Aktivačné práce budú pomáhať adresne a účinne
23. 3. 2023
Od 1. apríla začne platiť v oblasti aktivačných prác zásadná legislatívna zmena. Cieľom rezortu práce, sociálnych vecí a rodiny je zlepšiť efektivitu a adresnosť pri používaní financií na aktivačné práce a zvýšiť motiváciu ľudí bez práce nájsť si zamestnanie.
Od apríla 2023 nadobudne účinnosť novela zákona číslo 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi. Kľúčovou zmenou je vypustenie paragrafu 12 odsek 3, písmeno b, body 5 a 6 z predmetného zákona, čo bude v praxi znamenať ukončenie jedného zo spôsobov, akým štát vypláca aktivačný príspevok nezamestnaným za vykonávanie aktivačných prác. Na základe tohto ustanovenia sa poskytuje príspevok ľuďom bez práce, ktorí poberajú dávku v hmotnej núdzi a ktorí vykonávajú menšie obecné služby, alebo dobrovoľnícku činnosť v rozsahu najmenej 64 hodín mesačne.
Aktivačné prace boli zavedené ešte v roku 2004. Majú pomáhať nezamestnaným, aby si zachovali pracovné návyky, zvýšili svoju šancu uplatniť sa na trhu práce, alebo sa mohli jednoduchšie zaradiť do projektov úradov práce na zlepšenie zamestnateľnosti. Takéto práce majú spravidla podobu jednoduchých prác, ktoré vykonáva nezamestnaný pre obce, za čo mu je vyplácaný aktivačný príspevok. Okrem spomínaného zákona o pomoci v hmotnej núdzi upravuje vyplácanie príspevkov aj zákon o službách zamestnanosti.
„Spôsob, akým sú aktivačné príspevky upravené v legislatíve a fakt, že ich upravujú dva zákony, vytvára priestor pre vytvorenie začarovaného „paragrafového“ kruhu, ktorý má negatívny dopad na nezamestnaných aj na štátny rozpočet. Jednoducho povedané, nezamestnaní môžu dookola preskakovať medzi dvoma paragrafmi celé roky tak, že reálne zostávajú bez stabilného zamestnania, dostávajú však aktivačný príspevok. Po poradách s kolegami z úradov práce a aj na základe ich zistení z praxe sme sa rozhodli v tom urobiť poriadok, zlepšiť skutočnú pomoc pre nezamestnaných a podporovať ľudí v nachádzaní si stabilnej práce s pravidelným príjmom,“ vysvetľuje dôvody legislatívnej zmeny minister práce, sociálnych vecí a rodiny. Dodáva, že rezort práce už má pripravenú náhradu za končiaci spôsob vyplácania aktivačných príspevkov.
B
(Zdroj: employment.gov.sk/sk)
Do povinnej elektronickej komunikácie pribudne 60-tisíc ľudí
29. 12. 2017
Daňovníci si plnenie povinností nechávajú na poslednú chvíľu. Finančná správa preto dočasne zvyšuje počet operátorov call centra, ktoré je vyťažené otázkami o povinnej elektronickej komunikácii. Tá je od 1. januára 2018 rozšírená o ďalších približne 60-tisíc právnických osôb.
Finančná správa zažíva podľa slov hovorkyne Ivany Skokanovej v posledných dňoch tohto roka nával. "Napríklad Daňový úrad Košice vybaví denne v priemere 200 klientov, ktorí sa zaujímajú o povinnú elektronickú komunikáciu. Podobná situácia panuje aj v call centre finančnej správy. Zamestnanci vybavia denne v priemere 500 telefonických hovorov a 80 e-mailových dopytov," opísala s tým, že k súčasným 360-tisíc povinne elektronicky komunikujúcim pribudne od januára 2018 ďalších 60-tisíc právnických osôb. Právnické osoby zapísané v obchodnom registri by sa mali zaregistrovať v dostatočnom predstihu predtým, ako budú podávať akékoľvek dokumenty finančnej správe v roku 2018. Daniari upozorňujú, že inak sa môže stať, že subjekt nebude môcť dokumenty podať elektronicky a zároveň nebude finančná správa môcť uznať už ani papierové podania. Informácie o registrácii a autorizácii používateľov elektronických služieb sú aj na internetovej stránke finančnej správy v samostatnej sekcii.
Odborníci kritizujú zdaňovanie digitálnych platforiem po novom
18. 12. 2017
Slovenská vláda zavádza od nového roku daň na digitálne platformy, ktoré u nás nemajú sídlo. Daňovú reformu predložil rezort financií ešte v polovici augusta s cieľom ochrániť štátnu pokladnicu pred daňovými únikmi. Týkať sa to bude predovšetkým spoločností, ktoré vykonávajú trvalé sprostredkovanie v oblasti dopravy a ubytovacích služieb, ako sú napríklad Booking.com či Uber. S týmito zmenami však nesúhlasí viacero zahraničných firiem, ktoré v tom vidia výrazné prekážky.
Medzinárodná nezisková členská organizácia Computer & Communications Industry Association a belgický Allied for Startup poslali slovenskému veľvyslancovi Petrovi Javorčíkovi v Bruseli pred týždňom list, v ktorom vyjadrujú nesúhlas so zmenou legislatívy. Podľa nich zmena predstavuje významnú bariéru pre začínajúcich podnikateľov v Európe. Ďalej dodávajú, že reformami porušujú zásadu teritoriality, slobodu poskytovania služieb a slobodu podnikania.
Konkurz a reštrukturalizácia po zmenách
11. 12. 2017
Novela zákona o konkurze a reštrukturalizácii nadobudne účinnosť 1. 1. 2018.
V súvislosti s opatreniami v Obchodnom zákonníku dochádza k najmä sprísneniu zodpovednosti za nepodanie návrhu na vyhlásenie konkurzu včas a postihnúť aj také prípady, v ktorých nedošlo, resp. ani nemohlo dôjsť k otvoreniu konkurzu (čo bol predpoklad na vyvodzovanie zodpovednosti), keďže dlžník bol vymazaný z Obchodného registra alebo konanie o návrhu na vyhlásenie konkurzu bolo zastavené pre nedostatok majetku dlžníka. Tiež sa riešia prípady svojvoľného popierania pohľadávok veriteľov v konkurze a zosúladil sa inštitút záverečného vyrovnania ziskov a strát s právnou úpravou podľa Občianskeho zákonníka.
Obchodný register prináša zmeny od januára ale i septembra 2018
11. 12. 2017
Pokiaľ ide o zavedenie povinnosti spoločností zúčastnených na zlúčení alebo splynutí dať vyhotoviť správu audítora o zistených skutočnostiach a uložiť ju do zbierky listín, dochádza k zmene pri preukazovaní ustanovenia do funkcie štatutárneho orgánu alebo jeho člena podpisovými vzormi s úradne osvedčeným podpisom v prítomnosti notára alebo povereného zamestnanca obce, ako aj k zmene pri preverovaní skutočností pred zápisom zmeny spoločníka do obchodného registra zo strany registrového súdu.