Náležitosti na vydanie tzv. programovej vyhlášky
27. 3. 2025
Po novom sa v zákone č. 578/2004 Z. z. doplnilo splnomocňovacie ustanovenie na vydanie tzv. programovej vyhlášky o ďalšie náležitosti.
Medzi nové náležitosti patrí:
- minimálna sumu výdavkov určená pre každú kategóriu poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa klasifikačného systému; kategóriou poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa klasifikačného systému sa rozumie skupina charakterovo podobných poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti na účel výpočtu základných sadzieb pre klasifikačný systém podľa metodiky výpočtu a konvergencie základných sadzieb podľa § 67b ods. 3 písm. g),
- minimálna suma výdavkov určená pre každú kategóriu poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa klasifikačného systému podľa písmena j) v členení podľa účasti v združeniach zastupujúcich poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti pri uzatváraní zmluvy o poskytovaní zdravotnej starostlivosti a podľa jednotlivých združení zastupujúcich poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti pri uzatváraní zmluvy o poskytovaní zdravotnej starostlivosti.
Umožní sa tak v tzv. programovej vyhláške ustanovovať minimálne sumy pre nemocnice delené podľa DRG systému a taktiež sa umožní rozdeliť tieto nemocnice podľa toho v akej asociácií sú združené a teda aká minimálna suma pripadá na jednotlivé asociácie.
V prechodnom ustanovení sa ustanovilo, že zdravotná poisťovňa je povinná poskytnúť úradu a ministerstvu zdravotníctva údaje podľa § 15 ods. 1 písm. ao) prvýkrát za prvý kalendárny štvrťrok 2025 do 30. mája 2025, a to s cieľom zosúladiť zákonnú povinnosť úradu zverejniť tieto dáta do 30 dní od ich doručenia s požiadavkou vyplývajúca zo zmluvy, zverejniť tieto údaje do 90 dní od konca príslušného kalendárneho štvrťroka. Vyššie uvedené údaje musia byť uverejnené vždy do 90 dní od uplynutia kvartálu, a to pre každého poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti a aj každú poisťovňu.
V nadväznosti na doplnenie splnomocňujúceho ustanovenia, na základe ktorého sa vydáva tzv. programová vyhláška, ktorú má Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky vydať každoročne do 1. februára, sa ustanovuje, že predmetná vyhláška v rozsahu dopĺňaných údajov bude vydaná až pre rok 2026.
Účelom právnej úpravy je plniť záväzok vlády spočívajúci vo vypustení právnej úpravy rozšírenia opatrenia hospodárskej mobilizácie – organizácia zdravotníckeho zabezpečenia o vykonanie opatrení na zabezpečenie zdravotnej starostlivosti pre obyvateľstvo z dôvodu kritickej nedostupnosti ústavnej zdravotnej starostlivosti v súvislosti s novou definíciou mimoriadnej udalosti - kritickej nedostupnosti ústavnej zdravotnej starostlivosti.
K
Konflikt medzi ministerstvom a DSS pokračuje
19. 6. 2009
Podľa ministerky práce sa DSS-ky správajú nekorektne a zavádzajú pri spôsobe informovania ľudí o druhom penzijnom pilieri.
Posledné kroky DSS ministerka označila ako vážny morálny prešľap,
ktorý vychádza z cieľa ochrániť dobrý biznis - vlastné peniaze. Správcovia
dôchodkových úspor v liste zaslanom
Svetovej banke žiadali oficiálne
stanovisko k prípadnej zmene pomeru odvodov do kapitalizačného piliera. Svetová banka odpovedala s tým, že neodporúča
zníženie odvodov do druhého piliera.
Podľa ministerky niektoré penzijné spoločnosti už v
minulosti ovplyvňovali medzinárodné inštitúcie, aby svojimi stanoviskami
nepodporovali súčasnú vládu. Jednou z nich údajne bola aj Medzinárodná
asociácia sociálneho zabezpečenia.
Kritika dôchodkových spoločností sa v posledných dňoch
stupňuje. Zaútočil na ňu aj sám slovenský premiér. Podľa jeho slov dochádza k
obrovskému znehodnocovaniu vkladov ľudí v druhom pilieri. Rizikových akcií sa
správcovské spoločnosti údajne zbavujú
len z toho dôvodu, že vláda schválila zákon, podľa ktorého by prípadné
straty na dôchodkových účtov sporiteľov za polročné obdobie doplácať zo svojich
peňazí. To by pravdepodobne viedlo k zániku niektorých menších penzijných
spoločností.
Špecializovaný trestný súd bol schválený
18. 6. 2009
Súd bude mať sídlo v Pezinku. Právna norma nadobudne účinnosť v deň, keď v Zbierke zákonov vyjde nález Ústavneho súdu o zrušení Špeciálneho súdu.
Činnosť špecializovaného súdu plynule nadviaže na činnosť špeciálneho súdu, ktorého vznik označil Ústavný súd za protiústavný.
Sudcov však po novom čakajú viaceré zmeny. Je to predovšetkým zníženie ich
príplatku ku mzde. Príplatok sa z doterajšieho šesťnásobku priemerného platu v
národnom hospodárstve zníži na dvojnásobok. Samotná mzda ostane na úrovni 1,3
násobku platu poslanca NR SR. Na dvojnásobok sa zníži aj príplatok špeciálnych
prokurátorov.
Poslanci tiež rozhodli, že špeciálni sudcovia neprídu
o stálu ochranku. Zákonom sa rozširuje vecná pôsobnosť špecializovaného súdu o
úkladnú vraždu, machinácie pri verejnom obstarávaní a verejnej dražbe,
falšovanie, pozmeňovanie a neoprávnenú výrobu peňazí a cenných papierov a
zneužívanie právomocí verejného činiteľa.
Daňové kontroly odhaľujú vyšší počet daňových únikov
18. 6. 2009
V prvých piatich mesiacoch tohto roka počet podozrení z trestných činov na daniach medziročne narástol o 28,34 %. Na tlačovej konferencii dnes o tom informovalo Daňové riaditeľstvo (DR) SR.
Na základe počtu podozrení na trestné daňové činy mohlo prísť k daňovým
únikom až v sume vyše 63 miliónov €. Počet oznámení stúpol aj v dôsledku toho,
že daňová správa aktívnejšie pristupuje k rizikovým subjektom a častejšie u
nich robí kontroly. Príjmy podnikateľských subjektov ohrozuje aj globálna
finančná kríza, a niektoré zo súkromných spoločností sa uchyľujú k daňovým
podvodom.
Cena slovenskej pracovnej sily pre podnikateľov zdražela
18. 6. 2009
Náklady firiem na pracovnú silu v prvom kvartáli 2009 narástli o 7,7 percenta medziročne, čo znamená, že spomedzi štátov V4 je od nás drahšia iba Česká republika. Vyplýva to z údajov, ktoré zverejnil Eurostat.
Nárast môže byť spôsobený jednak zvýšením
platov zamestnancov verejného sektora, a jednak vplyvom vyplatenia odstupného pri prepúšťaní spôsobenom globálnou
krízou, čo znamená jednoznačné zvýšenie vyplácaným prostriedkov. Za rastom
personálnych nákladov môže stáť aj prepúšťanie nízkopríjmových skupín
zamestnancov a vyplácanie odmien za predchádzajúci rok v prvých mesiacoch roka
2009.
Zavedenie eura tiež zapôsobilo ako dvojsečná
zbraň. Aj keď jeho silný kurz z
hľadiska ceny pracovnej sily škodil, jeho stabilita je do budúcnosti považovaná
za dlhodobejšiu výhodu.
Hoci cena pracovnej sily patrí medzi
najdôležitejšie faktory konkurencieschopnosti krajiny v regióne, netreba
zabúdať ani na ostatné indície, podľa ktorých Slovensko môže na atraktívnosti
získať.