Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Sláva a peniaze...

Cieľ musí človek poznať skôr ako trasu. (Jean Paul)

Kríza je produktívny stav. Človek z nej musí odstrániť iba príchuť katastrofy. (Max Frisch)

Tri popoludní je už buď príliš neskoro, alebo príliš zavčasu na čokoľvek, čo chceš urobiť. (Franklin)

(Myšlienky bez cla)
Mnoho je na svete mocného...

Kto chce dôjsť k cieľu, ktorý si stanovil, nech neblúdi po mnohých cestách, ale nech sleduje cestu jedinú. (Seneca)

Učme sa krotiť záľubu v prepychu a túžbu po sláve, pestovať v sebe striedmosť, mierniť hnev, pozerať sa na vlastnú chudobu kľudným zrakom a žiadať bohatstvo skôr od seba, ako od šťasteny. (Seneca)

Viac nás ničí vlastné pochlebníctvo, ako cudzie. (Seneca)

(Myšlienky bez cla)
Svetlá budúcnosť

Slovenský slord sa rozčuľuje: „A berte na vedomie, doktorko, že len čo sa postavím na nohy, nájdem si iného osobného lekára!“ „Ale prečo, vaše slordstvo_“ „Môjmu sluhovi Ďurovi ste na angínu predpísali tie isté lieky ako mne!“

Storočného slovenského slorda sa pýtajú na jeho záľuby. „Ženy a poľovačky.“ „A na čo najradšej poľujete?“ „No predsa na ženy.“

Štyria slordi pravidelne kažý štvrtok hrávajú v klube bridž. Až raz namiesto slorda Cesnacka príde jeho sluha Ďuro s odkazom: „Jeho slordstvo má dámsku návštevu. Odkazuje vám, že ak bude môcť, tak nepríde, a ak nebude môcť, tak príde.“

(Myšlienky bez cla)
Láska a sex

Bohužiaľ, dnes - po prvýkrát v histórii ľudstva - je sex pre človeka nebezpečnejší ako cigaretka potom.

Včera platilo, že poriadny muž nerobí nič polovičato - dnes nestačí, ani keď to robí naplno!

Geniálne je to, čo dokáže zmeniť malé na veľké bez pridávania hmoty zvonku.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)

Daň zo sladených nealkoholických nápojov

20. 1. 2025 Cieľom nového zákona je zavedenie dane zo sladených nealkoholických nápojov, ktorej budú podliehať nealkoholické nápoje sladené cukrom alebo akýmikoľvek inými sladidlami.
Daň zo sladených nealkoholických nápojov predstavuje štandardný fiškálny nástroj zavedený aj v rámci iných členských štátov Európskej únie a mnohých ďalších krajín sveta, ktorým je možné regulovať spotrebu negatívnych externalít, v tomto prípade sladených nealkoholických nápojov. Zdanenie sladených nealkoholických nápojov odporúča aj Svetová zdravotnícka organizácia (WHO).
Vzhľadom na vysoký deficit verejných financií a enormné zadlženie Slovenska je zákon súčasťou súboru konsolidačných opatrení, realizáciou ktorých sa zabezpečia dodatočné príjmy štátneho rozpočtu, čo prispeje k stabilizácii verejných financií a k eliminácii negatívnych vplyvov na vývoj hospodárenia Slovenskej republiky.
Daň zo sladených nealkoholických nápojov má mať charakter nepriamej dane zo spotreby a budú ju v zásade vyberať a platiť do štátneho rozpočtu podnikateľské subjekty uskutočňujúce prvé dodanie sladeného nealkoholického nápoja v tuzemsku, ktoré ju vyberú v cene sladeného nealkoholického nápoja. Ustanovilo sa zdaňovať prvé dodanie sladeného nealkoholického nápoja v tuzemsku, nakoľko z možných alternatívnych riešení umožňuje tento systém najlepší možný spôsob zohľadnenia cash flow dotknutých platiteľov dane. V prípade, že by zdanenie prvého dodania sladeného nealkoholického nápoja, ktorý bol nadobudnutý zo zahraničia, bolo pre platiteľa dane problematické, zákon ustanovuje možnosť rozhodnúť sa, že bude uplatňovať vznik daňovej povinnosti dňom uskutočnenia nadobudnutia nápoja zo zahraničia.
Nový zákon, okrem vymedzenia pojmov, ustanovuje základné náležitosti obdobne ako iné zákony upravujúce nepriame dane, ako napríklad predmet dane, platiteľ dane, základ dane, sadzby dane, vznik daňovej povinnosti, zdaňovacie obdobie, daňové priznanie alebo vrátenie dane.
V súvislosti s novým zákonom sa mení aj zákon č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov a upravuje sa Daňový poriadok, nakoľko na správu tejto dane sa použije Daňový poriadok.
K

Povinnosti pri ukončení podnikania

13. 1. 2009 Ukončiť podnikanie nie je zložité. Dôležité je dodržať zákonom stanovené termíny a informovať príslušné úrady.
Ukončenie podnikania  však  neznamená, že podnikateľ neručí za škodu, ktorú v čase podnikania spôsobil. Preto by mal dodržať určité povinnosti.
Povinnosti pri ukončení podnikania:
pre živnostníka

- odhlásiť sa zo živnostenského úradu
- odhlásiť z daňového úradu – daňovú povinnosť, DPH, urobiť posledné daňové priznanie
- odhlásiť sa zo zdravotnej poisťovne
- odhlásiť sa zo Sociálnej poisťovne pre právnickú osobu
- odhlásiť svojich zamestnancov zo zdravotnej a Sociálnej poisťovne
- odhlásiť z daňového úradu - daň zo miezd, DPH, daňovú povinnosť, urobiť posledné daňové priznanie
- požiadanie o vymazanie z obchodného registra
(Zdroj: HNONLINE)

Pri príkazoch na úhradu pozor na zmenu meny

13. 1. 2009 Pri prevode peňazí z účtu napríklad prostredníctvom príkazu na úhradu môže dôjsť k omylu a občan či podnikateľ namiesto 1000 Sk uhradí 1000 eur, t. j. 30 126 Sk. Každý, kto prijal takúto sumu by mal peniaze ihneď vrátiť.
Ak tak neurobí, dopúšťa sa podľa Občianskeho zákonníka bezdôvodného obohatenia.
Občania sa v týchto prípadoch môžu obrátiť na súd a žiadať vydanie omylom vyplatených peňazí.   Poškodení môžu podať na súde návrh na vydanie platobného rozkazu. Podanie návrhu je veľmi jednoduché. Stačí správne vyplniť tlačivo, zaplatiť poplatok a splniť ostatné zákonné podmienky. Súd vydá platobný rozkaz najneskôr do desiatich pracovných dní. Vzor tlačiva na vydanie platobného rozkazu je možné nájsť na internetovej stránke Ministerstva spravodlivosti SR.
(Zdroj: TASR)

Zlepšenie dostupnosti úverov pre podnikateľskú sféru

12. 1. 2009 Projekt ministerstva financií pripravovaný v spolupráci s komerčnými bankami a so štátnymi finančnými ústavmi na zlepšenie dostupnosti úverov pre podnikateľskú sféru je už na spadnutie. Podrobnosti budú zverejnené 15. januára.
Základom projektu je spolupráca medzi Slovenskou záročnou rozvojovou bankou (SZRB) a komerčnými bankami.  Zástupcovia bánk potvrdili, že nepôjde o žiadny experiment, ale o odskúšané a overené kroky, zaručujúce životaschopnosť projektu. SZRB nepredpokladá kroky, ktoré by boli za hranicou únosného ručenia za riziká.
(Zdroj: AKTUÁLNE)

Kríza je príležitosťou pre výnimočných alebo podnikateľské desatoro

12. 1. 2009 Kríza raz skončí a biznis pôjde ďalej. Požiadavky na manažérov by sa dali zhrnúť do podnikateľského desatora.
Podnikateľské desatoro riadenia firmy nielen v čase krízy:
1.  Analyzovať: Ako na tom sme?
2.  Výkonnosť - konať rázne, ale na základe spoľahlivých informácií.
3.  Náklady treba riadiť, nielen znižovať.
4.  Hotovosť, hotovosť, hotovosť...
5.  Uvažovať dlhodobo, kríza sa raz skončí.
6.  Pripraviť sa na možné riziká.
7.  Nezabúdať na daňové dôsledky.
8.  Komunikovať.
9.  Pýtať sa: Kde vziať financie?
10. Uvedomiť si hodnotu svojich ľudí. Možné rady pre manažérov, ekonómov a majiteľov
Manažéri by si v období ekonomickej recesie mali urobiť analýzu toho, čo sa v ich okolí, ale predovšetkým vo vnútri vlastných firiem deje.  Takáto analýza väčšinou ukáže potrebu najsledujúcich krokov: 
- začať šetriť a zaangažovať do šetrenia každého (úspory sú na programe dňa)
- mierne ustúpiť od demokratických prístupov, trochu diktovať (autoritatívnejšie presadzovania menažérskych rozhodnutí zároveň  kladie vyššie nároky na  kvalitu týchto rozhodnutí)
- nerobiť  nepremyslené kroky (prepúšťanie či obmedzenie marketingových a komunikačných aktivít možno krátkodobo niečo ušetria, ale čoskoro si vynútia vyššie výdavky na nápravu škôd  akými sú zlá mienka o firme alebo sa firma z trhu "stratí") Šetriť niekedy znamená len znovu sa začať správať racionálne  (firmy si v dobrých časoch zvykli plytvať)
- dobrým indikátorom plytvania je aj prebytok "potrebných" elektronických manažérskych hračiek alebo farebná tlačiareň na každom stole
- firma dokáže často ušetriť až pätnásť percent nákladov bez toho, aby sa to výraznejšie podpísalo pod jej chodom
- začať treba s úsporami, pri ktorých netreba dlho čakať na efekt
- investície do drahých komplexných systémov informačných technológií sú zbytočné, ak firma reálne potrebuje iba čiastkový modul či konkrétnu funkcionalitu
 - ušetriť možno aj rozumnej obnove firemného autoparku (samozrejme jazdené autá nesmú byť žrútmi nákladov na servis či dokonca hrozbou pre bezpečnosť ľudí)
- racionálne treba zvažovať nevyhnutnosť výdavkov na cestovanie a ich výšku
- príležitosťou na ušetrenie je nákup (jednanie o množstvových zľavách, reálna potrebná úroveň zásob, optimum medzi plynulým zásobovaním výroby bez prestojov a čo najmenším množstvom zásob na sklade)
- zahrať na konkurenčnú strunu, napríklad pri nákupe služieb telekomunikačných operátorov, bánk či rôznych outsourcovaných služieb (jazykové preklady, externe nakupovaná doprava) Neunáhliť sa s prepúšťaním a zatváraním prevádzok - aktívne opatrenia
- Uchádzať sa o zákazky doteraz nedosiahnuteľných zákazníkov so zaujímavými ponukami
- Rozmýšľať nad výpredajmi  (každá zbytočná zľava znižuje návratnosť vložených finančných prostriedkov)
-  Zvažovať výhľad predaja v budúcnosti po jednorazovom veľkom predaji za znížené ceny (výpredaje môžu mať aj negatívny vplyv na vnímanie značky, ale môžu byť aj príležitosťou na získanie trhov, ktoré firma zatiaľ nezasiahla, ak sa im podarí  zľavy prezentovať ako zľavy uvádzacie
- Rozmýšľať nad technickou  realizáciou  výpredajov (krátkodobo vypredám a medzitým znížim výrobu)
- Sofistikovanejší predaj je v časoch poklesu dopytu vítaným, ak nie nevyhnutným zlepšením vo fungovaní firiem. Manažérska mantra roku 2009
- Ani najlepšie predaje a desiatky faktúr nepomôžu, ak nenasleduje úhrada kúpnej ceny
- Dôsledné riadenie pohľadávok v dobách nižšej ekonomickej aktivity nie je podmienkou        úspechu ale podmienkou prežitia firmy
- Úspora aj skrátenie doby splatnosti faktúr by malo byť skôr výsledkom systematickej snahy než náhlych rokovaní, keď už je zle. Daňové výdavky
- Maximálne využiť neumorené daňové straty
- Odpočty DPH
- Uplatniť v daňovom priznaní všetky odpočítateľné položky
- Analyzovať a sledovať transferové ceny v rámci skupiny
- Načas a riadne plniť všetky daňové a odvodové povinnosti a vyhnúť sa tak zbytočne vyhodeným peniazom za opravy, penále a pokuty. Drahé ľudské zdroje
- Zatrhnutie "darčekových" zamestnaneckých benefitov
- Zmrazenie rastu miezd
- Tragické rozhodnutia o prepúšťaní.
Prepustiť ľudí značí definitívne sa vzdať vzácneho aktíva. Možná panika a všeobecne zlá nálada vo firme i mimo nej spôsobí nenapraviteľné škody. Ak raz útlm pominie a firma bude znovu potrebovať viac ľudí, spomienka na prirýchly "vyhadzov" bude najmenší problém. Firmy oveľa viac zaťažia výdavky na nábor a školenie nových zamestnancov. Spôsoby ako sa vyrovnať s poklesom dopytu po produktoch firmy a tým aj ľudskej práci
- Najímanie kontraktných (dočasných) pracovníkov funguje aj naopak (môžeme ich v kríze prepustiť)
- Nesiahať na kmeňových zamestnancov:
- na dosiahnutie úspor  využívať možnosti v organizácii práce:  dôsledné  plánovanie fondu pracovného času, 
- cielene znižovať nasadenie ľudí v práci (skrátené úväzky alebo vypísanie celozávodnej dovolenky),
- dohoda na primeranom alebo aspoň určitom znížení miezd, 
- uvedomiť si, že aj ak sú ľudia doma a berú mzdu ak výroba stojí, firma šetrí na technických prevádzkových nákladoch Ak už treba prepúšťať, je potrebné pragmaticky určiť, bez ktorých ľudí sa firma zaobíde.
Jedno, hoci nie je jediné kritérium, môže byť porovnanie s podobnými firmami v odvetví. Ak má rovnaké oddelenie u konkurenta polovičný počet ľudí, môže to znamenať prezamestnanosť. V čase krízy je najviac príležitostí získať konkurenčnú výhodu
- Viac sa dá odpútať ak ostatní stagnujú alebo klesajú, než keď expandujú
- Výpredaje z opačnej strany
* nákup potrebného tovaru
* nákup veľkých podnikových aktív
* akvizície firiem v problémoch zo strany šťastnejších konkurentov
- Financovanie akvizičných projektov cez úvery 
* ak kupujúci dokážu získať zdroje, majú šancu kúpiť výhodne podniky, ich know-how či výrobné prevádzky
* šanca pre silných je vtedy, ak sa predávať musí
* prebrať firmu dovtedajšieho konkurenta môže priniesť nečakane vysoké zisky.
(Zdroj: TREND)
jún 2025
T po ut st št pi so ne
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
24 9 10 11 12 13 14 15
25 16 17 18 19 20 21 22
26 23 24 25 26 27 28 29
27 30 1 2 3 4 5 6
Dnes má meniny Xénia
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner