Daňová evidencia
13. 9. 2023
Podnikajúca fyzická osoba, ktorá dosahuje príjmy podľa § 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov, v znení neskorších predpisov (ďalej ZDP) sa môže pri vyčíslení základu dane a výpočte dane z príjmov rozhodnúť akým spôsobom bude uplatňovať daňové výdavky (výdavky ovplyvňujúce základ dane). Môže využiť ustanovenie § 6 ods. 10 ZDP a uplatniť si paušálne výdavky alebo si uplatní skutočne vynaložené daňové výdavky. Podnikateľ, ktorý sa rozhodne pre skutočne vynaložené daňové výdavky, môže postupovať aj tak, že nebude viesť účtovníctvo ale využije jednoduchší spôsob vedenia evidencie podľa § 6 ods. 11 ZDP, t. z. bude viesť daňovú evidenciu.
Podľa ustanovenia § 6 ods. 11 ZDP ak podnikateľ uplatňuje pri príjmoch uvedených v odsekoch 1 až 4 preukázateľne vynaložené daňové výdavky, má viesť počas celého zdaňovacieho obdobia daňovú evidenciu o:
a) príjmoch v časovom slede v členení potrebnom na zistenie základu dane (ďalej ZD) vrátane prijatých dokladov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov,
b) daňových výdavkov v časovom slede v členení potrebnom na zistenie ZD vrátane výdavkov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov,
c) hmotnom majetku a nehmotnom majetku zaradenom do obchodného majetku,
d) zásobách a pohľadávkach,
e) záväzkoch.
V daňovej evidencii podnikateľ eviduje všetok majetok a záväzky, ktoré ovplyvňujú ZD z príjmov FO.
Vždy ide o „firemný majetok“, ktorý je nevyhnutný pri výkone podnikateľskej činnosti a o záväzky, ktoré podnikateľ získal z vlastných alebo z cudzích zdrojov (úvery, pôžičky, dotácie, príspevky a podobne).
Ako výdavky eviduje, podľa § 6 ods. 11 písm. b) ZDP, len daňové výdavky, na rozdiel od JÚ, kde účtuje o všetkých výdavkoch v člení na výdavky daňové, ktoré ovplyvňujú ZD a výdavky nedaňové, ktoré neovplyvňujú ZD.
Jednotlivé zložky obchodného majetku by mal podnikateľ evidovať v daňovej evidencii takto:
- peňažné prostriedky v evidencii o príjmoch a v evidencii o daňových výdavkoch, ktoré bude viesť postupne v časovom slede. Jednotlivé prijaté a vydané doklady musia podľa § 6 ods. 11 ZDP spĺňať náležitosti účtovných dokladov v zmysle ustanovení zákona č. 431/2002, Z. z. o účtovníctve, v znení neskorších predpisov (ďalej ZÚ),
- hmotný a nehmotný majetok v evidencii hmotného a nehmotného majetku, poprípade v knihe hmotného a nehmotného majetku,
- zásoby v evidencií zásob, poprípade na karte zásob, na skladovej karte zásob,
- pohľadávky v evidencii pohľadávok, napríklad v knihe pohľadávok,
- záväzky v evidencii záväzkov, napríklad v knihe záväzkov.
Podnikateľ, ktorý vedie daňovú evidenciu, aj keď nie je účtovnou jednotkou, môže využiť niektoré tlačivá a evidencie, ktoré vedú podnikatelia účtujúci napríklad v sústave JÚ. Takýmito evidenciami sú napríklad Kniha dlhodobého majetku, Evidencia zásob, Skladová karta zásob, Kniha pohľadávok, Kniha záväzkov.
K
Nezdaniteľná časť základu dane sa zvyšovať nebude
8. 12. 2009
Od začiatku budúceho roku nadobudne účinnosť vládna novela zákona o dani z príjmov, na základe ktorej si daňovníci budú môcť v budúcom roku uplatňovať rovnakú nezdaniteľnú časť ako tento rok.
Na zmrazení výšky odpočítateľnej položky sa dohodol rezort financií so Združením miest a obcí Slovenska ako na jednom z protikrízových opatrení.
Parlament posunul do druhého čítania aj vládny návrh tzv. chemického zákona. NR vyslovila súhlas aj so Singapurským dohovorom o práve ochrannej známky.
Česmad vyzýva dopravcov, aby sa včas registrovali
7. 12. 2009
ČESMAD vyzýva dopravcov, aby včasnou registráciou predišli čakaniu na registráciu a inštaláciu palubných jednotiek po spustení mýtneho systému na Slovensku od 1. januára 2010. Dopravcom zároveň odporúča fixnú inštaláciu palubných jednotiek, bez ohľadu na zvolený systém platby. Cena fixnej montáže, ktorá predstavuje 134,90 € (4064 Sk) bez DPH, je v porovnaní s výškou prípadných pokút pre dopravcu zanedbateľnou položkou.
Fixná inštalácia zabezpečuje dopravcom nielen väčší komfort, ale zároveň aj predchádza riziku nesprávnej manipulácie s palubnou jednotkou.
Dopravcovia sa môžu registrovať na kontaktných miestach v krajských mestách na území celého Slovenska.
V režime následného platenia mýta (na faktúru) je fixná montáž povinná. Vychádza z Mýtneho poriadku. Ide nielen o zvýšenie komfortu ale dopravca týmto predchádza aj riziku nesprávnej manipulácie s palubnou jednotkou, ktorá môže spôsobiť jej nefunkčnosť. Zároveň tak dopravca predchádza vysokej pokute, ktorá je u fyzických osôb až 2655 € (79.985 Sk) a u právnických osôb je to až 16.595 € (499.940 Sk) ako sankcia správneho podnikania za spáchanie správneho deliktu, ktorá sa vzťahuje aj na správne používanie palubnej jednotky podľa technických parametrov.
DPH si po novom roku podnikatelia môžu odčítať pri všetkých osobných vozidlách
7. 12. 2009
Od prvého januára svoje "šrotovné“ budú mať aj firmy. Pri kúpe akéhokoľvek osobného auta si budú môcť nárokovať na vrátenie dane z pridanej hodnoty. Táto výhoda doteraz platila len pri úžitkových vozoch, alebo keď si auto špeciálne upravili na podnikanie. Zmena legislatívy môže mať pozitívny dosah na predaj osobných vozidiel, predovšetkým kategórie strednej a vyššej strednej triedy.
Mohla by zároveň predstavovať jeden z rozvojových impulzov na rok 2010 v automobilovom sektore.
Nová legislatíva prinesie podnikom viacero výhod, ktoré môžu zaúčinkovať podobne, ako v tomto roku príspevky na šrotovné. Tou hlavnou však je, že na získanie daňovej úľavy už nebude nutná prestavba auta na "firemné“. Takáto prestavba sa robila napríklad odstránením zadného stredného sedadla či montážou deliacej mreže. Často sa objavovala hlavne pri luxusných terénnych vozoch.
Autopredajniam pomôže nový zákon odbúrať administratívu pri uvádzaní nových vozov na trh.
Nové tváre chudoby
6. 12. 2009
V boji s chudobou a sociálnym vylúčením sa dá zvíťaziť predovšetkým aktívnymi opatreniami na trhu práce, pre ktoré by sa mali ešte predtým vytvoriť podmienky hlavne zvyšovaním vzdelania.
Podľa vedcov treba reagovať na "nové tváre" chudoby. Patria k nim pracujúca, skrytá a nová chudoba. Reálne ohrozený chudobou sa stáva občan, ktorého príjem je menší ako 268,64 € (8093,05 Sk).
Fenomén novej chudoby vyplýva z dlhodobej nezamestnanosti, ktorá sa v konečnom dôsledku môže prejaviť aj takzvanou dedičnou biedou. Prejavy novej chudoby badať aj na Slovensku. Na svete sú už deti, ktoré nikdy svojich rodičov nezažili pracovať.
Ide väčšinou o demotivujúci faktor, hoci, samozrejme, existujú výnimky. Chudoba neovplyvňuje len život rodiča, ale aj dieťaťa. Deti z takýchto rodín sú znevýhodnené.
Problémom je, že byť aktívnym na trhu práce, nemusí automaticky zaručovať príjem, ktorým človek dokáže dostatočne uspokojiť svoje sociálne potreby. Táto skupina ľudí, tzv. pracujúca chudoba je čoraz širšia a preto je vystavená vyššiemu riziku prepadu do pásma chudoby. Typickými príkladmi sú sezónne práce, alebo tie, ktoré pracovník vykonáva na základe nevýhodných zmluvných podmienok.
Problém skrytej chudoby je typický hlavne pre krajiny bývalého východného bloku, teda aj Slovensko. Patria sem aj prípady, keď mladí ľudia prijímajú prácu, ktorá nezodpovedá ich kvalifikácii, najmä vtedy, ak sa to stane riešením na dlhé roky. Človeku hrozí nielen riziko prepadu do chudoby, ale aj to, že si nevybuduje sociálne a kvalifikačné siete, na ktoré by mal vzhľadom na svoje vzdelanie nárok.
Dimenziou skrytej chudoby sú aj situácie, keď človek z rôznych dôvodov nevyužije dostupnú sociálnu pomoc. Nejde len o nevedomosť, ale aj o prejav istej osobnej "hrdosti", snahu udržať si status voči verejnej mienke a očakávaniam okolia.
Z pohľadu trhu práce za sociálnu skupinu najviac ohrozenú rizikom chudoby sociológovia označili nezamestnaných (predovšetkým dlhodobo), z hľadiska veku sú to deti a mladí ľudia vo vzdelávacom procese stále závislí od príjmov rodičov (demografická skupina do 24 rokov), a pokiaľ ide o štruktúru rodiny, riziko chudoby sa najvýraznejšie prejavuje u rodín s jedným rodičom (vo väčšine prípadov je to matka), pričom ešte pred niekoľkými rokmi boli najohrozenejšie viacdetné rodiny.
Najdôležitejším indikátorom, či je človek chudobný, je určenie príjmovej hranice chudoby. Reálne ohrozený chudobou sa podľa tohto ukazovateľa stáva občan, ktorého príjem je menší ako 268,64 € (8093,05 Sk).
V roku 2008 bolo podľa európskych prieskumov chudobou v SR ohrozených približne 595 tisíc osôb, čo predstavovalo 11 % obyvateľstva.