Výkon funkcie prokurátora - odchodné
31. 3. 2025
Výkon funkcie prokurátora je náročný a spojený so značnou psychickou záťažou vyplývajúcou zo samotného charakteru činnosti prokurátora v trestnej oblasti i netrestnej oblasti. V záujme ochrany zdravia pred dlhodobo pôsobiacimi rizikovými faktormi sa ustanovuje, aby zákon priznal prokurátorovi právo na predčasné odchodné v prípade, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov.
Podmienkou na vznik nároku prokurátora na predčasné odchodné bude zánik funkcie prokurátora vzdaním sa funkcie v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, a pritom je natoľko psychicky vyčerpaný výkonom funkcie prokurátora, že už nevládze riadne túto funkciu vykonávať. Výška odchodného podľa § 125 ods. 2 závisí od dĺžky započítateľnej praxe, maximálne môže dosiahnuť desaťnásobok naposledy určeného základného platu prokurátora (za 28 rokov započítateľnej praxe).
Ustanovilo sa, aby aj na výpočet výšky predčasného odchodného sa aplikovali pravidlá uvedené v § 125 ods. 2 (§ 125a ods. 2). To znamená, že prokurátorovi vznikne nárok na predčasné odchodné vo výške štyroch základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov; maximálne však môže dosiahnuť predčasné odchodné vo výške 10 základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 28 rokov. Samozrejme, to platí iba v prípade, ak sa vzdá funkcie prokurátora v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok. V opačnom prípade - ak by mu služobný pomer zanikol vzdaním sa funkcie prokurátora z dôvodov vzniku nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, vznikol by mu nárok na odchodné podľa §125 ods. 2, teda nie na predčasné odchodné podľa znenia § 125a ods. 1 a 2. Základný plat na účely určenia výšky predčasného odchodného je definovaný v právnej úprave uvedenej v § 127 ods. 1 (spoločné ustanovenie k odchodnému, predčasnému odchodnému a úmrtnému). Právne skutočnosti, ktoré sa budú posudzovať ako výkon funkcie prokurátora na účely predčasného odchodného, sa určia podľa právnej úpravy uvedenej v § 127 ods. 3.
K
Diaľnica prináša prácu, aj vyššie mzdy
17. 9. 2018
V okresoch, ktoré boli pripojené na transeurópsku sieť diaľnic, podstatne narástla reálna mzda, výraznejšie klesla nezamestnanosť, postavilo sa viac bytov a bolo väčšie vnútorné sťahovanie. Pre TASR to vo štvrtok počas medzinárodnej konferencie pod názvom Hodnotenie fondov EÚ – sme schopní poučenia? povedal vedúci tímu hodnotiteľov Národného strategického referenčného rámca SR Vladimír Baláž zo Slovenskej akadémie vied.
Z toho vyplynulo odporúčanie, aby diaľnica bola dokončená kompletne, nie rozostavané drobné úseky, ktoré môžu mať lokálne efekty, doplnil. „Ak chcete zmeniť ekonomiku regiónu, je dôležité prepojiť veľké metropolitné regióny,“ zdôraznil s tým, že z prepojenia Bratislavy, Žiliny a Košíc budú profitovať regióny ako Martin, Ružomberok, Poprad a ďalšie. „Veľký investor, ktorý prináša nielen pracovné miesta, ale aj nové technológie, povie, tam môžem ísť, lebo tam vedie kvalitná cesta,“ nazdáva sa Baláž. „V hodnotení sme odporúčali, že treba jednoznačne dostavať diaľnicu zo Žiliny do Košíc, kde už nie je veľa úsekov, hoci sú pomerne náročné, a potom sa venovať južnej vetve diaľnic,“ konštatoval. Dôvodom je, že na severnej vetve je viac mestských a priemyselných regiónov ako na juhu. Ďalej povedal, že po dokončení severnej a možno južnej vetvy diaľnic by v novom programovom období mali investície smerovať do vzdelávania, reformy zdravotníctva a školstva. Podľa informácií z materiálov Úradu podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu bolo v uplynulom programovom období postavených v SR 155 kilometrov nových diaľnic a rýchlostných ciest.
(Zdroj: spravy.pravda.sk)
Zmeniť zdravotnú poisťovňu je možné len do konca septembra
17. 9. 2018
Nárok na zdravotnú starostlivosť má každý, kto si platí zdravotné poistenie. Dôchodcom, študentom a matkám na materskej dovolenke platí poistenie štát. Každý jeden občan Slovenska sa v prípade potreby dostane k zdravotnej starostlivosti, ktorú mu však negarantuje poisťovňa, ale Ústava SR.
Aj tento rok máte možnosť zmeniť svoju zdravotnú poisťovňu. Termín odovzdania prihlášok do novej poisťovne je do 30. 9. 2018. K zmene poisťovne dôjde od 1. 1. 2019.
V súčasnosti je na výber z troch zdravotných poisťovní a to:
• Dôvera (súkromná zdravotná poisťovňa),
• Union (súkromná zdravotná poisťovňa),
• Všeobecná zdravotná poisťovňa (štátna zdravotná poisťovňa).
Prihlášku na zmenu možno podať len do jednej z nich. Zdravotná poisťovňa je povinná vám ju do 15. decembra potvrdiť a preukázateľne doručiť preukaz poistenca do piatich dní odo dňa potvrdenia prihlášky. Ten bude platný od 1. januára 2019.
Spôsob sa môže u jednotlivých poisťovní jemne líšiť, potrebné informácie nájdete na webových stránkach každej z nich. Zvyčajne sa dá žiadosť podať telefonicky, poštou, osobne alebo cez online prihlášku na webe. Prihlášku však musíte vlastnoručne podpísať.
Povinnosť vrátiť starý preukaz poistenca z pôvodnej zdravotnej poisťovni a povinnosť nahlásiť zmenu zdravotnej poisťovne svojmu lekárovi už nie je povinnosť.
Zoznam výhod, benefitov či bonusov je v každej poisťovni dlhý. Najlepšie je pozrieť si ich porovnanie na niektorej webstránke a potom sa zamerať na vybrané výhody na webe jednotlivých poisťovní. Tak isto je aj možnosť telefonicky alebo osobne spýtať sa na konkrétnu ponuku služieb pre pacientov s konkrétnou diagnózou alebo všeobecne...
Zamestnávanie občanov so zdravotným postihnutím
14. 9. 2018
Zamestnávateľ je povinný:
- zabezpečovať pre občanov so zdravotným postihnutím, ktorých zamestnáva, vhodné podmienky na výkon práce,
- vykonávať zaškoľovanie a prípravu na prácu občanov so zdravotným postihnutím a venovať osobitnú starostlivosť zvyšovaniu kvalifikácie počas ich zamestnávania,
- viesť evidenciu občanov so zdravotným postihnutím,
- zamestnávať občanov so zdravotným postihnutím, ak zamestnáva najmenej 20 zamestnancov a ak úrad práce, sociálnych vecí a rodiny v evidencii uchádzačov o zamestnanie vedie občanov so zdravotným postihnutím, v počte, ktorý predstavuje 3,2 % celkového počtu jeho zamestnancov.
Zamestnávateľovi, ktorý zamestnáva občana so zdravotným postihnutím, pričom tento má pre dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť vyšší ako 70 %, na účely povinného podielu zamestnávania zamestnancov so zdravotným postihnutím sa započítava, ako keby zamestnával 3 takýchto občanov.
Celkový počet zamestnancov je možné charakterizovať ako priemerný evidenčný počet zamestnancov vo fyzických osobách za kalendárny rok. Zamestnávateľ túto povinnosť preukazuje najneskôr do 31. marca nasledujúceho kalendárneho roka za predchádzajúci kalendárny rok úradu práce, sociálnych vecí a rodiny na predpísanom tlačive.
Povinnosť uvádzanú v predchádzajúcom môže zamestnávateľ splniť i zadávaním zákaziek pracoviskám zamestnávajúcim občanov so zdravotným postihnutím. Zákazku je v danom prípade potrebné chápať ako dodanie tovaru alebo poskytnutie služby s peňažným plnením realizovaná medzi zamestnávateľom, ktorý si ňou plní povinnosť zamestnávať občanov so zdravotným postihnutím vo výške povinného a integračným podnikom, u ktorého najmenej 30 % zamestnancov tvoria občania so zdravotným postihnutím, chránenou dielňou alebo fyzickou osobou so zdravotným postihnutím, ktorá prevádzkuje alebo vykonáva samostatnú zárobkovú činnosť na chránenom pracovisku.
Výška zákazky na započítanie jedného občana so zdravotným postihnutím je 0,8-násobok celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR za prvý až tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom zamestnávateľ plní svoju zákonnú povinnosť zadaním zákazky.
Zamestnávateľ, ktorý nezamestnáva určený povinný podiel počtu občanov so zdravotným po-stihnutím na celkovom počte svojich zamestnancov, je povinný najneskôr do 31. marca nasle-dujúceho kalendárneho roka odviesť na účet úradu práce, sociálnych vecí a rodiny za každého občana, ktorý mu chýba do splnenia povinného podielu počtu občanov so zdravotným postih-nutím, odvod vo výške 0,9-násobku celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy za-mestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za prvý až tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, za ktorý zamestnávateľ tento odvod odvádza.
Ak citovaný úrad viedol v evidencii uchádzačov o zamestnanie občanov so zdravotným postih-nutím len časť kalendárneho roka, tento odvod sa znižuje o sumu, ktorá je súčinom 0,3-násobku celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slo-venskej republiky za prvý až tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, za ktorý zamestnávateľ odvod odvádza, polovice počtu mesiacov, počas ktorých úrad v evidencii uchádzačov o zamestnanie neviedol občanov so zdravotným postihnutím počas ka-lendárneho roka, za ktorý zamestnávateľ neplnil povinný podiel počtu občanov so zdravotným postihnutím a počtu občanov so zdravotným postihnutím chýbajúcich do splnenia povinného podielu...
Stravovanie dôchodcov a zdravotne postihnutých občanov
14. 9. 2018
Túto službu poskytuje obec v rámci svojho sociálneho programu občanom obce, ktorí sú poberateľom starobného alebo invalidného dôchodku a občanom, ktorí sú pre svoj nepriaznivý zdravotný stav odkázaní na spoločné stravovanie.
Jedáleň poskytuje stravovanie fyzickej osobe, ktorá:
a) nemá zabezpečené nevyhnutné podmienky na uspokojovanie základných životných potrieb b) má ťažké zdravotné postihnutie alebo nepriaznivý zdravotný stav
c) dovŕšila dôchodkový vek.
Jedáleň môže poskytovať stravovanie aj prostredníctvom donášky stravy do domácnosti fyzickej osobe uvedenej v písm. b) a c). Stravnú jednotku predstavujú celkové náklady na suroviny a režijné náklady vynaloženú na prípravu stravy. Jedálny lístok poskytuje prehľad (spravidla týždeň dopredu) a rozsah pripravovaných viacerých druhov jedla, ktoré príslušná jedáleň poskytuje (bezmäsité, mäsité, diétne).
Obec zabezpečuje dostupnosť sociálnej služby pre fyzickú osobu, ktorá je odkázaná na sociálnu službu a právo výberu sociálnej služby za podmienok ustanovených týmto zákonom. Ak má táto fyzická osoba záujem o poskytovanie sociálnej služby alebo zabezpečenie poskytovania sociálnej služby s finančnou podporou poskytovania tejto sociálnej služby z verejných prostriedkov doručí obci písomnú žiadosť o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby, ktorá obsahuje:
a) meno a priezvisko fyzickej osoby, ktorej sa má poskytovať sociálna služba, dátum narodenia a adresu jej pobytu
b) názov poskytovateľa sociálnej služby a miesto poskytovania sociálnej služby, ktoré si táto fyzická osoba vybrala
c) druh sociálnej služby a formu sociálnej služby
d) predpokladaný deň začatia poskytovania sociálnej služby a čas poskytovania sociálnej služby e) právoplatné rozhodnutie o odkázanosti na sociálnu službu, ak bolo vydané.
Obec v rozsahu svojej pôsobnosti fyzickej osobe, ktorá žiada o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby a na základe výberu poskytovateľa sociálnej služby touto fyzickou osobou
a) poskytne sociálnu službu, ak je zapísaná do registra poskytovateľov sociálnych služieb (ďalej len „register“), alebo
b) zabezpečí poskytovanie sociálnej služby u poskytovateľa sociálnej služby zapísaného do registra...