Daňová evidencia
13. 9. 2023
Podnikajúca fyzická osoba, ktorá dosahuje príjmy podľa § 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov, v znení neskorších predpisov (ďalej ZDP) sa môže pri vyčíslení základu dane a výpočte dane z príjmov rozhodnúť akým spôsobom bude uplatňovať daňové výdavky (výdavky ovplyvňujúce základ dane). Môže využiť ustanovenie § 6 ods. 10 ZDP a uplatniť si paušálne výdavky alebo si uplatní skutočne vynaložené daňové výdavky. Podnikateľ, ktorý sa rozhodne pre skutočne vynaložené daňové výdavky, môže postupovať aj tak, že nebude viesť účtovníctvo ale využije jednoduchší spôsob vedenia evidencie podľa § 6 ods. 11 ZDP, t. z. bude viesť daňovú evidenciu.
Podľa ustanovenia § 6 ods. 11 ZDP ak podnikateľ uplatňuje pri príjmoch uvedených v odsekoch 1 až 4 preukázateľne vynaložené daňové výdavky, má viesť počas celého zdaňovacieho obdobia daňovú evidenciu o:
a) príjmoch v časovom slede v členení potrebnom na zistenie základu dane (ďalej ZD) vrátane prijatých dokladov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov,
b) daňových výdavkov v časovom slede v členení potrebnom na zistenie ZD vrátane výdavkov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov,
c) hmotnom majetku a nehmotnom majetku zaradenom do obchodného majetku,
d) zásobách a pohľadávkach,
e) záväzkoch.
V daňovej evidencii podnikateľ eviduje všetok majetok a záväzky, ktoré ovplyvňujú ZD z príjmov FO.
Vždy ide o „firemný majetok“, ktorý je nevyhnutný pri výkone podnikateľskej činnosti a o záväzky, ktoré podnikateľ získal z vlastných alebo z cudzích zdrojov (úvery, pôžičky, dotácie, príspevky a podobne).
Ako výdavky eviduje, podľa § 6 ods. 11 písm. b) ZDP, len daňové výdavky, na rozdiel od JÚ, kde účtuje o všetkých výdavkoch v člení na výdavky daňové, ktoré ovplyvňujú ZD a výdavky nedaňové, ktoré neovplyvňujú ZD.
Jednotlivé zložky obchodného majetku by mal podnikateľ evidovať v daňovej evidencii takto:
- peňažné prostriedky v evidencii o príjmoch a v evidencii o daňových výdavkoch, ktoré bude viesť postupne v časovom slede. Jednotlivé prijaté a vydané doklady musia podľa § 6 ods. 11 ZDP spĺňať náležitosti účtovných dokladov v zmysle ustanovení zákona č. 431/2002, Z. z. o účtovníctve, v znení neskorších predpisov (ďalej ZÚ),
- hmotný a nehmotný majetok v evidencii hmotného a nehmotného majetku, poprípade v knihe hmotného a nehmotného majetku,
- zásoby v evidencií zásob, poprípade na karte zásob, na skladovej karte zásob,
- pohľadávky v evidencii pohľadávok, napríklad v knihe pohľadávok,
- záväzky v evidencii záväzkov, napríklad v knihe záväzkov.
Podnikateľ, ktorý vedie daňovú evidenciu, aj keď nie je účtovnou jednotkou, môže využiť niektoré tlačivá a evidencie, ktoré vedú podnikatelia účtujúci napríklad v sústave JÚ. Takýmito evidenciami sú napríklad Kniha dlhodobého majetku, Evidencia zásob, Skladová karta zásob, Kniha pohľadávok, Kniha záväzkov.
K
Cena slovenskej pracovnej sily pre podnikateľov zdražela
18. 6. 2009
Náklady firiem na pracovnú silu v prvom kvartáli 2009 narástli o 7,7 percenta medziročne, čo znamená, že spomedzi štátov V4 je od nás drahšia iba Česká republika. Vyplýva to z údajov, ktoré zverejnil Eurostat.
Nárast môže byť spôsobený jednak zvýšením
platov zamestnancov verejného sektora, a jednak vplyvom vyplatenia odstupného pri prepúšťaní spôsobenom globálnou
krízou, čo znamená jednoznačné zvýšenie vyplácaným prostriedkov. Za rastom
personálnych nákladov môže stáť aj prepúšťanie nízkopríjmových skupín
zamestnancov a vyplácanie odmien za predchádzajúci rok v prvých mesiacoch roka
2009.
Zavedenie eura tiež zapôsobilo ako dvojsečná
zbraň. Aj keď jeho silný kurz z
hľadiska ceny pracovnej sily škodil, jeho stabilita je do budúcnosti považovaná
za dlhodobejšiu výhodu.
Hoci cena pracovnej sily patrí medzi
najdôležitejšie faktory konkurencieschopnosti krajiny v regióne, netreba
zabúdať ani na ostatné indície, podľa ktorých Slovensko môže na atraktívnosti
získať.
Popularita kreditných kariet narastá aj na Slovensku
16. 6. 2009
Aj na Slovensku pomaly narastá povedomie o kreditných kartách a ich správnom využívaní. Narastá aj ich podiel na celkovom kartovom portfóliu.
Napriek
tomu v porovnaní s inými krajinami má Slovensko v tejto oblasti určité
medzery. V obehu je u nás okolo 4 mil.
kariet debetných. V rámci nich už
potenciál rastu MasterCard veľmi nepredpokladá vzhľadom na to, že ich
penetrácia je takmer 100-percentná. Naopak, priestor rásť majú stále kreditné
karty. Tých je v obehu zhruba 1,3 mil. kusov a ich podiel
sa pomaly zvyšuje.
Slovenské platobné prostredie je ovplyvnené vstupom Slovenska do eurozóny.
Ľudia používajú platobné karty na bežné nákupy oveľa častejšie, ako počas
minulých rokov. Podľa odhadov ku koncu tohto roka transakcie na platobných
termináloch prevýšia počet výberov hotovosti z bankomatov.
Spoločnosť MasterCard Europe je subjekt zodpovedný za riadenie obchodnej
činnosti MasterCard Worldwide v Európe. MasterCard rozvíja a uvádza na trh
platobné riešenia, spracováva každoročne viac ako 18 miliárd platieb a
poskytuje analytické a poradenské služby zákazníkom z radov finančných
inštitúcií a obchodníkov. Prostredníctvom svojho portfólia značiek, medzi ktoré
patrí MasterCard, Maestro a Cirrus, slúži MasterCard Worldwide spotrebiteľom a
podnikom vo viac ako 210 krajinách a územiach.
Nároky na sprostredkovateľov finančných služieb sa zvyšujú
16. 6. 2009
Nový zákon o finančnom sprostredkovaní zvyšuje nároky na tých, ktorí klientovi núkajú akýkoľvek finančný produkt, či už ide o poistku, úver alebo investíciu.
Niektorým sa nepáči vzdelávanie, ktoré musia podstúpiť, ďalším poplatky za
registráciu či príliš veľa informácií, ktoré majú poskytnúť klientom. Zatiaľ sú stále možnosti, ako z nepohodlných paragrafov
vykľučkovať. Národná banka Slovenska
(NBS) preto nevylučuje, že zákon ešte pred nadobudnutím účinnosti upraví.
Hlavným poslaním nového zákona ochrana klienta. NBS pravidelne vyhodnocuje
sťažnosti od nespokojných investorov či poistencov. Ukazuje sa však, že mnohí
klienti nepoznajú podstatu finančných produktov. Svoj podiel na tom majú práve
sprostredkovatelia. Podľa sprostredkovateľov by viac pomohlo finančné
vzdelávanie na základných a stredných školách a vo verejnoprávnych médiách.
O klienta by malo byť postarané lepšie, ak sa zákonom o finančnom
sprostredkovaní začnú účastníci trhu riadiť. Agenti a poradcovia by mali byť
dôveryhodné osoby zaregistrované v NBS. Mali by byť pravidelne preskúšavaní a
vzdelaní. Ako bude vyzerať ich
vzdelávanie zatiaľ nie je známe.
Zákon striktne oddelil poradenstvo a sprostredkovanie. To však neznamená, že
sprostredkovatelia nemusia klientovi radiť a vysvetľovať.
Novela zákona o dôchodkovom sporení núti DSS k opatrnosti
15. 6. 2009
Penzijné spoločnosti sa postupne zbavujú rizikovejších investícií do akcií. Okrem hospodárskej krízy a veľkých výkyvov na finančných trhoch to spôsobila aj novela zákona o starobnom dôchodkovom sporení.
Novela pre klientov DSS
momentálne zaručuje menšie riziko, ale zároveň môže znamenať aj nižší výnos v
budúcnosti.
Miera zhodnotenia v dôchodkových fondoch sa bude po novom posudzovať na
polročnej báze. Ak DSS-ka zaručí plusový výnos za šesť mesiacov, môže si
účtovať poplatok 5,6 %. Ak fond bude v červených číslach, musí klientom
doplatiť z majetku spoločnosti.
VÚB Genereali akcie už vypredáva, ING DSS zatiaľ čaká. Penzijné spoločnosti
sa teraz zameriavajú na štátne dlhopisy alebo štátne pokladničné pouážky, ktoré
sú bezpečnejšie.