DPH pri ubytovaní sa nakoniec nezníži
19. 9. 2024
Koaliční partneri ešte dohadujú detaily konsolidácie. Jednotlivé opatrenia sa tak môžu stále meniť. Konsolidácia verejných financií stále nemá definitívnu podobu. Minister financií Ladislav Kamenický (Smer) totiž v stredu oznámil, že sa pôvodné plány na ozdravenie v niektorých oblastiach budú meniť.
Daň z pridanej hodnoty (DPH) pri ubytovaní sa nakoniec nezníži na 5 percent, ako to v utorok avizovala koalícia. Ľudia by tak po novom mali od budúceho roka platiť v ubytovacích zariadeniach 23-percentnú DPH.
Ďalšou zmenou bude zdaňovanie jedla a nealkoholických nápojov v gastronomických prevádzkach. Tieto položky budú podliehať 19-percentnej dani. Podľa Kamenického tieto zmeny prinesú výpadok vo výške 110 miliónov eur, ktoré nakoniec vykompenzujú iné dane.
Prvou z nich je vyššie zdanienie veľkých firiem. Pôvodne rezort rátal z vyšším zdanením v prípade firiem so zdaniteľným príjmom nad päť miliónov eur. Najnovšie by mali 22-percentnú daň platiť spoločnosti so zdaniteľným príjmom nad milión eur. To prinesie do rozpočtu 30 miliónov eur. Ďalších 80 miliónov eur prinesie zvýšenie dane z finančných transakcií. Firmy by tak mali platiť 0,4-percentnú daň pri bezhotovostných finančných operáciách a 0,8 percenta pri hotovostných operáciách.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Niektoré banky znižujú úročenie hypoték
2. 2. 2009
Robia tak preto, že zlacneli peniaze, ktoré si požiačiavajú od iných bánk. Prvá znížila úročenie hypoték ČSOB. Od februára sa k nej pridávajú VÚB, Slovenská sporiteľňa, UniCredit Bank a Volksbank. Tatra banka znižovala úroky už v polovici decembra.
Banky znížia najmä sadzby fixované na jeden rok. Meniť
dlhodobé sadzby považujú za rizikovejšie. Na druhej strane sa v tomto kroku
odráža očakávanie, že recesia nepotrvá večne a úrokové sadzby sa vrátia na
vyššie úrovne. K zníženiu krátkodobých sadzieb banky dotlačil výrazný pokles
úrokov Európskej centrálnej banky. Z rovnakých dôvodov banky znížili aj
úročenie termínovaných vkladov.
Banky počítajú s tým, že viac klentov si bude chcieť úver
poistiť, prípadne požiada o odklad splátok alebo o predĺženie splatnosti úveru.
Alfou a omegou dobrého imidžu firmy je stále jednotlivec
2. 2. 2009
Cesta k zákazníkom a obchodným partnerom a vytváranie imidžu firmy vedie stále cez zamestnancov. Stotožnenie zamestnancov s filozofiou firmy, pre ktorú pracujú, s jej cieľmi a postupmi, to ako dobre poznajú vlastnú spoločnosť, jej kultúru a poslanie, to všetko prenášajú vo svojej komunikácii.
Napriek tímovej práci je stále základným článkom dobrého imidžu
firmy jednotlivec. Preto sa oplatí vklad do hodnôt, osobnosti a vzdelávania
svojich zamestnancov. Zlepší sa jednak vystupovanie navonok - voči klientom a
jednak vo vnútri spoločnosti - voči kolegom.
Štát bude podporovať zamestnanosť
30. 1. 2009
Peniaze, ktoré majú ušetriť štátne úrady, sa presunú na podporu zamestnanosti. Konkrétne na podporu mobility, na zakladanie sociálnych podnikov, na odvodové úľavy a na dotácie na novovytvorené pracovné miesta.
Cieľom týchto opatrení je pomôcť firmám, aby nepodľahli panike a nepristupovali
okamžite k prepúšťaniu zamestnancov. Má sa vytvoriť prostredie, v ktorom si nájde prácu každý, kto o ňu
bude stáť.
Rada pre hospodársku krízu navrhla:
- zjednodušenie spôsobu vytvárania sociálnych podnikov
- ročný príspevok 3 624 eur na každé nové vytvorené pracovné
miesto (s podmienkou, že firma posledných 12 mesiacov poctivo platila dane a
odvody a má zaujímavý výrobný program)
- príspevok 5 975 eur pri založení živnosti (pre ľudí, ktorí
sa vrátili zo zahraničia alebo sú tri mesiace nezamestnaní)
- platenie odvodov počas dvoch rokov pri založení živnosti
- príspevok cca 80
eur na cestovanie za prácou do vzdialenosti 50 - 60 km
- podpora sezónnych prác v poľnohospodárstve
- úľavy na odvoch vo firmách, ktoré z dôvodu krízy dávajú
zamestnancom v týždni jeden alebo dva dni voľna so 60-percentnou kompenzáciou
mzdy
- aby novinári nešírili paniku.
Aby dotácie neboli zneužívané, štát by mal zverejňovať mená
prijímateľov dotácií a zabrániť klientelizmu pri zakladaní sociálnych podnikov.
Európska komisia chce pomôcť bojovať proti podvodom s DPH
30. 1. 2009
Návrh Komisie na zmenu DPH smernice 2006/112/EC má umožniť zjednodušenie, zmodernizovanie a harmonizovanie pravidiel účtovania DPH.
Pre
firmy znamená nižšie náklady a členským krajinám umožní bojovať proti podvodom
s DPH. Cieľom návrhu je podporiť elektronické účtovanie, zredukovať náklady,
podporiť malé a stredné podniky. Náklady firiem by sa do konca roku 2012 mali
zredukovať o 25 %.
Zmeny smernice na podporu malých a stredných podnikov
zahŕňajú aj zjednodušenie účtovania súm do výšky 200 eur. Členské štáty budú
môcť predstaviť hotovostnú účtovnícku schému,
na základe ktorej budú podniky
musieť platiť DPH, až po tom, čo im zákazníci faktúry zaplatia.
Deklarácie o DPH sa budú od roku 2010 vydávať mesačne. To
zabezpečí, že podvodníci nebudú môcť faktúry zahŕňať dodatočne. Rovnocenne budú podľa nových pravidiel
posudzované elektronické aj papierové faktúry, čo by mohlo viesť k
100-percentnému využívaniu elektronického účtovníctva. Tým by sa v rámci celej
EÚ mohli ušetriť miliardy eur.