Daň zo sladených nealkoholických nápojov
20. 1. 2025
Cieľom nového zákona je zavedenie dane zo sladených nealkoholických nápojov, ktorej budú podliehať nealkoholické nápoje sladené cukrom alebo akýmikoľvek inými sladidlami.
Daň zo sladených nealkoholických nápojov predstavuje štandardný fiškálny nástroj zavedený aj v rámci iných členských štátov Európskej únie a mnohých ďalších krajín sveta, ktorým je možné regulovať spotrebu negatívnych externalít, v tomto prípade sladených nealkoholických nápojov. Zdanenie sladených nealkoholických nápojov odporúča aj Svetová zdravotnícka organizácia (WHO).
Vzhľadom na vysoký deficit verejných financií a enormné zadlženie Slovenska je zákon súčasťou súboru konsolidačných opatrení, realizáciou ktorých sa zabezpečia dodatočné príjmy štátneho rozpočtu, čo prispeje k stabilizácii verejných financií a k eliminácii negatívnych vplyvov na vývoj hospodárenia Slovenskej republiky.
Daň zo sladených nealkoholických nápojov má mať charakter nepriamej dane zo spotreby a budú ju v zásade vyberať a platiť do štátneho rozpočtu podnikateľské subjekty uskutočňujúce prvé dodanie sladeného nealkoholického nápoja v tuzemsku, ktoré ju vyberú v cene sladeného nealkoholického nápoja. Ustanovilo sa zdaňovať prvé dodanie sladeného nealkoholického nápoja v tuzemsku, nakoľko z možných alternatívnych riešení umožňuje tento systém najlepší možný spôsob zohľadnenia cash flow dotknutých platiteľov dane. V prípade, že by zdanenie prvého dodania sladeného nealkoholického nápoja, ktorý bol nadobudnutý zo zahraničia, bolo pre platiteľa dane problematické, zákon ustanovuje možnosť rozhodnúť sa, že bude uplatňovať vznik daňovej povinnosti dňom uskutočnenia nadobudnutia nápoja zo zahraničia.
Nový zákon, okrem vymedzenia pojmov, ustanovuje základné náležitosti obdobne ako iné zákony upravujúce nepriame dane, ako napríklad predmet dane, platiteľ dane, základ dane, sadzby dane, vznik daňovej povinnosti, zdaňovacie obdobie, daňové priznanie alebo vrátenie dane.
V súvislosti s novým zákonom sa mení aj zákon č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov a upravuje sa Daňový poriadok, nakoľko na správu tejto dane sa použije Daňový poriadok.
K
Potvrdenie odkázanosti na sociálnu službu potrebuje od úradu aj smrteľne chorý človek
31. 5. 2010
Všetci občania, ktorí chcú ísť do domova sociálnych služieb, či už verejného alebo neverejného, potrebujú od úradu práce potvrdenie odkázanosti na tieto služby.
Tento postup pokladajú neverejní poskytovatelia služieb za zbytočný, pretože ľudí v niektorých prípadoch zbytočne zaťažuje a vyžaduje si množstvo papierovačiek a vybavovania.
Podľa šéfky Asociácie poskytovateľov sociálnych služieb (APSS) M. Dobrotkovej by takýto postup nemuseli absolvovať najmä dve skupiny ľudí. Jednak ide o samoplatcov a potom o ľudí, ktorí si vyžadujú paliatívnu starostlivosť, teda komplexnú opateru pred koncom života.
Zmenou účtovania ušetríte na daniach
18. 5. 2010
Po podaní daňového priznania a zaplatení dane v súčasnosti mnohí podnikatelia rozmýšľajú nad tým, či by nemali zmeniť spôsob účtovania. Cieľom je daňová optimalizácia - teda účtovať tak, aby ste daňovému úradu na daniach zaplatili na budúci rok čo najmenej.
Iné daňové nástroje môže použiť podnikateľ, ktorý vedie jednoduché účtovníctvo. Inak však bude postupovať pri podvojnom účtovníctve.
Jednoduché účtovníctvo zvládne aj šikovnejší podnikateľ. Podvojné účtovníctvo však umožňuje "kreatívnejšie“ pracovať s výsledkom hospodárenia.
V podvojnom účtovníctve musí podnikateľ časovo rozlišovať náklady a výnosy s obdobím, s ktorým súvisia. To znamená, že keď na konci roku zaplatí napríklad nájomné, alebo predplatné, poistku na nasledujúci rok, prostredníctvom účtov časového rozlíšenia sa mu tieto náklady aj prenesú do budúceho účtovného obdobia, s ktorým súvisia. V podvojnom účtovníctve tiež môže podnikateľ upraviť výsledok hospodárenia na verný obraz prostredníctvom rezerv.
Pri zmene účtovníctva dajte pozor na inventarizáciu
18. 5. 2010
Slovenská legislatíva dovoľuje podnikateľom využiť viacero druhov spracúvania účtovníctva, od využívania paušálnych výdavkov a daňovej
evidencia ako zjednodušených foriem evidencie, cez jednoduché účtovníctvo
až po podvojné účtovníctvo.Legislatíva zároveň určuje, kedy ktorý spôsob môžete alebo musíte využiť.
Prechod zo sústavy jednoduchého účtovníctva do sústavy podvojného účtovníctva je povinný, ak účtovná jednotka nespĺňa ustanovené podmienky na účtovanie v sústave jednoduchého účtovníctva. Uskutočňuje sa vždy len k prvému
dňu účtovného obdobia nasledujúceho po účtovnom období, v ktorom účtovnej jednotke nastali skutočnosti, ktoré sú dôvodom pre zmenu účtovnej sústavy. Prechod z jednej sústavy účtovníctva do druhej nie je potrebné hlásiť správcovi dane.
Podstatou uzávierkových prác je inventarizácia. Tá sa má vykonať dôsledne, pretože inventúrne súpisy a inventarizačný zápis budú spolu s účtovnými knihami jednoduchého účtovníctva podkladom, na základe ktorého sa budú otvárať účtovné knihy v podvojnom účtovníctve.
So znížením platu musíte súhlasiť
10. 5. 2010
Pracovná zmluva nie je podstatná len pri plate, ale aj pri benefitoch. Mzdu musíte dostať najmenej minimálnu, pôžitky vám môže firma škrtnúť úplne.
Prišla vám na účet nižšia výplata, ako ste boli zvyknutý? Nemali by ste sa uspokojiť s vysvetlením šéfa, že je kríza a firma musí šetriť. Pozrieť by ste sa mali do svojej pracovnej zmluvy, čo všetko vám za odvedenú prácu patrí a za akých podmienok.
Zmluvy sa síce v praxi od seba zásadne líšia, no najmenej by ste mali dostať 307 eur a 70 centov, čo je minimálna mzda.
Zamestnávateľ nemôže jednostranne zmeniť mzdu zamestnanca.
Každá zmena musí byť vyhotovená písomne, ústne dodatky neplatia. Poskytovanie odmien, prémií či nefinančných benefitov musí byť tiež upravené v zmluve.