrátené zmeny
22. 1. 2009
V minulosti mali firmy a ich zamestnanci časté problémy s veľkým objemom nadčasov. Teraz ich trápi opačná situácia. Nižší počet zákaziek a finančná kríza ich totiž núti sedieť doma a zmieriť sa s nižšou mzdou.
Podobná situácia postihla aj zamestnancov žilinskej Kie a bratislavského
Volkswagenu. Obmedzenie pracovného času sa podpíše aj pod výplaty.
V Česku reagujú firmy na pokles záujmu o svoje výrobky
štvordňovým pracovným týždňom, no aj tak nedokázali zabrániť prepúšťaniu. Od
októbra sa na slovenských úradoch práce prihlásilo takmer tritisíc ľudí, ktorí
prišli o prácu u susedov.
Eurá si skontrolujte hmatom aj zrakom
21. 1. 2009
Aj hmatom, naklonením a pohľadom sa dá presvedčiť o pravosti bankovky. Okrem toho bankovky obsahujú ochranné prvky, ktoré sú viditeľné pod ultrafialovým svetlom (vlákna a farba).
Keďže lupu či ultrafialovú lampu ľudia
so sebou bežne nenosia, treba sa spoľahnúť na hmat a zrak.
Hmatom sa dá overiť reliéfna tlač - pravé bankovky sú
na dotyk ľahko rozoznateľné. Bankový papier je tuhý a pevný, nie je mäkký ani
voskový.
Text, číselné hodnoty a hlavný motív na lícnej strane
bankoviek sú vytlačené špeciálnou vystupujúcou tlačou. Prvky sú rozoznateľné ak
sa po bankovke jemne prejde prstom alebo nechtom. Bankovky v hodnote 200 € a
500 € obsahujú tiež hmatové značky pre zrakovo postihnutých.
Pohľadom na bankovku proti svetlu sa objaví vodoznak,
ochranný prúžok a sútlačová značka. Na pravých bankovkách sú tieto tri prvky viditeľné
z rubovej i z lícnej strany.
Ak bankovku otočíme proti zdroju svetla, značky vytlačené v
rohu na oboch stranách bankovky sa spoja a vytvoria číslo jej nominálnej
hodnoty.
Použitím rôznej hrúbky papiera vzniká vodoznak. Je viditeľný
proti svetlu. Pri položení bankovky na tmavý povrch, svetlé časti vodoznaku
stmavnú. Efekt stmavnutia je najzreteľnejší vo vodoznaku, ktorý zobrazuje
nominálnu hodnotu bankovky.
Do bankového papiera je zabudovaný ochranný prúžok. Pri
pohľade proti svetlu vidno prúžok ako tmavú čiaru obsahujúcu drobný text (slovo
"EURO" a nominálnu hodnotu bankovky).
Pri podržaní bankovky proti svetlu je v holograme vidieť
perforácie, ktoré tvoria znak € a drobné číslice predstavujúce nominálnu
hodnotu bankovky.
Naklonením bankovky a zmenou uhla dopadu svetla je
vidieť na lícnej strane premenlivý obraz hologramu, na rubovej strane zasa
zlatistý pruh alebo opticky premenlivú farbu.