Výkon funkcie prokurátora - odchodné
31. 3. 2025
Výkon funkcie prokurátora je náročný a spojený so značnou psychickou záťažou vyplývajúcou zo samotného charakteru činnosti prokurátora v trestnej oblasti i netrestnej oblasti. V záujme ochrany zdravia pred dlhodobo pôsobiacimi rizikovými faktormi sa ustanovuje, aby zákon priznal prokurátorovi právo na predčasné odchodné v prípade, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov.
Podmienkou na vznik nároku prokurátora na predčasné odchodné bude zánik funkcie prokurátora vzdaním sa funkcie v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, a pritom je natoľko psychicky vyčerpaný výkonom funkcie prokurátora, že už nevládze riadne túto funkciu vykonávať. Výška odchodného podľa § 125 ods. 2 závisí od dĺžky započítateľnej praxe, maximálne môže dosiahnuť desaťnásobok naposledy určeného základného platu prokurátora (za 28 rokov započítateľnej praxe).
Ustanovilo sa, aby aj na výpočet výšky predčasného odchodného sa aplikovali pravidlá uvedené v § 125 ods. 2 (§ 125a ods. 2). To znamená, že prokurátorovi vznikne nárok na predčasné odchodné vo výške štyroch základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov; maximálne však môže dosiahnuť predčasné odchodné vo výške 10 základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 28 rokov. Samozrejme, to platí iba v prípade, ak sa vzdá funkcie prokurátora v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok. V opačnom prípade - ak by mu služobný pomer zanikol vzdaním sa funkcie prokurátora z dôvodov vzniku nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, vznikol by mu nárok na odchodné podľa §125 ods. 2, teda nie na predčasné odchodné podľa znenia § 125a ods. 1 a 2. Základný plat na účely určenia výšky predčasného odchodného je definovaný v právnej úprave uvedenej v § 127 ods. 1 (spoločné ustanovenie k odchodnému, predčasnému odchodnému a úmrtnému). Právne skutočnosti, ktoré sa budú posudzovať ako výkon funkcie prokurátora na účely predčasného odchodného, sa určia podľa právnej úpravy uvedenej v § 127 ods. 3.
K
Nové výpisy z dôchodkového účtu
14. 8. 2018
Výpis z dôchodkového účtu bude po novom obsahovať údaj o veku, ktorý je potrebný na splnenie podmienok vyplácania doplnkového starobného dôchodku, rozpis a celkovú sumu poplatkov účastníka za posledných 12 mesiacov, ale aj informácie o prognózach dôchodkových dávok a alternatívnych prognózach penzijných dávok.
Zároveň vo výpise nebudú chýbať ani informácie o vplyve inflácie na hodnotu dôchodkových úspor a informácie o významných zmenách ovplyvňujúcich predpokladané dôchodkové dávky. Týkať sa budú všetkých účastníkov a poberateľov dávok z tretieho piliera. Posielať ich budú automaticky všetky štyri doplnkové dôchodkového spoločnosti v priebehu mesiaca január a február budúceho roka. O ich zaslanie nemusia účastníci žiadať. Výpis budú posielať elektronicky, listinne len na vyslovenú žiadosť účastníka.
Zrozumiteľnejšie vpisy pre účastníkov 3.piliera
14. 8. 2018
MPSVR SR pripravilo významné opatrenie, ktorým zabezpečí pre účastníkov v treťom pilieri zrozumiteľnejšie chápanie doplnkového dôchodkového sporenia, konkrétne uvedením stavu a hodnoty úspor na dôchodok. Vytvára sa zároveň možnosť, aby mali vplyv na vlastné rozhodnutia o budúcej výške dôchodku.
Opatrením, v ktorom sa ustanovuje vzor výpisu z osobného účtu a výkazu predpokladaných dôchodkových dávok účastníka a poberateľa dávky, plní rezort práce Programové vyhlásenie vlády. V ňom sa vláda zaviazala, že zvýši informovanosť ľudí o ich súčasných a budúcich nárokoch na dôchodok a zabezpečí primeranosť a kvalitu poskytovaných informácií. Ide o dokument, ktorý má občanovi čo najviac uľahčiť porozumenie o stave ich účtov a dôchodkových nárokoch. Účinnosť by malo nadobudnúť 1. januára budúceho roka.
Vytvorením jednotného dokumentu sa odstránia nezrozumiteľné a nepodstatné pojmy vo výpisoch. Výpis z dôchodkového účtu si v súčasnosti vyžaduje konzultáciu s odborníkom. Neposkytuje veľa zásadných informácií, pričom ani neviete, či platíte dosť a čo môžete z nasporenej sumy očakávať. Starý výpis poskytoval základné informácie o nasporenej sume vyjadrenej či už v nominálnom vyjadrení, ale aj v dôchodkových jednotkách, čo klienta nezaujíma. Zároveň obsahoval len celkové percentuálne vyjadrenie odplát, ale nie konkrétnych odplát, ktoré klient zaplatí DDS za správu a zhodnotenie jeho majetku. Nový výpis toto bude obsahovať.
Učitelia budú mať príplatky sedem rokov
9. 8. 2018
Najdôležitejší zákon pre učiteľov je aktuálne, napriek dovolenkovému obdobiu, v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Zásadnou novinkou v zákone o pedagogických a odborných zamestnancoch je zmena kreditného systému. Doplnkové vzdelávanie, za ktoré majú učitelia k platom príplatky, bude mať obmedzenie. Kredity im po siedmich rokoch vypršia a pedagógovia sa tak budú musieť opäť dovzdelávať.
Aj keď doteraz ministerstvo školstva platnosť kreditov obmedzovalo vyhláškou, v zákone sa nepísalo nič o ich vypršaní. Ak teda pedagóg absolvoval doplnkové vzdelanie a nazbieral dostatočný počet kreditov, získal šesť- alebo 12-percentné zvýšenie tarifného platu. Aj keď takéto príplatky učiteľom ostávajú, nebudú im prináležať večne. Príplatky im po siedmich rokoch vypršia.
Reálne mzdy rastú, rast cien nie je rizikový
9. 8. 2018
Slovenská ekonomika ide ako dobre namazaný stroj. Za svižným rastom hospodárstva stojí hlavne spotreba domácností a súkromné investície. V tomto roku očakávame, že platy porastú najrýchlejšie od čias hospodárskej krízy. Pochopiteľne, že na tento vývoj reagujú aj ceny. Nevyhneme sa tomu, ak chceme dobiehať vyspelé západoeurópske krajiny. Ceny v súčasnosti na mesačnej báze v medziročnom porovnaní na Slovensku rastú mierne nad priemerom EÚ.
Nepredstavuje to však riziko pre makroekonomický vývoj ani pre peňaženky ľudí. Infláciu posúva nahor najmä rast cien potravín a palív. Mimochodom, ide o ponukové faktory, na tlmenie ktorých centrálni bankári nemajú efektívne páky. Tieto ceny v zásadnej miere ovplyvňuje vývoj na svetových komoditných trhoch. Vyšší rast cien v porovnaní s ostatnými krajinami V4 zaznamenávame len pol roka. V predošlých dvoch rokoch v tomto regióne rástli najpomalšie práve na Slovensku. Pripomeňme si tiež, že ceny sa u nás dostali do plusu len vlani, pričom predtým sme boli tri roky svedkami ich poklesu. Reálne príjmy ľudí však ani pri terajšej inflácii neklesajú. Ak od celkového rastu nominálnych miezd odrátame infláciu, dostaneme reálne mzdy, ktoré rastú na Slovensku viac ako trojpercentným tempom už piaty rok za sebou. A ich rast by sa mal podľa odhadu Inštitútu finančnej politiky udržať nad troma percentami aj v ďalších dvoch rokoch.