Daň zo sladených nealkoholických nápojov
20. 1. 2025
Cieľom nového zákona je zavedenie dane zo sladených nealkoholických nápojov, ktorej budú podliehať nealkoholické nápoje sladené cukrom alebo akýmikoľvek inými sladidlami.
Daň zo sladených nealkoholických nápojov predstavuje štandardný fiškálny nástroj zavedený aj v rámci iných členských štátov Európskej únie a mnohých ďalších krajín sveta, ktorým je možné regulovať spotrebu negatívnych externalít, v tomto prípade sladených nealkoholických nápojov. Zdanenie sladených nealkoholických nápojov odporúča aj Svetová zdravotnícka organizácia (WHO).
Vzhľadom na vysoký deficit verejných financií a enormné zadlženie Slovenska je zákon súčasťou súboru konsolidačných opatrení, realizáciou ktorých sa zabezpečia dodatočné príjmy štátneho rozpočtu, čo prispeje k stabilizácii verejných financií a k eliminácii negatívnych vplyvov na vývoj hospodárenia Slovenskej republiky.
Daň zo sladených nealkoholických nápojov má mať charakter nepriamej dane zo spotreby a budú ju v zásade vyberať a platiť do štátneho rozpočtu podnikateľské subjekty uskutočňujúce prvé dodanie sladeného nealkoholického nápoja v tuzemsku, ktoré ju vyberú v cene sladeného nealkoholického nápoja. Ustanovilo sa zdaňovať prvé dodanie sladeného nealkoholického nápoja v tuzemsku, nakoľko z možných alternatívnych riešení umožňuje tento systém najlepší možný spôsob zohľadnenia cash flow dotknutých platiteľov dane. V prípade, že by zdanenie prvého dodania sladeného nealkoholického nápoja, ktorý bol nadobudnutý zo zahraničia, bolo pre platiteľa dane problematické, zákon ustanovuje možnosť rozhodnúť sa, že bude uplatňovať vznik daňovej povinnosti dňom uskutočnenia nadobudnutia nápoja zo zahraničia.
Nový zákon, okrem vymedzenia pojmov, ustanovuje základné náležitosti obdobne ako iné zákony upravujúce nepriame dane, ako napríklad predmet dane, platiteľ dane, základ dane, sadzby dane, vznik daňovej povinnosti, zdaňovacie obdobie, daňové priznanie alebo vrátenie dane.
V súvislosti s novým zákonom sa mení aj zákon č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov a upravuje sa Daňový poriadok, nakoľko na správu tejto dane sa použije Daňový poriadok.
K
eKasa má znížiť daňové podvody, daniari budú mať prehľad o bločkoch
9. 9. 2018
Od apríla budúceho roka by mali všetky hotely, reštaurácie, kaviarne a čerpacie stanice na Slovensku používať registračné pokladnice s online napojením na portál finančnej správy. Od júla 2019 sa má táto povinnosť dotknúť všetkých ostatných podnikateľských subjektov v maloobchode. Ide o tzv. projekt e-Kasa, ktorý pripravilo Ministerstvo financií (MF) SR. „Elektronizácia pokladníc je súčasťou opatrení boja proti daňovým podvodom na dani z pridanej hodnoty (DPH), ako aj dani z príjmu právnických osôb.
Dôvodom zavedenia e-Kasy je omnoho vyššia medzera v sektore finálnej spotreby, ako je priemerná daňová medzera na DPH v krajine,“ skonštatoval na štvrtkovej tlačovej konferencii prezident finančnej správy František Imrecze. Daňová medzera v absolútnom vyjadrení podľa jeho slov predstavuje 491 miliónov eur v sektore maloobchodu a tržieb a tvorí celkovo jednu tretinu daňovej medzery na Slovensku. „Daňová medzera je dnes niekde na úrovni 1,5 miliardy eur na DPH a z toho tretina je v maloobchode a v sektore služieb,“ vyčíslil Imrecze. Podľa jeho slov sa podvody na registračných pokladniciach stávali čoraz sofistikovanejšími, kontroly napríklad odhalili falošné bločky na trhu alebo rôzne zásahy do pokladníc. „Jediná efektívna cesta, ako podvody s registračnými pokladnicami eliminovať, je ich ‚onlinizácia‘, teda pripojenie na finančnú správu,“ uviedol Imrecze. E-kasa bude v praxi znamenať, že finančná správa bude mať o každom nákupe, respektíve transakcii, informáciu okamžite, pretože každý vydaný doklad bude evidovaný na centrálnom úložisku e-Kasa. Daniari si od tohto opatrenia sľubujú zníženie daňovej medzery na DPH v hoteloch, reštauráciách, v službách a maloobchode. Podmienkou zavedenia e-Kasy bude internetové pripojenie, prostredníctvom ktorého sa informácie budú odosielať na centrálne úložisko finančnej správy. Zákazníkom systém umožní overenie pravosti pokladničných dokladov v reálnom čase. Pre finančnú správu bude predstavovať ďalší efektívny nástroj v boji proti daňovým podvodom. „Veríme, že projekt e-Kasa prispeje k eliminovaniu veľkého počtu podvodov,“ dodal Imrecze. Celkové náklady na zavedenie nového systému majú štát stáť 18 miliónov eur.
(Zdroj: spravy.pravda.sk)
Mzdy v Česku vzrástli v 2. kvartáli takmer o desatinu
7. 9. 2018
Priemerné mzdy v Českej republike opäť výrazne vzrástli. V 2. kvartáli vyskočili na takmer 32.000 Kč a tempom svojho rastu výrazne prevýšili infláciu.
Vyplýva to z čerstvých údajov Českého štatistického úradu (ČSÚ). Ako uviedol server iDNES.cz, v 2. štvrťroku sa mzdy v Česku zvýšili na 31.851 Kč (1236,98 eura), čo predstavuje medziročný rast na úrovni 8,6 %. Vlani v tomto období dosahovala priemerná mzda v Česku o 2515 Kč menej. Reálne, teda pri zohľadnení vplyvu inflácie, vzrástli mzdy v ČR o 6,2 % a v porovnaní s 1. štvrťrokom sa zvýšili o 2 %. Ešte rýchlejšie rástol medián miezd, teda prostredná hodnota, ktorá nezahrňuje extrémne vysoké a extrémne nízke mzdy. Zvýšil sa o 9,4 % na 27.236 Kč. Ako dodal ČSÚ, okolo 80 % zamestnancov poberalo mzdu medzi 12.725 Kč a 51.576 Kč.
Rodičovský príspevok
3. 9. 2018
Novým opatrením č. 231/2018 Z. z. o ustanovení sumy rodičovského príspevku, sa mení jeho výška s účinnosťou od 1. 1. 2019.
Suma rodičovského príspevku podľa § 4 ods. 1 zákona, upravená podľa § 4 ods. 6 zákona, je 220,70 eura. Zrušuje sa opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 233/2017 Z. z. o ustanovení sumy rodičovského príspevku.
Prídavok na dieťa a príplatok k prídavku na dieťa
3. 9. 2018
Dňa 25. júla 2018 bolo schválené nové opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave súm prídavku na dieťa a príplatku k prídavku na dieťa, v zbierke vyšlo pod č. 232/2018 Z. z.
Sumy prídavku na dieťa a príplatku k prídavku na dieťa, upravené podľa § 8 ods. 4 zákona č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení zákona č. 554/2008 Z. z., sa ustanovujú takto:
a) suma podľa § 8 ods. 1 zákona je 24,34 eura,
b) suma podľa § 8 ods. 2 zákona je 11,41 eura.
Zrušuje sa opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 450/2013 Z. z. o úprave súm prídavku na dieťa a príplatku k prídavku na dieťa. Toto opatrenie nadobúda účinnosť 1. januára 2019.