Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Rady podnikateľom

Kým lenivý myslí, chytrý urobí.

Čo raz z úst vyletí, to ani štyri kone späť nevtiahnu.

Opakovanie je matkou múdrosti. Povedala ozvena.

(Myšlienky bez cla)
Úvod k Murphyho večerom

Murphológia je ideológiou, ktorá si na rozdiel od pretrpených ideológie nekladie za cieľ manipulovať masy, ale jednotlivca.

Múdreho fajka inšpiruje a hlupákovi nahrádza cumlík.

Z času na čas sa človek potkne o pravdu, ale najčastejšie vstane a ide bez obzretia ďalej.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Opatrnosti nie je nikdy dosť

Lož má ešte kratšie nohy ako krtko.

Kým sa dvaja bijú, tretí si privlastňuje plody ich práce.

Nič nie je väčšie a silnejšie ako strach.

(Murphyho zákony v bájkach)
O podnikateľoch

Čakanie na šťastie sa líši od čakania na smrť len v tom, že smrti sa dočkáte skôr.

K úspechu sa nedá dôjsť disciplinovaným čakaním v rade,

Návod na riešenie problémov: Len málo vašich problémov sa nedá vyriešiť dynamitom.

(Murphyho zákonník)
Murphy a byrokrati

Čím menší vplyv máš, tým dlhšie ťa nechajú čakať.

Tuctový človiečik si zaslúži tuctovú metódu obsluhy.

Neexistuje byrokrat, ktorý by vyvinul nejaké úsilie, aby dokázal, že sa mýli.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)

Daň zo sladených nealkoholických nápojov

20. 1. 2025 Cieľom nového zákona je zavedenie dane zo sladených nealkoholických nápojov, ktorej budú podliehať nealkoholické nápoje sladené cukrom alebo akýmikoľvek inými sladidlami.
Daň zo sladených nealkoholických nápojov predstavuje štandardný fiškálny nástroj zavedený aj v rámci iných členských štátov Európskej únie a mnohých ďalších krajín sveta, ktorým je možné regulovať spotrebu negatívnych externalít, v tomto prípade sladených nealkoholických nápojov. Zdanenie sladených nealkoholických nápojov odporúča aj Svetová zdravotnícka organizácia (WHO).
Vzhľadom na vysoký deficit verejných financií a enormné zadlženie Slovenska je zákon súčasťou súboru konsolidačných opatrení, realizáciou ktorých sa zabezpečia dodatočné príjmy štátneho rozpočtu, čo prispeje k stabilizácii verejných financií a k eliminácii negatívnych vplyvov na vývoj hospodárenia Slovenskej republiky.
Daň zo sladených nealkoholických nápojov má mať charakter nepriamej dane zo spotreby a budú ju v zásade vyberať a platiť do štátneho rozpočtu podnikateľské subjekty uskutočňujúce prvé dodanie sladeného nealkoholického nápoja v tuzemsku, ktoré ju vyberú v cene sladeného nealkoholického nápoja. Ustanovilo sa zdaňovať prvé dodanie sladeného nealkoholického nápoja v tuzemsku, nakoľko z možných alternatívnych riešení umožňuje tento systém najlepší možný spôsob zohľadnenia cash flow dotknutých platiteľov dane. V prípade, že by zdanenie prvého dodania sladeného nealkoholického nápoja, ktorý bol nadobudnutý zo zahraničia, bolo pre platiteľa dane problematické, zákon ustanovuje možnosť rozhodnúť sa, že bude uplatňovať vznik daňovej povinnosti dňom uskutočnenia nadobudnutia nápoja zo zahraničia.
Nový zákon, okrem vymedzenia pojmov, ustanovuje základné náležitosti obdobne ako iné zákony upravujúce nepriame dane, ako napríklad predmet dane, platiteľ dane, základ dane, sadzby dane, vznik daňovej povinnosti, zdaňovacie obdobie, daňové priznanie alebo vrátenie dane.
V súvislosti s novým zákonom sa mení aj zákon č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov a upravuje sa Daňový poriadok, nakoľko na správu tejto dane sa použije Daňový poriadok.
K

Ročné zúčtovanie poistného na zdravotné poistenie

20. 7. 2018 Zdravotná poisťovňa je povinná vykonať ročné zúčtovanie poistného do 30. septembra 2018. U platiteľa poistného, ktorý má predĺženú lehotu na podanie daňového priznania za rok 2017, má zdravotná poisťovňa povinnosť vykonať ročné zúčtovanie do 31. októbra 2018.
O výsledku ročného zúčtovania poistného zdravotná poisťovňa informuje výkazom nedoplatkov (v prípade, ak výsledkom ročného zúčtovania je nedoplatok) alebo oznámením o výsledku ročného zúčtovania poistného (v prípade, ak výsledkom ročného zúčtovania je preplatok). Platiteľ poistného môže do 15 dní odo dňa doručenia výsledku ročného zúčtovania poistného podať námietky voči výkazu nedoplatkov alebo podať nesúhlasné stanovisko voči oznámeniu o výsledku ročného zúčtovania poistného. Platiteľ poistného je povinný do 45 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti výkazu nedoplatkov uhradiť nedoplatok z ročného zúčtovania poistného. Zdravotná poisťovňa je povinná po zúčtovaní vzájomných pohľadávok a záväzkov vrátiť preplatok z ročného zúčtovania poistného platiteľovi poistného, jeho právnemu nástupcovi alebo poistencovi najneskôr do 45 dní odo dňa márneho uplynutia lehoty na podanie nesúhlasného stanoviska voči oznámeniu o výsledku ročného zúčtovania poistného alebo doručenia nového oznámenia o výsledku ročného zúčtovania poistného. Do 31. decembra 2018 je zdravotná poisťovňa povinná oznámiť výsledok ročného zúčtovania poistného poistencom a platiteľom poistného, u ktorých výsledok ročného zúčtovania (preplatok alebo nedoplatok) nedosiahol najmenej 5 eur (tento rozdiel sa nevysporiadava).

Oslobodenie 13. a 14. platu od dane

19. 7. 2018 Od 1. mája 2018 nadobudol účinnosť zákon č. 63/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Súčasťou novely sú aj novo zavedené peňažné plnenia, ktoré môže zamestnávateľ poskytnúť za prácu - pri príležitosti obdobia letných dovoleniek - 13. plat a za prácu - pri príležitosti vianočných sviatkov - 14. plat, a to so špecifickým zvýhodnením vo vzťahu k plateniu poistného a s daňovým zvýhodnením.
V článku IV. zákona č. 63/2018 Z. z. je novelizovaný zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov. Touto novelou sa rozšíril okruh príjmov zo závislej činnosti oslobodených od dane. V § 5 ods. 7 zákona je od dane oslobodená:  podľa písm. n) suma peňažného plnenia podľa osobitných predpisov (peňažné plnenie za prácu alebo za plnenie služobných úloh poskytnuté pri príležitosti obdobia letných dovoleniek, tzv. 13. mzda) vyplatená v termíne podľa osobitných predpisov (v mesiaci jún príslušného kalendárneho roka) najviac 500 eur v úhrne od všetkých zamestnávateľov, ak suma vyplateného peňažného plnenia, na ktoré sa vzťahuje toto oslobodenie, je najmenej vo výške priemerného mesačného zárobku (funkčného platu) zamestnanca a pracovnoprávny (štátnozamestnanecký) vzťah zamestnanca u tohto zamestnávateľa k 30. aprílu príslušného kalendárneho roka trvá nepretržite aspoň 24 mesiacov; do základu dane (čiastkového základu dane) sa zahrnie len príjem prevyšujúci sumu, na ktorú sa vzťahuje oslobodenie. V súlade s prechodným ustanovením § 52zr ods. 1 zákona sa toto ustanovenie prvýkrát použije na peňažné plnenie vyplatené v mesiaci jún 2019.  podľa písm. o) suma peňažného plnenia podľa osobitných predpisov (peňažné plnenie za prácu alebo za plnenie služobných úloh poskytnutá pri príležitosti vianočných sviatkov, tzv. 14. mzda) vyplatená v termíne podľa osobitných predpisov (v mesiaci december príslušného kalendárneho roka) najviac 500 eur v úhrne od všetkých zamestnávateľov, ak suma vyplateného peňažného plnenia, na ktoré sa vzťahuje toto oslobodenie, je najmenej vo výške priemerného mesačného zárobku (funkčného platu) zamestnanca a pracovnoprávny (štátnozamestnanecký) vzťah zamestnanca u tohto zamestnávateľa k 31. októbru príslušného kalendárneho roka trvá nepretržite aspoň 48 mesiacov a za príslušné zdaňovacie obdobie bolo zamestnancovi vyplatené peňažné plnenie, na ktoré sa vzťahuje oslobodenie podľa písmena n); do základu dane (čiastkového základu dane) sa zahrnie len príjem prevyšujúci sumu, na ktorú sa vzťahuje oslobodenie. V súlade s § 52zr ods. 2 zákona sa toto ustanovenie prvýkrát použije na peňažné plnenie vyplatené zamestnancovi v mesiaci december 2018 za predpokladu, že v mesiaci jún 2018 bola zamestnancovi vyplatená aj tzv. 13. mzda najmenej vo výške priemerného mesačného zárobku (funkčného platu) zamestnanca. Aby tzv. 14. mzda bola oslobodená od dane, musia byť splnené tri podmienky: - táto mzda musí byť vyplatená najmenej vo výške priemerného mesačného zárobku zamestnanca - zamestnanec má k 31. októbru príslušného roka u rovnakého zamestnávateľa nepretržite odpracovaných aspoň 48 mesiacov - zamestnancovi bola vyplatená tzv. 13. mzda spĺňajúca podmienky pre oslobodenie podľa § 5 ods. 7 písm. n) zákona.

Životné minimum od 1. júla 2018

18. 7. 2018 Sumy životného minima sa upravujú vždy k 1. júlu bežného kalendárneho roka, pričom jednotlivé sumy životného minima ustanoví opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky podľa údajov zistených Štatistickým úradom SR, ktoré jeho úplné znenie vyhlási uverejnením v Zbierke zákonov SR.
V tomto roku k úprave súm životného minima došlo opatrením Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR č. 196/2018 Z. z., podľa ktorého sa za životné minimum fyzickej osoby alebo fyzických osôb, ktorých príjmy sa posudzujú spoločne sa v období od 1. júla 2018 do 30. júna 2019 považuje suma alebo úhrn súm  205,07 eura mesačne, ak ide o jednu plnoletú fyzickú osobu  143,06 eura mesačne, ak ide o ďalšiu spoločne posudzovanú plnoletú fyzickú osobu  93,61 eura mesačne, ak ide o zaopatrené neplnoleté dieťa alebo o nezaopatrené dieťa. Oproti predchádzajúcemu obdobiu (t.j. od 1. júla 2017 do 30. júna 2018) suma životného minima sa pre jednu plnoletú fyzickú osobu zvýšila zo sumy 199,48 eur na sumu 205,07 eur, t.j. o 2,803 %. Životné minimum pre jednu plnoletú fyzickú osobu je pomerne dôležitou referenčnou hodnotou z pohľadu zmeny iných veličín, nakoľko výška životného minima ovplyvňuje viaceré dávky a príspevky, ako napr. rodičovský príspevok, prídavok na dieťa, tzv. minimálne výživné na dieťa, daňový bonus, ale aj nezdaniteľné časti základu dane a podobne.
Zvýšenie sumy životného minima má nasledujúci dopad na iné veličiny: • rodičovský príspevok sa od 1. januára 2019 zvýši na sumu 220,70 eur, • prídavok na dieťa od 1. januára 2019 bude vyplácaný v sume 24,34 eur a príplatok k prídavku na dieťa v sume 11,41 eur, • od 1. júla 2018 je rodič, ktorému bola súdom uložená povinnosť platiť na dieťa minimálne výživné, povinný platiť výživné v sume 28,08 eur mesačne, • pre rok 2019 bude nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka predstavovať sumu 328,12 eur mesačne alebo sumu 3 937,35 eur ročne, • daňový bonus na jedno dieťa pre rok 2019 bude v sume 22,17 eur mesačne alebo v sume 266,04 eur ročne, • základ dane z príjmov fyzických osôb, po prekročení ktorého dochádza ku kráteniu ročnej nezdaniteľnej časti základu dane, predstavuje pre rok 2019 sumu 20 507 eur. Daň z príjmov sa nevyrubí a neplatí, ak celkové zdaniteľné príjmy daňovníka v roku 2019 nepresiahnu sumu 1 968,67 eur. Daň sa nevyrubí a neplatí, ak za rok 2019 nepresiahne sumu 17 eur.

Uplatnenie odvodovej úľavy u dôchodcov (dohodárov)

18. 7. 2018 Podľa § 227a zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení dôchodca v právnom vzťahu dohody má právo od 1. 7. 2018 určiť (zvýhodniť) dohodu, t.j. uplatniť si odvodovú úľavu, na základe ktorej nebude mať postavenie zamestnanca na účely dôchodkového poistenia, ak:
• mesačný príjem z ňou určenej (zvýhodnenej) dohody nepresiahne sumu 200 €, ak jej právny vzťah zakladá právo na pravidelný mesačný príjem alebo • ak priemerný mesačný príjem z ňou určenej (zvýhodnenej) dohody nepresiahne sumu 200 €, ak jej právny vzťah zakladá právo na nepravidelný príjem. V prípade ak mesačný príjem/priemerný mesačný príjem dohodára (poberateľa dôchodku) z určenej dohody za kalendárny mesiac presiahne 200 €, poistné na dôchodkové poistenie sa platí len z rozdielu medzi dosiahnutým príjmom a sumou 200 €. Dohodár (dôchodca), ktorý si uplatňuje odvodovú úľavu je povinný písomne informovať zamestnávateľa o uplatnení úľavy a takisto aj o skončení jej uplatňovania, a čestne vyhlásiť, že si odvodovú úľavu súčasne neuplatňuje u iného zamestnávateľa v tom istom kalendárnom mesiaci. Tlačivo s názvom Oznámenie a čestné vyhlásenie (odvodová úľava – DÔCHODCOVIA) na splnenie týchto povinností je predpísané ústredím Sociálnej poisťovne.
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Pankrác
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner