Kurzarbeit
17. 5. 2021
Na základe skúseností z doterajšieho priebehu ekonomickej krízy v dôsledku pandémie spôsobenej šírením ochorenia COVID-19 a tiež skúseností z tzv. „Prvej pomoci“, ktorá je poskytovaná ako aktívne opatrenie na trhu práce formou konkrétneho projektu po predchádzajúcom schválení jeho podmienok vládou Slovenskej republiky, vznikla dôvodná potreba ukotviť v slovenskom právnom poriadku stály, stabilný a samostatným zákonom ustanovený nástroj pasívnej politiky trhu práce.
Podstatou tohto nástroja od 1. 1. 2022 bude poskytovanie právne nárokovej podpory, ktorá bude účelovo jednoznačne určená na vyplácanie náhrady mzdy zamestnanca alebo náhrady platu zamestnanca v čase, keď zamestnávateľ nemôže prideľovať zamestnancom prácu v pôvodne dohodnutom rozsahu a dochádza tak k tzv. „skrátenej práci“, ktorej rozsah, podmienky a mechanizmus poskytovania, výšku podpory a ďalšie rozhodujúce náležitosti jej poskytovania identifikuje nový zákona o podpore v čase skrátenej práce.
Cieľom bolo vytvorenie zákona, ktorý sa stane funkčnou súčasťou stabilného právneho poriadku Slovenskej republiky na systémové, nárokové a transparentné poskytnutie pomoci zamestnancom zamestnávateľov v čase trvania vonkajšie faktora, ktorý má dočasný charakter, zamestnávateľ ho nemohol ovplyvniť alebo mu nemohol predísť a ktorý má negatívny vplyv na prideľovanie práce zamestnancom, najmä mimoriadnej situácie, výnimočného stavu, núdzového stavu, mimoriadnej okolnosti vyhlásenej vládou Slovenskej republiky, alebo okolnosti vyššej moci, ktoré žiaden zo zamestnávateľov nemôže ovplyvniť, čím dochádza k významne negatívnym vplyvom na pracovné miesta trhu práce, k ich ohrozeniu až zániku.
Z hľadiska hospodárskej praxe ide o situácie, keď zamestnávateľovi vznikajú nezanedbateľné mzdové náklady, ktoré však z dôvodu obmedzenia jeho prevádzkovej činnosti bez vlastného zavinenia nie sú pokryté ekonomickou činnosťou, resp. príjmami z nej.
Účelom zákona je okrem zabezpečenia krytia časti náhrady mzdy zamestnanca alebo náhrady platu zamestnanca v čase, keď zamestnávateľ z dôvodu vonkajších faktorov nemôže prideľovať zamestnancom prácu v pôvodne dohodnutom rozsahu, aj udržanie pracovných miest a konkurencieschopnosti zamestnávateľov a samostatne zárobkovo činných osôb v čase hospodárskej krízy, recesie a krízovej situácie. Zároveň sa predpokladá, že nová právna úprava primeraným spôsobom doplní úspešné pôsobenie doteraz zavedených opatrení aktívnej politiky na trhu práce na riešenie negatívnych vplyvov mimoriadnej situácie, výnimočného stavu alebo núdzového stavu na zamestnanosť.
Ďalším dôvodom predloženia nzákona je aj postupné zavádzanie stálych nástrojov „skrátenej práce“ vo všetkých krajinách Európskej únie, ktorý sa tak stáva kritériom konkurencieschopnosti krajiny, a aj tlak Európskej únie na zavádzanie trvalých nástrojov na udržanie zamestnanosti a kompenzáciu straty príjmov.
K
Podpora cestovného ruchu
30. 10. 2020
Národnej rade SR bol predložený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov.
Predložený návrh zákona obsahuje úpravu a doplnenie prechodných ustanovení vzhľadom na skúsenosti získané z aplikačnej praxe. Novelizáciou zákona dochádza k predĺženiu prechodného obdobia, po skončení ktorého vznikne organizáciám cestovného ruchu povinnosť preukazovať každoročne splnenie podmienok podľa zákona s cieľom napomôcť organizáciám čeliť nepriaznivým dôsledkom pandémie COVID-19.
Doplnenie prechodného ustanovenia tiež reaguje na mimoriadnu situáciu spojenú pandémiou COVID-19 a umožňuje pri výpočte výšky poskytnutej dotácie organizáciám cestovného ruchu zo strany Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky v rokoch 2022 a 2023 vychádzať zo súhrnných údajov o vybraných členských príspevkoch a súhrnnej hodnoty vybratej dane za ubytovanie v roku 2019 pri tých organizáciách cestovného ruchu, u ktorých hodnota výberu dane za ubytovanie a/alebo hodnota vybraných členských príspevkov v rokoch 2020 a 2021 nedosiahli hodnoty dosiahnuté v roku 2019.
Taktiež sa do zákona vkladá nové utanovenie, ktorého podstatou je vytvorenie legislatívneho rámca pre tvorbu schém štátnej pomoci a pomoci „de minimis“ pre podporu podnikov v odvetví cestovného ruchu, ktorých účelom je znížiť negatívne dopady pandémie ochorenia COVID-19.
K
Vláda schválila SOS dotáciu
28. 10. 2020
Ľudia zasiahnutí koronakrízou majú mať opäť nárok na SOS dotáciu. Vláda v stredu schválila návrh nariadenia z dielne ministerstva práce s pripomienkou. Opätovné poskytovanie SOS dotácie ministerstvo navrhuje z dôvodu vyhlásenia núdzového stavu na Slovensku. Výška tejto dotácie má byť 300 eur a ministerstvo odhaduje, že sa bude môcť mesačne poskytnúť priemerne 10-tisíc žiadateľom.
O dotáciu by mali môcť požiadať tí, ktorí prišli o zárobkovú činnosť v dôsledku krízovej situácie a nie sú oprávnení žiadať o pomoc poskytovanú v rámci projektu na podporu udržania zamestnanosti počas krízovej situácie ani žiadať o pomoc zo systémov sociálneho poistenia, štátnej sociálnej podpory alebo sociálnej pomoci.
Návrhom nariadenia sa zároveň spresňujú podmienky poskytovania dotácií na stravu v čase trvania krízovej situácie.
"Na účely poskytnutia dotácie na stravu sa podmienka účasti na výchovno-vzdelávacej činnosti v materskej škole alebo vyučovaní v základnej škole považuje za splnenú len v prípade, že bola v tomto čase výchovno-vzdelávacia činnosť alebo vyučovanie prerušené z dôvodu krízovej situácie," priblížil rezort práce.
Zároveň sa navrhuje upraviť možnosť poskytovania dotácie v prípade, keď je zariadenie školského stravovania z dôvodu krízovej situácie zatvorené, ale deti sa naďalej zúčastňujú na výchovno-vzdelávacej činnosti v materskej škole alebo na vyučovaní na základnej škole.
V
Opatrenia v kultúre počas druhej vlny pandémie
25. 10. 2020
Dňa 22. 10. 2020 bol schválený vládny návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v súvislosti s druhou vlnou pandémie ochorenia COVID-19.
Dôvodom predloženia tohto zákona je pretrvávajúca pandémia spôsobná ochorením COVID-19, ktoré má v súčasnosti stúpajúci trend a z toho vyplývajúce negatívne dôsledky na širokú oblasť kultúry v Slovenskej republike.
Cieľom zákona je dočasne predĺžiť opatrenia prijaté zákonom č. 129/2020 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19, ako aj upraviť nové opatrenia, ktoré zmiernia negatívne dôsledky pandémie na oblasť kultúry. Ide o opatrenia týkajúce sa:
- verejných kultúrnych podujatí,
- niektorých povinností vyplývajúcich zo zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 13/1993 Z. z. o umeleckých fondoch v znení neskorších predpisov,
- poskytovania finančných prostriedkov pri čerpaní finančných prostriedkov z fondov Európskej únie verejnoprávnymi fondami (Audiovizuálny fond, Fond na podporu umenia a Fond na podporu kultúry národnostných menšín),
- dočasného upustenia od povinnosti žiadateľov splniť niektoré podmienky na poskytnutie finančných prostriedkov z verejnoprávnych fondov z dôvodu snahy pomôcť subjektom pôsobiacim v oblasti kultúry postihnutým pandémiou,
- nových oblastí podpory verejnoprávnych fondov súvisiace s riešením následkov krízovej situácie mimo času vojny a vojnového stavu.
Plošné testovanie COVID-19
19. 10. 2020
Plošné testovanie obyvateľov Slovenska cez víkend 17. – 18. 10. 2020 schválila vláda SR.
Plošné testovanie bude zastrešené prostredníctvom ozbrojených síl SR v rámci logistickej operácie s názvom Spoločná zodpovednosť. Zatiaľ nie je jasné, či testovanie bude povinné alebo dobrovoľné. Pilotné testovanie sa uskutoční 23. až 25. októbra 2020 v okresoch Tvrdošín, Námestovo, Dolný Kubín a Bardejov. Hlavná časť testovania sa uskutoční od 30. októbra do 1. novembra a od 6. do 8. novembra v ostatných častiach SR. Štát na plošné testovanie objednal 13 miliónov antigénových testov.
K