Príspevky „Prvá pomoc“ počas pandémie
5. 3. 2021
V súvislosti s koronakrízou štát poskytuje podnikateľom rôzne formy pomoci vo forme príspevkov, a to zamestnávateľom, ktorí museli svoje prevádzky zatvoriť alebo obmedziť svoju činnosť; SZČO, ktorým poklesli tržby alebo museli svoje prevádzky zatvoriť; zamestnávateľom (vrátane SZČO, ktoré sú zamestnávateľmi), aby udržali pracovné miesta aj v prípade prerušenia alebo obmedzenia svojej činnosti počas vyhlásenej mimoriadnej situácie; SZČO a jednoosobovým s.r.o., ktoré nemali, resp. nemajú príjem z podnikania.
Štát poskytuje aj príspevok, resp. dotáciu na nájomné. K žiadosti o dotáciu na nájomné vydalo Ministerstvo hospodárstva SR príručku „Dotácia na nájomné v kocke“, v ktorej prináša možnosť získania dotácie na úhradu nájomného pre prípady, kedy bolo užívanie predmetu nájmu znemožnené v dôsledku opatrení v súvislosti so zamedzením šírenia pandémie COVID-19, alebo bolo podstatne obmedzené zákazom prítomnosti verejnosti. Cieľom tejto príručky je poskytnúť prenajímateľovi a nájomcovi spoľahlivú orientáciu v pravidlách a podmienkach pre získanie dotácie, ale aj praktické príklady výpočtu dotácie.
Oprávneným žiadateľom je nájomca, ktorý žiadosť predkladá prostredníctvom prenajímateľa a na jeho účet. Možnosť získania dotácie sa za rovnakých podmienok vzťahuje aj na podnájomný vzťah.
Prenajímateľom môže byť
a) fyzická osoba - nepodnikateľ,
b) fyzická osoba - podnikateľ,
c) právnická osoba – nepodnikateľ (napr. občianske združenie), vrátane verejnoprávnych inštitúcií a iných právnických osôb zriadených zákonom,
d) právnická osoba - podnikateľ.
Žiadosť o dotáciu podpísaná kvalifikovaným elektronickým podpisom nájomcu a prenajímateľa, má rovnaké účinky ako dohoda o poskytnutí zľavy z nájomného a zrieknutí sa plnenia z dotácie na nájomné nájomcom v prospech prenajímateľa. Výška dotácie je v rovnakej výške, v akej bude nájomcovi poskytnutá zľava z nájomného na základe dohody medzi prenajímateľom a nájomcom, najviac však vo výške 50 % nájomného. Ak napríklad prenajímateľ poskytne nájomcovi zľavu z nájomného vo výške 30 %, štát poskytne nájomcovi po splnení podmienok dotáciu rovnako vo výške 30 % z nájomného. Ak však prenajímateľ poskytne zľavu vyššiu ako 50 %, štát poskytne dotáciu len vo výške 50 %. Na platby sa energie a za ďalšie služby obvykle spojené s nájmom sa dotácia od štátu nevzťahuje.
Žiadosť predkladá v mene nájomcu prenajímateľ, a to výlučne elektronicky, prostredníctvom formulára zverejneného na webovej stránke Ministerstva hospodárstva SR. Oznámenie o schválení/neschválení dotácie sa tiež zasiela elektronicky prenajímateľovi a nájomcovi. Elektronická žiadosť je podávaná z elektronickej schránky prenajímateľa.
K
Ďalšie zmeny vo finančnej oblasti
25. 5. 2020
Bol schválený zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov (zákon o finančných opatreniach.
Cieľom nových zmien je rozšíriť finančné opatrenia na zmiernenie vplyvov koronakrízy o ďalšie opatrenie, ktorým je finančná pomoc na zabezpečenie likvidity malých, stredných a veľkých podnikov. Prijatie týchto opatrení umožňuje Dočasný rámec pre opatrenia štátnej pomoci na podporu hospodárstva v súčasnej situácii spôsobenej nákazou COVID-19, schválený Európskou komisiou. Ide o pomoc v podobe záruk a úverov poskytovaných prostredníctvom úverových inštitúcií.
Vzhľadom na to, že schválením tejto právnej úpravy sa zabezpečil prístup pre všetky typy podnikov k zvýhodnenému financovaniu (prístup k likvidite), novela zákona má pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Poskytnutie verejných záruk za úvery poskytnuté komerčnými bankami môže mať čiastočne negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, avšak len v prípade, že niektoré úvery zlyhajú a dôjde k plneniu záruky, pričom časť z týchto vplyvov bude krytá z Európskych štrukturálnych a investičných fondov. Prijatie zákona nebude mať vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, nebude mať sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti ani na služby verejnej správy pre občana.
Novelou zákona o finančných opatreniach sa reaguje aj na postupné uvoľňovanie karanténnych opatrení na zamedzenie šírenia pandémie, ktoré umožňujú správnym orgánom pokračovať v konaniach o uložení odvodu, penále a pokuty za porušenie finančnej disciplíny, ktoré boli prerušené z dôvodu zabránenia šíreniu pandémie.
Poskytovanie štátnej pomoci v podobe záruk a úverov
25. 5. 2020
Ustanovenie § 25a zákona o finančných opatreniach predstavuje právny základ pre poskytovanie štátnej pomoci v podobe záruk a úverov prostredníctvom úverových inštitúcií na zabezpečenie likvidity malých, stredných a veľkých podnikov, ktorá vychádza z Dočasného rámca pre opatrenia štátnej pomoci na podporu hospodárstva v súčasnej situácii spôsobenej nákazou COVID-19, schváleného Európskou komisiou.
Táto finančná pomoc sa bude poskytovať vo forme záruky za úver a vo forme odpustenia poplatku za záruku. Poskytovateľmi takejto finančnej pomoci budú Exportno-importná banka Slovenskej republiky a fondy spravované spoločnosťou Slovak Investment Holding, a. s. Finančnými sprostredkovateľmi budú banky a pobočky zahraničných bánk. Prijímateľmi tejto finančnej pomoci budú môcť byť všetky kategórie podnikov, to znamená malé podniky, stredné podniky alebo veľké podniky.
Finančná pomoc sa bude môcť poskytovať s súlade Dočasným rámcom, na základe a za podmienok ustanovených týmto zákonom a podmienok upravených v zmluve medzi poskytovateľom pomoci a príslušnou bankou. Základné (rámcové) podmienky upravené v zmluve budú vychádzať z Dočasného rámca. Tieto podmienky budú následne premietnuté do úverových zmlúv medzi bankami a jednotlivými podnikmi.
Dočasný rámec umožňuje poskytnúť finančnú pomoc v obidvoch formách najneskôr do 31. decembra 2020. Komplexné pravidlá poskytovania finančnej pomoci budú upravené v schéme štátnej pomoci tak, ako to vyplýva zo zákona o štátnej pomoci, pričom táto schéma musí byť notifikovaná Európskou komisiou. V schéme štátnej pomoci tak bude upravená aj platnosť schémy v súlade s Dočasným rámcom.
Ministerstvo financií SR bude ručiť ex lege za záväzky poskytovateľov pomoci vzniknuté z poskytovania záruk za úvery. Právne vzťahy medzi ministerstvom financií a poskytovateľom pomoci v súvislosti s takýmto ručením upraví písomná zmluva medzi ministerstvom financií a poskytovateľom pomoci, pričom sa primerane použijú ustanovenia§ 303 a nasl. Obchodného zákonníka . Kontrola dodržiavania podmienok poskytovania finančnej pomoci bude zabezpečená podľa príslušných ustanovení zákona o štátnej pomoci.
Zmeny v školstve
22. 5. 2020
Novela zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a mení a dopĺňa ustanovenia pôvodnej právnej normy súvisiace s mimoriadnou situáciou, núdzovým stavom alebo výnimočným stavom.
Zmeny sú zamerané na skutočnosť, že vysoká škola je oprávnená zo vzdelávacích činností vyhotovovať zvukový záznam alebo audiovizuálny záznam v rozsahu nevyhnutnom na vedecké účely a študijné účely, pričom môže vykonávať aj verejný prenos vzdelávacej činnosti, najmä verejný prenos prednášky, verejnej časti štátnej skúšky alebo verejný prenos verejnej časti rigoróznej skúšky, verejnej časti obhajoby rigoróznej práce, obhajoby habilitačnej práce, habilitačnej prednášky a inauguračnej prednášky. Verejná časť štátnej skúšky, verejná časť rigoróznej skúšky a verejná časť obhajoby rigoróznej práce sa považujú za verejné aj vtedy, ak vysoká škola zabezpečí ich verejný priamy prenos. Verejná časť obhajoby habilitačnej práce, habilitačná prednáška a inauguračná prednáška sa považujú za verejné aj vtedy, ak vysoká škola zabezpečí ich verejný audiovizuálny priamy prenos.
Okrem uvedeného obsahuje aj ďalšie ustanovenia týkajúc e sa akademického senátu vysokej školy, akademického senátu fakulty a správnej rady verejnej vysokej školy.
Prostriedky pre školy
22. 5. 2020
Pre školy a školské zariadenie sa po novom ustanovili podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu.
Právny predpis priniesol zmeny v ustanovení riešiacom problematiku využitie vzdelávacích preukazov. Na základe nového znenia sa za záujmové vzdelávanie poskytované školami a školskými zariadeniami považuje pravidelná záujmová činnosť organizovaná pre žiakov škôl, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie, evidovaná v predpísanej pedagogickej dokumentácii školy alebo školského zariadenia, ruší sa podmienka, v zmysle ktorej objem finančných prostriedkov pre poskytovateľa sa každoročne zníži o objem finančných prostriedkov zodpovedajúci súčinu počtu prijatých vzdelávacích poukazov od žiakov, ktorým nebolo poskytnuté záujmové vzdelávanie v uplynulom školskom roku a objemu finančných príspevkov pripadajúcich na jeden vzdelávací poukaz.
Novo sa stanovuje, že pre výpočet príspevku na záujmové vzdelávanie na nový školský rok sa použije počet prijatých vzdelávacích poukazov v školskom roku, ktorý sa začal v predchádzajúcom kalendárnom roku. Úprava príspevkov na záujmové vzdelávanie zriaďovateľovi škôl a školských zariadení v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti na kalendárny rok zodpovedá rozdielu príspevku na záujmové vzdelávanie pre školy a školské zariadenia v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti na nový školský rok určeného zo skutočného počtu prijatých vzdelávacích poukazov v novom školskom roku a príspevku na záujmové vzdelávanie pre školy a školské zariadenia v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti na nový školský rok určeného z počtu prijatých vzdelávacích poukazov nahlásených zriaďovateľom v minulom kalendárnom roku.