Daňová evidencia
13. 9. 2023
Podnikajúca fyzická osoba, ktorá dosahuje príjmy podľa § 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov, v znení neskorších predpisov (ďalej ZDP) sa môže pri vyčíslení základu dane a výpočte dane z príjmov rozhodnúť akým spôsobom bude uplatňovať daňové výdavky (výdavky ovplyvňujúce základ dane). Môže využiť ustanovenie § 6 ods. 10 ZDP a uplatniť si paušálne výdavky alebo si uplatní skutočne vynaložené daňové výdavky. Podnikateľ, ktorý sa rozhodne pre skutočne vynaložené daňové výdavky, môže postupovať aj tak, že nebude viesť účtovníctvo ale využije jednoduchší spôsob vedenia evidencie podľa § 6 ods. 11 ZDP, t. z. bude viesť daňovú evidenciu.
Podľa ustanovenia § 6 ods. 11 ZDP ak podnikateľ uplatňuje pri príjmoch uvedených v odsekoch 1 až 4 preukázateľne vynaložené daňové výdavky, má viesť počas celého zdaňovacieho obdobia daňovú evidenciu o:
a) príjmoch v časovom slede v členení potrebnom na zistenie základu dane (ďalej ZD) vrátane prijatých dokladov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov,
b) daňových výdavkov v časovom slede v členení potrebnom na zistenie ZD vrátane výdavkov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov,
c) hmotnom majetku a nehmotnom majetku zaradenom do obchodného majetku,
d) zásobách a pohľadávkach,
e) záväzkoch.
V daňovej evidencii podnikateľ eviduje všetok majetok a záväzky, ktoré ovplyvňujú ZD z príjmov FO.
Vždy ide o „firemný majetok“, ktorý je nevyhnutný pri výkone podnikateľskej činnosti a o záväzky, ktoré podnikateľ získal z vlastných alebo z cudzích zdrojov (úvery, pôžičky, dotácie, príspevky a podobne).
Ako výdavky eviduje, podľa § 6 ods. 11 písm. b) ZDP, len daňové výdavky, na rozdiel od JÚ, kde účtuje o všetkých výdavkoch v člení na výdavky daňové, ktoré ovplyvňujú ZD a výdavky nedaňové, ktoré neovplyvňujú ZD.
Jednotlivé zložky obchodného majetku by mal podnikateľ evidovať v daňovej evidencii takto:
- peňažné prostriedky v evidencii o príjmoch a v evidencii o daňových výdavkoch, ktoré bude viesť postupne v časovom slede. Jednotlivé prijaté a vydané doklady musia podľa § 6 ods. 11 ZDP spĺňať náležitosti účtovných dokladov v zmysle ustanovení zákona č. 431/2002, Z. z. o účtovníctve, v znení neskorších predpisov (ďalej ZÚ),
- hmotný a nehmotný majetok v evidencii hmotného a nehmotného majetku, poprípade v knihe hmotného a nehmotného majetku,
- zásoby v evidencií zásob, poprípade na karte zásob, na skladovej karte zásob,
- pohľadávky v evidencii pohľadávok, napríklad v knihe pohľadávok,
- záväzky v evidencii záväzkov, napríklad v knihe záväzkov.
Podnikateľ, ktorý vedie daňovú evidenciu, aj keď nie je účtovnou jednotkou, môže využiť niektoré tlačivá a evidencie, ktoré vedú podnikatelia účtujúci napríklad v sústave JÚ. Takýmito evidenciami sú napríklad Kniha dlhodobého majetku, Evidencia zásob, Skladová karta zásob, Kniha pohľadávok, Kniha záväzkov.
K
Potvrdenie odkázanosti na sociálnu službu potrebuje od úradu aj smrteľne chorý človek
31. 5. 2010
Všetci občania, ktorí chcú ísť do domova sociálnych služieb, či už verejného alebo neverejného, potrebujú od úradu práce potvrdenie odkázanosti na tieto služby.
Tento postup pokladajú neverejní poskytovatelia služieb za zbytočný, pretože ľudí v niektorých prípadoch zbytočne zaťažuje a vyžaduje si množstvo papierovačiek a vybavovania.
Podľa šéfky Asociácie poskytovateľov sociálnych služieb (APSS) M. Dobrotkovej by takýto postup nemuseli absolvovať najmä dve skupiny ľudí. Jednak ide o samoplatcov a potom o ľudí, ktorí si vyžadujú paliatívnu starostlivosť, teda komplexnú opateru pred koncom života.
Zmenou účtovania ušetríte na daniach
18. 5. 2010
Po podaní daňového priznania a zaplatení dane v súčasnosti mnohí podnikatelia rozmýšľajú nad tým, či by nemali zmeniť spôsob účtovania. Cieľom je daňová optimalizácia - teda účtovať tak, aby ste daňovému úradu na daniach zaplatili na budúci rok čo najmenej.
Iné daňové nástroje môže použiť podnikateľ, ktorý vedie jednoduché účtovníctvo. Inak však bude postupovať pri podvojnom účtovníctve.
Jednoduché účtovníctvo zvládne aj šikovnejší podnikateľ. Podvojné účtovníctvo však umožňuje "kreatívnejšie“ pracovať s výsledkom hospodárenia.
V podvojnom účtovníctve musí podnikateľ časovo rozlišovať náklady a výnosy s obdobím, s ktorým súvisia. To znamená, že keď na konci roku zaplatí napríklad nájomné, alebo predplatné, poistku na nasledujúci rok, prostredníctvom účtov časového rozlíšenia sa mu tieto náklady aj prenesú do budúceho účtovného obdobia, s ktorým súvisia. V podvojnom účtovníctve tiež môže podnikateľ upraviť výsledok hospodárenia na verný obraz prostredníctvom rezerv.
Pri zmene účtovníctva dajte pozor na inventarizáciu
18. 5. 2010
Slovenská legislatíva dovoľuje podnikateľom využiť viacero druhov spracúvania účtovníctva, od využívania paušálnych výdavkov a daňovej
evidencia ako zjednodušených foriem evidencie, cez jednoduché účtovníctvo
až po podvojné účtovníctvo.Legislatíva zároveň určuje, kedy ktorý spôsob môžete alebo musíte využiť.
Prechod zo sústavy jednoduchého účtovníctva do sústavy podvojného účtovníctva je povinný, ak účtovná jednotka nespĺňa ustanovené podmienky na účtovanie v sústave jednoduchého účtovníctva. Uskutočňuje sa vždy len k prvému
dňu účtovného obdobia nasledujúceho po účtovnom období, v ktorom účtovnej jednotke nastali skutočnosti, ktoré sú dôvodom pre zmenu účtovnej sústavy. Prechod z jednej sústavy účtovníctva do druhej nie je potrebné hlásiť správcovi dane.
Podstatou uzávierkových prác je inventarizácia. Tá sa má vykonať dôsledne, pretože inventúrne súpisy a inventarizačný zápis budú spolu s účtovnými knihami jednoduchého účtovníctva podkladom, na základe ktorého sa budú otvárať účtovné knihy v podvojnom účtovníctve.
So znížením platu musíte súhlasiť
10. 5. 2010
Pracovná zmluva nie je podstatná len pri plate, ale aj pri benefitoch. Mzdu musíte dostať najmenej minimálnu, pôžitky vám môže firma škrtnúť úplne.
Prišla vám na účet nižšia výplata, ako ste boli zvyknutý? Nemali by ste sa uspokojiť s vysvetlením šéfa, že je kríza a firma musí šetriť. Pozrieť by ste sa mali do svojej pracovnej zmluvy, čo všetko vám za odvedenú prácu patrí a za akých podmienok.
Zmluvy sa síce v praxi od seba zásadne líšia, no najmenej by ste mali dostať 307 eur a 70 centov, čo je minimálna mzda.
Zamestnávateľ nemôže jednostranne zmeniť mzdu zamestnanca.
Každá zmena musí byť vyhotovená písomne, ústne dodatky neplatia. Poskytovanie odmien, prémií či nefinančných benefitov musí byť tiež upravené v zmluve.