Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Murphyho múdre pravdy

Ak necháme veciam voľný priebeh, pôjde to s nimi od desiatich k piatim. Ak sa ich pokúsime ovplyvniť, pôjde to s nimi od deviatich k štyrom.

Dobre vyšliapané chodníky nikam nevedú a na nevyšliapaných si už nejeden vykrútil krk.

Skúsenosť je čosi, čo človek získa zásadne až chvíľu po tom, ako to práve potreboval.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Opatrnosti nie je nikdy dosť

Nič nie je väčšie a silnejšie ako strach.

Čím je vo väčšom bezpečí ten, kto radí, tým jeho rada za menej stojí.

Ani tá najlepšia lesť nefunguje naveky.

(Murphyho zákony v bájkach)
Prečo máme radi informáciu?

Cena informácie sa mení podľa toho, na ktorej strane kontajnera sa nachádzate.

Kto chce prežiť, musí sa správať ako rímske husi – vedieť, kedy zagágať a kedy držať zobák.

Užitočné informácie treba z človeka vytĺkať, neužitočné ho utlčú.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Murphyho postrehy

Ten, čo nič nerobí, nič nepokazí. A to je dôvod na odmenu.

Najlepšie, čo človek môže urobiť, je čakať, kým to zaňho neurobia iní.

V práci sa človek nemá naháňať. Veď nie je na love!

(Murphyho zrnká II)
Ako bojovať s klebetou

V boji s klebetou sa nedá zvíťaziť, nanajvýš prežiť.

Žiadna klebeta nie je natoľko malá, aby nedokázala zničiť veľkú lásku.

Veta, utrúsená v správnom čase pred správnym človekom je účinnejšia ako krabica semtexu.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)

DPH od 1. 1. 2025

20. 1. 2025 Primárnym cieľom novelizácie zákona o dani z pridanej hodnoty bola zmena smernice o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty, pokiaľ ide o osobitnú úpravu pre malé podniky, a nariadenia, pokiaľ ide o administratívnu spoluprácu a výmenu informácií na účely monitorovania správneho uplatňovania osobitnej úpravy pre malé podniky.
Hlavným dôvodom prijatia smernice (EÚ) 2020/285 v platnom znení bolo zavedenie harmonizovaných pravidiel s cieľom znížiť administratívne zaťaženie zdaniteľnej osoby - malého podniku, vyplývajúce z dodržiavania platných predpisov pre malé podniky, keďže súčasná právna úprava založená na zdaňovaní v členskom štáte pôvodu neznižuje administratívne zaťaženie týchto zdaniteľných osôb. Malý podnik má od roku 2025 možnosť využívať oslobodenie od dane aj v inom členskom štáte, ako v členskom štáte, v ktorom je usadený, za predpokladu, že hodnota bez dane ním dodaných tovarov a služieb v Európskej únii v kalendárnom roku bude nižšia ako ustanovený ročný úniový limit 100 000 eur bez DPH a súčasne hodnota bez dane ním dodaných tovarov a služieb v tom istom kalendárnom roku nepresiahne ustanovený národný limit, do ktorého sa v dotknutom členskom štáte považuje za malý podnik. Pre tieto účely sa v zákone o DPH zaviedla osobitná úprava pre malý podnik zahraničnej osoby, ktorá ustanovuje podmienky a práva a povinnosti súvisiace s uplatňovaním oslobodenia ekonomickej činnosti malého podniku neusadeného v tuzemsku od dane, ako aj osobitnú úpravu pre malý podnik tuzemskej osoby, v ktorej sa ustanovia pravidlá pre uplatňovanie oslobodenia od dane ekonomickej činnosti tuzemskej zdaniteľnej osoby v inom členskom štáte.
K

Výpoveď zamestnancovi so zdravotným postihnutím

23. 5. 2022 Od 1. 4. 2022 je účinná novela č. 82/2022 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce, ktorou sa zjednodušuje proces skončenia pracovného pomeru zamestnanca so zdravotným postihnutím.
Podľa § 66 Zákonníka práce zamestnancovi so zdravotným postihnutím môže dať zamestnávateľ výpoveď len s predchádzajúcim súhlasom príslušného úradu práce, sociálnych vecí a rodiny, inak je výpoveď neplatná. Tento súhlas sa nevyžaduje, ak ide o výpoveď podanú zamestnancovi, ktorý dosiahol vek určený na nárok na starobný dôchodok, alebo z dôvodov ustanovených v § 63 ods. 1 písm. a) Zákonníka práce (ak sa zamestnávateľ zrušuje alebo premiestňuje alebo jeho časť) a podľa § 63 ods. 1 písm. e) Zákonníka práce (ak sú u zamestnanca dôvody, pre ktoré by s ním zamestnávateľ mohol okamžite skončiť pracovný pomer, alebo pre vážne porušenie pracovnej disciplíny; pre sústavné menej závažné porušenie pracovnej disciplíny možno dať zamestnancovi výpoveď, ak bol v posledných šiestich mesiacov v súvislosti s porušením pracovnej disciplíny písomne upozornený na možnosť výpovede). Z uvedeného vyplýva, že podľa Zákonníka práce ak chce zamestnávateľ skončiť pracovný pomer výpoveďou so zamestnancom, ktorý je občanom so zdravotným postihnutím, má: • povinnosť prerokovať výpoveď so zástupcami zamestnancov, ak títo na pracovisku zamestnávateľa pôsobia [§ 74 Zákonníka práce], • žiadať o súhlas so skončením pracovného pomeru výpoveďou príslušný úrad práce, pričom úrad práce má na vyjadrenie všeobecnú lehotu podľa správneho poriadku; úrad práce môže, ale nemusí takýto súhlas udeliť [§ 66 Zákonníka práce]. Vo veci udelenia predchádzajúceho súhlasu rozhoduje v prvostupňovom správnom konaní miestne a vecne príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny v druhostupňovom správnom (odvolacom) konaní Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny.
K

Zdaňovanie príjmov a vyhlásenie na zdanenie príjmov

23. 5. 2022 Príjem vyplatený zo zárobkovej činnosti plynúci z pracovného pomeru alebo dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru podlieha odvodu na zdravotné a sociálne poistenie, a aj odvodu preddavku na daň z príjmov plynúcich zo závislej činnosti.
Ukrajinec považovaný za daňového nerezidenta môže u zamestnávateľa popísať vyhlásenie na zdanenie príjmov a uplatniť si mesačne daňovú úľavu na daňovníka. Nárok na ostatné daňové zvýhodnenia (daňový bonus na dieťa, daňový bonus na úroky, daňovú úľavu na manželku a na zaplatené príspevky na DDS) má až po uplynutí zdaňovacieho obdobia. Po uplynutí zdaňovacieho obdobia môžu tieto osoby požiadať slovenského zamestnávateľa aj o vykonanie ročného zúčtovania, príp. im zamestnávateľ vystaví potvrdenie o zdaniteľnom príjme a daňovú povinnosť si vysporiadajú formou podania daňového priznania. V súvislosti s ozbrojeným konfliktom na Ukrajine boli zamestnanci (občania Ukrajiny), ktorí sú zamestnaní u slovenského zamestnávateľa, povolaní plniť si brannú povinnosť voči svojmu domovskému štátu. Nástupom plnenia brannej povinnosti im u slovenského zamestnávateľa vznikla prekážka v práci. Túto prekážku v práci nemožno považovať za prekážku z dôvodu plnenia brannej povinnosti podľa § 137 ods. 4 písm. g) a § 139 Zákonníka práce, nakoľko Zákonník práce sa pri tomto druhu prekážky v práci odvoláva na zákon č. 570/2005 Z. z. o brannej povinnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý sa vzťahuje výlučne na štátnych občanov SR, ktorým vznikla branná povinnosť voči SR a sú zaradení do národnej registrácie. Prekážka v práci z dôvodu plnenia brannej povinnosti voči inému štátu je prekážkou na strane zamestnanca, ktorá je nad rámec povinne ospravedlňovaných prekážok v práci. Zamestnávateľ môže na tieto účely poskytnúť zamestnancovi pracovné voľno podľa § 141 ods. 3 písm. b), c) alebo d) Zákonníka práce. Ustanovenie § 141 ods. 3 dáva zamestnávateľovi dokonca možnosť poskytnúť zamestnancovi za túto prekážku v práci náhradu mzdy. Je však na dohode medzi zamestnancom a zamestnávateľom, ako k náhrade mzdy za túto prekážku v práci pristúpia. Doba pracovného voľna poskytnutého na žiadosť zamestnanca podľa § 141 ods. 3 písm. c) Zákonníka práce sa na účely dovolenky neposudzuje ako výkon práce.
K

E-služby Sociálnej poisťovne

2. 5. 2022 Zamestnávateľ je povinný prostredníctvom e-Služieb poskytnúť Sociálnej poisťovni informáciu o type právneho vzťahu ich zamestnancov, nakoľko práve od typu právneho vzťahu je odvodená povinnosť platiť nové poistné na financovanie podpory v čase skrátenej práce.
Od 1. 1. 2022 bol na identifikáciu právneho vzťahu zavedený na registračnom liste fyzickej osoby (RLFO) nový atribút s názvom typ právneho vzťahu („ZecPomerType”), ktorý sa ako povinný údaj uvádza pri registrácii zamestnanca s nárokom na pravidelný príjem (typ zamestnanca 1 – ZEC). Typ právneho vzťahu môže nadobúdať štyri hodnoty: 1 – „Štátnozamestnanecký pomer”, 2 – „Pracovný pomer“, 3 – „Zmluva o profesionálnom vykonávaní športu” a 4 – „Iný právny vzťah“.
K

Výkaz poistného a príspevkov na starobné dôchodkové sporenie

2. 5. 2022 Zamestnávateľ je povinný predkladať výkaz poistného a príspevkov na starobné dôchodkové sporenie za príslušný kalendárny mesiac v lehote splatnosti ním odvádzaného poistného a príspevkov na starobné dôchodkové sporenie.
Zároveň musí uviesť deň, ktorý je určený na výplatu príjmov, ktoré sú vymeriavacím základom zamestnanca, podľa § 231 ods. 1 písm. e) zákona o sociálnom poistení, v členení na jednotlivých zamestnancov a na nemocenské poistenie, starobné poistenie a starobné dôchodkové sporenie, invalidné poistenie, úrazové poistenie, garančné poistenie, poistenie v nezamestnanosti, financovanie podpory a rezervný fond solidarity a predkladať na výzvu organizačnej zložky Sociálnej poisťovne podklady na zistenie správnej sumy poistného a príspevkov na starobné dôchodkové sporenie, s určením fyzickej osoby, ktorá plní povinnosti voči Sociálnej poisťovni.
K
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Monika
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner