Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Murphy optimista

Ak nemáte na to, aby ste v tíme hrali prím, určite máte na to, aby ste ich deprimovali.

Ak ste sa sklamali v láske, skúste to s kartami. Ak ani v kartách nebudete mať šťastie, skúste borovičku – tá ešte nikdy nesklamala.

Ak ste si otvorili hubu na nesprávnom mieste a dostali ste po nej, skúste vymeniť miesto alebo hubu.

(Murphyho zákonník)
Žiadna správa nie je iba dobrá

Ani tá najväčšia kopa poloprávd nikdy nedá celú pravdu.

Miesto, z ktorého sa najlepšie kibicuje, je vždy hráčovi za chrbtom.

Často je lepšie nič nevedieť a vždy je rozumnejšie nič nehovoriť.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Bezproblémové riadenie - IV. večer

Ťažkú úlohu zver lenivcovi, on určite vymyslí najjednoduchšie riešenie.

Pod tlakom vonkajších okolností sa môže aj zo všeobecne neschopnej osoby stať osoba schopná.

V hierarchických organizáciách je jediná užitočná vedomosť to, kto na koho čo vie.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Murphy a šťastie

Na to, aby človek mal šťastie nestačí byť hlúpym.

Je lepšie byť bohatým než hlúpym.

Hlúposť je nevyliečiteľná choroba.

(Murphyho Zbierka zákonov)
O podnikateľoch

Keby človek dopredu vedel, ako to dopadne, život podnikateľa by bola jedna nekonečná nuda.

Nikdy nie je čas venovať sa veci poriadne, ale vždy je čas opäť a opäť sa k nej vracať.

Čakanie na šťastie sa líši od čakania na smrť len v tom, že smrti sa dočkáte skôr.

(Murphyho zákonník)

Daň zo sladených nealkoholických nápojov

20. 1. 2025 Cieľom nového zákona je zavedenie dane zo sladených nealkoholických nápojov, ktorej budú podliehať nealkoholické nápoje sladené cukrom alebo akýmikoľvek inými sladidlami.
Daň zo sladených nealkoholických nápojov predstavuje štandardný fiškálny nástroj zavedený aj v rámci iných členských štátov Európskej únie a mnohých ďalších krajín sveta, ktorým je možné regulovať spotrebu negatívnych externalít, v tomto prípade sladených nealkoholických nápojov. Zdanenie sladených nealkoholických nápojov odporúča aj Svetová zdravotnícka organizácia (WHO).
Vzhľadom na vysoký deficit verejných financií a enormné zadlženie Slovenska je zákon súčasťou súboru konsolidačných opatrení, realizáciou ktorých sa zabezpečia dodatočné príjmy štátneho rozpočtu, čo prispeje k stabilizácii verejných financií a k eliminácii negatívnych vplyvov na vývoj hospodárenia Slovenskej republiky.
Daň zo sladených nealkoholických nápojov má mať charakter nepriamej dane zo spotreby a budú ju v zásade vyberať a platiť do štátneho rozpočtu podnikateľské subjekty uskutočňujúce prvé dodanie sladeného nealkoholického nápoja v tuzemsku, ktoré ju vyberú v cene sladeného nealkoholického nápoja. Ustanovilo sa zdaňovať prvé dodanie sladeného nealkoholického nápoja v tuzemsku, nakoľko z možných alternatívnych riešení umožňuje tento systém najlepší možný spôsob zohľadnenia cash flow dotknutých platiteľov dane. V prípade, že by zdanenie prvého dodania sladeného nealkoholického nápoja, ktorý bol nadobudnutý zo zahraničia, bolo pre platiteľa dane problematické, zákon ustanovuje možnosť rozhodnúť sa, že bude uplatňovať vznik daňovej povinnosti dňom uskutočnenia nadobudnutia nápoja zo zahraničia.
Nový zákon, okrem vymedzenia pojmov, ustanovuje základné náležitosti obdobne ako iné zákony upravujúce nepriame dane, ako napríklad predmet dane, platiteľ dane, základ dane, sadzby dane, vznik daňovej povinnosti, zdaňovacie obdobie, daňové priznanie alebo vrátenie dane.
V súvislosti s novým zákonom sa mení aj zákon č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov a upravuje sa Daňový poriadok, nakoľko na správu tejto dane sa použije Daňový poriadok.
K

Najviac nezamestnaných je vo veku 20 až 29 rokov

10. 8. 2009 Úrady práce a sociálnych vecí ku koncu júna tohto roka evidovali najviac nezamestnaných vo veku od 20 do 29 rokov.



Išlo takmer o 99,3 tisíc osôb. Najpočetnejšou druhou  skupinou ľudí bez práce boli osoby vo veku od 30 do 39 rokov, a to v počte 81,4 tisíc.  Úrady práce zaznamenali vo veku 40 až 49 rokov   ku koncu prvého polroka 78,5 tis. uchádzačov o zamestnanie a vo veku 50 až 59 rokov nemalo prácu 77,4 tis. nezamestnaných.  Vo veku do 19 roov sa do kategórie nezamestnaných  zaradilo vyše 6 tis. osôb a vo veku nad 60 rokov išlo takmer o 6 tis. ľudí bez práce. Vyplynulo  to z podrobných štvrťročných štatistík o nezamestnanosti na Slovensku, ktoré zverejnilo Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
V prešovskom a košickom kraji je najviac nezamestnaných mladých ľudí vo veku od 20 do 29 rokov.  Vo svojej evidencii úrady práce v prešovskom kraji mali  ku koncu júna spolu 21,6 tis. nezamestnaných patriacich do tejto vekovej kategórie, v košickom kraji bolo v tomto veku evidovaných takmer 18,8 tis. nezamestnaných. Naopak, bez práce bolo ku koncu prvého polroka najmenej mladých ľudí v Bratislavskom, Trnavskom a Trenčianskom samosprávnom kraji. V bratislavskom kraji to bolo  4,3 tis nezamestnaných ľudí vo veku od 20 do 29 rokov, v trnavskom kraji bolo v tejto vekovej kategórii takmer 7,5 tis. nezamestnaných a v trenčianskom kraji takmer 8,6 tis. nezamestnaných.
Miera evidovanej nezamestnanosti na Slovensku medzimesačne vzrástla o 0,42 ku koncu júna na 11,81 %  percentuálneho bodu. Na Slovensku ide o najvyššiu mieru nezamestnanosti od januára 2006. Miera evidovanej nezamestnanosti sa medziročne minulý mesiac zvýšila o 4,39 percentuálneho bodu.  Ku koncu júna evidovali úrady práce 313 076 nezamestnaných, ktorí mohli okamžite nastúpiť do práce. Oproti koncu mája to bol  nárast o 11 205 osôb a medziročne je to nárast o 119 621 osôb.
Ku koncu minulého mesiaca predstavoval  celkový počet evidovaných uchádzačov o zamestnanie 348 628 osôb. Celkovo ide o medzimesačný nárast o 11 702 osôb a medziročné zvýšenie o 125 711 uchádzačov o zamestnanie. Miera nezamestnanosti počítaná z celkového počtu registrovaných uchádzačov o zamestnanie predstavovala na konci júna  13,16 %. Oproti koncu mája zvýšenie predstavovalo  0,45 percentuálneho bodu, v porovnaní s koncom júna minulého roka došlo k  nárastu o 4,62 percentuálneho bodu.
(Zdroj: HNONLINE)

Po voľbách sa pravdepodobne zvýšia dane

7. 8. 2009 Kríza sekajúca príjmy rozpočtu zrejme prinesú občanom Slovenska vyššie dane.



Po budúcoročných voľbách nová vláda  podľa Medzinárodného menového fondu bude musieť zrejme pristúpiť aj k vyššiemu zdaneniu príjmov.  Štát si inak neporadí  s hrozivo veľkou dierou vo verejných financiách.
Keďže priestor šetriť na strane výdavkov je obmedzený, pravdepodobne bude potrebné vyššie zdanenie príjmov. Uviedol to fond v správe, ktorú zverejnil po každoročných diskusiách so zástupcami slovenského ministerstva financií či centrálnej banke.
Podľa správy sa fond zhodol s ministrom financií, že v strednodobom horizonte si situácia zrejme vyžiada aj vyššiu daň z príjmov. V správe sa dodáva, že Slovensko v rámci európskej dvadsaťsedmičky patrí medzi krajiny s najnižším daňovým zaťažením.
Medzi riadkami sa v správe  píše, že vláda nemá v strednodobom horizonte nijaký plán, ako znižovať verejný schodok. Podľa správy bude potrebné takýto plán  prijať a robiť radikálne opatrenia na strane výdavkov alebo vyriešiť problém cez dane.
(Zdroj: PRAVDA)

Nárok na pomoc v hmotnej núdzi

6. 8. 2009 Kto môže získať peniaze napríklad z predaja auta, nárok na pomoc v hmotnej núdzi nemá.

V posledných dňoch úrady práce častejšie odpovedajú na otázky ľudí o tom, z čoho majú žiť, keď sa im skončí podpora. Ak si nenašli prácu za šesť mesiacov, keď dostávali polovicu svojho posledného platu, musia sa pripraviť na výrazné obmedzenie svojho rodinného rozpočtu. Mnohí z nich budú odkázaní na dávku v hmotnej núdzi. Požiadať však môžu aj o iné sociálne príspevky.
Rozumné je, keď sa ľudia prídu informovať o dávkach v hmotnej núdzi ešte počas poberania dávky v nezamestnanosti. Na odbore sociálnych vecí príslušného úradu podľa miesta bydliska poradia, kto a na aké dávky má nárok, prípadne urobia aj prepočet. Ak nárok na pomoc v hmotnej núdzi nezamestnanému nevznikne, zistí to ešte pred ukončením poberania dávky v nezamestnanosti. Z toho pre neho vyplýva, že si musí hľadať aj menej výhodnú prácu.
Ak nárok na dávky vznikne,  o každú z nich je potrebné požiadať na úrade práce.  Potrebné tlačivá sú k dispozícii na internetovej stránke Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny alebo na jednotlivých úradoch.  Okrem svojich údajov a údajov o príjme, je potrebné uviesť aj podrobnosti o manželovi, manželke, deťoch a majetku. Nárok na dávky totiž nevzniká napríklad vtedy, ak príjem máte pod stanovenou hranicou, no máte napríklad chalupu či auto, ktoré môžete predať. Podľa zákona nemožno od občana požadovať iba predaj alebo prenájom tej nehnuteľnosti, v ktorej trvale býva, pôdy, ktorú využíva pre svoju potrebu či hnuteľnej veci, ktorá tvorí nevyhnutné vybavenie domácnosti.
Úrady vyplácajú dávky mesačne pozadu, ale nevyplácajú  ich napríklad vtedy, ak ste v hmotnej núdzi v zahraničí.
Po skončení podpory je možné získať dávku v hmotnej núdzi. Poskytovanie tejto dávky je vysoko individuálne a závisí od celkovej rodinnej, príjmovej a majetkovej situácie žiadateľa.
Spoločne posudzované osoby, teda domácnosť alebo rodina majú na túto dávku nárok aj vtedy, keď je ich príjem dohromady pod hranicou životného minima a vlastným pričinením alebo vlastným majetkom si príjem nevedia zvýšiť.
Pre jednotlivca je výška dávky  58,43 €  mesačne, pre dvojicu s najviac štyrmi deťmi 150,04 €.
V hmotnej núdzi existuje nárok aj na ďalšie príspevky k základnej dávke. Domácnosť získa  pár eur mesačne,  ak ide o tehotnú ženu, o dieťa do jedného roka či dieťa v čase povinnej školskej dochádzky. Dvoma eurami mesačne štát prispeje aj na zdravotnú starostlivosť.
Aktivačný príspevok  63,07 € mesačne v hmotnej núdzi môže získať ten člen domácnosti, ktorý si zvyšuje kvalifikáciu formou externého štúdia, zúčastňuje sa na vzdelávaní a príprave pre trh práce, alebo sa zúčastňuje na vykonávaní menších obecných služieb. Ako príspevok na bývanie môže človek získať 52,12 a viac € mesačne ak je nájomcom, alebo vlastníkom a predloží doklad o zaplatení nákladov na bývanie za predchádzajúcich šesť po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov. Meškať však nesmie so splácaním doterajších nedoplatkov spojených s bývaním.
Ak príde o prácu len jeden člen domácnosti a rodina má vyšší príjem ako životné minimum, druhý člen domácnosti nárok na dávku v hmotnej núdzi pravdepodobne nezíska. Rodina môže spĺňať podmienky na priznanie dotácie na stravu alebo školské potreby pre deti aj vtedy, keď nárok na dávku v hmotnej núdzi nevznikne. Stačí, ak domácnosť splní podmienky na dávku v hmotnej núdzi len v jednom mesiaci a tieto dotácie môže využívať polovicu školského roka.
O dávky musí požiadať škola, obec alebo občianske združenie. Štát na stravu prispieva najviac jedno € na obed alebo 0,34 € na iné jedlo za deň, keď sa dieťa zúčastnilo na vyučovaní. Na školské potreby získa dieťa z rodiny, ktorá je  v hmotnej núdzi na celý školský rok dotáciu 33,19 €.
(Zdroj: HNONLINE)

Poistné na sociálne poistenie sa pravdepodobne meniť nebude

6. 8. 2009 Sadzby poistného na sociálne poistenie od začiatku budúceho roka by sa nemali meniť. Ministerstvo práce a sociálnych vecí pracuje síce na zmenách súvisiacich s harmonizáciou sadzieb poistného pre jednotlivé základné fondy sociálneho poistenia a rezervný fond solidarity. Tieto zmeny v sadzbách poistného by však nemali byť účinné od 1. januára 2010.

Agentúru SITA o tom informovala zástupkyňa  z mediálneho odboru rezortu práce a sociálnych vecí. Vláda sa vo svojom programovom vyhlásení zaviazala k tomu, že prijme opatrenia na zreálnenie a harmonizáciu sadzieb poistného pre jednotlivé základné fondy sociálneho poistenia a rezervný fond solidarity, a to v záujme ich vybilancovania.
Jednotlivé fondy sociálneho poistenia, ktoré spravuje Sociálna poisťovňa sú dlhodobo nevybilancované. Kým fond starobného poistenia je dlhodobo deficitný,  prebytky vykazuje fond poistenia v nezamestnanosti,  či fond nemocenského poistenia.  Prebytky v iných základných fondoch Sociálna  poisťovňa  každoročne presúva do starobného fondu. Vlani takto SP z iných základných fondov do starobného fondu presunula 398,32 mil. €, z toho 165,97 mil. € išlo z fondu poistenia v nezamestnanosti, 132,77 mil. € z fondu invalidného poistenia a 99,58 mil. € z fondu nemocenského poistenia.
(Zdroj: SME)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Júlia, Juliana
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner