Výkon funkcie prokurátora - odchodné
31. 3. 2025
Výkon funkcie prokurátora je náročný a spojený so značnou psychickou záťažou vyplývajúcou zo samotného charakteru činnosti prokurátora v trestnej oblasti i netrestnej oblasti. V záujme ochrany zdravia pred dlhodobo pôsobiacimi rizikovými faktormi sa ustanovuje, aby zákon priznal prokurátorovi právo na predčasné odchodné v prípade, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov.
Podmienkou na vznik nároku prokurátora na predčasné odchodné bude zánik funkcie prokurátora vzdaním sa funkcie v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, a pritom je natoľko psychicky vyčerpaný výkonom funkcie prokurátora, že už nevládze riadne túto funkciu vykonávať. Výška odchodného podľa § 125 ods. 2 závisí od dĺžky započítateľnej praxe, maximálne môže dosiahnuť desaťnásobok naposledy určeného základného platu prokurátora (za 28 rokov započítateľnej praxe).
Ustanovilo sa, aby aj na výpočet výšky predčasného odchodného sa aplikovali pravidlá uvedené v § 125 ods. 2 (§ 125a ods. 2). To znamená, že prokurátorovi vznikne nárok na predčasné odchodné vo výške štyroch základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov; maximálne však môže dosiahnuť predčasné odchodné vo výške 10 základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 28 rokov. Samozrejme, to platí iba v prípade, ak sa vzdá funkcie prokurátora v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok. V opačnom prípade - ak by mu služobný pomer zanikol vzdaním sa funkcie prokurátora z dôvodov vzniku nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, vznikol by mu nárok na odchodné podľa §125 ods. 2, teda nie na predčasné odchodné podľa znenia § 125a ods. 1 a 2. Základný plat na účely určenia výšky predčasného odchodného je definovaný v právnej úprave uvedenej v § 127 ods. 1 (spoločné ustanovenie k odchodnému, predčasnému odchodnému a úmrtnému). Právne skutočnosti, ktoré sa budú posudzovať ako výkon funkcie prokurátora na účely predčasného odchodného, sa určia podľa právnej úpravy uvedenej v § 127 ods. 3.
K
eKasa má znížiť daňové podvody, daniari budú mať prehľad o bločkoch
9. 9. 2018
Od apríla budúceho roka by mali všetky hotely, reštaurácie, kaviarne a čerpacie stanice na Slovensku používať registračné pokladnice s online napojením na portál finančnej správy. Od júla 2019 sa má táto povinnosť dotknúť všetkých ostatných podnikateľských subjektov v maloobchode. Ide o tzv. projekt e-Kasa, ktorý pripravilo Ministerstvo financií (MF) SR. „Elektronizácia pokladníc je súčasťou opatrení boja proti daňovým podvodom na dani z pridanej hodnoty (DPH), ako aj dani z príjmu právnických osôb.
Dôvodom zavedenia e-Kasy je omnoho vyššia medzera v sektore finálnej spotreby, ako je priemerná daňová medzera na DPH v krajine,“ skonštatoval na štvrtkovej tlačovej konferencii prezident finančnej správy František Imrecze. Daňová medzera v absolútnom vyjadrení podľa jeho slov predstavuje 491 miliónov eur v sektore maloobchodu a tržieb a tvorí celkovo jednu tretinu daňovej medzery na Slovensku. „Daňová medzera je dnes niekde na úrovni 1,5 miliardy eur na DPH a z toho tretina je v maloobchode a v sektore služieb,“ vyčíslil Imrecze. Podľa jeho slov sa podvody na registračných pokladniciach stávali čoraz sofistikovanejšími, kontroly napríklad odhalili falošné bločky na trhu alebo rôzne zásahy do pokladníc. „Jediná efektívna cesta, ako podvody s registračnými pokladnicami eliminovať, je ich ‚onlinizácia‘, teda pripojenie na finančnú správu,“ uviedol Imrecze. E-kasa bude v praxi znamenať, že finančná správa bude mať o každom nákupe, respektíve transakcii, informáciu okamžite, pretože každý vydaný doklad bude evidovaný na centrálnom úložisku e-Kasa. Daniari si od tohto opatrenia sľubujú zníženie daňovej medzery na DPH v hoteloch, reštauráciách, v službách a maloobchode. Podmienkou zavedenia e-Kasy bude internetové pripojenie, prostredníctvom ktorého sa informácie budú odosielať na centrálne úložisko finančnej správy. Zákazníkom systém umožní overenie pravosti pokladničných dokladov v reálnom čase. Pre finančnú správu bude predstavovať ďalší efektívny nástroj v boji proti daňovým podvodom. „Veríme, že projekt e-Kasa prispeje k eliminovaniu veľkého počtu podvodov,“ dodal Imrecze. Celkové náklady na zavedenie nového systému majú štát stáť 18 miliónov eur.
(Zdroj: spravy.pravda.sk)
Mzdy v Česku vzrástli v 2. kvartáli takmer o desatinu
7. 9. 2018
Priemerné mzdy v Českej republike opäť výrazne vzrástli. V 2. kvartáli vyskočili na takmer 32.000 Kč a tempom svojho rastu výrazne prevýšili infláciu.
Vyplýva to z čerstvých údajov Českého štatistického úradu (ČSÚ). Ako uviedol server iDNES.cz, v 2. štvrťroku sa mzdy v Česku zvýšili na 31.851 Kč (1236,98 eura), čo predstavuje medziročný rast na úrovni 8,6 %. Vlani v tomto období dosahovala priemerná mzda v Česku o 2515 Kč menej. Reálne, teda pri zohľadnení vplyvu inflácie, vzrástli mzdy v ČR o 6,2 % a v porovnaní s 1. štvrťrokom sa zvýšili o 2 %. Ešte rýchlejšie rástol medián miezd, teda prostredná hodnota, ktorá nezahrňuje extrémne vysoké a extrémne nízke mzdy. Zvýšil sa o 9,4 % na 27.236 Kč. Ako dodal ČSÚ, okolo 80 % zamestnancov poberalo mzdu medzi 12.725 Kč a 51.576 Kč.
Rodičovský príspevok
3. 9. 2018
Novým opatrením č. 231/2018 Z. z. o ustanovení sumy rodičovského príspevku, sa mení jeho výška s účinnosťou od 1. 1. 2019.
Suma rodičovského príspevku podľa § 4 ods. 1 zákona, upravená podľa § 4 ods. 6 zákona, je 220,70 eura. Zrušuje sa opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 233/2017 Z. z. o ustanovení sumy rodičovského príspevku.
Prídavok na dieťa a príplatok k prídavku na dieťa
3. 9. 2018
Dňa 25. júla 2018 bolo schválené nové opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave súm prídavku na dieťa a príplatku k prídavku na dieťa, v zbierke vyšlo pod č. 232/2018 Z. z.
Sumy prídavku na dieťa a príplatku k prídavku na dieťa, upravené podľa § 8 ods. 4 zákona č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení zákona č. 554/2008 Z. z., sa ustanovujú takto:
a) suma podľa § 8 ods. 1 zákona je 24,34 eura,
b) suma podľa § 8 ods. 2 zákona je 11,41 eura.
Zrušuje sa opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 450/2013 Z. z. o úprave súm prídavku na dieťa a príplatku k prídavku na dieťa. Toto opatrenie nadobúda účinnosť 1. januára 2019.