Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Človek a spoločnosť

Dobré úmysly kombinované s hlúposťou narobia najviac škody.

Príroda sa bojí ľudstva a pokúša sa brániť všetkými prostriedkami.

Ľudia uveria čomukoľvek, čo sa povie šeptom.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Informácie pre šéfa

Keď dvaja dostanú tú istú informáciu, nikdy z nej nevyvodia ten istý záver.

Doba čakania na doplňujúcu informáciu sa predlžuje v závislosti od toho, ako urgentne musí byť rozhodnutie prijaté.

Ak má pes peniaze, je z neho pán Pes.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Opatrnosti nie je nikdy dosť

Nezáleží na tom, aká je skutočnosť, ale ako sa javí ostatným.

Sila, ktorú nemáme pod kontrolou, začne v prvom rade pôsobiť proti nám.

Veľké oči vedú k prázdnemu žalúdku.

(Murphyho zákony v bájkach)
Hlúposti sa medze nekladú

Nikto nemôže mať všetko odrazu - aj krásu aj rozum.

Aj malá vec môže byť príčinou veľkej katastrofy. Opatrnosti preto nikdy nie je nazvyš - hlavne vtedy nie, ak má človek dobré miesto.

Keď nemáš nič, zle je, keď máš priveľa, je ešte horšie.

(Murphyho zákony v bájkach)
O podnikateľoch

Ak ste na prvý pokus neuspeli, treba zmeniť definíciu úspechu.

V podnikaní nie je žiaden experiment úplne zbytočný. Vždy sa dá použiť ako negatívny príklad.

Návod na riešenie problémov: Len málo vašich problémov sa nedá vyriešiť dynamitom.

(Murphyho zákonník)

Daňová evidencia

13. 9. 2023 Podnikajúca fyzická osoba, ktorá dosahuje príjmy podľa § 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov, v znení neskorších predpisov (ďalej ZDP) sa môže pri vyčíslení základu dane a výpočte dane z príjmov rozhodnúť akým spôsobom bude uplatňovať daňové výdavky (výdavky ovplyvňujúce základ dane). Môže využiť ustanovenie § 6 ods. 10 ZDP a uplatniť si paušálne výdavky alebo si uplatní skutočne vynaložené daňové výdavky. Podnikateľ, ktorý sa rozhodne pre skutočne vynaložené daňové výdavky, môže postupovať aj tak, že nebude viesť účtovníctvo ale využije jednoduchší spôsob vedenia evidencie podľa § 6 ods. 11 ZDP, t. z. bude viesť daňovú evidenciu.
Podľa ustanovenia § 6 ods. 11 ZDP ak podnikateľ uplatňuje pri príjmoch uvedených v odsekoch 1 až 4 preukázateľne vynaložené daňové výdavky, má viesť počas celého zdaňovacieho obdobia daňovú evidenciu o:
a) príjmoch v časovom slede v členení potrebnom na zistenie základu dane (ďalej ZD) vrátane prijatých dokladov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov,
b) daňových výdavkov v časovom slede v členení potrebnom na zistenie ZD vrátane výdavkov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov,
c) hmotnom majetku a nehmotnom majetku zaradenom do obchodného majetku,
d) zásobách a pohľadávkach,
e) záväzkoch.
V daňovej evidencii podnikateľ eviduje všetok majetok a záväzky, ktoré ovplyvňujú ZD z príjmov FO.
Vždy ide o „firemný majetok“, ktorý je nevyhnutný pri výkone podnikateľskej činnosti a o záväzky, ktoré podnikateľ získal z vlastných alebo z cudzích zdrojov (úvery, pôžičky, dotácie, príspevky a podobne).
Ako výdavky eviduje, podľa § 6 ods. 11 písm. b) ZDP, len daňové výdavky, na rozdiel od JÚ, kde účtuje o všetkých výdavkoch v člení na výdavky daňové, ktoré ovplyvňujú ZD a výdavky nedaňové, ktoré neovplyvňujú ZD.
Jednotlivé zložky obchodného majetku by mal podnikateľ evidovať v daňovej evidencii takto:
- peňažné prostriedky v evidencii o príjmoch a v evidencii o daňových výdavkoch, ktoré bude viesť postupne v časovom slede. Jednotlivé prijaté a vydané doklady musia podľa § 6 ods. 11 ZDP spĺňať náležitosti účtovných dokladov v zmysle ustanovení zákona č. 431/2002, Z. z. o účtovníctve, v znení neskorších predpisov (ďalej ZÚ),
- hmotný a nehmotný majetok v evidencii hmotného a nehmotného majetku, poprípade v knihe hmotného a nehmotného majetku,
- zásoby v evidencií zásob, poprípade na karte zásob, na skladovej karte zásob,
- pohľadávky v evidencii pohľadávok, napríklad v knihe pohľadávok,
- záväzky v evidencii záväzkov, napríklad v knihe záväzkov.
Podnikateľ, ktorý vedie daňovú evidenciu, aj keď nie je účtovnou jednotkou, môže využiť niektoré tlačivá a evidencie, ktoré vedú podnikatelia účtujúci napríklad v sústave JÚ. Takýmito evidenciami sú napríklad Kniha dlhodobého majetku, Evidencia zásob, Skladová karta zásob, Kniha pohľadávok, Kniha záväzkov.

K

Odhalené daňové úniky

24. 1. 2010 V minulom roku odhalila Daňová správa SR daňové úniky v sume 435,5 milióna €, v roku 2008 to bolo 380,9 milióna €. Efektivita daňových kontrol vlani dosiahla 59,5 %, ich počet dosiahol číslo 18 820.
Takmer šesť z desiatich daňových kontrol skončí zistením daňového úniku. Kontrolóri vedia odhadnúť, na ktoré rizikové skupiny sa majú pri daňových kontrolách sústrediť.
(Zdroj: PRAVDA)

Firmy tento rok na mzdách nepridajú

24. 1. 2010 Hlavnými tromfami zamestnávateľov pri vyjednávaní o nových kolektívnych zmluvách sú kríza, vysoká nezamestnanosť a nejasná budúcnosť. Systém odmeňovania sa zmenil. Okrem mzdy bol znížený aj objem rôznych sociálnych benefitov.
Hrozba straty zamestnania sa často využíva aj ako nátlak zo strany zamestnávateľov. Problémom je, že bežní zamestnanci a často ani odboroví predáci nemajú dostatok informácií na posúdenie pravdivosti tvrdení zamestnávateľa. Odmeny a rôzne formy príplatkov sa krátili o desať, pätnásť i viac percent a v menšej miere sa vyplácajú také profity ako napríklad časť trinásteho platu pred letnou dovolenkovou sezónou a zimou. Kolektívne zmluvy pred krízou sa uzatvárali na obdobie dvoch až troch rokov s podmienkou, že vyjednávanie o mzdách sa môže otvoriť každý rok počas ich platnosti. V súčasnosti sa zmluvy uzatvárajú na jeden rok, pretože objektívne ekonomické výhľady na dlhšie obdobie momentálne neexistujú.
(Zdroj: HNONLINE)

Odvody do garančného fondu chránia zamestnancov

21. 1. 2010 Vláda pokračuje v posilňovaní práv zamestnancov. Cez zákon o konkurze a reštrukturalizácii sa usiluje presadiť, aby dlhy skrachovanej firmy voči zamestnancom boli dôležitejšie ako napríklad dlhy k subdodávateľom. Zatiaľ čo odborári takýto postup kvitujú, zamestnávatelia nie. Zhoda nepanuje ani v názore, ako súčasný stav zmenia ostatné navrhované zmeny zákona. Veritelia firiem zatiaľ nevedia, či sa v konkurzoch dostanú aspoň k časti svojich peňazí skôr ako doteraz a či dostanú viac peňazí ako doposiaľ.
Podľa predstaviteľa Konfederácie odborových zväzov sa postavenie zamestnancov zlepší a budú mať väčšiu možnosť dostať sa k svojim pohľadávkam. Odborári tiež požadujú, aby sa ich zástupcovia automaticky stali aj členmi veriteľských výborov. Tieto orgány majú silný vplyv na to, ako konkurz prebieha, bez ich rozhodnutia nemôže správca napríklad predávať majetok. Členmi veriteľských výborov sú v súčasnosti zástupcovia firiem a ľudí, ktorým krachujúci podnik dlhoval najviac. Odborári sú to málokedy. Podľa výkonného riaditeľa Podnikateľskej aliancie Slovenska už dnešný zákon chráni zamestnancov dostatočne. Zamestnávateľ platí za zamestnancov odvody do garančného fondu Sociálnej poisťovne. Z neho by mali byť vyplácané aj mzdy v konkurze.
(Zdroj: SME)

Zníženie spotrebnej dane na naftu

20. 1. 2010 Poslanci NR SR podporili návrh vlády na zníženie spotrebnej dane na naftu a prerokujú ho v skrátenom legislatívnom konaní. Spotrebná daň sa zníži výraznejšie, ako bolo pôvodne avizovaných 9 centov na liter. Vládou schválený návrh, totiž počíta so znížením o 11,3 centa.
Podľa rezortu financií je hlavným dôvodom vypracovania návrhu eliminácia vysokej ceny nafty pre domácnosti aj pre podnikateľský sektor, a tým udržanie cenovej úrovne prepravovaných tovarov a prepravných služieb. Ministerstvo očakáva tiež zníženie objemov nákupov nafty v okolitých štátoch a zlepšenie konkurencieschopnosti podnikateľského prostredia v oblasti prepravy tovarov. Zníženie zdanenia nafty pôvodne ako kompenzáciu zvýšených nákladov dopravcov po zavedení nového mýtneho systému avizoval premiér po rokovaní s predstaviteľmi zamestnávateľov, odborov, dopravcov, Slovnaftu, rezortov financií a dopravy. Ministerstvo financií predpokladá v dôsledku tohto kroku výpadok príjmov štátneho rozpočtu vo výške 60 až 102 miliónov eur v tomto roku, 70 až 117 miliónov eur v roku 2011 a 85 až 132 miliónov eur v roku 2012.
(Zdroj: HNONLINE)
september 2025
T po ut st št pi so ne
35 25 26 27 28 29 30 31
36 1 2 3 4 5 6 7
37 8 9 10 11 12 13 14
38 15 16 17 18 19 20 21
39 22 23 24 25 26 27 28
40 29 30 1 2 3 4 5
Dnes má meniny Jarolím
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner