Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Zákony života

Občas treba veciam trochu pomôcť a postrčiť ich, aby sa kazili rýchlejšie.

Ľudská predstavivosť má svoje hranice oveľa nižšie, ako sú hranice možností vecí kaziť sa.

Dajte veciam pokoj – ony samy vedia, kedy je najpríhodnejší čas na pokazenie!

(Murphyho zákonník)
Deti naše poklady

Móric sa vráti zo školy a chváli sa matke, že bude hrať divadlo. A akú úlohu ti pridelili? - pýta sa matka. – Budem manželom, hovorí hrdo Móric. Matke sa to však vôbec nepáči a prikazuje Móricovi: - Zajtra povedz učiteľke, aby ti dala úlohu, kde budeš aj hovoriť!

Učiteľka sa pýta v škole malého Móricka: - Móricko, vraj sa vám narodili dvojčatá. Je to pravda? Áno prosím, A už vieš, ako sa budú volať? Ocko povedal, že Himl a Hergot

Ak je mladosť chybou, tak sa jej veľmi skoro zbavíme. (Goethe)

(Zrnká úsmevu)
Dobrá rada stojí groš

Dobrá rada stojí groš. Dve dobré rady stoja za dva groše. A tri dobré rady? Za figu borovú.

S gordickým uzlom sa trápili mnohí – a nič. Až prišiel jeden, ktorý si nelámal hlavu hlúposťami a problém rozpletenia uzla zmietol zo sveta jednou ranou dobre nabrúseného meča. Zdá sa, že keby viacerí nasledovali jeho príklad, bol by život oveľa jednoduchší.

Ortodoxní veriaci nachytali nového rabína, ako sa na ulici rozpráva s krásnym mladých dievčaťom: - Takého rabína, čo má pletky s dievčatami, tu nepotrebujeme! – hovoria mu pobúrene. – Ale priatelia, - tíši ich rabín. – Je predsa lepšie rozprávať sa s dievčaťom a myslieť na Všemohúceho, ako modliť sa k Všemohúcemu a myslieť pritom na dievča!

(Zrnká úsmevu)

Daň z motorových vozidiel po novom

8. 11. 2020 Dlhodobým problémom dane z motorových vozidiel je v porovnaní s inými krajinami EÚ relatívne vysoké daňové zaťaženie vozidiel v kamiónovej a autobusovej doprave, a preto je opodstatnená zmena súčasného nastavenia sadzieb dane.
Návrh zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa vypracoval v súvislosti s požiadavkou autodopravcov na zníženie dane z motorových vozidiel. Cieľom zákona je tak zníženie daňového zaťaženia autodopravcov podnikajúcich v kamiónovej doprave a autobusovej doprave a posilniť ich konkurencieschopnosť s autodopravcami iných krajín. V tejto súvislosti sa odstráni podmienka „párovania“ vozidiel ťahač a náves v návesovej jazdnej súprave a priamo použije pre všetky ťahače a návesy nižšia ročná sadzba dane, než do akej by patrili podľa najvyššej prípustnej celkovej hmotnosti alebo celkovej hmotnosti uvedenej v doklade vozidla. Z tohto titulu sa na tento účel zavádza samostatná príloha č. 1a s aplikovaním sadzieb dane po automatickom zaradení všetkých vozidiel ťahač a náves do najbližšej nižšej ročnej sadzby dane. Uvedená zmena v porovnaní so súčasným systémom „párovania“ vozidiel v návesovej jazdnej súprave zvyšuje transparentnosť v spôsobe výpočtu daňovej povinnosti daňovníka, ako aj pri stanovovaní preddavkov na daň z motorových vozidiel.
Okrem zavedenia novej prílohy č. 1a s ročnými sadzbami pre vozidlá ťahač a náves, sa zavádzajú nové percentuálne zvýhodnenia ročnej sadzby dane pre všetky úžitkové vozidlá zaradené do kategórie M2, M3 a N3. Nové percentuálne zvýhodnenia ročných sadzieb daní sa pohybujú v rozmedzí od 50 % do 10 % s ohľadom na vek vozidla a sú uplatňované od prvého zaradenia vozidla do evidencie vozidiel do 156 kalendárnych mesiacov veku vozidla. Po uplynutí 156 kalendárnych mesiacov sa pre úžitkové vozidlá zaradené do kategórie M2, M3 a N3 bude uplatňovať ročná sadzba dane podľa prílohy č. 1 alebo prílohy č. 1a bez ďalšej zmeny sadzby dane z titulu veku vozidla. Úprava ročnej sadzby dane pre vozidlá kategórie O4 sa ustanovuje vo výške 60 % vždy bez ohľadu na vek vozidla.
Ďalej sa ustanovilo, aby sa ročné sadzby dane a úpravy ročnej sadzby dane uplatnili už na zdaňovacie obdobie roku 2020. Ministerstvo financií Slovenskej republiky na tento účel zverejní nový vzor daňového priznania, ktorý bude uverejnený na webovom sídle ministerstva.
K

Nezamestnaným rozhodnutie o zaradení do evidencie nahradí oznámenie

15. 4. 2013 Od 1. mája tohto roka budú žiadatelia o dávku v nezamestnanosti predkladať SP namiesto rozhodnutia o zaradení do evidencie uchádzačov o zamestnanie písomné oznámenie úradu práce o zaradení do tejto evidencie.
Klient sa zaradí do evidencie bez vydania rozhodnutia a občanovi túto skutočnosť úrad práce písomne oznámi listom. Legislatívna zmena sa dotkne aj zákona o sociálnom poistení, podľa ktorého postupuje SP pri rozhodovaní o nároku na dávku v nezamestnanosti. Do 30. apríla tohto roka sa za žiadosť o dávku v nezamestnanosti považuje rozhodnutie úradu práce, sociálnych vecí a rodiny o zaradení klienta do evidencie uchádzačov o zamestnanie. Od 1. mája 2013 sa za žiadosť bude považovať písomné oznámenie úradu práce o zaradení poistenca do tejto evidencie.

Ženy zarábajú o pätinu menej než muži

10. 4. 2013 Ženy musia v priemere pracovať o tri mesiace dlhšie, aby zarobili rovnakú mzdu ako muži.
Rozdiel medzi mužmi a ženami v priemere medzi hodinovou mzdou dosiahol v roku 2011 20,5 percenta. Ženy zarábajú zhruba o pätinu menej. Za posledných desať rokov sa rozdiel v platoch mužov a žien zmenšil o sedem percent. Rozdiely v praxi stále pretrvávajú aj napriek tomu, že ZP zakazuje diskrimináciu v odmeňovaní na základe pohlavia. Najväčšie rozdiely sú medzi vysokoškolsky vzdelanými ľuďmi vo vysokých pozíciách a najnižšie rozdiely v odmeňovaní sú na Slovensku medzi najmenej vzdelanými ľuďmi a pri nižších zárobkoch.

Daniari evidujú takmer 2 000 rizikových platiteľov DPH

10. 4. 2013 Na zozname platiteľov dane z pridanej hodnoty , u ktorých nastali dôvody na zrušenie registrácie, pribudlo ďalších 568 subjektov.
Finančné riaditeľstvo doplnilo na zoznam rizikových subjektov k 9. aprílu 74 fyzických a 494 právnických osôb. Celkovo tak daniari evidujú 1 970 subjektov, pričom celkový počet platcov DPH ku koncu marca dosahoval 197 087 daňovníkov. Celková výška nezaplatenej vlastnej daňovej povinnosti na DPH za nové subjekty dosahuje 6,41 mil. eur. Najvyšší nedoplatok predstavuje 233,97 tis. eur a priemerný nedoplatok je na úrovni 11,3 tis. eur.

Za chýbajúcu emisnú a technickú kontrolu - pokuta 332 eur

10. 4. 2013 Viac ako 150.000 vozidiel nemá v súčasnosti platnú technickú či emisnú kontrolu.
Ak OÚ pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie zistí, že majiteľ vozidla nemá platnú technickú či emisnú kontrolu, zašle mu oznámenie o začatí konania vo veci uloženia pokuty. Pokuta za chýbajúcu emisnú a technickú kontrolu je 332 eur. Pravidelnú technickú a emisnú kontrolu musí v presne stanovených lehotách absolvovať každé motorové vozidlo, ktoré je prihlásené do evidencie vozidiel. Táto povinnosť, ktorá vyplýva z predpisov EÚ, platí na Slovensku od 1.3.2005. Lehoty kontrol sa odvíjajú od dátumu prvej evidencie vozidiel.
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Blažena
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner