Daňová evidencia
13. 9. 2023
Podnikajúca fyzická osoba, ktorá dosahuje príjmy podľa § 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov, v znení neskorších predpisov (ďalej ZDP) sa môže pri vyčíslení základu dane a výpočte dane z príjmov rozhodnúť akým spôsobom bude uplatňovať daňové výdavky (výdavky ovplyvňujúce základ dane). Môže využiť ustanovenie § 6 ods. 10 ZDP a uplatniť si paušálne výdavky alebo si uplatní skutočne vynaložené daňové výdavky. Podnikateľ, ktorý sa rozhodne pre skutočne vynaložené daňové výdavky, môže postupovať aj tak, že nebude viesť účtovníctvo ale využije jednoduchší spôsob vedenia evidencie podľa § 6 ods. 11 ZDP, t. z. bude viesť daňovú evidenciu.
Podľa ustanovenia § 6 ods. 11 ZDP ak podnikateľ uplatňuje pri príjmoch uvedených v odsekoch 1 až 4 preukázateľne vynaložené daňové výdavky, má viesť počas celého zdaňovacieho obdobia daňovú evidenciu o:
a) príjmoch v časovom slede v členení potrebnom na zistenie základu dane (ďalej ZD) vrátane prijatých dokladov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov,
b) daňových výdavkov v časovom slede v členení potrebnom na zistenie ZD vrátane výdavkov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov,
c) hmotnom majetku a nehmotnom majetku zaradenom do obchodného majetku,
d) zásobách a pohľadávkach,
e) záväzkoch.
V daňovej evidencii podnikateľ eviduje všetok majetok a záväzky, ktoré ovplyvňujú ZD z príjmov FO.
Vždy ide o „firemný majetok“, ktorý je nevyhnutný pri výkone podnikateľskej činnosti a o záväzky, ktoré podnikateľ získal z vlastných alebo z cudzích zdrojov (úvery, pôžičky, dotácie, príspevky a podobne).
Ako výdavky eviduje, podľa § 6 ods. 11 písm. b) ZDP, len daňové výdavky, na rozdiel od JÚ, kde účtuje o všetkých výdavkoch v člení na výdavky daňové, ktoré ovplyvňujú ZD a výdavky nedaňové, ktoré neovplyvňujú ZD.
Jednotlivé zložky obchodného majetku by mal podnikateľ evidovať v daňovej evidencii takto:
- peňažné prostriedky v evidencii o príjmoch a v evidencii o daňových výdavkoch, ktoré bude viesť postupne v časovom slede. Jednotlivé prijaté a vydané doklady musia podľa § 6 ods. 11 ZDP spĺňať náležitosti účtovných dokladov v zmysle ustanovení zákona č. 431/2002, Z. z. o účtovníctve, v znení neskorších predpisov (ďalej ZÚ),
- hmotný a nehmotný majetok v evidencii hmotného a nehmotného majetku, poprípade v knihe hmotného a nehmotného majetku,
- zásoby v evidencií zásob, poprípade na karte zásob, na skladovej karte zásob,
- pohľadávky v evidencii pohľadávok, napríklad v knihe pohľadávok,
- záväzky v evidencii záväzkov, napríklad v knihe záväzkov.
Podnikateľ, ktorý vedie daňovú evidenciu, aj keď nie je účtovnou jednotkou, môže využiť niektoré tlačivá a evidencie, ktoré vedú podnikatelia účtujúci napríklad v sústave JÚ. Takýmito evidenciami sú napríklad Kniha dlhodobého majetku, Evidencia zásob, Skladová karta zásob, Kniha pohľadávok, Kniha záväzkov.
K
Poskytovanie dotácii
26. 10. 2018
Od 1. 1. 2019 dochádza k úprave podmienok na podporu najmenej rozvinutých okresov, zabezpečeniu zosúladenia okruhu oprávnených žiadateľov (prijímateľov) dotácie na podporu ochrany spotrebiteľa.
Novela zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky bola schválená 17. 10. 2018. Novela zosúlaďuje pojmológiu so zákonom o ochrane spotrebiteľa, so zákonom o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výrobe. Tiež dochádza k rozšíreniu podpory dotácie pre oblasť rozvoja budovania infraštruktúry pre alternatívne palivá, precizovaniu právnej úpravy a odstráneniu nejasností, ktoré vyplynuli z aplikačnej praxe.
Rozšírenie poskytovania dotácií o oblasť podpory rozvoja budovania infraštruktúry pre alternatívne palivá umožní zvýšenie ambície národnej politickej stratégie na uspokojenie budúceho dopytu v rámci alternatívnej dopravy.
Vypúšťa sa pravidlo týkajúce sa 1,7 – násobku tarifného platu zamestnanca pri výkone práce vo verejnom záujme prislúchajúceho pre 12. platovú triedu a 12. platový stupeň ustanovených nariadením vlády Slovenskej republiky v príslušnom rozpočtovom roku, a to najmä vzhľadom na skutočnosť, že dané obmedzenie znemožňuje združeniam právnických osôb s účasťou ministerstva zamestnať vhodných zamestnancov. Podľa zákona možno dotáciu použiť okrem iného aj na úhradu príspevkov, ktoré sa vyplácajú spolu so mzdou, pričom pod pojmom príspevky sa rozumejú všetky príspevky, na ktoré má zamestnanec od zamestnávateľa nárok.
Štátna zdravotná poisťovňa navýši všeobecným lekárom kapitačné platby
25. 10. 2018
Rokovania o podmienkach navýšenia platieb ambulanciám začnú v novembri. Všeobecní lekári združení v Spoločnosti všeobecných lekárov Slovenska/Aliancii všeobecných lekárov Slovenska (SVLS/AVLS) dostanú od Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VšZP) od budúceho roka vyššie kapitačné platby. Zároveň sa od 1. januára 2019 upravia aj ceny bodu vybraných výkonov, ktoré všeobecným lekárom poisťovňa hradí nad rámec kapitačnej platby. Vyplýva to z memoranda, ktoré v utorok podpísali zástupcovia VšZP a SVLS/AVLS. Ako ďalej uviedla vo svojej tlačovej správe VšZP, špecifikácia detailnejších podmienok navýšenia platieb ambulanciám bude predmetom ďalších rokovaní, ktoré sa začnú v novembri. SVLS/AVLS sa v memorande zaviazali, že navýšenie finančných prostriedkov využijú predovšetkým na zlepšenie dostupnosti a skvalitnenie zdravotnej starostlivosti pre poistencov VšZP.
Iniciatívu VšZP uhrádzať nielen vyššiu kapitáciu, ale aj zvyšovať celkový príjem ambulancií lekárov, ktorí sa o pacientov starajú komplexne, ocenila aj prezidentka SVLS/AVLS Monika Palušková. "Rozširovaním kompetencií a ich úhradou nad rámec kapitácie zatraktívňujeme odbor všeobecného lekárstva a zvýšením kapitačnej platby pomáhame prevádzke ambulancií lekárov prvého kontaktu aj tam, kde je menej pacientov, napríklad na vidieku. Presadzujeme, aby pacient dostal na jednom mieste kvalitnú, bezpečnú a komplexnú zdravotnú starostlivosť," uviedla. Štátna poisťovňa zvyšovala platby za výkony členov SVLS/AVLS aj od 1. júla tohto roka. Aj vďaka týmto úpravám by podľa VšZP mali byť úhrady všeobecným lekárom od 1. januára budúceho roka medziročne vyššie o 28 %, čo v prepočte na ambulanciu s tisíckou kapitovaných pacientov VšZP znamená mesačný nárast o 797 eur.
Dôchodkový strop spôsobuje našim susedom problém
24. 10. 2018
Na to, aby sme mohli ísť do dôchodku v 64 rokoch, by sme museli ročne ušetriť približne 900 miliónov. Iba tak by sa nám podarilo udržať dlh na uzde. Podobné problémy majú aj naše susedné krajiny, ktoré nedávno schválili zastropovanie dôchodkov na podobnú úroveň ako v návrhu ústavného zákona z dielne Smeru. Pôvodne sa o ňom malo hlasovať včera, pre nedostatok ochotných poslancov sa však hlasovanie presunulo na november.
V Česku vek odchodu do penzie zastropovali na 65 rokov už vlani. Prvýkrát sa začne uplatňovať v roku 2030 a spolu s ním začne rásť aj deficit. Ako totiž upozornil ekonomický analytik Jiří Šatava pre portál Měšec.cz, „v roku 2040 iba kvôli zastropovaniu počet dôchodcov vzrastie pravdepodobne o 200-tisíc. No a rovnako sa zníži počet platcov poistného“. Výdavky spojené so starnutím populácie tak budú výraze rásť a o niekoľko dekád s nimi bude mať Česko takmer najväčšie problémy z Európskej únie. Aj napriek týmto číslam však česká vláda zatiaľ opatrenia, ktoré by negatívne vyhliadky zmiernili, nepripravuje. Podobný problém má aj Maďarsko, ktoré vek odchodu do penzie zabetónovalo na rovnakej úrovni ako Česko.
Najviac exekučných zrážok majú starobní dôchodcovia
23. 10. 2018
Za tri štvrťroky tohto roka Sociálna poisťovňa vykonala spolu 325.692 exekučných zrážok z dôchodku. Mesačné maximum dosiahol počet exekučných zrážok začiatkom roka v januári (36 879) a vo februári (36 979).
Najmenej ich bolo v septembri (34 967). Pokles súvisí najmä so zmenou životného minima, keďže od 1. júla 2018 výška zostatku dôchodku po exekučnej zrážke musí byť najmenej v sume životného minima, čo je 205,07 eura. Na konci roku 2013 sa počet exekúcií dôchodcov pohyboval mierne nad úrovňou 23 000 poberateľov mesačne. Podľa druhu dôchodku v tejto skupine výrazne dominujú poberatelia starobného dôchodku, ktorí tvoria viac ako polovicu dôchodcov s exekučnou zrážkou. Napríklad v septembri z celkového počtu 34.967 bolo 20.356 starobných dôchodcov. Druhou najpočetnejšou skupinou sú invalidní dôchodcovia. V septembri poberalo krátený dôchodok až 12.167 z nich.