Daňová evidencia
13. 9. 2023
Podnikajúca fyzická osoba, ktorá dosahuje príjmy podľa § 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov, v znení neskorších predpisov (ďalej ZDP) sa môže pri vyčíslení základu dane a výpočte dane z príjmov rozhodnúť akým spôsobom bude uplatňovať daňové výdavky (výdavky ovplyvňujúce základ dane). Môže využiť ustanovenie § 6 ods. 10 ZDP a uplatniť si paušálne výdavky alebo si uplatní skutočne vynaložené daňové výdavky. Podnikateľ, ktorý sa rozhodne pre skutočne vynaložené daňové výdavky, môže postupovať aj tak, že nebude viesť účtovníctvo ale využije jednoduchší spôsob vedenia evidencie podľa § 6 ods. 11 ZDP, t. z. bude viesť daňovú evidenciu.
Podľa ustanovenia § 6 ods. 11 ZDP ak podnikateľ uplatňuje pri príjmoch uvedených v odsekoch 1 až 4 preukázateľne vynaložené daňové výdavky, má viesť počas celého zdaňovacieho obdobia daňovú evidenciu o:
a) príjmoch v časovom slede v členení potrebnom na zistenie základu dane (ďalej ZD) vrátane prijatých dokladov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov,
b) daňových výdavkov v časovom slede v členení potrebnom na zistenie ZD vrátane výdavkov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov,
c) hmotnom majetku a nehmotnom majetku zaradenom do obchodného majetku,
d) zásobách a pohľadávkach,
e) záväzkoch.
V daňovej evidencii podnikateľ eviduje všetok majetok a záväzky, ktoré ovplyvňujú ZD z príjmov FO.
Vždy ide o „firemný majetok“, ktorý je nevyhnutný pri výkone podnikateľskej činnosti a o záväzky, ktoré podnikateľ získal z vlastných alebo z cudzích zdrojov (úvery, pôžičky, dotácie, príspevky a podobne).
Ako výdavky eviduje, podľa § 6 ods. 11 písm. b) ZDP, len daňové výdavky, na rozdiel od JÚ, kde účtuje o všetkých výdavkoch v člení na výdavky daňové, ktoré ovplyvňujú ZD a výdavky nedaňové, ktoré neovplyvňujú ZD.
Jednotlivé zložky obchodného majetku by mal podnikateľ evidovať v daňovej evidencii takto:
- peňažné prostriedky v evidencii o príjmoch a v evidencii o daňových výdavkoch, ktoré bude viesť postupne v časovom slede. Jednotlivé prijaté a vydané doklady musia podľa § 6 ods. 11 ZDP spĺňať náležitosti účtovných dokladov v zmysle ustanovení zákona č. 431/2002, Z. z. o účtovníctve, v znení neskorších predpisov (ďalej ZÚ),
- hmotný a nehmotný majetok v evidencii hmotného a nehmotného majetku, poprípade v knihe hmotného a nehmotného majetku,
- zásoby v evidencií zásob, poprípade na karte zásob, na skladovej karte zásob,
- pohľadávky v evidencii pohľadávok, napríklad v knihe pohľadávok,
- záväzky v evidencii záväzkov, napríklad v knihe záväzkov.
Podnikateľ, ktorý vedie daňovú evidenciu, aj keď nie je účtovnou jednotkou, môže využiť niektoré tlačivá a evidencie, ktoré vedú podnikatelia účtujúci napríklad v sústave JÚ. Takýmito evidenciami sú napríklad Kniha dlhodobého majetku, Evidencia zásob, Skladová karta zásob, Kniha pohľadávok, Kniha záväzkov.
K
Zástupcovia živnostníkov navrhujú vlastné opatrenia pre oblasť malého podnikania
10. 2. 2009
Sú medzi nimi dlhodobejšie opatrenia, návrhy, ktoré by mohli pomôcť okamžite aj niektoré rizikové opatrenia. Návrhy sa týkajú DPH aj minimálnej mzdy a odvodov.
Medzi navrhnutými opatreniami je napríklad zníženie hranice pre registráciu DPH
zo 49-tisíc eur na približne 34-tisíc eur a rozšírenie DPH na niektoré tovary,
ktoré si platiteľ môže uplatniť. Živnostníci by uvítali aj inštitút paušálneho
zdanenia, ktorý zanikol po zavedení rovnej dane. Rozložením štátnej podpory na
dlhšie obdobie by sa zase eliminovali možnosti špekulácií pri zakladaní
živností.
Pri stanovovaní výšky odvodov nadhodili živnostníci aj problém ich
previazanosti na minimálnu mzdu. Vláda prisľúbila, že sa pokúsi nájsť inú
veličinu, od ktorej sa budú odvody vypočítavať. Krízové obdobie by mohlo
urýchliť odluku stanovovania odvodov z výšky minimálnej mzdy.
Konkrétnejšie návrhy živnostníkov by mala prerokovať Rada pre hospodársku
krízu.
Finančné ústavy môžu klientom zmeniť splátkový kalendár
9. 2. 2009
Finančné inštitúcie pocítili vyšší záujem svojich klientov o zmenu splátkového kalendára. A to nielen pre stratu zamestnania ale aj preto, že im klesol plat.
Hovorcovia bánk pripúšťajú, že počet ľudí, ktorí budú musieť
prehodnotiť svoju situáciu, sa vzhľadom na súčasnú hospodársku situáciu zvýši.
Svojim klientom odporúčajú, že ak sú si vedomí toho, že sa im znižujú príjmy a
mohli by mať problémy so splácaním úverov, rozhodne by mali kontaktovať svoju
stavebnú sporiteľňu alebo banku a mali by sa snažiť nájsť riešenie prijateľné
pre obidve strany. Najhoršie je neurobiť nič. Finančné ústavy majú možnosť
zmeniť zmluvné podmienky, odložiť splátky, predĺžiť amortizáciu úveru a
dohodnúť ďalšie zmeny splátkových kalendárov v rozsahu všetkých úverových
produktov pre obyvateľstvo.
Hovorcovia týchto inštitúcií zároveň konštatujú, že platobná
disciplína klientov, ktorí čerpajú úvery, je veľmi dobrá a poctivosť splácania
sa pri žiadnom produktovom segmente nezhoršila. Najspoľahlivejší sú tí, ktorí
si peniaze požičali na zabezpečenie bývania.
K úplnému zrušeniu poplatkov za výmenu mincí možno nedôjde
9. 2. 2009
Poslaneckú novelu na úplné zrušenie poplatkov kritizovala Národná banka Slovenska aj rezort financií.
Ten presadzuje obmedzenie poplatkov
len do určitého počtu kusov pri výmene, časové obmedzenie zrušenia poplatkov,
či regulovanie ceny iba pri vklade na bežný účet. Trvalé riešenie na dočasnú
krízu za nešťastné považuje aj Slovenská banková asociácia.
Príčinou aktuaálneho stavu je nadmerné predzásobenie podnikateľov a
obyvateľov mincami v priebehu minulého roka. Ak by prešla poslanecká novela v
predloženom znení, Slovensko sa môže stať skladiskom drobných mincí upozornil
predstaviteľ bankovej asociácie.
Premiér verí, že sa nájde riešenie, ktoré bude znamenať, že od poplatkov
budú reálne oslobodení tí, ktorí to potrebujú
a že sa nájde spoločná reč aj s bankami.
O nepriamej novele zákona o bankách bude Národná rada SR hlasovať ešte na
prebiehajúcej schôdzi. Novela má nadobudnúť účinnosť dňom vyhlásenia.
Zmena lehoty pre priznanie dane, DPH aj zákona o účtovníctve
9. 2. 2009
Vláda v pondelok schválila novelu zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Podľa nej by sa mala zmeniť štruktúra vnútorných výdavkov v rozpočte s tým, že samospráva prevezme na seba ťarchu zamestnaneckej prémie.
K ďalším opatreniam patrí napríklad novela zákona o
účtovníctve, ktorá navrhuje zvýšiť hranice pre povinný audit a konsolidovanú
účtovnú závierku podmienenú obratom o 50 %. Vládny kabinet ďalej odsúhlasil
skrátenie lehoty pre vrátenie nadmerných odpočtov dane z pridanej hodnoty zo 60
na 30 dní, pre mesačných platiteľov dane, ktorí nemajú žiadnu dlžobu na daniach
alebo odvodoch. Novinkou je možnosť skupinovej registrácie platiteľov DPH pre
ekonomicky a organizačne prepojené osoby.
Predĺžiť sa majú lehoty na podanie daňových priznaní. Kým
lehota pre priznanie dane v prípade zamestnancov zostáva aj naďalej do konca
marca, pre fyzické osoby sa termín posúva do konca apríla a pre právnické osoby
až do konca júna.