DPH od 1. 1. 2025
20. 1. 2025
Primárnym cieľom novelizácie zákona o dani z pridanej hodnoty bola zmena smernice o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty, pokiaľ ide o osobitnú úpravu pre malé podniky, a nariadenia, pokiaľ ide o administratívnu spoluprácu a výmenu informácií na účely monitorovania správneho uplatňovania osobitnej úpravy pre malé podniky.
Hlavným dôvodom prijatia smernice (EÚ) 2020/285 v platnom znení bolo zavedenie harmonizovaných pravidiel s cieľom znížiť administratívne zaťaženie zdaniteľnej osoby - malého podniku, vyplývajúce z dodržiavania platných predpisov pre malé podniky, keďže súčasná právna úprava založená na zdaňovaní v členskom štáte pôvodu neznižuje administratívne zaťaženie týchto zdaniteľných osôb. Malý podnik má od roku 2025 možnosť využívať oslobodenie od dane aj v inom členskom štáte, ako v členskom štáte, v ktorom je usadený, za predpokladu, že hodnota bez dane ním dodaných tovarov a služieb v Európskej únii v kalendárnom roku bude nižšia ako ustanovený ročný úniový limit 100 000 eur bez DPH a súčasne hodnota bez dane ním dodaných tovarov a služieb v tom istom kalendárnom roku nepresiahne ustanovený národný limit, do ktorého sa v dotknutom členskom štáte považuje za malý podnik. Pre tieto účely sa v zákone o DPH zaviedla osobitná úprava pre malý podnik zahraničnej osoby, ktorá ustanovuje podmienky a práva a povinnosti súvisiace s uplatňovaním oslobodenia ekonomickej činnosti malého podniku neusadeného v tuzemsku od dane, ako aj osobitnú úpravu pre malý podnik tuzemskej osoby, v ktorej sa ustanovia pravidlá pre uplatňovanie oslobodenia od dane ekonomickej činnosti tuzemskej zdaniteľnej osoby v inom členskom štáte.
K
Podnikateľom sa nepáči tempo rastu odmeňovania vo verejnej správe
9. 6. 2009
Mzdy totiž podľa údajov Štatistického úradu SR rastú rýchlejšie ako v súkromnej sfére a nezohľadňujú aktuálny hospodársky vývoj, tvrdí Podnikateľská aliancia Slovenska.
Podľa štatistikov v prvom štvrťroku relatívne najrýchlejšie rástla
priemerná nominálna mzda vo verejnej správe a obrane o 11 percent. V podnikoch nominálne mzdy s 20 a viac
zamestnancami pritom v priemere vzrástli len o tri percentá, čo po zohľadnení
inflácie predstavuje pokles reálnych miezd o 0,1 %.
Podnikatelia preto žiadajú vládu, aby zrevidovala rozpočet verejných financií,
šetrila na výdavkovej strane rozpočtov a mzdy zamestnancov verejnej správy
upravovala v súlade s reálnymi možnosťami ekonomiky. V súčasnom období pri raste nezamestnanosti je dôležité, aby
vláda neplytvala s prostriedkami, ale efektívne ich využívala na zlepšovanie
podmienok pre podnikanie, čo zabezpečí vytváranie nových pracovných miest.
Zmena zamestnávateľa a dávky v nezamestnanosti
8. 6. 2009
Poskytovanie tejto dávky v nezamestnanosti upravuje zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení.
Podmienky nároku spĺňa osoba, ktorá bola v
posledných 4 rokoch pred zaradením do evidencie uchádzačov o zamestnanie
poistená v nezamestnanosti najmenej 3 roky (teda 1 095 dní).
Pri pracovnom pomere na dobu určitú platia
špeciálne podmienky. Rozlišuje sa, či k vyradeniu z evidencie došlo počas
poberania dávky, alebo až v čase, keď nezamestnaný túto dávku nepoberá.
Lízingové spoločnosti riešia problémy s vrátenými autami
8. 6. 2009
Ak klient nemá peniaze na splátky, nestačí iba vrátiť auto. Treba zaplatiť aj zostatkovú cenu vozidla, ktoré bolo kúpené na lízing.
Pri predčasnom ukončení zmluvy z dôvodu
neplatenia splátok klientom väčšina spoločností postupuje podľa dohodnutých a
klientom akceptovaných všeobecných lízingových podmienok. Lízingová spoločnosť
vyčísli výšku finačnej ujmy a žiada ju od klienta. Finančná ujma je súčtom
troch položiek: dlžné splátky klienta do predčasného ukončenia zmluvy,
nesplatená istina z predmetu lízingu a úroky z omeškania. Výška celkovej škody
sa potom vyrovná s výnosom za odpredaj vozidla. Ak výnos z predaja nepokrýva
ujmu, je tento rozdiel klientovi fakturovaný.
Lízingové spoločnosti vyžadujú v okamihu vrátenia
vozidla od klienta zaplatenie všetkých do toho momentu splatných splátok,
respektíve sa s ním dohodnú na splátkovom kalendári na zostatkovú sumu. Vo
väčšine prípadov predaj auta môžu iniciovať aj samotní klienti.
Lízingové spoločnosti upozorňujú, aby klienti konali
okamžite, ako sa objavia prvé problémy. Tým sa môžu vyhnúť veľkým ťažkostiam.
Lízingové spoločnosti niekedy
umožňujú predĺženie lehoty lízingu
alebo zníženie splátok na niekoľko mesiacov.
Finančný benefit trinásty plat
5. 6. 2009
Nárokovateľnosť trinásteho platu závisí od toho, či je uvedený v pracovnej zmluve.
Trinásty plat ako finančný benefit predstavuje odmenu, ktorú zamestnávateľ
poskytuje zamestnancovi zväčša vo výške jedného mesačného mzdového základu,
pričom je súčasťou hrubej mzdy a tvorí základ pre výpočet odvodov a dane. Na
rozdiel od základného platu, ktorého výška je priamo uvedená v pracovnej
zmluve alebo kolektívnej zmluve, výška odmeny sa odvíja od (priaznivých, resp.
nepriaznivých) hospodárskych výsledkov zamestnávateľa. Odmena je nenárokovateľná,
okrem prípadu, ak by podmienky jej priznania boli uvedené priamo
v pracovnej alebo kolektívnej zmluve. Preto je optimálne, ak spôsob určenia výšky odmeny a podmienky
nároku na ňu sú uvedené už v pracovnej zmluve. V opačnom prípade si tieto
odmeny zamestnanci nárokovať nemôžu, pretože sú prideľované podľa rozhodnutia
zamestnávateľa. Odmena má odrážať dobrú zamestnancovu výkonnosť. Nemusí byť
vyplatená jednorazovo, zamestnávateľ ju môže
v priebehu celého roka za konkrétne výkony zamestnanca.