Pandemická pomoc
5. 3. 2021
S účinnosťou od 1. 1. 2021 sú plnenia poskytované v rámci aktívnej politiky práce na projekty na podporu udržania pracovných miest a na podporu udržania zamestnancov v zamestnaní v súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu podľa o službách zamestnanosti u daňovníka – fyzickej aj právnickej osoby oslobodené od dane.
V súvislosti s oslobodením týchto plnení je potrebné upozorniť na skutočnosť, že výdavky vynaložené na príjmy nezahŕňané do základu dane nie sú podľa § 21 ods. 1 písm. j) ZDP považované za daňové výdavky, t.j. výdavky uhrádzané z príspevkov v rámci aktívnej politiky práce, ktoré sú oslobodené od zdanenia podľa § 9 ods. 2 písm. d) ZDP a § 13 ods. 2 písm. k) ZDP predstavujú pripočítateľnú položku pri vyčíslení základu dane v prípade, ak daňovník vedie podvojné účtovníctvo alebo sa zaúčtujú/zaevidujú, ak výdavok neovplyvňujúci základ dane v prípade, ak daňovník vedie jednoduché účtovníctvo alebo daňovú evidenciu podľa § 6 ods. 11 ZDP.
V nadväznosti na prechodné ustanovenie § 52zzi ods. 1 sa oslobodenie plnení poskytovaných v rámci aktívnej politiky práce na projekty na podporu udržania pracovných miest a na podporu udržania zamestnancov v zamestnaní v súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu podľa zákona o zamestnanosti prvýkrát použije už pri podaní daňového priznania po 31. 12. 2020.
K
Nová definícia zdravotníckeho pracovníka
13. 11. 2020
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, bol predložený a schválený v reakcii na aktuálne potreby spôsobené pandémiou ochorenia COVID-19.
Jedným zo základných nástrojov boja proti zhoršujúcej sa epidemiologickej situácii v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby Covid-19 je rýchla diagnostika a identifikácia osôb potenciálne šíriacich nákazlivé ochorenie. Na tento účel je potrebné vytvoriť čo najjednoduchší mechanizmus fungovania odberných a diagnostických miest a zabezpečiť ich fungovanie.
Dostupnosť testovania pre širokú verejnosť musí byť zabezpečená tak z geografického hľadiska, ako aj z hľadiska ceny. Jednoduchý prístup k testu na zistenie ochorenia pre osoby, u ktorých je podozrenie na ochorenie, ale aj pre zdanlivo zdravé osoby, u ktorých môže skrytý výskyt ochorenia spôsobiť nebadané šírenie ochorenia s veľkým rizikom pre ohrozené skupiny obyvateľstva.
Dostupnosť testovania pre širokú verejnosť môže významným spôsobom pomôcť predchádzať šíreniu ochorenia a hroziacim následkom. Zákonom sa ustanovuje, aby Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky ako ústredný orgán štátnej správy mohol testovanie na ochorenie a diagnostiku operatívne zabezpečovať podľa aktuálnej geografickej a epidemiologickej potreby, a to prostredníctvom uzatvorenia zmlúv s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti. Taktiež sa zaviedla spolupráca so Slovenským Červeným krížom. Analogicky sa umožňuje zabezpečovať testovanie osôb aj pre Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, a to najmä na účel vykonávania odberov a diagnostiky pre osoby, ktoré vstupujú na územie Slovenskej republiky zo zahraničia. Výsledkom tejto právnej úpravy má byť zabezpečenie prístupu obyvateľov Slovenskej republiky k bezplatnému a rýchlemu testovaniu na zistenie ochorenia COVID- 19 a zamedzenie šírenia pri cezhraničnom pohybe osôb.
Zákon ďalej rozširuje definíciu zdravotníckeho pracovníka o ďalších vybraných študentov a žiakov, ktorí by mohli poskytovať zdravotnú starostlivosť v rozsahu zdravotného výkonu odberu biologického materiálu osobe na zistenie respiračného vírusového ochorenia v súvislosti s pandémiou ochorenia COVID-19. Na zabezpečenie personálnych kapacít pri testovaní osôb na zistenie ochorenia COVID-19, ktoré nezahŕňa iba samotné odoberanie biologického materiálu, ale sa tiež umožňuje, aby jednotlivé ďalšie úkony pri spracovávaní vzoriek biologického materiálu, ktorý odobral odborne spôsobilý zdravotnícky pracovník, mohli vykonávať aj osoby, ktoré nemajú odbornú spôsobilosť. Takáto osoba môže vykonávať iba úkony, pri ktorých nedochádza k priamemu kontaktu s testovanou osobou. Táto úprava môže byť využitá výlučne počas mimoriadnej situácie, núdzového alebo výnimočného stavu.
K
Doklad o negatívnom teste
8. 11. 2020
Prevádzkovatelia zariadení a zamestnávatelia budú môcť od pondelka 9. 11. 2020 od 5.00 h žiadať od osôb doklad o negatívnom teste na ochorenie COVID-19. Bez negatívneho testu nebude možné vstúpiť do prevádzky či zamestnania. Informoval o tom Úrad verejného zdravotníctva (ÚVZ) SR.
V červených okresoch, kde sa cez víkend uskutoční druhé kolo testovania, bude potrebný na vstup do zariadenia či zamestnania negatívny PCR test či antigénový test z celoplošného testovania. Tieto testy majú byť z testovacieho víkendu či z testovania v týždni 9. až 15. novembra. Negatívnym testom sa musia preukázať aj osoby zo zelených okresov, teda v tých, kde sa druhé kolo neuskutoční.
Títo ľudia potrebujú test z celoplošného testovania, ktoré sa uskutočnilo od 29. 10. 2020 do 1. 11. 2020 alebo negatívny PCR test z obdobia od 29. októbra do 8. novembra. V oboch typoch okresov sa možno preukázať pri vstupe do zariadenia či zamestnania negatívnym PCR testom alebo antigénovým testom z obdobia 9. novembra až 15. novembra.
Výnimka bude platiť pre osoby, ktoré sa nemusia zúčastniť na celoplošnom testovaní. Ide napríklad o deti do desiatich rokov, autistov, onkologických pacientov alebo pacientov, ktorým to neumožňuje zdravotný stav. V ich prípade bude potrebné potvrdenie od lekára. Ďalšie výnimky sú definované vo Vestníku vlády SR. Ak sa na ľudí bude vzťahovať výnimka, majú sa ňou vedieť preukázať. Na Slovensku platí zákaz vychádzania s výnimkou v čase medzi 1.00 h až 5.00 h.
K
Zamestnanci, ktorí ochorejú na COVID-19 v práci, budú mať úrazový príplatok
4. 11. 2020
Zamestnanci, ktorí sa preukázateľne nakazia v práci ochorením COVID-19, budú môcť čerpať úrazový príplatok. Jeho vyplácanie sa má spružniť. Parlament v utorok schválil novelu zákona o sociálnom poistení, o ktorej rokoval v skrátenom legislatívnom konaní, hlasmi 120 zo 122 prítomných poslancov.
Úrazový príplatok dostane zamestnanec, ktorý je počas krízovej situácie uznaný za dočasne práceneschopného z dôvodu nákazy novým koronavírusom a ktorému zamestnávateľ potvrdí, že ochorenie vzniklo pri práci, kde je preukázateľný kontakt s týmto ochorením alebo s infekčným materiálom. Týka sa to napríklad zamestnancov zariadení sociálnych služieb, či zdravotných pracovníkov.
V
Podpora cestovného ruchu
30. 10. 2020
Národnej rade SR bol predložený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov.
Predložený návrh zákona obsahuje úpravu a doplnenie prechodných ustanovení vzhľadom na skúsenosti získané z aplikačnej praxe. Novelizáciou zákona dochádza k predĺženiu prechodného obdobia, po skončení ktorého vznikne organizáciám cestovného ruchu povinnosť preukazovať každoročne splnenie podmienok podľa zákona s cieľom napomôcť organizáciám čeliť nepriaznivým dôsledkom pandémie COVID-19.
Doplnenie prechodného ustanovenia tiež reaguje na mimoriadnu situáciu spojenú pandémiou COVID-19 a umožňuje pri výpočte výšky poskytnutej dotácie organizáciám cestovného ruchu zo strany Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky v rokoch 2022 a 2023 vychádzať zo súhrnných údajov o vybraných členských príspevkoch a súhrnnej hodnoty vybratej dane za ubytovanie v roku 2019 pri tých organizáciách cestovného ruchu, u ktorých hodnota výberu dane za ubytovanie a/alebo hodnota vybraných členských príspevkov v rokoch 2020 a 2021 nedosiahli hodnoty dosiahnuté v roku 2019.
Taktiež sa do zákona vkladá nové utanovenie, ktorého podstatou je vytvorenie legislatívneho rámca pre tvorbu schém štátnej pomoci a pomoci „de minimis“ pre podporu podnikov v odvetví cestovného ruchu, ktorých účelom je znížiť negatívne dopady pandémie ochorenia COVID-19.
K