DPH u automobile a nabíjacej stanice pre elektromobily
13. 9. 2023
Pri zdaňovaní automobilov sa v rámci EÚ v zmysle spoločných pravidiel zakotvených v Smernici Rady 2006/112/ES, uplatňuje výnimka zo všeobecných pravidiel zdaňovania DPH.
Nové dopravné prostriedky sa vždy zdaňujú v štáte určenia (spotreby). Zákon o DPH v ustanovení § 11 ods. 11 a 12 vymedzuje, čo sa pre účely DPH rozumie dopravným prostriedkom a za akých podmienok spĺňa dopravný prostriedok definíciu nového dopravného prostriedku. Podľa § 3 ods. 5 zákona o DPH každá osoba, ktorá príležitostne dodá nový dopravný prostriedok zo SR do iného členského štátu, pričom je ňou, alebo kupujúcim alebo na ich účet odoslaný alebo prepravený kupujúcemu, považuje sa na tento účel za zdaniteľnú osobu.
Uvedené sa teda týka platiteľov dane registrovaných podľa § 4, § 4a, § 5 zákona o DPH, nadobúdateľov – právnických osôb a zdaniteľných osôb ktoré nie sú platiteľmi, registrovaných podľa § 7 zákona, zdaniteľných osôb, ktoré nie sú registrované pre DPH, nezdaniteľných osôb (súkromné osoby – občania).
Zákon o DPH stanovil pre účel dodania nového dopravného prostriedku do iného členského štátu i uvedené súkromné fyzické osoby a neziskové organizácie za osoby zdaniteľné preto, aby im mohlo byť priznané právo na odpočítanie dane. Nepodnikatelia, ktorí príležitostne dodajú do iného členského štátu nový dopravný prostriedok, nemajú registračnú povinnosť. Osoby, ktoré sú zdaniteľnými osobami a príležitostne dodajú z tuzemska do iného členského štátu nový dopravný prostriedok, nezahŕňajú hodnotu predaja do obratu pre účely registrácie podľa § 4 zákona.
Dodanie nového dopravného prostriedku nebude predmetom dane
- ak nezdaniteľná osoba (občan) bude nový dopravný prostriedok darovať do iného členského štátu na základe darovacej listiny (u darcu nedochádza k dodaniu a u obdarovaného nedochádza k nadobudnutiu za protihodnotu), darca sa nepovažuje za zdaniteľnú osobu,
- ak nie je splnená ani jedna z podmienok definície nového dopravného prostriedku (najazdené km ani čas prevádzky),
- dodanie v rámci tuzemska – nepoužije sa špeciálny režim, pretože nie je splnená podmienka dodania do iného členského štátu.
Podľa § 43 ods. 2 zákona o DPH je dodanie nového dopravného prostriedku do iného členského štátu vždy oslobodené od dane bez ohľadu na to, kto je predávajúci a kto je kupujúci. Dôležité je, aby si zmluvné strany dohodli cenu bez DPH.
V zmysle § 72 ods. 5 zákona o DPH každá osoba, ktorá dodá nový dopravný prostriedok z tuzemska do iného členského štátu je povinná vyhotoviť faktúru najneskôr do 15 dní od jeho dodania alebo odo dňa prijatia platby, ak bola prijatá pred dodaním. Faktúra musí obsahovať okrem náležitostí primerane podľa § 74 ods. 1 zákona o DPH aj údaje o novom dopravnom prostriedku podľa § 11 ods. 12 zákona, t. j. o aký druh dopravného prostriedku ide, koľko km má najazdených v čase dodania, koľko času uplynulo od prvého uvedenia do prevádzky). Na faktúre sa tiež uvedie odkaz na § 43 ods. 2 zákona, podľa ktorého sa uplatňuje oslobodenie.
K
Firmy sa boja pomsty prepustených zamestnancov
15. 12. 2009
Pomsta bývalých zamestnancov, nedostatočný rozpočet a prostriedky na zabezpečenie patria medzi najaktuálnejšie problémy, ktoré musia riešiť vedúci pracovníci informačnej bezpečnosti. Možnej negatívnej odvety zo strany zamestnancov, ktorí podnik nedávno opustili sa obáva až 75 % manažérov.
Vyplýva to z pravidelného medzinárodného prieskumu informačnej bezpečnosti spoločnosti Ernst & Young, ktorý bol uskutočnený medzi 1 900 manažérmi z vyše 60 krajín sveta. Analýzou potenciálnych rizík sa v súčasnosti zaoberá 42 % spoločností. Opatrenia, ktoré by mali tieto riziká minimalizovať, prijalo 26 % spoločností. K väčšej ochrane informácií firmy nútia najmä čoraz častejšie prípady úniku údajov.
Krádeže dát sa nevyhýbajú ani Slovensku. Nepopierateľnou skutočnosťou je, že najmä v období recesie niektorí prepustení zamestnanci pociťujú voči bývalému zamestnávateľovi nevraživosť, a preto svojím konaním môžu spoločnosť rozličnými spôsobmi poškodzovať. Aj v našich podmienkach sa objavujú pokusy o útoky na podnikové informačné systémy alebo s krádežou údajov. Podľa partnera oddelenia podnikového poradenstva a riadenia rizík Ernst & Young Jan Fanta je preto nevyhnutné, aby firmy analyzovali možné riziká, ktorým sú v súčasnosti vystavené a vykonali aj potrebné preventívne kroky.
Firmy aj v tomto roku zápasia s nedostatočnou výškou prostriedkov, ktoré majú k dispozícii na zabezpečenie informácií. Za významnú alebo závažnú komplikáciu označilo výšku zodpovedajúceho rozpočtu 50 % respondentov. V medziročnom porovnaní to predstavuje 17-percentný nárast. Ďalšou prioritou, na ktorú sa manažéri bezpečnosti vo firmách zameriavajú, je súlad s požiadavkami regulačných orgánov. V súvislosti s objemom nákladov, ktoré firmy na splnenie zákonných požiadaviek vynakladajú, 55 % respondentov označilo dodržiavanie platných predpisov za príčinu mierneho až výrazného rastu celkových výdajov na zabezpečenie informácií. V budúcom roku iba 6 % spoločností plánuje vydať na zabezpečenie súladu s normami menej peňazí.
Za druhú najdôležitejšiu prioritu týkajúcu sa zabezpečenia informácií na obdobie najbližších dvanástich mesiacov firmy uviedli zavedenie či skvalitnenie technológií zameraných na prevenciu údajov. Až 40 % respondentov zaradilo túto iniciatívu medzi tri najvýznamnejšie priority v tejto oblasti.
Odpočet DPH na nový osobný automobil
14. 12. 2009
Podnikatelia – platitelia DPH si od nového roku budú môcť uplatniť odpočet DPH nielen pri úžitkových autách a vozidlách špeciálne upravených na podnikanie, ale aj pri osobných automobiloch. Od januára 2010 bude pre odpočet DPH jedno, aký automobil si kúpia. Podmienkou je, aby bol podnikateľ registrovaný ako platiteľ dane z pridanej hodnoty.
Registrácia k DPH môže byť povinná alebo dobrovoľná. Na daňovom úrade sa povinne musia zaregistrovať tí podnikatelia, ktorí za posledných 12 mesiacov dosiahli obrat vyšší ako tridsaťpäťtisíc eur. Žiadosť o registráciu je potrebné podať na osobitnom tlačive na príslušnom daňovom úrade. Platiteľa je možné zaregistrovať aj v priebehu roka.
Ak podnikateľovi povinnosť zaregistrovať sa ako platiteľ DPH vznikne, je potrebné ju splniť do 20 dní po splnení podmienky obratu. Pokiaľ k takejto registrácii z nejakého dôvodu nedošlo, alebo k nej nedošlo v stanovenom termíne, od apríla tohto roku má podnikateľ možnosť spätnej registrácie.
Daň z kúpeného automobilu je potrebné odpočítať od celkovej daňovej povinnosti v daňovom priznaní, ktoré je potrebné podať do konca marca za predchádzajúce zdaňovacie obdobie. Na vrátenie nadmerne odpočítanej dane má daňový úrad 30 dní.
Za platiteľa DPH sa môžu zaregistrovať aj tí podnikatelia, ktorí nespĺňajú podmienku obratu. Daňový úrad však nemusí vyhovieť všetkým žiadostiam o dobrovoľnú registráciu a každý prípad sa posudzuje osobitne. Počas lehoty dobrovoľnej registrácie sa zámer podnikateľa môže prehodnocovať aj niekoľkokrát.
Nový platiteľ DPH však musí počítať s tým, že mu vzniknú niektoré ďalšie povinnosti, napríklad povinnosť viesť podvojné účtovníctvo.
Odpočet DPH neplatí na všetky nové zakúpené autá, ale len na tie, ktoré boli kúpené na Slovensku. Pri nadobudnutí osobného automobilu v tuzemsku z iného členského štátu platiteľ zdaní jeho nadobudnutie a odpočíta daň. Ak je automobil dovezený z tretieho štátu, colný orgán platiteľovi vyrubí daň pri dovoze, ktorú bude možné si odpočítať prostredníctvom daňového priznania na DPH. V prípade ojazdených vozidiel si odpočet dane nemožno uplatniť.
Poukážky na stravovanie nahradí karta
11. 12. 2009
Stravné papierové lístky sa možno stanú minulosťou. Jedna zo spoločností firmám ponúka namiesto nich elektronickú Kartu Ticket Restaurant. Bude sa ňou platiť za obedy cez platobný terminál v partnerskej sieti zazmluvnených reštaurácií a stravovacích zariadení.
Zamestnancom karta poskytne vyššiu bezpečnosť a zamestnávateľom zasa nižšiu administratívnu náročnosť. Nebude viac potrebné manipulovať s hotovosťou, alebo rozmýšľať, ako bezpečne uskladniť poukážky. Bude stačiť jednorazovo si objednať Kratu a následne už požiadať iba o jej dobitie. V rozhovore to uviedla riaditeľka pre marketing a rozvoj spoločnosti.
Odvody na zdravotné poistenie treba zúčtovať do 31. marca
11. 12. 2009
Podnikatelia a niektorí zamestnanci budú musieť okrem daňového priznania zúčtovať do 31. marca tiež odvody na zdravotné poistenie. Ministerstvo zdravotníctva neočakáva, že tento posun termínu by mal spôsobiť nejaké problémy.
Podľa zákona o zdravotnom poistení platiteľ poistného musí podať zúčtovanie zdravotných odvodov do 31. marca. Táto povinnosť platí už dlhšie. Každoročne od začiatku platnosti tohto zákona však vláda jeho novelizáciou tento termín posúvala na koniec júna. V budúcom roku však novela zákona, ktorú v stredu schválila vláda, s posunom termínu nepočíta.
Zúčtovanie zdravotných odvodov sa teda bude musieť stihnúť do konca marca, čo je zároveň riadnym termínom na podanie daňového priznania.
Do konca júna 2010 bude potrebné zaplatiť prípadný nedoplatok alebo preplatok zo zúčtovania zdravotných odvodov.
Rezort zdravotníctva sa tak chce pokúsiť po niekoľkých rokoch dodržať zákon. Problémy s potrebnými tlačivami rezort nepredpokladá.