Dostali ste chudobnejší rodičovský dôchodok?
16. 5. 2023
Niektorí poberatelia dostali nižšie rodičovské dôchodky, než pôvodne očakávali. Alebo ich nedostali vôbec. Nezrovnalosti potvrdila Sociálna poisťovňa a nespokojní ľudia sa na ňu obracajú s otázkami.
Čo máte robiť, pokiaľ vám v rozhodnutí o priznaní rodičovského dôchodku chýbajú údaje o dieťati/resp. viacerých deťoch?
Sociálna poisťovňa vysvetľuje, že tento nesúlad mohol vzniknúť v dôsledku nesprávnych údajov v Registri fyzických osôb Ministerstva vnútra SR, z ktorého čerpá a overuje údaje o rodinných vzťahoch poistencov.
„Ak klient predloží rodný list dieťaťa, alebo iný hodnoverný doklad, Sociálna poisťovňa jeho situáciu preverí. Ak rodný list nemá, môže požiadať matriku o vydanie jeho kópie. Po doplnení potrebných údajov Sociálna poisťovňa nárok opätovne preskúma a peniaze dôchodcovi doplatí čo najskôr,“ informoval Aktuality.sk hovorca Sociálnej poisťovne Martin Kontúr.
Ako postupovať pri správnom vyplatení rodičovského dôchodku
• Sociálna poisťovňa klientom v prípade chýbajúci údajov o dieťati odporúča, aby s rodným listom dieťaťa/detí navštívili priamo pobočku Sociálnej poisťovne, ktorá tieto údaje zaznamená do svojich systémov.
• Na základe doplnených údajov následne znovu posúdi nárok na rodičovský dôchodok a jeho sumu (bez potreby opätovnej návštevy pobočky). Rodičovský dôchodok následne doplatí čo najskôr.
• Na preskúmanie má Sociálna poisťovňa 60 dní, v mimoriadne zložitých konaniach 120 dní. Ak rodný list klient nemá, môže požiadať matriku o vydanie jeho kópie.
• Overenú kópiu rodného listu môže zaslať aj poštou. Ak má dôchodca nejaký iný úradný doklad preukazujúci, že je rodičom dieťaťa, môže predložiť aj ten.
• Ak rodič nemôže navštíviť pracovisko Sociálnej poisťovne napríklad z dôvodu, že jeho dieťa žije v inom meste na Slovensku a má u seba aj rodný list, môže to urobiť priamo dieťa v ktorejkoľvek pobočke Sociálnej poisťovne. Pracovníci údaje skontrolujú a rodinné väzby dieťa-rodič v systéme opravia.
B
(Zdroj: aktuality.sk)
Odvody živnostníkom na čas klesnú
11. 3. 2009
O niečo pomalšie by v budúcnosti mali rásť odvody živnostníkov na sociálne a zdravotné poistenie. Výška týchto odvodov sa od budúceho roku už nebude odvíjať od minimálnej ale od priemernej mzdy.
Pomalší rast priemernej mzdy by mal mať priaznivý vplyv aj na výšku odvodov. Novinku včera
schválil parlament v rámci štátnych opatrení na boj proti kríze. Okrem
odpojenia odvodov od minimálnej mzdy
poslanci živnostníkom schválili aj zníženie sadzby odvodov do rezervného
fondu solidarity. Úľava by mala platiť do konca budúceho roka.
Napriek obidvom novinkám minimálne odvody stúpnu na
141,89 €, takže oproti dnešku si živnostníci priplatia približne 2,5 €. Ak by
však nebolo došlo k týmto zmenám rast minimálnych odvodov by bol ešte vyšší.
Nový systém je spravodlivejší aj podľa Slovenského
živnostenského zväzu, ktorý tieto zmeny presadil. Obmedzí totiž politické
vplyvy, pretože o minimálnej mzde a teda nepriamo aj o výške odvodov rozhoduje
vláda. Priemernú mzdu neovplyvní nikto, len reálna situácia v národnom
hospodárstve.
Ušetriť sa dá aj na bankových službách
11. 3. 2009
Jednou z oblastí, na ktorej sa dá ušetriť, sú bankové produkty. Pri ich nesprávnom používaní nám často zbytočne unikajú financie.
Služby bánk využívajú mnohí ľudia každodenne. Dôležité je správne si
zvoliť vhodný účet alebo balík. Neplatiť za to, čo sa nevyužíva a naopak,
získať zľavu za to, čo sa využíva najviac.
A zadarmo je v bankách napríklad poradenstvo.
Ako ušetriť na bankových poplatkoch
- Vybrať si namiesto bežných účtov balíky
produktov
- Využívať elektronické bankovníctvo, ktoré
šetrí nielen čas, ale aj peniaze
- Využívať platobné karty, ktoré sú
výhodnejšíe ako hotovosť
- Pri výbere hotovosti nevyhľadávať pobočku
banky ale bankomat
- Viac využívať termínované vklady, ktoré
ponúkajú vyššie hodnotenie ako bežné účty
- Študenti a seniori môžu využívať zvýhodnené
účty.
Ďalšie rozumné kroky v čase krízy
- Nefinancovať bežnú spotrebu úvermi, radšej
ju obmedziť
- Vytvoriť si finančnú rezervu minimálne vo
výške troch mesačných splátok
- Nenahrádzať starý úver novým, pokiaľ sa nedá
získať za výhodnejších podmienok
- Poistiť si kreditnú kartu, spotrebný i
hypotekárny úver.
V prípade pôžičky je možné dohodnúť sa s
bankou o
- odklade splátok
- predĺžení splatnosti pôžičky
- individuálnom splátkovom kalendári
- konsolidácii dlhov, čiže nahradení viacerých
úverov jedným úverov.
Pre vysokoškolákov sú k dispozícii aj rôzne formy
úverov s možnosťou odložiť splátky, až keď ukončia štúdium.
Štát zamestnancom aj podnikateľom vráti už zaplatenú časť dane pri budúcoročnom zúčtovaní
10. 3. 2009
Vďaka uplatneniu zvýšenej nezdaniteľnej časti základu dane na celý tento rok zamestnanci ušetria na daniach za január a február zhruba 18,7 €.
Novú
ročnú výšku nezdaniteľnej časti základu dane, teda spätne aj za január a
február 2009, potvrdil pre agentúru SITA hovorca Daňového riaditeľstva SR. Túto
sumu však zamestnanci ušetria až pri budúcoročnom zúčtovaní príjmov za rok
2009.
Zamestnávatelia
zo mzdy za prvé dva mesiace tohto roka zamestnancom odviedli preddavky na daň z
príjmov pri pôvodne platnej výške nezdaniteľnej časti základu dane.
Novú
výšku nezdaniteľnej časti si zamestnanci aj podnikatelia budú môcť uplatniť na celý tento rok.
Výhody a nevýhody personálneho lízingu
9. 3. 2009
Okrem znižovania počtu zamestnancov sa firmy čoraz častejšie snažia znižovať náklady pomocou outsourcingu ľudských zdrojov. Svoju flexibilnosť zamestnávatelia udržujú pomocou personálneho lízingu. Týmto spôsobom sa spoločnosti vyhnú prípadným problémom pri prepúšťaní.
Výhody pre zamestnávateľa
Zamestnávateľ sa zbaví administratívnych
procesov súvisiacich so mzdovou a personálnou agendou, ktorú preberie pracovná
agentúra.
Absentuje
riziko prebytočnej pracovnej sily v prípade, že sa náhle zníži
produkcia.
Firma môže jednoducho a rýchlo uvoľniť
pracovníka podľa meniacich sa potrieb, pretože ten má uzatvorenú zmluvu s
agentúrou.
Zmluvy i s takzvanými zmluvnými pracovníkmi sa
uzatvárajú na čas určitý a sú dôležitým prvkom pri zachovaní možnosti pružne
reagovať na odbytové trhy.
Prednosťou personálnehou lízingu je flexibilné
dodanie pracovnej sily, či už robotníckej alebo administratívnej na obdobie
trvania projektu.
Väčšinou pre juniorov
V uplynulých rokoch dominoval dopyt po flexibilnej pracovnej sile hlavne vo
výrobných podnikoch, v súčasnosti sa trend presunul aj do iných sfér. O
personálny lízing je teraz záujem najmä v call centrách, servisných strediskách
a v sektore zdieľaných služieb. To znamená v oblastiach, kde funguje väčšia
fluktuácia zamestnancov a je potreba neustáleho dopĺňania nových pracovníkov.
Týmto spôsobom však firmy neobsadzujú všetky pozície, prevládajú nižšie posty.
Prostredníctvom personálneho lízingu firmy
nezvyknú zamestnávať riadiacich pracovníkov a zamestnancov, ktorí majú prístup
k dôverným údajom.
K typickým znakom Slovenska patrí, že firmy sú zvyknuté najímať si agentúrnych
pracovníkov hlavne do výroby. V západnej Európe je okrem týchto pozícií často zvykom kontraktovať aj veľmi
kvalifikovaných špecialistov, ako sú programátori, výskumní pracovníci a
inžinieri.
Nevýhody pre zamestnanca
Aj keď je pre naše podniky tento spôsob zaobstarávania ľudí nepochybne liekom
na mnohé problémy, menej výhodná je táto alternatíva z hľadiska samotného
pracovníka. Hoci často jediná. Podľa zákona musia mať všetci agentúrni
zamestnanci porovnateľné podmienky ako
kmeňoví zamestnanci firmy a nesmú byť diskriminovaní. Bohužiaľ, býva to často
porušované, pretože legislatíva je v tomto nedostatočná.