Do konca mesiaca je možné požiadať o príspevok na zvýšenú splátku úveru na bývanie
25. 7. 2024
Do konca mesiaca môžu obyvatelia Slovenska podať žiadosť o príspevok na zvýšenú splátku úveru na bývanie pri refinancovaných úveroch aj spätne od januára 2024. Po tomto termíne sa bude poskytovať príspevok len za jeden mesiac spätne. Uviedlo to Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny na svojej stránke. Okruh žiadateľov sa vďaka novele zákona o pomoci pri splácaní úveru na bývanie rozšíril aj pre osoby s refinancovanými úvermi. Ústredie práce spresnilo, že refinancovaný úver je poskytnutý na splatenie už skorších úverov.
Príspevok nie je možné poskytnúť na úvery na bývanie, pri ktorých došlo k refinancovaniu len spotrebiteľských úverov, a takzvaných amerických hypoték, čo sú bezúčelové úvery na bývanie.
Na príspevok majú nárok osoby, ktorých výška mesačnej splátky poskytovaného úveru na bývanie z dôvodu zvýšenia úrokovej sadzby úveru vzrástla v porovnaní s referenčnou splátkou. Okrem toho musí žiadateľ splniť aj ďalšie podmienky, ako neprekročenie stanovej výšky príjmu oprávnenej osoby, vymedzenie nehnuteľnosti, na ktorú bol poskytnutý úver na bývanie, a musí mať aj uhradenú mesačnú splátku úveru na bývanie.
"Oprávneným žiadateľom môže byť aj dlžník alebo spoludlžník uvedený na zmluve o úvere na bývanie. Ak je viac oprávnených osôb (dlžník a spoludlžník), ktoré spĺňanú podmienky nároku na príspevok, nárok na príspevok vzniká len jednej z nich," doplnilo Ústredie práce.
Od začiatku tohto roka platí zákon o pomoci pri splácaní úveru na bývanie. Na jeho základe štát oprávneným osobám prispieva na zvýšenú úhradu splátky hypotéky, ku ktorej môže dôjsť pri jej refixácii. Výška novej štátnej sociálnej dávky je 75 percent zo zvýšenia splátky úveru na bývanie, najviac v sume 150 eur mesačne.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Kto nemá povinnosť podania daňové priznanie PO za rok 2017
9. 1. 2018
Zákon vymedzuje právnické osoby povinné podať daňové priznania k dani z príjmov za rok 2017. Zároveň sú však vymedzené aj výnimky, ktoré túto povinnosť nemajú.
Povinnosť podať daňové priznanie nemajú (§ 41 ods. 1 ZDP):
• daňovníci nezaložení alebo nezriadení na podnikanie, Národná banka Slovenska , ak majú iba príjmy, ktoré nie sú predmetom dane, a príjmy, z ktorých sa daň vyberá zrážkou podľa § 43 ZDP ,
• občianske združenia v tom prípade, ak majú iba príjmy, ktoré nie sú predmetom dane, príjmy, z ktorých sa daň vyberá zrážkou podľa § 43 ZDP a príjmy z členských príspevkov, t. j. príjmy oslobodené od dane podľa § 13 ods. 2 písm. b) ZDP,
• rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie, ak majú okrem príjmov, z ktorých sa daň vyberá zrážkou podľa § 43 ZDP, len príjmy oslobodené od dane,
• registrované cirkevné a náboženské spoločnosti, ak majú iba príjmy z výnosov z kostolných zbierok, cirkevných úkonov a príspevkov, t. j. príjmy oslobodené od podľa § 13 ods. 2 písm. a) ZDP a príjmy, z ktorých sa daň vyberá podľa § 43 ZDP.
Zmeny v tlačive daňového priznania právnickej osoby za rok 2017
9. 1. 2018
Podľa Daňového poriadku sa daňové priznanie sa podáva na tlačive, ktorého vzor ustanoví ministerstvo všeobecne záväzným právnym predpisom.
Vzor daňového priznania k dani z príjmov právnickej osoby, ktorý sa použije pri podávaní daňových priznaní u daňovníkov, ktorým posledný deň lehoty na podanie daňového priznania pripadá na obdobie po 31. 12. 2017, bolo ustanovené Opatrením MF SR z 22. novembra 2017 č. MF/16021/2017-721, uverejnenom vo Finančnom spravodajcovi - príspevok č. 24/2017. Opatrenie nadobúda účinnosť 1. januára 2018. Daňové priznanie k dani z príjmov právnickej osoby za zdaňovacie obdobie roka 2017 sa teda podáva na novom tlačive vydanom Ministerstvom financií SR pod č. MF/016161/2017-721. Tlačivá daňových priznaní poskytujú daňové úrady. Tlačivá možno získať aj na webovom sídle Finančnej správy SR: www.financnasprava.sk. Tu si môžu daňové subjekty (aj neregistrované) daňové priznanie vyplniť a vytlačiť vo formáte zverejnenom vo Finančnom spravodajcovi, v ktorom sa predkladá na daňový úrad. Autorizovaný používatelia doručujú daňové priznania správcovi dane (daňovému úradu) elektronicky. V samotnej aplikácii sú zapracované riadkové kontroly, dosadzovanie odporúčanej hodnoty a aplikácia tiež umožňuje import a export do formátu XML. Daňové priznanie sa podáva daňovému úradu v jednom exemplári.
Na účely podania daňového priznania je daňovník podľa § 49 ods. 11 ZDP povinný zostaviť účtovnú závierku (súvahu, výkaz ziskov a strát a poznámky alebo výkaz o príjmoch a výdavkoch a výkaz o majetku a záväzkoch) ku koncu zdaňovacieho obdobia a v termíne na podanie daňového priznania ju uložiť do registra v súlade so zákonom o účtovníctve. Prílohou daňového priznania sú podľa § 49 ods. 1 ZDP doklady uvedené v tlačive daňového priznania.
Google na daniach ušetril vyše tri miliardy
3. 1. 2018
Spoločnosť Google v roku 2016 presunula na firmu na Bermudách 15,9 miliardy eur, vďaka čomu ušetrila na daniach najmenej 3,7 miliardy dolárov (viac ako tri miliardy eur). Uvádza sa to vo výkazoch, ktoré holandská súčasť Googlu predložila obchodnej komore v Holandsku a o ktorých informoval denník HET Financieel Dagblad.
Google používa dve konštrukcie daňovej optimalizácie, známe ako "dvojitá írska" a "holandský sendvič", aby väčšinu ziskov z aktivít mimo Spojených štátov uchránil pred zdanením, uviedla agentúra Bloomberg. Internetový gigant má v Írsku dve firmy, a to Google Ireland Ltd a Google Ireland Holdings. Prvý zhromažďuje väčšinu medzinárodných príjmov z reklamy a potom tieto peniaze prevádza na holandskú dcérsku spoločnosť Google Netherlands Holdings BV. Tá potom peniaze prevedie na holding Google Ireland Holdings Unlimited, ktorý sídli na Bermudách, kde platia nulovú daň. Firma je len prázdnou schránkou. Použitie dvoch írskych subjektov a holandského medzi nimi dáva tejto praxi názov "dvojitá írska s holandským sendvičom". Podobne sa chová tiež dcérska spoločnosť Googlu v Singapure. Suma, ktorú Google v roku 2016 týmto spôsobom presunul, bola o sedem percent vyššia ako v predchádzajúcom roku. Google je kvôli presunom peňazí za účelom úspory na daniach pod tlakom regulačných orgánov po celom svete. Írska vláda presuny známe ako "dvojitá írska" od roku 2015 neumožňuje, platí to ale len pre novo prichádzajúci firmy. Podniky, ktoré tento spôsob užívajú z minulosti, to môžu tak robiť až do konca roka 2020.
Do povinnej elektronickej komunikácie pribudne 60-tisíc ľudí
29. 12. 2017
Daňovníci si plnenie povinností nechávajú na poslednú chvíľu. Finančná správa preto dočasne zvyšuje počet operátorov call centra, ktoré je vyťažené otázkami o povinnej elektronickej komunikácii. Tá je od 1. januára 2018 rozšírená o ďalších približne 60-tisíc právnických osôb.
Finančná správa zažíva podľa slov hovorkyne Ivany Skokanovej v posledných dňoch tohto roka nával. "Napríklad Daňový úrad Košice vybaví denne v priemere 200 klientov, ktorí sa zaujímajú o povinnú elektronickú komunikáciu. Podobná situácia panuje aj v call centre finančnej správy. Zamestnanci vybavia denne v priemere 500 telefonických hovorov a 80 e-mailových dopytov," opísala s tým, že k súčasným 360-tisíc povinne elektronicky komunikujúcim pribudne od januára 2018 ďalších 60-tisíc právnických osôb. Právnické osoby zapísané v obchodnom registri by sa mali zaregistrovať v dostatočnom predstihu predtým, ako budú podávať akékoľvek dokumenty finančnej správe v roku 2018. Daniari upozorňujú, že inak sa môže stať, že subjekt nebude môcť dokumenty podať elektronicky a zároveň nebude finančná správa môcť uznať už ani papierové podania. Informácie o registrácii a autorizácii používateľov elektronických služieb sú aj na internetovej stránke finančnej správy v samostatnej sekcii.