Vyhľadávanie a poskytovanie informácii
18. 11. 2024
V súčasnosti zákon o slobodnom prístupe k informáciám neobsahoval dostatočne špecifikované mechanizmy, ktoré by umožňovali efektívne riadenie nákladov spojených s vyhľadávaním a poskytovaním informácií.
Povinné osoby boli často nútené sprístupňovať informácie bez nároku na úhradu nákladov, čo mohlo viesť k neefektívnemu využívaniu verejných zdrojov. Nadmerné požiadavky na informácie môžu navyše viesť k situáciám, keď je zaťaženie administratívnych kapacít povinných osôb také veľké, že to negatívne ovplyvňuje ich schopnosť plniť iné zákonom stanovené úlohy.
Koncept možnosti účtovania nákladov za mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácií je zavedený tak, aby chránil povinné osoby pred zneužívaním práva na informácie formou žiadostí, ktoré si vyžadujú neprimerane veľké úsilie a čas na spracovanie. Z dôvodu, že nie je možné žiadnym spôsobom kvantifikovať množstvo žiadaných informácií, posúdenie toho, či si predmetná žiadosť vyžaduje nové opatrenie úhrady nákladov, závisí od konkrétnej povinnej osoby, ktorej je žiadosť určená.
Návrh zavedenia úhrady nákladov má aj preventívny charakter v zamedzovaní podávania zahlcujúcich alebo nadmerne rozsiahlych žiadostí, ktoré spočívajú v neúmernom využívaní verejného subjektívneho práva so zameraním na obmedzenie efektívnosti či administratívnu paralýzu povinných osôb. Takéto opatrenie zároveň prispieva k spravodlivejšiemu a vyváženejšiemu využívaniu práva na informácie, kde sú rešpektované legitímne záujmy žiadateľov aj povinných osôb.
Touto zmenou sa zabezpečuje udržateľnosť a efektívnosť systému poskytovania informácií, čo je nevyhnutné pre zachovanie kontinuity riadneho fungovania verejnej správy. Zavedenie úhrady nákladov prinesie pozitívne efekty nielen pre povinné osoby, ale aj pre samotných žiadateľov, ktorí budú mať lepší prehľad o nákladoch spojených s ich požiadavkami a budú motivovaní k formulovaniu jasných a konkrétnych žiadostí.
K
Vyvlastňovanie pozemkov a staveb
28. 10. 2015
Cieľom zmenenej právnej úpravy je zakotviť právnu reguláciu vyvlastnenia v samostatnej zákonnej úprave.
Novela zákona upravuje problematiku vyvlastnenia z hmotnoprávneho hľadiska, ako aj z hľadiska procesného. Podmienky odňatia alebo obmedzenia vlastníckeho práva vyvlastnením sú formulované v súlade s Listinou základných práv a slobôd a Ústavou SR, a to z hľadiska preukázania verejného záujmu na vyvlastnení, účelu, rozsahu a obsahu vyvlastnenia, ako aj z hľadiska podmienok na poskytnutie primeranej náhrady za vyvlastnenie. Účel vyvlastnenia je viazaný na osobitné zákony z dôvodu, že účel vyvlastnenia vo verejnom záujme ako aj ďalšie hmotnoprávne podmienky vyvlastnenia, sú zakotvené v jednotlivých osobitných zákonoch, ktoré komplexne upravujú problematiku osobitných druhov stavieb vrátane vyvlastnenia na konkrétne účely, ktoré tvoria predmet ich úpravy (napr. cesty, železnice, letiská, banské stavby a dobývacie priestory, stavby pre obranu štátu, vodné stavby, protipovodňové úpravy a pod.). Konkrétnejšie sú prepracované práva tretích osôb.
Vyššie pokuty pirátov nezastavia
28. 10. 2015
Prísnejšie pravidlá pre vodičov začnú platiť už na Silvestra.
Väčšie pokuty a prísnejšie tresty za alkohol. To zavádza novela cestného zákona, ktorá začne platiť posledný deň roku. O pár mesiacov teda budeme mať aj jedny z najvyšších pokút za tento priestupok. Ak napríklad v susednom Česku jazdíte na diaľnici rýchlosťou o 60 kilometrov za hodinu viac, ako je dovolené, hrozí vám pokuta maximálne 400 eur. Na Slovensku vás hra na pretekára vyjde po Novom roku dvakrát drahšie. Pokuta v blokovom konaní sa zvýši na 800 eur a môžete sa aj rozlúčiť so šoférovaním až na tri roky. Zvýšenie pokút sa dotkne všetkých.
Novela výnosu o štandardoch pre IS VS
28. 10. 2015
Ministerstvo financií SR pripravilo novelu výnosu Ministerstva financií o štandardoch pre informačné systémy verejnej správy, ktorá bola zverejnená v Zbierke zákonov SR s účinnosťou od 1. júla 2015.
Predmetná novela výnosu vyplynula najmä z požiadaviek projektov Operačného programu Informatizácia spoločnosti, týkajúcich sa vzniku Registra fyzických osôb, Registra právnických osôb a Registra adries a principiálne zahŕňa úpravu dátových štandardov. Táto úprava je zároveň zosúladením katalógu dátových prvkov s pripravovaným poskytovaním referenčných údajov z týchto registrov podľa zákona o e-Governmente.
Novela prináša spresnenie podmienok pre výmenu údajov medzi informačnými systémami verejnej správy, čo umožňuje a zjednodušuje najmä získavanie údajov z registrov, ako aj vytváranie a používanie elektronických formulárov.
Okrem uvedeného boli upravené aj viaceré ďalšie podrobnosti najmä technického charakteru. Novela bola pripravená na základe rozsiahlej odbornej diskusie so správcami relevantných registrov, ďalšími zástupcami verejnej správy a odborníkmi zo súkromného sektora.
Elektronická podoba výkonu pôsobnosti
28. 10. 2015
Cieľom novely zákona o e-Governmente je upraviť platný právny stav v troch hlavných oblastiach.
Prvou oblasťou je úprava podmienok a spôsobu identifikácie a autentifikácie. Filozofia platného právneho stavu zostáva zachovaná, navrhuje sa však jej spresnenie a doplnenie tak, aby pravidlá identifikácie a autentifikácie boli aplikované výlučne na oblasť výkonu verejnej moci a nedochádzalo k výkladovým sporom ohľadom povinnosti ich použitia napr. vo vnútorných procesoch orgánov verejnej moci. S touto oblasťou súvisí aj zavedenie inštitútu autentifikačného certifikátu a centrálneho registra splnomocnení.
Ďalšia oblasť úprav sa týka platenia úhrad orgánom verejnej moci. Pri zachovaní princípu, kedy systém zabezpečuje v prvom rade distribúciu informácie o úhrade, sa zjednodušili procesy a upustenie od niektorých funkcionalít platobného modulu, akými sú napríklad zúčtovanie či párovanie platieb. Tretia oblasť sa týka registrov, kde sa navrhuje upraviť inštitút zdrojového registra a vo väzbe naň upraviť pravidlá referencovania údajov. Poslednou oblasťou sú zmeny, ktoré vyplynuli z potrieb implementácie riešení e-Governmentu za posledné obdobie, ako aj z praxe orgánov verejnej moci, ktoré zavádzajú elektronické služby. Na tieto účely a z týchto dôvodov sa v mnohých oblastiach spresnenila platná právna úprava, či jej doplnenie tak, aby v praxi zjednodušila implementácia riešení, resp. odstránila potenciálne oblasti pre výkladové spory.
Register právnických osôb, ako aj identifikátor právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci predstavuje logicky jednotný a dátovo konzistentný zdroj údajov so selektívnym, riadeným, zákonom upraveným prístupom pomocou počítačovej siete k údajom v databázach zdrojových registrov. Právne subjekty evidované v registri právnických osôb budú jednoznačne identifikované prostredníctvom identifikátora, ktorého generovanie zostáva zodpovednosťou Štatistického úradu SR.