Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Všeobecné ustanovenia

Matka príroda je macocha.

Veci sa pokazia rýchlosťou blesku, náprava trvá večnosť.

Neexistuje cesta, po ktorej by sa dala chyba obísť.

(Murphyho zákonník)
Život je žart...

Muž zavolá na letisko a pýta sa: „Viete mi povedať, ako dlho trvá let odtiaľto do Paríža?“ „Moment, pane...“ „Hmmm, celkom rýchlo. Ďakujem.

Hlas v telefóne: „Vy ste si objednali budenie na 6,30?“ Rozospatý hlas odpovedá: „Eeeeech... áno...“ „Tak potom rýchlo šup-šup von z postieľky, je pol desiatej!“

Na policajnej stanici píše policajt zápisnicu o prepadnutí. „Mohli by ste mi povedať, ako ten útočník vyzeral?“ pýta sa policajt. „Samozrejme,“ odvetí muž. „Práve som mu to hovoril, keď ma začal mlátiť.“

(Myšlienky bez cla)
Murphy v parlamente

Zákon vytrvalosti chyby: Čo jeden hlúpy pozmeňovací návrh pokazí, ani sto ďalších návrhov nenapraví.

Zákon nenapraviteľného optimizmu: Ak chcete zvoliť rozumného, pravdovravného, skromného a čestného poslanca, nechoďte voliť – nebudete si mať z čoho vybrať.

Zákon funkčnosti: Čím má poslanec menej funkcií, tým lepšie plní svoje poslanie.

(Murphyho zákonník)
Opatrnosti nie je nikdy dosť

Mnohí si trúfajú na viac, ako v skutočnosti dokážu.

Tí, ktorí sú prvý v rade, sú vždy aj prví na rane.

O čo bezpečnejšie miesto, o to rýchlejšie vás oberú.

(Murphyho zákony v bájkach)
O podnikateľoch

Ak sa všetko hrnie oproti vám, ste v nesprávnom prúde.

Ak ste na prvý pokus neuspeli, treba zmeniť definíciu úspechu.

Čakanie na šťastie sa líši od čakania na smrť len v tom, že smrti sa dočkáte skôr.

(Murphyho zákonník)

Vyhľadávanie a poskytovanie informácii

18. 11. 2024 V súčasnosti zákon o slobodnom prístupe k informáciám neobsahoval dostatočne špecifikované mechanizmy, ktoré by umožňovali efektívne riadenie nákladov spojených s vyhľadávaním a poskytovaním informácií.
Povinné osoby boli často nútené sprístupňovať informácie bez nároku na úhradu nákladov, čo mohlo viesť k neefektívnemu využívaniu verejných zdrojov. Nadmerné požiadavky na informácie môžu navyše viesť k situáciám, keď je zaťaženie administratívnych kapacít povinných osôb také veľké, že to negatívne ovplyvňuje ich schopnosť plniť iné zákonom stanovené úlohy.
Koncept možnosti účtovania nákladov za mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácií je zavedený tak, aby chránil povinné osoby pred zneužívaním práva na informácie formou žiadostí, ktoré si vyžadujú neprimerane veľké úsilie a čas na spracovanie. Z dôvodu, že nie je možné žiadnym spôsobom kvantifikovať množstvo žiadaných informácií, posúdenie toho, či si predmetná žiadosť vyžaduje nové opatrenie úhrady nákladov, závisí od konkrétnej povinnej osoby, ktorej je žiadosť určená.
Návrh zavedenia úhrady nákladov má aj preventívny charakter v zamedzovaní podávania zahlcujúcich alebo nadmerne rozsiahlych žiadostí, ktoré spočívajú v neúmernom využívaní verejného subjektívneho práva so zameraním na obmedzenie efektívnosti či administratívnu paralýzu povinných osôb. Takéto opatrenie zároveň prispieva k spravodlivejšiemu a vyváženejšiemu využívaniu práva na informácie, kde sú rešpektované legitímne záujmy žiadateľov aj povinných osôb.
Touto zmenou sa zabezpečuje udržateľnosť a efektívnosť systému poskytovania informácií, čo je nevyhnutné pre zachovanie kontinuity riadneho fungovania verejnej správy. Zavedenie úhrady nákladov prinesie pozitívne efekty nielen pre povinné osoby, ale aj pre samotných žiadateľov, ktorí budú mať lepší prehľad o nákladoch spojených s ich požiadavkami a budú motivovaní k formulovaniu jasných a konkrétnych žiadostí.
K

Mobilní operátori začínajú vracať prepadnuté kredity

6. 3. 2009 Kredit, ktorí si ľudia kúpili a počas trojmesačnej až ročnej platnosti ho nestihli vyčerpať, začínajú mobilní operátori vracať.

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);}
Ustupujú tak tlaku ministerstva spravodlivosti a Asociácie spotrebiteľských subjektov Slovenska, ktorá za prepadávanie kreditu podala žalobu na Orange a T–Mobile.
Asociácia sa snaží ochrániť asi dva a pol milióna majiteľov predplatených kariet, ktorí nevyužívajú mesačný paušál, ale kredit si dobíjajú podľa potreby.
Orange po žalobe začal automaticky vracať kredity prepadnuté po 17. februári tohto roka a v odôvodnených prípadoch aj staršie. Robí tak však až vtedy, keď si klient kúpi nový kredit.
Od budúceho týždňa službu s podobnou podmienkou pripravuje aj T–Mobile a ešte vlani v novembri ju zaviedla aj Telefónica O2.
Podľa ministra  spravodlivosti SR však tento ústupok nestačí.  Spotrebiteľ by bol totiž nútený netransparentne k ďalším platbám, aby mu  kredit, ktorý je jeho majetkom, neprepadol. Podľa ministra nemôže stratiť platnosť žiadny kredit ani vtedy, keď karta v mobilnom telefóne expiruje. Navrhuje, aby až v takom prípade operátor zvyšný kredit vrátil klientovi napríklad poslaním peňazí na účet.
Žalobu napriek ústupku operátorov neplánuje stiahnuť ani asociácia spotrebiteľov. Chce, aby nikto nemohol prísť o kredit, ktorý je osobným vlastníctvom.  Zároveň chce, aby operátori ľuďom vrátili peniaze, ktoré prepadnutím kreditu neoprávnene vzali.
K predĺženiu platnosti kreditu na obdobie platnosti karty, ktorá expiruje, ak si ju klient nedobije za 12 až 13 mesiacov, je zatiaľ ústretová len Telefónica, ktorá zvažuje
úplné zrušenie podmienky o prepadávaní kreditu. Prijatie možnosti, ktorá bude v prospech klienta, nevylučuje ani Orange.
Na prepadávanie kreditu sa sťažovali najmä dôchodcovia, ktorí volajú málo, ale mobil chcú mať pre prípad potreby nabitý.  Orange a T–Mobile naznačujú, že ľudí strácanie kreditu netrápilo. Preto  prepadnutý kredit doteraz vracali, len ak o to ľudia písomne požiadali.
(Zdroj: PRAVDA)

Dieťa ušité na mieru

5. 3. 2009 Aj takéto sci-fi smeruje do reality. Jedna americká klinika ponúka budúcim rodičom možnosť zvoliť si okrem pohlavia aj farbu očí a vlasov dieťaťa.

Prvý potom "ušitý na mieru" sa má narodiť už na budúci rok. Podľa šéfa kliniky je túto službu možno využiť aj z kozmetických a zdravotných dôvodov. Napr. tmavšia pleť lepšie ochráni pred rakovinou kože.
Iných vedcov správa poburuje, pretože ponúkaná služba odvádza pozornosť od možnosti využívať rovnaké technológiu na ochranu pred dedičnými chorobami. Britská expertka pochybuje aj o morálnom práve na takéto využívanie vedy. Z detí sa tým môže stať "tovar, ktorý, sa kupuje z regála".
(Zdroj: ČAS)

Aj pivo treba piť s rozumom

4. 3. 2009 Odkazuje to jeden z výrobcov piva svojim zákazníkom a to dokonca na etiketách svojich fliaš. Pivo na jednej strane spríjemňuje život, na druhej strane má jeho nezodpovedná konzumácia škodlivé následky.
Varovanie na etikete je dobrovoľné. Upozornenie na nebezpečenstvo zatiaľ praktizovali výrobcovia cigariet. O nebezpečenstve konzumovania piva výrobca informuje aj na svojej internetovej stránke. Konzumenti sa prostredníctvom nej dozvedie, že nadmerné a dlhodobé pitie môže spôsobiť poškodenie mozgu a nervovej sústavy, mŕtvicu alebo kardiovaskulárne problémy, ale tiež slabé výkony na pracovisku.
(Zdroj: AKTUALNE)

Zamestnávateľ môže sledovať surfovanie svojich zamestnancov

4. 3. 2009 Čas, ktorý zamestnanci strávia v práci je zákonom určený na prácu. Preto sledovaním času, ktorý zamestnanci trávia prezeraním internetových stránok zamestnávateľ vykonáva právo kontroly využívania pracovného času na prácu a nijako nezasahuje do sféry súkromia zamestnancov. Ak ide o mailovú komunikáciu v zamestnaní, prevažuje právny záujem zamestnávateľa nad záujmom zamestnanca.
Podľa názoru advokáta internetové stránky a ich obsah nie sú v nijakom prípade osobnostnou sférou zamestnancov.
Advokát si však tiež myslí, že administrátor potrebuje na sledovanie konkrétnych pracovníkov vopred súhlas od zamestnávateľa.
Administrátori samozrejme dokážu nielen sledovať, kde sa zamestnanci na internete zdržiavajú, ale vidia aj to, aké maily posielajú či prijímajú a môžu si tiež pozrieť, čo obsahujú.
Zamestnávateľ má právo skontrolovať, čo maily obsahujú. Ak ide o mailovú komunikáciu v zamestnaní, prevažuje právny záujem zamestnávateľa nad záujmom zamestnanca. Informácie posielané mailom väčšinou patria firme, nie človeku, do ktorého schránky prišli.
Zamestnancovi patria v prípade, že ide o prejavy osobnej povahy, ku ktorým má zamestnanec autorské právo, alebo v prípade, že majú osobnú povahu. Právny vzťah k obsahom mailov môže mať tak zamestnanec ako aj zamestnávateľ.
(Zdroj: SME)
november 2025
T po ut st št pi so ne
44 27 28 29 30 31 1 2
45 3 4 5 6 7 8 9
46 10 11 12 13 14 15 16
47 17 18 19 20 21 22 23
48 24 25 26 27 28 29 30
49 1 2 3 4 5 6 7
Dnes má meniny Teodor
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner