Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Daňový bonus po novom

5. 2. 2024 Daňový bonus na vyživované dieťa alebo deti je možné odpočítať len po splnení podmienok určených v § 33 ZDP.
Daňový bonus je možné uplatňovať len na vyživované dieťa žijúce s daňovníkom v domácnosti, ktorým je nezaopatrené dieťa vymedzené v § 3 zákona č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
Podľa § 9 ods. 2 písm. n) zákona č. 595/2023 Z .z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov suma daňového zvýhodnenia na
- vyživované dieťa žijúce s daňovníkom v domácnosti vyplatená daňovníkovi podľa § 33 a plnenia rovnakého druhu z členských štátov Európskej únie a štátov, ktoré sú zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore
- suma daňového zvýhodnenia na zaplatené úroky pri úveroch na bývanie podľa § 33a a plnenia rovnakého druhu z členských štátov Európskej únie a štátov, ktoré sú zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore.
Podľa § 52zzy ods. 13 zákona č. 508/2023 Z. z., ktorý upravuje ZDP s účinnosťou od 1. 1. 2024, sa predmetné oslobodenie spolu s ďalšími ustanoveniami upravujúcimi použitie daňového bonusu na vyživované dieťa/deti podľa § 33 ZDP alebo zaplatené úroky pri úveroch na bývanie podľa § 33a ZDP, vzťahuje aj na nový typ daňového bonusu platného špeciálne len pre zdaňovacie obdobie roka 2023 a to daňový bonus zo zvýšenia zaplatenej splátky úveru na bývanie z dôvodu nárastu úroku.
K

Výhody a nevýhody personálneho lízingu

9. 3. 2009 Okrem znižovania počtu zamestnancov sa firmy čoraz častejšie snažia znižovať náklady pomocou outsourcingu ľudských zdrojov. Svoju flexibilnosť zamestnávatelia udržujú pomocou personálneho lízingu. Týmto spôsobom sa spoločnosti vyhnú prípadným problémom pri prepúšťaní.
Výhody pre zamestnávateľa
Zamestnávateľ sa zbaví administratívnych procesov súvisiacich so mzdovou a personálnou agendou, ktorú preberie pracovná agentúra.
Absentuje  riziko prebytočnej pracovnej sily v prípade, že sa náhle zníži produkcia.
Firma môže jednoducho a rýchlo uvoľniť pracovníka podľa meniacich sa potrieb, pretože ten má uzatvorenú zmluvu s agentúrou.
Zmluvy i s takzvanými zmluvnými pracovníkmi sa uzatvárajú na čas určitý a sú dôležitým prvkom pri zachovaní možnosti pružne reagovať na odbytové trhy.
Prednosťou personálnehou lízingu je flexibilné dodanie pracovnej sily, či už robotníckej alebo administratívnej na obdobie trvania projektu.
Väčšinou  pre juniorov
V uplynulých rokoch dominoval dopyt po flexibilnej pracovnej sile hlavne vo výrobných podnikoch, v súčasnosti sa trend presunul aj do iných sfér. O personálny lízing je teraz záujem najmä v call centrách, servisných strediskách a v sektore zdieľaných služieb. To znamená v oblastiach, kde funguje väčšia fluktuácia zamestnancov a je potreba neustáleho dopĺňania nových pracovníkov. Týmto spôsobom však firmy neobsadzujú všetky pozície, prevládajú nižšie posty.
Prostredníctvom personálneho lízingu firmy nezvyknú zamestnávať riadiacich pracovníkov a zamestnancov, ktorí majú prístup k dôverným údajom.
K typickým znakom Slovenska patrí, že  firmy sú zvyknuté najímať si agentúrnych pracovníkov hlavne do výroby. V západnej Európe je  okrem týchto pozícií často zvykom kontraktovať aj veľmi kvalifikovaných špecialistov, ako sú programátori, výskumní pracovníci a inžinieri.
Nevýhody pre zamestnanca 
Aj keď je pre naše podniky tento spôsob zaobstarávania ľudí nepochybne liekom na mnohé problémy, menej výhodná je táto alternatíva z hľadiska samotného pracovníka.  Hoci často jediná.  Podľa zákona musia mať všetci agentúrni zamestnanci  porovnateľné podmienky ako kmeňoví zamestnanci firmy a nesmú byť diskriminovaní. Bohužiaľ, býva to často porušované, pretože legislatíva je v tomto nedostatočná.
(Zdroj: HNONLINE)

MF zvažuje emisiu štátnych dlhopisov pre obyvateľstvo

9. 3. 2009 Tento mesiac by malo Ministerstvo financií SR rozhodnúť o tom, či pristúpi k emisii štátnych dlhopisov pre obyvateľstvo. Objem, termín ani technologický postup zatiaľ nebol konkretizovaný, pretože tieto údaje sú súčasťou taktiky emitovania. V prípade, že sa štát rozhodne takéto dlhopisy emitovať, parametre budú závisieť aj od aktuálnej situácie na finančných trhoch.
Emisia štátnych dlhopisov má podľa analytikov svoje výhody aj nevýhody ako pre investora, tak aj pre štát.  Klientom s dlhším investičným horizontom emisia ponúka príležitosť pre potenciálne vyššie zhodnotenie úspor. Netreba však zabúdať, že na rozdiel od termínovaného vkladu v banke ide o investíciu do cenného papiera so sprievodným rizikom, ktorým je  zmena trhovej ceny cenného papiera v období pred jeho splatnosťou. V praxi by to znamenalo, že ak by chcel držiteľ dlhopisu  tento cenný papier predať pred termínom splatnosti a úroky by medzičasom stúpli, zisk by mal oproti dohodnutému výnosu nižší alebo by sa dokonca mohol dostať do straty. V prípade, že by držal dlhopis až do splatnosti, dosiahol by výnos dohodnutý na začiatku, to by však znamenalo držať dlhopisy niekoľko rokov.  Štátny dlhopis nie  je nástroj na krátkodobé uloženie peňazí.
Pre štát by emisia dlhopisov pre obyvateľstvo predstavovala relatívne jednoduché a pravdepodobne aj lacnejšie získanie finančných prostriedkov, ktoré by zároveň v čase veľmi nízkych výnosov a pri nízkom riziku mohli byť dostatočne atraktívne aj pre ľudí. Štát by mohol získať potrebné finančné prostriedky z domácich zdrojov a nemusel by zvyšovať svoj dlh voči zahraničiu. Praktickosť takéhoto kroku však bude závisieť aj od faktu, v akej nominálnej hodnote by štát dlhopisy emitoval,  či by boli prístupné širšej vrstve obyvateľstva, alebo vzhľadom na vysoký nominál iba užšej skupine Slovákov.  Dôležité pre ľudí  by boli stanovené výnosy, ako aj  aj splatnosť dlhopisov.
Na druhej strane by štát išiel emisiou dlhopisov proti svojim súčasným záujmom. Analytici tvrdia, že takýmto krokom by pôsobil proti podpore spotreby domácností, ktorá ako sa ukázalo aj v nedávnych štatistikách hrubého domáceho produktu, výrazným spôsobom podporuje a ťahá ekonomický rast Slovenska.
Myšlienka vydania dlhopisovej emisie pre obyvateľstvo nie je nová. Takmer pravidelne sa objavuje aj v aktualizovaných stratégiách riadenia dlhu. Táto možnosť sa uvádza aj v stratégii riadenia dlhu na roky 2007 až 2010. Ministerstvo financií sa v tomto materiáli odvolávalo na skutočnosť, že v krajinách Európskej únie je takýto doplnkový spôsob financovania potrieb štátu bežný. Hlavným prínosom emisie pre obyvateľstvo môže  byť menšia závislosť od finančného a kapitálového trhu a taktiež nižšie náklady financovania. V roku 2007 rezort financií predpokladal, že s narastajúcou životnou úrovňou na Slovensku sa môže podariť takýmto spôsobom získať niekoľko miliárd korún ročne.
(Zdroj: HNONLINE)

Firmy môžu ušetriť aj na nájomnom

6. 3. 2009 Kríza si vyžaduje radikálne opatrenia na nákladovej strane účtovných kníh. Jednou z možností, ako ušetriť, môže byť napríklad prehodnotenie nájomnej zmluvy.

 Ak majiteľ budovy, v ktorej firma sídli, nie je ochotný pristúpiť na dohodu, možno je čas poobzerať sa po novej adrese. Na trhu s kancelárskymi priestormi totiž dnes diktuje dopyt.
Kým ceny bytov na Slovensku začali klesať až vlani, trh s kancelárskymi priestormi svoj vrchol dosiahol už o niekoľko rokov skôr. Aj keď v globále platí, že ceny skôr stagnujú ako stúpajú, kvôli prebytku ponuky developerov na našom trhu však v posledných rokoch výrazne stúpa kvalita a štandardy jednotlivých priestorov.
Kvalita a vek budovy nevplývajú len na pohodlie pri práci, ale aj na ďalšie účty firmy.  Významným faktorom je dnes energetická efektivita, ktorá veľmi vplýva na nákladovosť. 

Ako ušetriť na nájomnom:
- nájomcovia by si mali prezrieť podmienky úpravy ceny či iných zmien v zmluvnom vzťahu
- pozrieť si, či bola zmluva uzvatvorená na dobu určitú alebo neurčitú
- skontrolovať si dĺžku výpovednej lehoty
- spýtať sa prenajímateľa na zmenu podmienok
- skúsiť sa dohodnúť na úprave ceny či iných zvýhodneniach
- ceny v starších nehnuteľnostiach s priemernými podmienkami by nemali prevyšovať 12/€/m2/rok.
Ak prenajímateľ nie je ochotný  pristúpiť na úpravu vysokého nájomného, netreba sa báť zrušiť nevýhodnú zmluvu. Firmy, ktoré majú sídlo v starej, nevyhovujúcej budove na periférii,  majú veľkú šancu získať za rovnakú cenu prenájom v niektorom z nových biznis centier v širších centrách miest.
Dohodnúť o zmene podmienok by sa mali najmä tie firmy, ktoré sa na nájme dohodli pred viacerými rokmi a odvtedy sa im ceny nezmenili. Nájomcovia najmä v prípade, že sa kvalita budovy či prenajatých priestorov nezlepšili, majú reálnu šancu na zníženie mesačných platieb. Ak nie, je vhodné uvažovať o sťahovaní do modernejších priestorov za podobnú alebo lepšiu cenu.
Pri rozhodovaní, či sa niekam presťahovať, by vedenie firmy nemalo brať do úvahy len finančné faktory. Rozhodnutie o novej lokalite môže priamo vplývať na budúce hospodárenie podniku. Adresa firmy tiež môže zvyšovať alebo znižovať dôveryhodnosť firmy.
(Zdroj: HNONLINE)

Dôchodkové spoločnosti prídu o zárobky

6. 3. 2009 Ministerstvo financií im navrhlo znížiť poplatok za spravovanie peňazí klientov až na 0,025 percenta. Tento návrh prešiel. Dôchodkové spoločnosti tak budú pripravené o väčšiu časť zárobkov. Aj tie podľa ministerstva postačia na bezproblémovú správu dôchodkových úspor.
Čo sa má zmeniť
Z každého príspevku sporiteľa, ktorý smeruje do druhého piliera, si najprv Sociálna poisťovňa stiahne 0,5 percenta. Za zvyšnú sumu si sporiteľ nakúpi  dôchodkové jednotky podľa ich aktuálnej hodnoty. Počet týchto jednotiek  sa následne zníži o 1 percento, čo je poplatok pre DSS. Tieto poplatky zostávajú nezmenené.
Zmení sa však poplatok za správu, ktorý si DSS účtujú  z objemu majetku vo fonde. Istých budú mať iba 0,025 percenta. Vyšší zárobok DSS bude mať vtedy, ak  zhodnotí majetok vo fonde viac ako je benčmark, teda porovnávacia hodnota. Tú určí NBS.
DSS bude prvých päť rokov  odkladať 5,6 percenta z dosiahnutého výnosu na garančnom účte, ktorý bude zriadený pri každom z troch dôchodkových fondov. Ale nebude môcť na tento účet  siahnuť. Porovnávať, ako DSS zhodnotila úspory, sa  začne až po piatich rokoch.  Ak úspory ľudí za predchádzajúcich päť rokov DSS zhodnotila kladne, vyplatí si 5,6 percenta z dosiahnutého výnosu z garančného účtu. Ak záporne, nevyplatí si nič a môže sa stať, že  sporiteľom bude musieť doplácať, aby mali na dôchodkovom účte aspoň to, čo tam vložili.
(Zdroj: SME)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Viktória
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner