Záchranná zdravotná služba – nový systém
2. 4. 2025
Cieľom zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zavedenie zmien do systému záchrannej zdravotnej služby, ktoré ju stabilizujú a zároveň zabezpečia jej dostupnosť a efektivitu.
Všetky opatrenia majú za cieľ byť rozpočtovo neutrálne, respektíve, negenerujú dodatočné náklady nad rámec prirodzeného rastu z dôvodu inflácie a nárastu nákladov vyplývajúcich z platnej legislatívy ako napríklad platový automat. Systém záchrannej zdravotnej služby na Slovensku zohráva kľúčovú úlohu pri poskytovaní neodkladnej zdravotnej starostlivosti. Tento systém, ktorý zahŕňa operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby, záchrannú zdravotnú službu a urgentné príjmy nemocníc, je postavený na princípe dostupnosti a efektivity, aby mohol rýchlo a účinne zasahovať v situáciách, kde ide o záchranu života a zdravia. Avšak v posledných rokoch je tento systém pod neustále narastajúcim tlakom, ktorý spôsobuje jeho neudržateľnosť.
Hlavným dôvodom tohto stavu je neustále rastúci dopyt po záchrannej zdravotnej službe. Príčiny tohto nárastu sú rôznorodé a zahŕňajú starnutie populácie, nárast chronických ochorení, ale aj zhoršujúcu sa dostupnosť primárnej zdravotnej starostlivosti, ktorá spôsobuje, že mnohí pacienti vyhľadávajú pomoc priamo cez tiesňové linky. To vedie k preťaženiu operačného strediska záchrannej zdravotnej služby aj samotných posádok ambulancií záchrannej zdravotnej služby, ktoré sú nútené riešiť nielen skutočne kritické stavy, ale aj prípady, ktoré by inak mohli a mali byť riešené v ambulantnej sfére.
K tomuto problému sa pridávajú aj obmedzené zdroje, či už finančné, personálne alebo materiálne. S rastúcim dopytom nie je systém schopný zabezpečiť a financovať adekvátne množstvo ambulancií, zdravotníckeho personálu ani modernizáciu technického vybavenia. Nedostatok zdravotníkov vedie k preťaženiu existujúceho personálu, čo znižuje kvalitu poskytovanej starostlivosti a znižuje dostupnosť. Extrémne nízky záujem o špecializačné štúdium urgentnej medicíny a kritická situácia v zabezpečení lekárov v lekárskych ambulanciách vyžadujú okamžité kroky, bez ktorých hrozí neschopnosť poskytovateľov postaviť služby v niektorých regiónoch. Navyše, finančné zdroje, ktoré sú určené na fungovanie systému, sú často nedostatočné a nezodpovedajú skutočným potrebám rastúceho dopytu.
Tento stav jasne naznačoval, že bez zásadných zmien v záchrannej zdravotnej službe by sa systém stal dlhodobo neudržateľným. To ohrozuje nielen efektivitu zásahov, ale aj životy pacientov, ktorí sa na tento systém spoliehajú. Pretrvávajúce problémy si vyžadujú okamžitú pozornosť a zavedenie opatrení, ktoré by zabezpečili stabilitu a udržateľnosť systému v budúcnosti.
K
Kontrola hluku vo vonkajšom prostredí
2. 4. 2024
Cieľom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 2/2005 Z. z. o posudzovaní a kontrole hluku vo vonkajšom prostredí, je zmena ustanovenia termínovanej povinnosti predkladania akčného plánu a zosúladenie s európskou legislatívou.
Návrhom zákona sa predíde vzniku rozporu s európskou legislatívou a predĺži sa obdobie na vypracovanie a predloženie akčných plánov v štvrtom mapovanom kole z doposiaľ ustanoveného jedného roka na lehotu takmer dvoch rokov po vypracovaní a následnom odovzdaní strategických hlukových máp. Návrhom zákona sa termín predloženia akčných plánov štvrtého mapovaného kola zmení z 18. júla 2023 na 18. júla 2024.
K
Pripravuje sa návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o diaľničnej známke
2. 4. 2024
Cieľom návrhu zákona je zaviesť možnosť úhrady jednodňovej diaľničnej známky, ako aj vykonať legislatívno-technické úpravy v zákone o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií.
Spoplatnenie diaľničných úsekov pre osobné motorové vozidlá je zabezpečované formou úhrady diaľničnej známky s platnosťou na kalendárny rok, 365 dní, 30 dní alebo 10 dní. Smernica EP a Rady (EÚ) 2022/362 s cieľom umožniť vyššiu mieru flexibility pre motoristov v rámci užívania spoplatnenej cestnej infraštruktúry ustanovuje, že členský štát zavedie možnosť úhrady tohto užívateľského poplatku aj na deň.
L
Odchod z práce ako nový národný šport? Firmám miznú stovky ľudí
28. 3. 2024
V posledných mesiacoch roka 2022 sa vtedajšiemu ministrovi práce Milanovi Krajniakovi podarilo uspieť v parlamente s jeho veľkým zákonom. Ten okrem iného hovoril aj o predčasnej penzii, o ktorú je možné požiadať už po odpracovaní 40 rokov. Kým zamestnanci novú zmenu uvítali, firmám sa spustil kolotoč na personálnych oddeleniach.
Väčšina slovenských firiem a podnikov sa sťažuje, že im chýbajú zamestnanci. Dôvod je dlhodobejší a súvisí napríklad s demografiou či so starnutím obyvateľstva. No zmena zákona o predčasných penziách sa stala pomyselnou rozbuškou. Z tisícov zamestnancov sa zrazu stali seniori.
Napríklad ľudia, ktorí začali pracovať v 18 rokoch, môžu ísť vďaka úprave zákona do penzie už v 58 rokoch. A mnohí túto ponuku aj využili, keďže sa obávali, že vláda by zmenila nastavenie pravidiel. Vo výsledku sa dvere do dôchodku otvorili širšej skupine ľudí. V minulosti sa skorším seniorom mohol človek stať maximálne dva roky pred dovŕšením dôchodkového veku...
B
Bitcoin nemá strop, o polstoročie môže pohltiť tradičný finančný svet
28. 3. 2024
Kryptomeny sú produktom slobodného sveta a čiastočne aj revoltou voči tradičným peniazom, ktoré nahlodáva inflácia. Reagujú kryptomeny na vývoj ekonomických fundamentov a prečo?
Ja by som odpovedal na prvú časť otázky, že kryptomeny sú revoltou. Ono je to tak, že keď sa niečo deje v ekonomickej a finančnej oblasti, tak najprv je tu nejaký stav, potom antitéza a aby sa to mohlo dať dokopy, tak prichádza syntéza. A toto sa deje práve teraz. Kryptomeny už nie sú len revoltou, ale súčasťou spoločnej reality finančného sveta.
Vidíme tu prienik tradičných foriem peňazí a kryptoaktív do jedného, a to je rozhodne veľmi pozitívny vývoj. A kryptomeny reagujú na vývoj ekonomických fundamentov a reagovali na to aj predtým skôr ako rizikové aktívum. No teraz sa v prípade kryptomien prejavujú aj ich vlastné fundamenty ako nezávislosť, motivácia ľudí ich nakupovať z dôvodov, že sú nezávislé a nezničiteľné a v mnohých krajinách sveta sú dostupnejšie ako bankové peniaze.
Aká je súvislosť napríklad s infláciou, keď kryptomeny reagovali poklesom z cyklických výšin na posledné údaje o americkej inflácii a možno to súvisí s tým, kedy klesnú úrokové sadzby, ktoré centrálne banky zvýšili na dekádne maximá?
Kryptoaktíva, no obzvlášť bitcoin a ether, majú v sebe dve kapitálové vrstvy. Jedna, ktorá sa zaoberá ich vlastnou investičnou tézou, čím bude bitcoin a ethereum o desať rokov a aké sú ich vlastné výhody. A vo vnútri sú to oveľa stabilnejšie peniaze.
No je tam aj druhá vrstva rizikových peňazí, ktoré pritekajú práve vtedy, keď sa fundamenty zlepšujú a zvyšuje sa dostupnosť peňazí. No a práve tie v minulosti výrazne prevyšovali tú prvú vrstvu, a preto tam bola taká vysoká volatilita ako pri rizikových aktívach. V súčasnosti sa ten pomer vyrovnáva. No keď príde k raketovému nárastu, ku ktorému čiastočne už došlo, tak ten vždy priťahuje rizikový kapitál. No a ten je, samozrejme, vrtkavý...
B