Daňová evidencia
13. 9. 2023
Podnikajúca fyzická osoba, ktorá dosahuje príjmy podľa § 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov, v znení neskorších predpisov (ďalej ZDP) sa môže pri vyčíslení základu dane a výpočte dane z príjmov rozhodnúť akým spôsobom bude uplatňovať daňové výdavky (výdavky ovplyvňujúce základ dane). Môže využiť ustanovenie § 6 ods. 10 ZDP a uplatniť si paušálne výdavky alebo si uplatní skutočne vynaložené daňové výdavky. Podnikateľ, ktorý sa rozhodne pre skutočne vynaložené daňové výdavky, môže postupovať aj tak, že nebude viesť účtovníctvo ale využije jednoduchší spôsob vedenia evidencie podľa § 6 ods. 11 ZDP, t. z. bude viesť daňovú evidenciu.
Podľa ustanovenia § 6 ods. 11 ZDP ak podnikateľ uplatňuje pri príjmoch uvedených v odsekoch 1 až 4 preukázateľne vynaložené daňové výdavky, má viesť počas celého zdaňovacieho obdobia daňovú evidenciu o:
a) príjmoch v časovom slede v členení potrebnom na zistenie základu dane (ďalej ZD) vrátane prijatých dokladov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov,
b) daňových výdavkov v časovom slede v členení potrebnom na zistenie ZD vrátane výdavkov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov,
c) hmotnom majetku a nehmotnom majetku zaradenom do obchodného majetku,
d) zásobách a pohľadávkach,
e) záväzkoch.
V daňovej evidencii podnikateľ eviduje všetok majetok a záväzky, ktoré ovplyvňujú ZD z príjmov FO.
Vždy ide o „firemný majetok“, ktorý je nevyhnutný pri výkone podnikateľskej činnosti a o záväzky, ktoré podnikateľ získal z vlastných alebo z cudzích zdrojov (úvery, pôžičky, dotácie, príspevky a podobne).
Ako výdavky eviduje, podľa § 6 ods. 11 písm. b) ZDP, len daňové výdavky, na rozdiel od JÚ, kde účtuje o všetkých výdavkoch v člení na výdavky daňové, ktoré ovplyvňujú ZD a výdavky nedaňové, ktoré neovplyvňujú ZD.
Jednotlivé zložky obchodného majetku by mal podnikateľ evidovať v daňovej evidencii takto:
- peňažné prostriedky v evidencii o príjmoch a v evidencii o daňových výdavkoch, ktoré bude viesť postupne v časovom slede. Jednotlivé prijaté a vydané doklady musia podľa § 6 ods. 11 ZDP spĺňať náležitosti účtovných dokladov v zmysle ustanovení zákona č. 431/2002, Z. z. o účtovníctve, v znení neskorších predpisov (ďalej ZÚ),
- hmotný a nehmotný majetok v evidencii hmotného a nehmotného majetku, poprípade v knihe hmotného a nehmotného majetku,
- zásoby v evidencií zásob, poprípade na karte zásob, na skladovej karte zásob,
- pohľadávky v evidencii pohľadávok, napríklad v knihe pohľadávok,
- záväzky v evidencii záväzkov, napríklad v knihe záväzkov.
Podnikateľ, ktorý vedie daňovú evidenciu, aj keď nie je účtovnou jednotkou, môže využiť niektoré tlačivá a evidencie, ktoré vedú podnikatelia účtujúci napríklad v sústave JÚ. Takýmito evidenciami sú napríklad Kniha dlhodobého majetku, Evidencia zásob, Skladová karta zásob, Kniha pohľadávok, Kniha záväzkov.
K
Tak ako sa finančná kríza zmenila na hospodársku, môže sa premeniť aj na sociálnu
25. 9. 2009
Pesimizmus vzbudzuje realita, že počet poberateľov dávky v nezamestnanosti sa za ostatný rok takmer zdvojnásobil, viac je aj ľudí závislých od dávky v hmotnej núdzi. Faktom však je, že z približne sto eur mesačne možno iba ťažko vyžiť. A už vôbec sa z takejto sumy nedá platiť napríklad hypotéka.
Problémy majú i ľudia, ktorí prácu majú. Mnohí z nich v osobnom či rodinnom finančnom pláne počítali napríklad s pravidelnými odmenami alebo trinástym platom. Tieto peniaze možno v tomto roku nedostanú.
Nie je preto vylúčené, že hoci sa zdá, že kolotoč problémov už pomaly brzdí, sa, naopak, iba začína roztáčať. Štát, ktorý má byť podľa premiéra R. Fica predovšetkým sociálny, zatiaľ vyčkáva. Pozitívom je, že sa čoraz viac sa začína uvažovať o predĺžení obdobia vyplácania podpory v nezamestnanosti o dva mesiace. Aj keď toto opatrenie môže v niektorých prípadoch znižovať motiváciu ľudí nájsť si prácu a urobiť si osem mesiacov prázdnin, ako dočasné protikrízové opatrenie môže znamenať pre desaťtisíce ľudí schopnosť platiť svoje záväzky. Ak by situácia vyústila do takéhoto štádia, z veľkého množstva osobných tragédií sa môže stať veľký problém aj pre banky, firmy a celú ekonomiku.
Možné je, že zosilnenie sociálnej siete nakoniec potrebné nebude a ekonomika – vrátane trhu práce – sa spamätá skôr, než títo ľudia vyčerpajú úspory. Istí si tým však byť nemôžeme. Lebo, ako sa hovorí, lepšie je byť pripravený než prekvapený.
V nemocniciach sa mzdy zatiaľ zvyšovať nebudú
24. 9. 2009
Podľa prezidenta Asociácie nemocníc Slovenska (ANS) Mariana Petku by zvyšovanie miezd v malých nemocniciach znamenalo ich húfnu likvidáciu. Náklady na platy by sa zvýšili až o jednu tretinu.
Vyššie finančné ohodnotenie pracovníkov zdravotníckych zariadení by si vyžiadalo okolo 85 % celého rozpočtu. Nebolo by z čoho liečiť pacientov. Prezident ANS zopakoval, že kolektívnu zmluvu vyššieho stupňa s odborármi považujú za neuzavretú a v budúcnosti sa ňou preto nebudú riadiť.
Podľa rozhodnutia rozhodcu by mzdy v malých nemocniciach mali rásť o približne 8, respektíve 6 %.
Zvyšovanie bolo nariadené v dvoch etapách. K 1. septembru tohto roka a k začiatku marca budúceho roka. Zdravotnícki pracovníci si mali polepšiť o 4 % a nezdravotnícki o 3 %. Uvedené závery odborári privítali, už pri ich zverejnení však hovorili o obavách z ich dodržiavania.
Slovenský odborový zväz zdravotníctva a sociálnych služieb so zdravotníckymi zariadeniami o zvyšovaní miezd rokoval už od júna uplynulého roka. Pôvodne odborári žiadali, aby si zdravotnícki pracovníci prilepšili o 10 % a nezdravotnícki o 7 %. Začiatkom februára však pripustili, že sú ochotní svoje požiadavky obmedziť.
Prepad miezd v zdravotníctve však odmietli. Zvýšenie ohodnotenia zamestnancov nemocníc malo podľa nich kopírovať aspoň infláciu. Mzdy v zdravotníctve sa naposledy zvyšovali v roku 2008. S fakultnými nemocnicami sa odborári dohodli na 10-percentnom raste od 1. februára vlaňajšieho roka.
Pri menších zdravotníckych zariadeniach bola situácia komplikovanejšia. Asociácia nemocníc Slovenska opakovane deklarovala, že na rast miezd nemá dostatok finančných prostriedkov. Na základe toho sa rokovania presunuli pred sprostredkovateľa a v máji 2008 pred rozhodcu, ktorý napokon rozhodol o navýšení miezd o 7 % od začiatku júna minulého roku.
Podmienky nároku na dávku v nezamestnanosti sa dočasne zmiernia
24. 9. 2009
Podmienky nároku na dávku v nezamestnanosti by sa počas budúceho roka mali dočasne zmierniť. Dohodli sa na tom koncom júla odborári s rezortom práce a sociálnych vecí. V budúcom roku by na túto dávku mal mať nárok každý občan, ktorý sa ocitne v evidencii nezamestnaných a v posledných troch rokoch platil minimálne dva roky poistenie v nezamestnanosti.
Podľa aktuálnej legislatívy má na dávku v nezamestnanosti nárok občan, ktorý v posledných štyroch rokoch platil aspoň tri roky poistenie v nezamestnanosti.
Ministerstvo práce a sociálnych vecí sa s odborármi na pondelkovom rokovaní Hospodárskej a sociálnej rady dohodlo na tom, že obdobie poskytovania dávky v nezamestnanosti by sa predĺžilo pre všetkých poistencov zo súčasných šesť mesiacov na osem mesiacov.
Konečné slovo pri predĺžení poberania dávky v nezamestnanosti bude mať Ministerstvo financií SR.
Platy rastú, súkromníci škrtajú
23. 9. 2009
Platy stúpnu tento rok viac ako sa čakalo. Vyhliadky na vyššie výplaty odhaduje najnovšie aj Národná banka Slovenska. Oproti vlaňajšku by celkové náklady zamestnávateľov na mzdy a odvody mali vzrásť takmer o 5 %.
Tento priemer však pravdepodobne zlepšila najmä štátna správa. Vláda ani v čase krízy totiž nestopla plánovanú valorizáciu miezd, čo odôvodnila udržaním sociálneho štandardu ľudí. Nepristúpila ani k prepúšťaniu.
Súkromníci na rozdiel od vlády škrtali. Rušili sa miesta a zástupy nezamestnaných sa budú podľa odhadov centrálnej banky zvyšovať minimálne do polovice budúceho roka.